Tony Hsieh: Štěstí doručeno

Na tuto knihu jsem slyšel jedny z nejlepších referencí a hodně jsem se těšil, až si ji přečtu. Očekávání se naplnilo a opět mám nad čím uvažovat. Autorem knihy je Tony Hsieh, CEO společnosti Zappos. Tato společnost prodává boty na internetu. Hodně se mi líbilo zamyšlení nad tím, že přece boty nikdo na internetu kupovat nebude, protože si je člověk potřebuje nejdříve vyzkoušet. Celý příběh končí tak, že Amazon vstupuje do společnosti Zappos za 1,2 miliardy dolarů.

Začátky

Kniha je v podstatě vyprávěním jeho životního příběhu. Tony již jako malý projevoval podnikatelské zájmy, kdy jeho prvním businessem měla být žížalí farma. Vše si spočítal, domluvil se s rodiči a nakoupil žížaly. Vykopal jim na zahradě bydlení a každý den jim po dlouhou dobu nosil žloutek z vajíček, protože předpokládal, že když jej pijí sportovci, tak to pro ně bude ideální strava, aby rychle a hodně vyrostly. Po nějaké době ale zjistil, že v jeho farmě není žádná žížala.
Nenechal se odradit, a o pár let později začíná vydávat svůj vlastní časopis, kde se mu podaří prodat celostránkovou reklamu. Časopis sice zaniká, ale v jeho hlavě se rodí další nápad na podnikání.
Hodně jej zaujal jeden časopis, kde si lidé mohli koupit reklamu. Spočítal si náklady na reklamu a zjistil, že pokud by měl správný produkt, mohl by na tom vydělat. Koupil si stroj na výrobu placek. Náklad na jednu placku byl 25 centů a prodávat je chtěl za 1 USD. Po chvíli už při studiích vydělával více jak 200 USD měsíčně. Po určité době se z toho stává rodinné podnikání a Tony jej předává mladšímu bratrovi.

Štestí doručeno

První velká ryba

Abych celý report neprotahoval, tak Tonyho první velkou firmou byl LinkExchange, což byl server, kde si lidé mohli vyměňovat nebo nakupovat reklamní prostor. Tuto společnost prodal se svými společníky za 265 miliónů USD Microsoftu. Podmínkou prodeje ale bylo, že ve firmě zůstane ještě rok a poté mu bude vyplaceno z jeho podílu zbylých 25 miliónů USD. Tony chtěl jít svou vlastní cestou, a proto předčasně odchází a vzdává se 25 miliónů USD. Pěkně je zde popsán příběh, jak tato firma rostla a jak postupně se svým společníkem odmítali nabídky a proč nakonec poslední nabídku přijali.

Hledání svého místa

Poté zde Tony popisuje, jak investoval a jak hledal svůj nový životní směr. Hodně se zaměřil na hraní pokru a celkovému rozvoji v investování. Založil také se svým společníkem investiční fond.

Zappos

Tuto část jsem chtěl nejvíce rozepsat, ale to bych Vás ochudil o to nejlepší z celé knihy. Je zde perfektně popsáno, jakými nástrahami si firma prošla a co vše tak velkou firmu čeká při svém růstu. Hodně se zde naučíte o tom, co je to firemní kultura, proč je tak důležitá, proč se mají zaměstnanci vzdělávat a jak důležité je utužování vztahů jak s partnery, tak se zákazníkem.

Zajímavosti

  • Pokud absolvujete v Zapposu zaškolovací program a předčasně odejdete, i tak dostanete 2 000 USD
  • Zasílejte květiny v den narozenin nebo svátku Vašim partnerům a zákazníkům
  • Myslete na to, že zde není jen zákazník, ale také Vaši partneři
  • Hodně se mi líbila myšlenka: Pokud Vaše firma přirozeně vytváří zajímavé příběhy jako vedlejší produkt skvělého výrobku nebo služeb, nemusíte se nijak namáhat kontaktovat média, oni to zjistí sami.

Evoluce vize brandu Zappos

  • 1999 – Nejširší výběr obuvi
  • 2003 – Služby zákazníkům
  • 2005 – Firemní kultura
  • 2007 – Osobní emocionální pouto
  • 2009 – Doručení štěstí

Závěrem

Doufám, že jsem Vás alespoň trochu nalákal na tuto skvělou knihu. Určitě ji doporučuji všem, kdo podnikáte nebo se podnikat chystáte. Pro majitelé firem nebo projektů by to měla být povinná četba. Záměrně jsem zde neuvedl všechny zajímavosti abych Vás neochudil o prožitek z čtení této knihy. Kdo z Vás ji četl? Jak se Vám kniha líbila?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

7 komentáře v článku “Tony Hsieh: Štěstí doručeno” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Pingback: Vyplatí se nízké až nejnižší ceny u e-shopu? Přečtěte si názory odborníků | Marek Hnátek – Blog

  2. Pingback: Má přednáška na Barcampu v Ostravě 2013 na téma: Mýty a domněnky provozovatelů eshopů | Kvasnička Jan - Blog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge