7 základních tipů pro zvýšení konverzního poměru

Stále častěji se setkávám s názorem, kdy se majitel eshopu doslova „žene“ za návštěvností, investuje do ní nemalé finance, ale neumí s tou návštěvností dobře pracovat. Kolikrát malá, ale podstatná změna na eshopu dokáže konverzní poměr zvýšit o několik procent. A to je přece to, co každý majitel eshopu má chtít: vytěžit z každého návštěvníka maximum. Bohužel tomu tak není a kolikrát si to ani neuvědomují. Připravil jsem pár tipů, o kterých si řeknete, že je to přece jasné, ale divili byste se, kolik eshopů to tak nemá. Do budoucna chystám případové studie, kde to bude detailně rozepsáno. Bohužel zatím nemůžu uvést přesný vliv jednotlivých tipů, jelikož většina eshopů má hodně chyb a opraví je všechny najednou. Můžu tedy sledovat především celkový vliv změn. Už se ale rýsuje spolupráce s jedním eshopem, kde budu měřit vliv sebemenších změn a moc se na to těším.

Umístění košíku

Prvním tipem je klasická chyba: špatné umístění košíku. Košík by měl být umístěn vpravo nahoře a měl by být jednoznačně označen, ideálně vhodnou ikonou. V rámci testování jsem měl několik eshopů, které měly košík v pravém panelu uprostřed, tedy na málo viditelném místě. Při zobrazení na malém monitoru a nízkém rozlišení samotný košík nešel vidět. Snažte se dodržovat umístění košíku vpravo nahoře, jelikož na to jsme (aktuálně) všichni zvyklí. Především starší eshopové systémy to tak nemají.

Viditelný kontakt pro budování důvěry

Při testování jsem již několikrát slyšel, jak je důležitý viditelný kontakt pro nákup, a to především telefonní číslo v headeru. U nás v ČR je opravdu velké množství eshopů a v televizi se poměrně často probírá, kde nakupovat, jak nakupovat a na co si dát pozor. Budování důvěry vlastního eshopu je proto hodně důležité.

Jednoduchá navigace

Snažte se navigace dělat co nejjednodušší a hlavně aby měly nějaký řád. Nejhorší je, když sedím u navigace dlouho a něco hledám. Odstrašující případy mají abecedně přeházené pořadí podle důležitosti, jak si majitel eshopů myslí, že by to mělo být a nikde žádný řád. Nezapomínejte také na drobečkové navigace a na to, že lidé, pokud přijdou přímo na detail produktu, by měli vědět, kde se právě v hierarchii eshopu nachází. O umístění kategorií na prvním místě v levém sloupci netřeba diskutovat.

Dávejte si pozor také na barevnost navigací, aby to dávalo smysl a jednotlivé podkategorie šly rozpoznat jednoduše. Nevytvářejte složité struktury kategorií a veliká zanoření!

Call-to-action prvky

Jsem moc rád, že už se začíná více pracovat s call-to-action prvky a to především s tlačítky pro nákup, i když zatím především po stránce grafické. Samotný text je ale také hodně důležitý. Bohužel jsem nenašel žádnou aktuálnější studii, ale i tato studie z roku 2007 dokáže přiblížit problematiku okolo textů a grafického zpracování tlačítek.

Hodně se setkávám s názorem, že u tlačítek jde přece jen testovat barva, nic jiného. Opak je pravdou, můžete také testovat:

  • text tlačítka
  • ikonu v tlačítku (košík, šipka, plus, bez ikony atd.)
  • velikost
  • umístění
  • množství okolních prvků a jejich blízkost

Na velikosti obrázků záleží

Zajímavé je, že pokud je eshop zaměřen na ženy, tak automaticky ví, že velké obrázky prodávají, jelikož „ženy nakupují především očima“. Už si ale neuvědomí, že na velikosti obrázků opravdu záleží i u ostatního zboží, nejen pro ženy. Perfektním příkladem je studie eshopu Mall.cz, která je pouze 4 dny stará a ukazuje, jak se jim podařilo díky velikosti obrázků zvýšit konverzní poměr.

Skladová dostupnost

Magická to informace, která dokáže s návštěvníky divy. Ideálně v případě, kdy máte na eshopu automatické počítadlo, které jim ukáže datum doručení při objednání dnes. Toto funguje velice dobře a lidé chtějí vědět, kdy jim zboží dojde. Kolikrát se na něj těší nebo jim jde o rychlost dodání. U skladové dostupnosti hlavně nelžete!

Optimalizace objednávkového procesu a zobrazení počtu kroků

Tento tip je podle mě jeden z nejdůležitějších, ale setkávám se zde stále častěji s otázkou: „A jak by to tedy mělo být?“, jelikož optimalizovat objednávkový proces není jednoduché. Existují jednostránkové objednávky, vícestránkové objednávky a stále se „válčí“, která z těchto možností je lepší. Já jsem toho názoru, že to vždy záleží na sortimentu a mnohdy na cílovce. Již jsem viděl dobře fungující jednostránkovou i vícestránkovou objednávku. Nejlepší rada v této části je vzít své zákazníky, a dívat se, jakým způsobem objednávku prochází a co jim reálně vadí. Dodržujte:

  • zobrazení počtu kroků objednávky viditelně a přepínání mezi nimi, pokud máte vícekrokovou objednávku
  • pokud máte dopravu zdarma a velký banner s touto informací v headeru, tak i přes to dejte tuto informaci také do objednávky k dopravě
  • jednoduchost
  • nenuťte uživatele registrovat
  • viditelná celková cena (pozor na ceny s a bez DPH, pokud je to důležité)
  • a spoustu dalších tipů

Shrnutí

Eshopy se stále dopouští hodně základních chyb a většina majitelů si myslí, že koupí řešení, nahodí se design od nějakého levného grafika a fungujeme a vyděláváme ty milióny. Tak to nefunguje a s návštěvníky se musíte opravdu naučit pracovat. I těchto 7 základních tipů dokáže pomoci. Do budoucna chystám sérii článků na téma zvyšování konverzních poměrů jinými, než těmito základními tipy. Jaké máte Vy zkušenosti? Co Vás dokáže odradit od nákupu? Zajímavé tipy jsou také v tomto tématu na fóru WebDeal.cz.

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

10 komentáře v článku “7 základních tipů pro zvýšení konverzního poměru” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Je smutné, že takové základy je potřeba obchodníkům stále zdůrazňovat. Kdy konečně obchodníkům v ČR dojde, že není ostudou něco nevědět, ale najít a zaplatit lidi či firmy, kteří ví. A kdy přestanou peníze takto vynaložené počítat jako náklad a nikolv jako investici.

    Už tady však najdeme spousty projektů a webů, kde je radost nakupovat a i samotná jednoduchost vybízí k nákupu. Jedná se ale o zanedbatelnou skupinu vzhledem k počtu eshopů na českém trhu. Bohužel.
    David Lörincz recently posted..Česko – království hejterůMy Profile

  2. Honzo, hezké shrnutí. Těším se na ten seriál :). Mezi ty základní, ale opravdu !základní!, bych ještě doplnil umožnit nákup bez registrace (ano, i dnes jsou obchody, kde nás k tomu nutí), nebo dobře fungující vyhledávání (klasické standardní SQL většinou nic moc nevyhledá :-(…

    No a pak takové ty zlepšováky, jako uvést k nákupnímu tlačítku kdy produkt bude u mě, hodnocení produktu, více obrázků… dá se toho vymyslet spousta.

    Psal jsem na podobné téma, dovolím si odkaz http://www.martinmatejka.cz/11-znaku-duveryhodneho-internetoveho-obchodu.html docela to souvisí :)

  3. Pěkný přehled Honzo. Vypíchnul bych ale asi tu nejzákladnější věc a to je naprostá jednoznačnost a srozumitelnost stránek – landing page totiž není stránka ke zdroji jen ve vztahu k externímu zdrojům návštěv (SEO, emailing, social), ale také ve vztahu k ostatním stránkám webu. Občas se stane, že má web vymazlenou titulní stránku, ale z podstránek by jeden brečel (pokud se v nich vyzná) :-)
    Lukáš Pítra recently posted..Ach ta honba za pozicemiMy Profile

  4. Pingback: Co dělat předtím, než se pustíme do pokročilejších marketingových technik | Propagace na internetu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge