Má přednáška na Barcampu v Ostravě 2013 na téma: Mýty a domněnky provozovatelů eshopů

Měsíce listopad a prosinec jsou hodně nabité na zajímavé akce a Barcamp Ostrava je určitě jednou z nich. Loňský byl opravdu perfektní a moc jsem si jej užil. Původně jsem chtěl napsat report z celé akce, ale poslední konference jsem strávil spíše v pracovním duchu a tuto jsem si chtěl více užít s kamarády. Trochu mě mrzí, že se o této konferenci více nepsalo, protože byla opravdu perfektní a pořadatelé si dali záležet. Moc pěkné shrnutí napsal jeden z organizátorů Petr Svoboda a David Lörincz napsal o své přednášce Facebook marketing v roce 2014, která byla podle mě jedna z nejlepších. Bohužel více článků jsem nenašel. Pokud jste na nějaký narazili, prosím o vložení do komentáře, děkuji.

Má přednáška byla na téma mýtů a domněnek provozovatelů eshopů, které často slyším od některých svých klientů. Kolikrát mě jejich názory zaráží, a i proto vznikla tato přednáška, abych se pokusil jejich názory vyvrátit.

Kvasnička Jan Barcamp Ostrava

 

1. Mít eshop je přece tak jednoduché

Hodně lidí si u nás v ČR stále myslí, že mít eshop je tak jednoduché. Vydělají ty milióny, nebudou muset vůbec pracovat a jen budou jezdit po světě. Navíc je to hodně cool. „Co děláš?“ „Ty, já provozuji eshop.“ „Waw, tak to jsi asi hodně bohatý a máš hromadu volného času, že?“ S podobným myšlením se setkávám často. Možná i proto je u nás 35 000 eshopů, což je nejvíce na hlavu ve světe.
Článků s nadpisem „Mít efektivní eshop je tak jednoduché“ již bylo napsáno neskutečně hodně. Majitelé eshopů ale ví, že je to dřina a hodně o odříkání. Ten, kdo chce mít fungující eshop a chce to někde dotáhnout, do toho musí opravdu hodně investovat, ať financí nebo času.
Otázkou zůstává, kolik z 35 000 eshopů u nás je opravdu výdělečných a fungujících? Samotného by mě odpověď hodně zajímala.

2. „Proč mám eshop? Protože nechci pracovat a chci pořádně vydělávat“

Další hodně zajímavá domněnka, která již byla zodpovězena v první části. Vidina snadného zisku za minimum práce táhne hodně lidí a pak se diví, že jim podnikání nefunguje, i když se hodně píše o tom, jak je to jednoduché. Pěkným příkladem jsou kamarádi z eshopu Trikator.cz, kteří do něj neustále investují, zlepšují se a tráví tím hodiny a hodiny. Není to o posedávání doma a čekání na emaily s objednávkou, ale stojí to opravdu hodně času a dřiny.

Spoustu lidí to vzdá, jelikož zjistí, že jsou otroky eshopu. A ono to tak opravdu někdy dopadá.

3. „Eshop mám vytvořen, tím má investice končí“

Moc pěkný mýt, který slýchám opravdu často. Některé opravdu nenapadne, že na eshopu budou muset neustále pracovat. Prostě si jej nechají vytvořit a kolikrát jen čekají, co to udělá. I takového klienta už jsem měl na konzultaci a hodně se divil, že to nefunguje tak, jak bylo popsáno v jedné knize, co četl. Majitelé a pracovníci budou muset měnit popisy, přidávat produkty, upravovat nabídku, hrát si s cenami, optimalizovat eshop po konverzní stránce atd. Je toho opravdu hodně.

Moc pěkným příkladem je Vlasta Vávrů z VaseCocky.cz, který svůj eshop neustále testuje a zkouší nové věci. Nedívá se na to jako na vyhozené finance, ale jako na investici, ať je testování úspěšné nebo nikoli. Nikdy žádnou myšlenku nezavrhl, aniž by jí otestoval. I proto je tak úspěšný.

4. „Eshop můžu provozovat sám při práci, pak jen přejdu“

Opět jedna z velice častých domněnek. Okolo eshopu se musí provádět opravdu hodně věcí a někteří je ani nevidí, dokud se do toho opravdu nepustí. V obrázku níže můžete vidět výčet některých z nich. Opravdu to není nic lehkého. Ano, můžeme si najmout externisty nebo agenturu, ale přece jen bychom měli některým věcem rozumět alespoň z části, abychom věděli, zda postupují nebo pracují správně.

Práce okolo eshopu

5. „Poraďte mi, kolik musím minimum investovat abych vydělával?“

Moc pěkná otázka při začátcích, kdy si opět někteří myslí, jak to s minimální investicí všechno zvládnou na cestě za milióny, a navíc to nebude ani dlouho trvat. Čím více je investováno na začátku, tím větší šance na úspěch je, ale také hodně záleží na tom, kde se investuje. Myslím si, že udělat úspěšný a fungující eshop s minimální investicí do začátku je hodně složité a málokomu se to povede. Chybějící finance musí hodně vynahrazovat vlastním časem, což může vést až k vlastnímu vyhoření. To jsem bohužel viděl u kamaráda, který pro svůj eshop žil, hodně se vzdělával a chybějící finance se snažil takto dohnat. Nakonec eshop prodal a nyní je rád za tu zkušenost.

6. „Jak porazím konkurenci?“

Odpověď je přece jednoduchá: „SLEVY“ :) Čekal někdo z Vás jinou odpověď? Toto je ta nejčastější, kterou slyším. Dnes je tolik eshopů, jak se tedy prosadit? Pracovat pouze se slevami není opravdu ideální cesta a moc pěkně se k tomu vyjádřili povolaní v článku Marka Hnátka. Hned další věc, kterou se někteří snaží prosadit, jsou nejnižší ceny. Opravdu chcete mít nejmenší marži? Není lepší se zaměřit na službu jako celek, budovat prozákaznický přístup a mít zákazníka na prvním místě? Ten se pak k Vám velice rád vrátí a ještě o Vás bude pozitivně mluvit.

Jiní se snaží být odlišní, a někdy to dopadá tak, že máme 7mi krokový objednávkový proces nebo jiné šílenosti, které nám celkový nákup jedině stěžují. Hodně zajímavou myšlenou je také přesvědčení, že právě ten jejich eshop bude tím velkým brandem a lidé jej budou milovat. Už si ale neuvědomí, že za tím je hodně dlouhá cesta a spoustu financí, samo to opravdu nepřijde.

7. „Zaměřit se na zákazníka? A proč? Já chci hlavně vydělávat“

Další častý názor, že se eshop nemusí zaměřit na zákazníka, ale pouze na výdělek. Kolikrát je zákazník a jeho spokojenost vůbec nezajímají, ale ti, kteří pochopí, že zákazník má být na prvním místě, ti to dotáhnou daleko. Velice krásným příkladem je kniha Štěstí doručeno, kde vybudovali úspěšný eshop s botami na prozákaznickém přístupu a celkové službě, nikoli na slevách a nejnižších cenách.

Kolikrát to jsou opravdu maličkosti, které rozhodují, jako například volání zákazníkovi, zda zboží došlo v pořádku. Na toto téma jsem napsal článek pro MediaPlanet, který vyšel v Lidových novinách a můžete si jej přečíst zde.

Kvasnička Jan - Lidové noviny - Prozákaznický přístup

8. „Kdo u Vás bude nakupovat?“

I zde je odpověď velice jednoduchá, přece všichni! Málokdo se dokáže opravdu zamyslet nad tím, kdo je jeho cílová skupina, komu vlastně produkty nabízí a zda je nabízí správně, nebo nikoli. Tento bod většina eshopů hodně podceňuje. Krásně se nad vším zamýšlí Marek Prokop na svém blogu Do košíku, kde bere v potaz každou maličkost. Tento blog rozhodně doporučuji přečíst celý, dozvíte se spoustu zajímavých informací.

Zhodnocení přednášky a celého Barcampu Ostrava 2013

Musím přiznat, že jsem byl opravdu hodně nervózní, jelikož jsem na VŠB studoval a bylo zde hodně kamarádů. Popravdě ani nepamatuji, kdy jsem byl až tak nervózní a určitě se to projevilo na začátku přednášky. Doufám, že i tak byla přínosem a podařilo se mi alespoň trochu vyvrátit některé mýty a domněnky okolo eshopů.

Organizace byla opět perfektní a pořadatelé si toho pro nás připravili opravdu hodně. Přednášelo se ve třech sálech a především v Nové aule Vysoké školy Báňské, což je opravdu perfektní místo. Dotazy na přednášející se přímo zobrazovaly vedle jejich slidů a ostatní na mě mohli reagovat jejich hodnocením. Nejvíce si všichni ovšem pochvalovali afterparty, do které jsem bohužel naskočil trochu později, takže jsem neviděl hlavní program. Moc děkuji pořadatelům a všem co přišli za perfektní zážitek, moc jsem si to užil. Doufám, že ještě někdo napíše článek, ve kterém bude celý průběh více shrnut.

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

5 komentáře v článku “Má přednáška na Barcampu v Ostravě 2013 na téma: Mýty a domněnky provozovatelů eshopů” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Hozno moc pěkné, škoda, že mi to nakonec do OV nevyšlo. Mýty co popisuješ, jsou tak časté, až to občas děsí. Něco podobného jsem se snažil nastínit u sebe na webu http://www.martinmatejka.cz/postavit-eshop-bez-namahy-vazne.html

    Se SmallCars máme fakt dost práce. Sice většinu provozních záležitostí už tvoří jiní lidé, nicméně jejich čas se musí zaplatit, takže bez investic (časových či finančních) to prostě nejde.

    A některé mýty jsou fakt úsměvné. Můj oblíbený je “mám eshop, teď to začne vydělávat” :-))

  2. Pingback: BloxxterNet Barcamp !!! 2013 lepší Vsetínského? » BloxxterNet

  3. Přednáška super, ale ve 30-ti minutovém videu 100x je použíté klíčové slovo “jak kdyby” působí poněkud přeoptimalizovaně ;)

  4. Pingback: Velká firma se přece nemůže věnovat všem! Myslíte? Buffer krásně ukázal, jak vypadá prozákaznický přístup | Kvasnička Jan - Blog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge