Jak na mě zapůsobila kniha Restart

Kniha Restart je brána jako „Průvodce podnikatelským minimalismem“. Autoři jsou zakladatelé společnosti 37signals Jason Fried a David Heinemeier Hansson. Mezi produkty jejich společnosti patří např. Basecamp – správa a řízen projektů, Ruby on Rails – Open source framework pro tvorbu webových aplikací a další, o kterých je v knize také zmínka. Na první pohled se kniha zdá jako velice obsáhlá při počtu 288 stran, ale je zde velké množství celostránkových obrázků a písmo je poměrně velké. I proto se kniha velice dobře čte. Já jsem ji přečetl za dva dny během Vánočních svátků. Tato kniha patří k nejlepším, které jsem kdy četl.

Kniha Restart

Kniha obsahuje opravdu hodně praktických příkladů, které jsou pro ukázku podnikatelského minimalismu velice důležité. Čte se jedním dechem a reálný přínos pro podnikatele je opravdu velký. Seth Godin o této knize prohlásil: „Tuto knihu můžete přehlížet jen na vlastní nebezpečí“. Hodně mě zaujal fakt, že kniha byla seškrtána z 57 000 slov na 27 000 slov, aby byla dosažena vysoká kvalita knihy a byla odstraněna nepotřebná omáčka okolo.

Restart

Nejdůležitější zápisy

Nebudu zde popisovat samotnou knihu jako celek, ale uvedu zde své nejdůležitější zápisy, které mluví za vše:

  • Chybami se člověk neučí
  • Poučení z chyb se přeceňuje
  • Plány jsou odhady
  • Pracovat bez plánu Vám může připadat znepokojivé, ale držet se slepě plánu, který nemá nic společného s realitou, je mnohem horší
  • K čemu nám je, že budeme velká firma, kromě růstu vlastního ega?
  • Malé firmy sní o tom, že budou větší, ale ty velké naopak sní o větší flexibilitě
  • Jakmile se rozrostete, je těžké se pak zmenšit
  • Nebojte se úmyslu budování malé firmy
  • Zanechte po sobě viditelnou stopu
  • Haste, co Vás pálí
  • Řešíte-li vlastní problém, víte co a jak, ale řešíte-li cizí problém, tak tápete ve tmě
  • Pokud nezačnete něco opravdu dělat, tak zůstane vynikající nápad stále jen nápadem
  • „Není čas“ není omluvou
  • Cizí peníze berte až jako „plán Z“
  • Potřebujete méně financí, než si myslíte
  • Na šetrnosti není nic špatného
  • Začněte opravdové podnikání, nikoli jen startup
  • Myslet na prodej znamená myslet na pád
  • Přijměte své hranice a respektujte je
  • Vytvořte vynikající produkt tím, že odstraníte vše, co je jen dobré
  • Máte-li nápad, tak ze začátku nedbejte na detaily
  • Větu „Promyslíme si to“ vyměňte za „Rozhodneme to“
  • Nenechte si kupit rozhodnutí, která jste pak nuceni dělat ve spěchu nebo na rychlo a výsledně nekvalitně
  • Zaměřte se na ty aspekty produktů, které se nemění a jejich hodnota zůstává
  • Do začátku podnikání nepotřebujete nejlepší a nejdražší vybavení
  • Zaměřte se na to podstatné: získat zákazníky a vydělat peníze
  • Prodávejte vedlejší produkty a uvědomte si potřeby zákazníků
  • Neoddalujte čas spuštění projektu, můžete jej ladit za chodu, když si určíte priority a funkční základ
  • Přerušování je nepřítel produktivity
  • Vytvořte si samotářskou zónu, čas, kdy se nenecháte nikým rozptylovat a budete se soustředit jen na práci
  • Porady jsou toxické a pro firmy velice nákladné
  • Stačí být jen dobrý, dobré řešení se může stát vynikajícím časem
  • Rychlejší vyhrává
  • Snažte se dosahovat svých malých vítězství, jelikož i nepatrné zlepšení Vám dodá potřebnou šťávu
  • Nedělejte ze sebe hrdinu
  • Pokud něčemu nerozumíte, nebo Vám něco nejde, tak se zeptejte ostatních, protože to není ostuda a řešení leží většinou přímo před Vámi
  • Nevyhýbejte se spánku
  • Odhady stojí za starou belu, navíc při odhadu délky trvání činnosti se nemýlíme jen tak trošku, ale mýlíme se hodně moc
  • Začněte si dělat krátké seznamy úkolů, jelikož ty dlouhé nikdy neproškrtáte
  • Kdykoliv je to možné, tak rozdělte problémy na menší a menší části
  • Dělejte malá rozhodnutí – malým rozhodnutím nemůžete udělat velkou chybu
  • Dokud jste student, tak je napodobování pomůckou při hledání vlastního výrazu, jinak nekopírujte
  • Nedělejte z produktu spotřební zboží
  • Mít nepřítele znamená mít skvělý příběh pro zákazníka, jelikož konflikty lidí přitahují, rozdělují je, probouzejí vášně – je to dobrý způsob jak o sobě dát vědět
  • Namísto předběhnutí konkurence ji zkuste podběhnout – dělejte méně než konkurence
  • Váš zájem o konkurenci se velice rychle může obrátit v posedlost
  • Váš zítřejší konkurent může být úplně jiný než ten dnešní
  • Naučte se říkat ne
  • Nevěřte, že „Zákazník má vždy pravdu“
  • Zničení produktu nestojí za uspokojení pár hlučných zákazníků
  • Nechte zákazníky, ať Vás přerostou
  • Zaplašit nové zákazníky je horší než přijít o staré
  • Firmy by se měly orientovat na typ zákazníků, než na jednoho konkrétního zákazníka, jelikož jeho potřeby se neustále mění
  • Nezaměňujte nadšení s prioritami
  • Dělejte takové produkty, které budou dobré i doma po rozbalení a nebudou pro kupujícího zklamáním
  • Nové nápady zkoušejte v malém měřítku
  • Vytvořte si publikum, jelikož máte-li publikum, tak si nemusíte pozornost kupovat
  • Polovina peněz vydaných na reklamu je vyhozených oknem, jen nevíme, která polovina
  • Naučte něčemu své publikum
  • Otevřete svá zákulisí
  • Otevírejte témata, o kterých se ostatní bojí diskutovat
  • Tiskové zprávy jsou spam
  • Dělejte to jako drogoví dealeři: dejte zákazníkům ochutnat produkt a vytvořte v nich závislost
  • Marketing vytváří každý Váš zaměstnanec
  • Nikdy sami nepřijímejte nikoho na pozici, kterou jste sami nezkoušeli
  • Najímejte lidi až tehdy, kdy to začne bolet
  • Někdy může být řešením nový software nebo změna pracovních postupů
  • Nechte si utéct výborné lidi, které momentálně nepotřebujete
  • Životopisy jsou k smíchu, jelikož předcházejí a jsou plné „prázdných akčních“ slov
  • Průvodní dopis je daleko lepší než životopis
  • Nelpěte na letech praxe, jelikož každá je jiná
  • Červený diplom není důležitý
  • Delegátoři jsou pro malý tým jako koule na noze
  • Před přijetím zaměstnance si jej vyzkoušejte
  • Špatné zprávy vykřičte do světa sami
  • Rychlost mění vše od základů
  • Nevymýšlejte si problémy, které zatím nemáte
  • Vynechte rockové hvězdy, raději vytvořte hvězdné prostředí
  • Budete-li se chovat k zaměstnancům jako děti, tak budou podávat výsledky jako děti
  • Kousek času urvaný pro Facebook nebo YouTube ještě nikdy nikomu neublížil
  • Nevěřit zaměstnancům je děsně drahé
  • ASAP (As Soon As Possible) je smrtelný jed
  • Inspirace netrvá věčně

Zhodnocení knihy Restart

Jak jsem již uvedl, tato kniha patří k nejlepším, co jsem kdy četl. Čte se opravdu dobře a jedním dechem. Z této knihy mám opravdu hodně poznámek, ke kterým se rád vrátím. Určitě ji doporučuji všem, kteří chtějí jednou podnikat nebo již podnikají. Získáte tak trochu jiný pohled na samotné podnikání, než jakému nás učili na škole. Jak na Vás tato kniha zapůsobila? Který bod ze zápisků Vás nejvíce oslovil?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

13 komentáře v článku “Jak na mě zapůsobila kniha Restart” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Restart a obecně Jason Fried a jeho 37signals jsou fenoménem moderního podnikání. Kniha jako taková dokáže “otevřít oči” nejen začínajícím či již zaběhnutým podnikatelům, ale také lidem ve středním managementu firem, které fungují na zcela jiné bázi. Je to špatně nebo dobře? Chce to vyzkoušet – ne každý má hlavu otevřenou všem věcem, které v knize jsou.

    Je však jisté, že kniha jako taková je skvělá kuchařka, ze které nemusíš zkoušet všechny recepty, aby se ti do ní investované peníze vrátily. Z mého pohledu určitě patří mezi špičku – pokud si z ní dokážeš vytáhnout to, co potřebuješ. Což ty asi dokážeš:)
    Daniel Gamrot recently posted..Zahodil jsem plán, určuji si směrMy Profile

  2. Honzo, také souhlasím, že je to jedna z nejlepších knih, kterou jsem kdy četl. Právě v období po vánočním hipu je dobré si ji otevřít a některé věci aplikovat do vlastního podnikání. Občas se člověk nesmí bát a musí něco změnit více a ne jen dělat kosmetické úpravy. Pokud o nich člověk přemýšlí, tak po přečtení knihy je aplikuje ,) Aplikoval jsem a musím napsat, že nelituji rozhodnutí, kdy jsem se rozhodl pro zásadní změny.

  3. tvoja recenzia na túto knihu ma vešmi zaujala, asi sa po nej pozriem niekde v knihkupectve :), mohol si tu dať affil na predaj knih k tomúto článku

  4. To jsem takhle jednou byl v knihkupectví a neměl jsem vůbec připraveno, co bych si chtěl koupit. No, a jen díky tomuto posudku jsem si vzpomněl na knihu Restart, kterou jsem ve změti knížek poznal díky nádhernému černo-bílo-červenému designu. Zatím to vypadá moc, moc dobře. Mám v plánu koupit si i další knihy, takže budu bedlivě pozorovat, co čteš, jelikož jsem líný si knihy sám vyhledat ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge