Barcamp Ostrava a jeho průběh

Dne 8.12.2012 se konal Barcamp Ostrava, který pořádaly společnosti Moravio a netdevelo. Mezi přednášejícími se nacházela velká jména a o Barcamp Ostrava byl obrovský zájem. V první vlně bylo k dispozici 135 míst, které byly obsazeny během 45 minut a z toho 10 minut nejel server, který nápor nevydržel. Navíc v té době ještě nebyl znám program a přednášející. Jsem moc rád, že pořadatelé upravili program přednášek tak, aby se ty nejvíce zajímavé tolik nekryly.

Organizace a zahájení

Označení místa konání nebylo moc dobré a spoustu lidí mělo problém se zorientovat v areálu VŠB. Alespoň značení cesty od tramvajové zastávky by se hodilo, nebo nápis na budově školy, že průchozí chodba do areálu budovy C je uzavřena. Na budově C byl Barcamp velice zajímavě označen:

Barcamp zde

To je asi jediná negativní věc, jinak bylo vše super. Už po příchodu dostali všichni odznaky barcampu a netdevela, redbull a vytisknutý program. Během dne byly připraveny chlebíčky, a že jich bylo. Na jedné ze stěn byla live twitter wall, což umožňovalo i těm bez chytrého telefonu sledovat aktuální názory ostatních.

Live twitter wall

Zahájením provedli Petr Svoboda ze společnosti netdevelo a Lukáš Greň ze společnosti Moravio. Bohužel přednášky nebyly natáčeny, což mě hodně mrzí, protože bych se rád podíval na všechny. Zde je alespoň popis těch, na kterých jsem byl.

Co si (ne)můžeme dovolit na Internetu – Mgr. Bc. Adam Ptašnik, Ph.D.

Adam Ptašnik pracuje jako advokát a zaměřuje se na problematiku informačních a komunikační technologií. Na této přednášce bylo krásně vysvětleno, jak u nás v ČR fungují soudy a spory v oblasti informačních technologií. Soudce, který tomu nerozumí, musí o těchto věcech rozhodnout, a tak si nechává vypracovat posudek soudního znalce. Byl uveden krásný příklad, kdy na díle, nějaký online systém, bylo dle objednatele 12 vad. Soudní znalec tyto vady prošel, a napsal, že jen jedna z vad byla prokázána, ale ostatní nikoli. Soudce se na posudek podíval, a podle toho pochopil, že dílo je v bezvadném stavu. I takto to může u nás fungovat. Přednáška měla super odezvu od posluchačů, kdy své zkušenosti přidávali postupně Michal Janík (alespoň myslím, že to byl on, měl nějak moc dlouhé vousy :) ) a Michal Kubíček.

Byly řečeny další příklady z praxe: Zamilovaný pár byl vyfocen v tramvaji a tato fotografie byla v tramvajích umístěna. O pár let později jedna paní zjistila, že na této fotce je její manžel s její sousedkou. Snažila se žalovat dopravní podnik, kdy tvrdila, že může za rozpad jejího manželství, protože bez této fotografie by na to nikdy nepřišla. Zde je pár zajímavostí z přednášky:

  • právníci jsou jako bobři, stavějí hráze
  • tam, kde jsou peníze, jsou i právníci
  • internet – právníci tomu nerozuměli a nerozumí dodnes
  • právo okolo počítačových programů je mezinárodní problém
  • osobnostní právo trvá tak dlouho, jako trvá osobnost autora, i po smrti pokud existuje v myslích ostatních
  • kvazi-dílo není dílo, ale právo se na něj dívá, jako by to dílo bylo (fotografie, databáze, počítačový program)

Přednáška byla opravdu hodně zajímavá a přínosná. Sám jsem již musel několik věcí právně řešit a není to nic příjemného. Proto jsem rád, za větší osvětu.

Adam Ptašnik

Svět patří extrovertům. Introverti, využijme toho! – Petr Svoboda

Petr Svoboda je zakladatel a majitel společnosti netdevelo s.r.o., která tvoří eshopy na platformě ShopSys a je hrdý introvert. Přednášku začal svým dětstvím, kdy jak sám prohlásil, vypadal jako „kříženec piráta a robokopa“ díky brýlím s krytem na jedno oko. Proto pro něj bylo seznamování s ostatními dětmi horší a vysvětloval tak pozice a smýšlení introverta.

Hodně také narážel na dnešní trend budování pracovních prostorů. Odstraňují se zdi, vytvářejí se open space office a pro introverta je tak složitější najít svůj klid a prostor pro práci. Introverti mají rádi, když se mohou zavřít a sami pracovat dlouhé hodiny, což byl i Petrův příklad. Hodiny seděl zavřený, pracoval na první verzi ShopSysu a hledal výmluvy, aby nikde nemusel chodit. Extroverti naopak spíše vyhledávají práci ve skupině. Velký rozdíl je také v možnosti práce, kdy introvert se nejčastěji zaměřuje pouze na jeden projekt, ale extrovert zvládá řešit více projektů najednou. Zajímavý byl pohled introverta na schůzky nebo společenské akce, kdy je pro ně zde problém seznámit se nebo navázat ten prvotní kontakt. Petr definoval 3 hlavní výzvy k této prezentaci:

  • zastavme šílenství s otevřenou prací
  • využijte svůj potenciál
  • podělte se s tím, co máte v hlavě

Nakonec padl dotaz, na počet introvertů v sále, kdy ruku zvedlo přibližně 90 procent lidí. Zde jsou další zajímavosti z Petrovy přednášky:

  • introvertovi trvá, než si vybuduje vztah
  • 1/3 lidí jsou introverti
  • introverze není stydlivost
  • introverze není vada
  • Jordan, Lincoln, Hitchcock, Gates, ti všichni byli/jsou introverti
  • introverti mají méně zážitků, ale více do hloubky
  • introverti mají problém oslovit někoho jako první
  • introverti moc přemýšlí, zvažují a kolikrát raději mlčí
  • introvert si dokáže nasadit masku extroverta
  • introverti umí velice dobře naslouchat
  • čím více promile má introvert v krvi, tím více je extrovertem

Tato přednáška patřila k nejlepším z celého dne a bylo zajímavé se zamyslet nad tím, jak introverti myslí a jaké jsou jejich možnosti při práci.

Petr Svoboda

Chyby, kterých jsem se v podnikání dopustil – a ty, kterým jsem se vyhnul – Robert Němec

Robert Němec je zakladatel a majitel společnosti RobertNemec.com, s. r. o.. Svou přednášku začal zamyšlením nad tím, jaké jsou u nás pracovní podmínky a postoje k podnikání: „Raději budu žít v zemi boháčů, než v zemi chudáků“. Bohatí jsou mocní, mají vliv a nenechají se „ojebat“. Poté řekl svou životní zkušenost: „Ze dne na den mě opustili všichni zaměstnanci, přebrali mi klienty a mě zůstaly dluhy ve výši ročního obratu firmy. Nebyl zde nikdo, kdo by na zakázkách pracoval. Rozhodl jsem se, že chce být top v oboru a když někdo řekne internetový marketing, tak si lidé vybaví jméno Robert Němec“.

Hodně zajímavé bylo zamyšlení nad sebekázní, pracovní morálce a práci s časem. Ztrácíme hodně času tím, že něco neuděláme, než abychom to udělali špatně. Toto tvrzení popsal na příkladu, kdy on při svém pobytu v zahraničí uvažoval nad tím, jak sbalit slečnu, která se mu líbila, a jeho nejlepší kamarád prováděl „kobercový nálet“ na slečny a u jedné z 30 měl úspěch, ale měl jej.

Dále se hodně zaměřil na problematiku smluv, kdy doporučuje mít perfektní smlouvy od právníka, který tomu rozumí. Hodně důležité jsou také objednávky. Přiznám se, že sám mám poměrně drahé smlouvy, ale objednávky jsem moc neřešil. Poučení do života. Zde jsou další zajímavé body z této přednášky:

  • 90% firem „padne“ během deseti let svého života
  • chyba podnikatelů: nemají touhu excelovat
  • pokud chcete zaujmout, dělejte něco unikátního
  • musí se řešit důležité věci, člověk nemůže dělat jen to, co jej baví
  • musíte mít sebekázeň
  • postupujte podle priorit
  • email není priorita, je to žrout času, raději volejte
  • buďte skeptičtí při podnikání
  • budete muset aktivně prodávat, zákazník nepřijde sám
  • budete muset jít do sporů, vyjednávat, otravovat, vymáhat peníze
  • šéf není kamarád
  • „S jedním klientem máme strašné problémy, ale za ty peníze to stojí“
  • kontrolujte kolegy, musí vědět, že jste nespokojeni
  • šetřete peníze
  • vytvořte na sebe tlak

Zajímavé zamyšlení nad tím, jaké chyby dokáže člověk udělat a jak se s nimi poprat.

Robert Němec

10 tipů, jak vydělat na Internetu milión korun – Michal Kubíček

Michal Kubíček je majitel společnosti PRONETmedia, s.r.o., autor 3 knih a specialista na SEO a obchodování. Přednáška byla v duchu obecného rozdělení, které Michal doplňoval o vlastní zkušenosti z praxe.

  • 1. Prodávejte zboží
    • provádějte průzkumy trhu, zda je o Vaše zboží zájem
    • pozor na dodavatelé a jejich spolehlivost
    • důležité je myslet na ekonomiku a logistiku
    • pokud chcete prodávat, prodávejte, to ostatní nechte na jiných
    • uvolněte si ruce, řešte jen to podstatné
    • Michal uvedl příklady svých eshopů, z nichž některé prodal – nejlevnější prodaný za 400 000 po minimálně roku provozu
  • 2. Prodávejte služby
    • stanovte si, co umíte a v čem se vyznáte
    • existuje skutečná poptávka?
    • ustojíte velký zájem?
    • poskytovatel vs zprostředkovatel
  • 3. Prodávejte informace
    • infoprodukty – eknihy, webináře, kurzy
    • agregace informací – Google, Kvasničkovy domény, LeagueSpy
    • tvorba informací – eziny, blogy, fóra
    • zeptejte se sami sebe, zda tomu, co prezentujete, věříte
  • 4. Prodávejte sebe
    • design, šablony
    • Christian Kriesi (AT) – od 9/2008 do 12/2011 prodal přibližně 40 šablon přes server ThemeForest za 1 000 000 USD
    • U-Design WordPress Theme prodáno více jak 22 000x – tržby přes 500 000 USD
    • staňte se superstar – PSY a jeho písnička Gangnam Style – youtube dává 2 dolary za 1 000 shlédnutí – 1 800 000USD
  •  5. Prodávejte firmu nebo projekt
    • nepodnikejte kvůli exitu, ale kvůli zisku
    • staňte se viditelným hráčem na trhu
    • stavte na silném týmu, nikoli na sobě
    • neprodává se produkt, ale zákazníci
    • neprodávejte na webtrhu
  • 6. Investujte do sebe
    • důležitá je jazyková vybavenost
    • buďte finančně gramotní
    • čím více investujete do sebe, tím více se stáváte nezávislými a schopnými ovlivňovat realitu kolem sebe
  • 7. Investujte do jiných
    • investujte vždy jen takovou částku, abyste viděli další kartu – poker strategie
    • nechte si poradit od nestranného – ideálně manželka
    • investice je hazard, většinou nevyhrajete
    • dejte na čísla, ale i na pocity
  • 8. Pasivní příjem
    • neznamená bez námahy
    • nelze prodávat bez komunity
    • konkurence nespí
  • 9. Ušetřete ho…
    • sledujte, jak šetří velcí
    • odkládejte si finance, myslete na zadní vrátka
    • „jděte rovnou ke kase“
  • 10. Dělejte to, co Vás baví
    • jeden milión není milník

Bylo zajímavé poslouchat, kolik různých druhů podnikání už Michal vyzkoušel a jaké byly jeho výsledky. Zde jsou další zajímavosti z jeho přednášky:

  • nemám smlouvy, když se s někým rozcházím, jedině v dobrém
  • investuji do kvalitních lidí
  • rada pro všechny – naučte se anglicky

Škoda jen, že nebylo více času na to, aby se všechny části prezentace projeli pořádně, jelikož Michalovy zkušenosti jsou opravdu veliké.

Michal Kubíček

Google ovládne svět  – Pavel Ungr

Pavel Ungr pracuje ve společnosti H1.cz a specializuje se na SEO. Byl jsem hodně zvědavý, jak tuto přednášku Pavel pojme. Nejprve se Pavel zaměřil na to, že máme všichni Google rádi. Poskytuje nám spoustu užitečných aplikací zdarma, vyhledáváme přes něj a je to součást našeho denního života, od gmailu, přes youtube až po analytics a další. Stránky prezentace byly spíše k zamyšlení a celá přednáška byla spíše formou diskuze, což bylo příjemné zpestření.

Pavel postupně došel od toho, proč máme Google rádi, až k tomu, co není z jeho strany úplně nejlepší:

  • ví přesně, co hledáme
  • poskytujeme mu spoustu informací zdarma, se kterými pracuje dále
  • vnucování Google+ účtu ke všem službám
  • ukradl nám levé menu ve vyhledávání
  • jsou služby opravdu zdarma?
  • prodává naše data dále
  • skrývá nám přístupy v Google Analytics u přihlášených uživatelů
  • rušení služeb je velice problematické
  • chybí jakákoliv komunikace
  • rušení služeb
  • spamování PPC reklamami
  • máme rádi Google, Facebook moc rádi nemáme

Football- Google Plus vs Facebook
Během prezentace šlo krásně vidět, jaký mají návštěvníci na Google názor. Jedni jej bránili, druzí se zamýšleli nad celkovou myšlenkou přednášky. Každopádně diskuze to byla velice zajímavá. Nejzajímavější a nejdiskutovanější téma bylo, zda je opravdu zdarma a jak dále zpracovává data od nás. Hodně se o tomto polemizovalo i na after party.

Hodně zajímavé bylo zamyšlení, co by se stalo, kdyby jsme se zítra probudili, a Google by nebyl. Z Googlu se stala obrovská firma s velkou masou dat a sám jsem zvědav, jakým směrem se bude dále ubírat, jaké bude Universal Analytics a jak bude probírat další boj mezi Google+ a Facebookem. Stane se z Google opravdu Skynet? Super pojetí přednášky.

Pavel Ungr

Podnikání v 21. století  – Filip Dřímalka

Filip Dřímalka pracuje ve společnosti EF1 a zabývá se firemním poradenstvím a marketingem. Hodně se mi líbil koncept této přednášky a rady, které byly pro mnoho návštěvníků přínosem. Zajímavě popsal, jak se lidé zabývají spousta věcmi, které pro ně nemají reálný přínos. Oni o tom ví, ale stejně je budou dělat i nadále. Donedávna jsem dělal také spoustu takových činností, teď se je snažím odbourávat.

Dobře se také zaměřil na fakt, že v jednoduchosti je síla. Použil citát od Antoine de Saint-Exupéry: „Dokonalosti není dosaženo tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už nemůžete nic odebrat.“ Prakticky ukázal konverze formulářů podle toho, kolik měli políček k zadání. Menší počet měl daleko lepší konverze. Zajímavý byl také příklad: V obchodě se prodává 6 druhů marmelády. Při ochutnávce ji zkusilo 40% dotázaných a 30% si ji zakoupilo. Když rozšířili nabídku na 24 druhů a znovu prováděli ochutnávku, tak 60% dotázaných ochutnalo, ale pouze 3% si ji zakoupilo.

Filip hodně doporučuje využívání šablon. Jsou levnější, často hodně testované a vše jde pěkně ruku v ruce. Minimálně doporučuje šablony pro email marketing, kde je hodně důležité testování zobrazení v emailových klientech. Zmínil také Crowdsourcing, kdy se práce zadává jako všeobecná výzva a několik lidí ji zpracuje. Vy sami si pak vyberete, které dílo se Vám líbí nejvíce a až za toto platíte. U nás je tady zajím jediná podobná služba TopDesigner. Dále probíral využívání služeb pracovníků z cizích zemí, což je také velice zajímavá možnost jak ušetřit. Zde je pár dalších zajímavostí z přednášky:

  • prodejce tetovacích návleků neprodává návlek, ale prodává pocit, že je někdo drsný
  • je krásné mít sociální sítě, ale kde je reálná návratnost?
  • pokud vyřešíte zákazníkův problém, stane se k Vám hodně loajální
  • pracujte efektivně

Tato přednáška patřila k těm nejlepším a hodně jsme na toto téma ještě diskutovali na after party.

Filip Dřímalka

Jak správně přednášet a nebát se posluchačů  – Martin Bobek

Martin Bobek pracuje jako PHP programátor, je prezidentem klubu Toastmasters Ostrava a bloguje pod jménem Martin Horský. Přednášku začal šíleným slidem se spoustou textu a začal huhňat pod nosem. Po chvilce se ale ukázalo, že velice vtipně pojal, jak to být nemá. Rozdělil přednášku na několik fází:

  • Úvod
    • pozdrav je důležitý
    • začít obrázkem nebo výzvou
    • nezačínejte slovem takže
    • neomlouvejte se na začátku, shazujete se
    • nepovídejte o ničem, co nemá s tématem nic společného
  • Tělo
    • srozumitelný záměr a sdělení
    • používejte vhodné zdroje doplňujících informací
  • Závěr
    • poslední možnost něco sdělit
    • vyvoďte závěr
    • stručně shrňte obsah

Poté se zaobíral samotným obsahem a pojetím přednášení:

  • vytvářejte příběh
  • mluvte k věci
  • stanovte si, co by si měl posluchač odnést
  • volte správná slova
  • mluvte gramaticky správně
  • pozor na řeč těla
  • buďte přirození
  • pracujte s hlasem a hlasitostí
  • používejte pomůcky
  • nebojte se posluchačů

Tato přednáška mě trochu zklamala, jelikož sám přednášející nedodržoval některé prvky, které měl ve své přednášce. Ještě před samotným přednášením se omluvil a o pár slidů dále říkal, že se to dělat nemá. Na tento fakt upozornil, kdo jiný, než David Grudl. Spoustu informací jsem si přece jen odnesl a hlavně dávám plusové body za začátek. Jan Pobořil velice pěkně zpracoval obsah této prezentace do myšlenkové mapy.

Martin Bobek

After párty

After se konal v nedalekém klubu Vrtule a bylo to opravdu super. Na začátku se především kecalo a poté už padly první pivka a panáky. Na baru byl otevřený účet na pivo a víno v hodnotě 10 000 Kč. Největším divochem večera byl David Grudl, šel slyšet pořád a stále a byl nejvíce vysmátý. Hrál se fotbálek, tančilo se, jako na každé pořádné párty. Poté jsme pokračovali směr Stodolní ulice. Jsem moc rád, že jsem se mohl Barcampu v Ostravě zúčastnit. Mohl by být častěji.


Jindra Fáborský

Více informací najdete na Twitteru pod hashtagem #barcampcz. Jak Vám se líbil Barcamp Ostrava?

 

Kategorie: Recenze | Štítky: | Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

15 komentáře v článku “Barcamp Ostrava a jeho průběh” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Moc pěkné shrnutí, dobrá práce ;-) Škoda, že nejsou z přednášek videa, člověk nemůže být na více místech zároveň.

  2. Pingback: Filip Dřímalka o podnikání, marketingu a inovacích » Prezentace z Barcamp Ostrava 2012

  3. Pingback: Má přednáška na Barcampu v Ostravě 2013 na téma: Mýty a domněnky provozovatelů eshopů | Kvasnička Jan - Blog

Leave a Reply to Jonáš K. Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge