Školení Podnikání a marketing v 21. století Filipa Dřímalky

Dne 31.1.2013 jsem se účastnil školeni Podnikání a marketing v 21. století, které pořádá Filip Dřímalka v rámci projektu Know-how klub. Toto téma mě hodně zaujalo už během Filipových přednášek na Barcampech v Ostravě a Vsetíně. Školení je rozděleno do 4 částí: Marketing a obchod, Nákup a outsourcing, Internetové aplikace a nástroje a Prokrastinace. Poslední část prezentoval host školení Petr Dombek, který pracuje v GrowJOB institute.

Marketing a obchod

Filip začal zamyšlením nad tím, jaká byla situace před 20 lety: bylo spoustu potencionálních zákazníků, ale nebyly služby a produkty. Dnes jsou zákazníci zahlceni službami a produkty, je jich mnoho a neví, který si mají vybrat dříve. Do centra dění se tedy dostává zákazník. Je snadnější jej oslovit, ale mnohem těžší jej získat. Máme k dispozici mnoho distribučních kanálů, nástrojů a aplikací. Začít s podnikáním je dnes daleko jednodušší.

Firmy se bojí udělat jakoukoliv chybu, jelikož ví, že tato chyba se vždy prodraží. Jako příklad uvedl Filip firmu IBM, kdy jeden její zaměstnanec udělal chybu ve smlouvě, která stála firmu 5 miliónů dolarů. Když se ptali ředitele firmy, zda tohoto zaměstnance vyhodí, tak odpověděl, že nikoli, že právě dal za jeho proškolení 5 miliónů dolarů. Poukázal tak na to, že chybovat je lidské a firmy a lidé chybují, než se jim povede uspět. Jako příklady uvedl Akio Moritu, majitele SONY, který zkrachoval několikrát. Walt Disney byl vyhozen z novin a jako důvod bylo uvedeno, že má málo tvůrčích nápadů, a co vše poté vybudoval.

Hodně zajímavá diskuze se rozvedla při definování toho, co je kvalitní produkt a jak se k tomu přistupuje ve světě a jak u nás v ČR. U nás totiž všichni chtějí kvalitu i u toho nejlevnějšího produktu. Ve světě se lidé naučili definovat kvalitu produktu podle ceny a podle toho k němu také přistupují. U nás to je kolikrát s heslem: „Čím méně zaplatí, tím více otravují a chtějí“, což jsem si sám zažil při tvorbě webů.

V další části se probíralo, jak vůbec kvalitu komunikovat? Zde uvedl několik tipů:

  • Reference – uvádějte jména a loga
  • Partneři – jeden z nejlepších způsobů, jak prezentovat kvalitu
  • Zosobnění – svůj příběh + své foto
  • Certifikace – stále se málo využívá
  • Prezentace know-how – pomoc zákazníkovi

Dostupnost a komunikace byla další část. Zde jsou nejzajímavější poznámky z této části:

  • Je důležité mít nastaveny pravidla komunikace
  • Pokud někdo vyplní formulář, a nedojde mu kopie na email o tom, že to bylo odesláno v pořádku, je to špatně
  • Chleba se láme na konci otevíracích hodin, polevujete nebo jste stále stejně aktivní?
  • Důležitá je dostupnost mimo otevírací hodiny
  • Buďte otevření, nikdy nevíte, kdy můžete potkat potencionálního zákazníka: příklad z vleku při lyžování
  • Málokdo využívá reklamní sdělení na faktuře – proč? Je to super místo
  • Využívejte netradiční formy komunikace – kytky na záchodě, nepoužívat obyčejný toaletní papír atd.

Filip se dále zabýval částmi: Jednoduchost, Přidaná hodnota, Zákaznická loajalita, Prozákaznický přístup, Marketingová komunikace a Umění prodat. Každá část byla prokládány příklady z praxe. Vše zde rozepisovat nebudu a vyberu pouze nejzajímavější body:

  • V jednoduchosti je síla
  • Uvažujte o přidané hodnotě v těchto fázích: před prodejem, při prodeji, po prodeji
  • Nesnažte se měnit lidské návyky ve snaze odlišit se
  • Využívejte personalizace
  • Reagujte na stížnosti a kritiku otevřeně a s chladnou hlavou
  • Neupřednostňujte pravidla a hlavně jimi neargumentujte

Moc se mi líbily příklady z praxe, které byly uvedeny u každé části.

Část Nákup a outsourcing byla spojena s částí Internetové aplikace a nástroje

Zde Filip začal zamyšlením nad tím, kdy máme využít grafika a kdy si máme zakoupit šablonu a proč bychom to měli dělat. Někdy totiž není potřeba vymýšlet již vymyšlené a nákup šablony tak dokáže celý proces urychlit. Šablony jsou většinou testovány a máte velkou možnost výběru. Dále zmiňoval crowdsourcing a jak to funguje. U nás je asi nejznámější služba v této oblasti topdesigner.cz.

Poté říkal příklady z praxe se službou odesk.com, kdy preferuje:

  • Práci za dílo, nikoli hodinová sazba
  • Hledat lidi s referencemi
  • Nejdříve si každého otestovat
  • Ze začátku hodně kontrolovat
  • Pro Vás nejdůležitější: naučit se dobře a podrobně definovat úkol

Velice zajímavá možnost takto využívat lidi z jiných států. Následně byly ukazovány aplikace a nástroje, které dokážou usnadnit práci a více ji automatizovat. Opět nebudu uvádět všechny, ale uvedu pouze některé z nich. Filip ke každé říkal výhody a nevýhody:

Prokrastinace

Tuto část přednášel Petr Dombek, který měl super prezentaci na Barcampu ve Vsetíně. Začal definováním prokrastinace a proč odkládáme úkoly, zejména ty nepříjemné. Zajímavý byl popis, co je lelkování, co je odpočinek a jak se tedy prokrastinace projevuje. Svou přednášku rozdělil na několik menších částí:

1. Hodnota vlastního času

  • Čas je omezen, nutno definovat, co chceme s časem dělat
  • Lidé nelitují toho, co v životě udělali, ale toho, co neudělali

2. Motivace

  • Vnější motivace – Petr říkal příklady s opicemi a malými dětmi, kdy pokud nebyly odměněny za úkoly, tak je prováděly velice dobře, ale ve chvíli, kdy začaly být za plnění úkolů odměňováni, tak se více soustředily na samotnou odměnu než na úkol
  • Vnitřní motivace – zde byl zajímavý příklad toho, že si zvykneme na dosažené cíle: i člověk, který za behaviorální ekonomii získal Nobelovu cenu si na ni časem zvykl
  • Vnitřní motivace cestou – spokojenost s klíčem k úspěchu a vliv dopaminu na člověka

3. Sebedisciplína

Zde Petr uváděl hodně zajímavé příklady: například když dětem ve školce ve věku 4 let dali na stůl maršmelou, a řekli jim, že se za chvilku vrátí a pokud ho nesní, dostanou ještě jeden. 2/3 dětí jej snědly a pouze 1/3 si počkala na odměnu ve formě dalšího maršmelou. Když se na tyto děti dívali v jejich věku 18, tak ti, kteří počkali byly mnohem šťastnější, než ti, kteří jej snědli hned.

4. Rozhodovací paralýza

Zde uvedl příklad doktora a pacienta, který jsem popisoval v článku z Barcampu Vsetín.

5. Naučená bezmoc

Nedělám nic – Mám výčitky – Pochybuji o sobě – Cítím se bezmocný

Dále Petr definoval nástroje, které doporučuje:

  • Osobní vize – hodnot času, vnitřní motivace
  • Buzer-lístek – návyky a sebedisciplína
  • TODO – timemanagement akcí
  • Hrdinství – vystoupení z komfortní zóny

Shrnutí školení

Školení bylo hodně zajímavé a plné nápadů. Udělal jsem si hodně poznámek a některé věci musím ihned zavést ve svém podnikání a některé minimálně vyzkoušet. V dnešní době se dá k podnikání přistupovat opravdu jinak, více si práci automatizovat a šetřit svůj čas. Zaujal Vás obsah školení?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

7 komentáře v článku “Školení Podnikání a marketing v 21. století Filipa Dřímalky” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Pingback: Proč doporučuji navštívit seminář Podnikání a marketing v 21. století | Magazín Portiscio

  2. Pingback: Školení podnikání a marketing 21.stolení od Filipa Dřímalky | Affilblog.cz - Affiliate marketing

  3. Pingback: Ohlédnutí za rokem 2013 aneb investice do vzdělání je pro mě ta nejlepší cesta | Kvasnička Jan - Blog

Leave a Reply to Zdeněk Hejl Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge