Český pohled na affiliate: Proč bych měl někomu dávat své peníze?

Stále častěji se setkávám s názorem, kdy majitel eshopu nebo služby nechce mít affiliate, protože by své vydělané peníze na marži musel dávat někomu jinému. Proč se ale většina lidí staví takto k affiliate? Myslím si, že hlavní příčina je obecná neznalost. Spousta lidí přesně ani neví, co je to affiliate a co vše tento typ marketingu umí, jaké jsou jeho možnosti a jaký může být opravdu reálný přínos.

Postřehy ohledně affiliate za poslední dobu

Za poslední dobu jsem si psal z různých akcí a schůzek zajímavé postřehy ohledně affiliate. Zde je několik z nich:

  • Jeden nejmenovaný majitel eshopu uvedl, že ví, co je to affiliate a že se mu nevyplatí. Důvod? Protože by musel platit všechny partnery a ještě jednoho člověka, co by se o ně staral, a na to že on nemá finance. Jeho marže je, teď pozor, 40 procent, a jedná se o produkty, kde by šel affiliate velice krásně zapracovat a určitě by fungoval (téma: módní doplňky a oblečení pro mladé).
  • „Affiliate je přece jen pro produkty, kde je cena vyšší jak 8 000 Kč a dává se pak partnerům okolo 3 000 Kč. Jsem to viděl u Miliónového impéria. Jinak se to nevyplatí.“
  • „Affiliate u nás v ČR není využíván, to je zahraniční technika.“
  • „Affiliate je super, ale ten software je drahý. Jsem slyšel, že implementace stojí okolo 100 000 Kč.“
  • „Na affiliate nemáme možnost. Ten se vyplatí jen v eshopech, kde mají hodně produktů a my jich máme jen okolo 80. Omezený výběr je pro affiliate špatný.“
  • „Nad affiliate jsme uvažovali, ale asi bych se zbláznil vymýšlet všechny ty unikátní odkazy pro ty partnery. Lidi co to mají musí být hodně trpěliví a šikovní, nebo si na toho někoho najímají?“
  • „To vím co je (popsal jej dobře), ale kde najdu ty partnery? To raději přidám finance do PPC, než se s tím takto zlobit (použil poměrně tvrdší výraz).“

Co z toho plyne? Že mnoho lidí opravdu neví, co to affiliate je, jak to funguje, co to vůbec obnáší a zda to může mít reálný přínos nebo nikoli. Nad některými názory jsem se sám hodně pozastavoval, ale nikdo nemůže vědět a znát vše.

Proč tomu tak u nás je?

První z problémů je ten, že u nás je stále málo zdrojů ohledně affiliate. Vhodné zdroje uvedl při svém prvním podcastu na téma „Affiliate a zdroje informací“ Mário Roženský. I tak je těchto zdrojů opravdu málo a je to dáno především tím, že si lidé své know-how okolo affiliate střeží, a také tím, že jej stále mnoho lidí nevyužívá.

Za další problém považuji to, že se často mezi lidmi šíří o affiliate mylné informace, viz výše uvedené příklady. Vychází to z prvního problému, a tím je málo informačních zdrojů.

Možná také jedním z důvodů je málo reálných ukázek úspěšnosti affiliate. Case study na toto téma u nás prozatím, alespoň myslím, ještě nikdo neudělal a výsledky z affiliate dával veřejně najevo především David Kirš z jeho projektů. Jinak si tato data většina lidí bedlivě střeží. Není zde moc ukázek o tom, že to opravdu funguje.

Posun za poslední rok

Na druhou stranu je pravda, že posun za poslední rok je hodně znatelný, i když by to mohlo být lepší. Výrazně napomohly projekty Email Academy a Miliónové impérium, kde byl affiliate marketing využíván. Také spousta lidí přechází z tvorby MFA webů na tvorbu affiliate webů a snaží se takto vydělávat. O osvětu ohledně affiliate se snaží již zmíněný Mário Roženský, který vytvořil software pro tyto účely: AffilBox, a František Szabó, který navíc nedávno napsal seriál na téma: Tvorba výdělečného affiliate webu a nyní píše seriál na téma: Tvorba partnerského eshopu. Oba se v affiliate angažují daleko více, ale o tom třeba někdy jindy. Ucelené informace lze také získat na Affiliate školení, nebo na fóru affiliaci.

V poslední době začalo více lidí psát o affiliate otevřeně. Mezi ně patří:

Dle mého názoru to pořád není dostatek zdrojů, aby se povědomí o affiliate zlepšilo. Pokud znáte ještě někoho, kdo píše otevřeně o affiliate, tak jej prosím napište do komentářů.

Co tím chtěl básník říci

Doufám, že se podaří povědomí o affiliate do budoucna zlepšit. Snad k tomu napomůžou nové projekty, které momentálně chystají někteří z výše zmíněných.

Myslíte si, že je povědomí o affiliate momentálně na dobré úrovni nebo by to mělo být daleko lepší a setkali jste se někdy s podobnými názory, jako jsou výše uvedené? Budu rád za jakékoliv reakce, děkuji.

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

13 komentáře v článku “Český pohled na affiliate: Proč bych měl někomu dávat své peníze?” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Špičkovej článek, rozhodně sdílím dále.

    Za poslední rok se tu povědomí hodně zvedlo a lidi to začalo zajímat. Ale také se setkávám každý den od klientů s velmi zajímavými dotazy. Snaží se a nechají si poradit. A máme v systému pár eshopů, kde když mi volali poprvé, tak vůbec nevěděli co to affiliate je, jen jim to doporučil známý, ať se poptaj a dneska vyplácí desetitisíce na provizích.

    Chtělo by to, aby si affilu začaly více všímat obecná média a bude to lepší. Dneska o SEO ví každý, o PPC tuší většina a o affiliate ví drobek lidí. (Většina hned z první odpoví, že to nefunguje). Ale nemějme jim to za zlé, jsou to totiž Češi, kteří jsou už z principu líní. Takže je pro ně jednodušší o něčem říci, že to nefunguje, než aby nedejbože museli něco testovat, ba dokonce aby museli své stránky upravovat. Vždyť to už potom není jednoduchý (a minimální) pasivní příjem, jako z PPC.

    Přitom neznám nikoho, kdo by na PPC dělal velké peníze (mimo parkingu, nebo sítě webů o 400+ webech) a mohl svůj business škálovat nahoru. V affilu jich znám spoustu.
    Mário Roženský recently posted..Po roce jsem si vybalil taškuMy Profile

  2. „Affiliate je přece jen pro produkty, kde je cena vyšší jak 8 000 Kč a dává se pak partnerům okolo 3 000 Kč. Jsem to viděl u Miliónového impéria. Jinak se to nevyplatí.“

    To mě dostalo, ještě že ten mamlas Kirš to impérium rozjel. Potom se tu šíří takové bludy.

  3. Teda ty názory některých provozovatelů eshopů mě doslova šokovaly. Myslel jsem, že dnes už má každý provozovatel obchodu alespoň nějaké podvědomí…
    Jinak já jsem jeden z těch, kteří přechází z MFA webů na affil weby, a musím potvrdit, že seriál článků “Tvorba výdělečného affiliate webu” na webu affilblog.cz mi opravdu pomáhá. Určitě doporučuji ostatním.
    Až se dopracuji k nějakým výsledkům, a sám budu moci zhodnotit moji práci, a zjistím co udělat jinak a lépe, určitě také zveřejním nějaké postupy u mě na blogu
    Jirka recently posted..Jak vydělávat na placených článcích a nepřijít o čtenářeMy Profile

  4. Těžko říci co stojí za tak fatální neznalostí affilu na straně provozovatelů eshopů. Pokud jde o publishery, tam si myslím, že by to chtělo nějaký zářný příklad. Někoho, kdo na affilu vydělává 50-100k měsíčně a bude o tom psát. Věřím, že partněři vydělávající takovéto částky na affilu v ČR jsou, jen jsou to tajnůstkáři.
    Pondera recently posted..Jak zjistit chybějící ovladače pro neznámé zařízeníMy Profile

  5. Pingback: Rozhovor s Máriem Roženským nejen o úrovni affiliate v ČR za poslední rok | Kvasnička Jan - Blog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge