Poprvé jsme se s Janem o školení bavili v srpnu loňského roku. Záměr byl jasný, chtěli jsme změnit tvorbu webů v ČR, aby vznikaly výdělčné a funkční weby a lidé se mohli poučit z našich zkušeností. A tak vznikl Strategický webdesign. Začali jsme dokumentem v Google Docs, který se rozrostl na 31 stránek poznámek.
Měli jsme materiálu na dvoudenní, možná vícedenní, školení. Komprese do jednoho dne, tak aby měl výsledek hlavu a patu, byla docela výzva. Někteří z vás se ptali, kolik času přípravy zabraly… dohromady to bylo více než 500 hodin práce. Další stovky hodin padly na tvorbu webu, grafické podklady, domlouvání míst pro školení, občerstvení a spoustu dalších činností.
Nyní máme za sebou 13 veřejných běhů Strategického webdesignu, dva nás ještě čekají, což znamená cca 430 účastníků za tři měsíce. K tomu nezanedbatelný počet odvedených a rozjednaných firemních školení. Byla to jízda a všem účastníkům moc děkujeme!
Můj odhad bylo, že naplníme tři opakování. Jan byl optimističtější, čekal jich pět. Patnáct jsme nečekali ani jeden a pravděpodobně bychom naplnili ještě pár dalších pouhou setrvačností. To ale neuděláme a to z více důvodů. Hlavní je, že chceme udržet stabilní kvalitu. V nejlepším se má přestat a myslím, že se nám to povedlo.
Ze všech běhů máme pouze jeden negativní ohlas. Což na tu stovku pozitivních vnímám jako zdravý poměr. Strategický webdesign byl experiment, který potvrdil několik našich hypotéz a zcela jistě na něj navážeme – ať už společnými nebo individuálními aktivitami. Přidejte se do našeho mailing listu, dáme vám vědět.
Dopad školení pohledem účastníků
Zpětná vazba nám dělá obrovskou radost. Účastníci nám píší, jak se jim po školení daří, co již změnili, případně jak posunuli své weby a byznysy. Mezi naše oblíbené příběhy patří účastnice z Brna, která díky dokumentům ze školení u svého vývojáře vyjednala reklamaci velké části webu a její byznys se díky tomu výrazně posunul. Její vývojáři opravdu hodně zasáhli do svého CMS a přijali to jako výzvu, aby se sami posunuli. Kéž by takový přístup mělo více vývojářských studií.
Ohlasy účastníků
Tady je pár vybraných ohlasů účastníků:
Ondřej Lang - http://www.creativehandles.com/
Po školení strategický webdesign jsme si ve firmě stanovili jasné procesy a dali dohromady vlastní checklisty. Školení nám potvrdilo správný směr našeho přístupu k projektům a navíc pomohlo si určité body zkonkretizovat. → to je to nejdůležitější :-)
Úplně vylučujeme z našeho chování “domněnkologii” :-)
Začali jsme více přemýšlet nad strategickým zdrojem u všech projektů. (nemáme jej zatím stanoven u mnoha projektů)
Benefity a vlastnosti jsme si roztřídili podle Kanova modelu.
Budeme využívat šablonu na krátký zápis strategického zdroje, i dlouhou máme připravenou.
Ve všech projektech se mnohem více klade důraz na poznání zákazníka. Zároveň persony si nyní dáváme do Value preposition canvas modelu a je to lepší, než jak jsme to dělali předtím. Určitě si více dáváme záležet na poznání samotného uživatele (zatím jsme na začátku).
V marketingové agentuře jsme přestali dělat kompromisy s cenou.
Martin Henych - https://www.aw-dev.cz/
Obrovská hodnota pro nás bylo projití celého procesu vývoje od poptávky po spuštění. Tím, že jsme začínali z nuly a nikdy jsme v obdobně zaměřené firmě nepracovali, tak jsme celý proces stavěli na základě selského rozumu, zpětné vazby zákazníků, dosažených výsledků a samozřejmě kolegů. Díky tomu jsme si nemohli být jisti, zda některé kroky nejdou řešit lépe. Bylo skvělé zjistit, že fungujeme obdobně a dosahujeme obdobných výsledků. Díky tomu jsme získali více sebevědomí a více si stojíme za svým i při vyjednávání. Na základě toho jsme se i utvrdili ve smysluplnosti zavést nový produkt, na kterém intenzivně pracujeme.
Dále jsme udělali anonymní interní hodnocení v celé firmě, které nám hodně otevřelo oči. Na základě něj jsme provedli interní procesní změny a personální změny, což se nyní po několika týdnech tváří jako velký posun kupředu. Uvidíme jak se bude situace vyvíjet dále a s odstupem času s tímto typem hodnocení budeme pokračovat.
Pro nás jako pro vývojáře bylo skvělé, že jsme získali představu o očekávání a nejčastějších problémech zadavatelů.
David Kočí – https://twitter.com/daviKoci
Největší přínos ze školení Strategickywebdesign pro mě mají dodané materiály, doporučení na rozšiřující literaturu a rozšiřující online nástroje. Zatím se mi povedlo zavést do praxe 3 hlavní věci:
Na e-shopu jsme začali systematicky zaznamenávat dotazy od zákazníků a tvořit KnowHow Base do předpřipraveného dokumentu.
Začal jsem používat dokument pro zachycení priorit a stavu jednotlivých wireframů. Celý projekt to zpřehlednilo, mně se lépe spí a přitom je to tak jednoduchá věc. :-)
Obohatil jsem svůj používaný postup analýzy konkurence o doporučené online nástroje, zvláště si chválím visualping.io.
Klára Zmeškalová – https://www.blueberry.io/
Na základě školení jsem hned svolala tým lidí podílejících se v Blueberry na klíčových okamžicích tvorby webu pro klienta, abych si ujasnila všechny možné procesy a způsoby tvorby od poptávky po předání a následný servis. Hlavně jsem se zaměřila na otázky: “proč to tak děláme?” a nespokojila jsem se jen s “jak to děláme”.
Myslím, že v Blueberry jsou procesy nastavené fakt dobře a korespondují s doporučením Honzů. Jak personálně tak exekutivně. Ale vždy je co zlepšovat, a protože právě v tomto období makáme na redesignu Blueberry webu, spíš jsem se začala soustředit na vyladění té naši kovářovy kobyly. První a zásadní požadavek ode mě vzešel na viditelné sdělení – Přoč bychom měli někoho zajímat? Pracuji tedy teď hlavně sladění faktorů how’n'why a celkovém navázání na komunikační strategii Blueberry jako značky.
Hodně mi pomohla i vzorová smlouva, kde jsem si ujasnila rozdělení procesu do fází a na co nezapomenout. Velmi cenná je součást všech získaných materiálů, které jsem si vytiskla do brožury a doplnila svoje checklisty o některé položky.
Sandra Tejnecká – http://www.sandraqe.com/
Už delší dobu jsem se snažila rozdělovat zadání a tvorbu webu jako dvě zvlášť naceňované fáze. Jelikož mi tohle rozdělení při tvorbě webu přijde jako zcela zásadní věc, rozhodla jsem se po školení na to klást ještě větší důraz a přistupovat k tomu nekompromisně. S tím je spojeno nejen pečlivější vysvětlování, co vše patří do zadání, ale především lepší plánování této fáze.
Další věcí je Value Proposition Canvas. Tento nástroj jsem znala, ale jaksi nepoužívala. Díky vašemu školení jsem se s ním začala konečně sžívat a je to další skvělá věc pro systematickou práci.
Další reference si můžete přečíst zde.
Poslední volná místa a budoucnost
Máme otevřené poslední dva otevřené termíny (aktualizováno 16. 5. 2016 – 9:40)
- Brno 24. 5. 2017 - posledních 14 míst
- Praha 31. 5. 2017 – poslední 1 místo
Jak jsem již psal výše, další termíny aktuálně neplánujeme. Moc se s Janem na poslední účastníky těšíme a pro všechny účastníky chystáme malé překvapení.
O navazujících aktivitách vás budeme postupně informovat. Ještě jednou moc děkujeme za tuto super jízdu a těšíme se na tu další! Honza a Jan.
Pingback: StrategickyWebdesign.cz se blíží do velkého finále – RSS ze světa
Zdravím, plánujete dělat ještě takováto školení po 31.5.?
Follow @Jan_Kvasnicka
Další školení Strategického webdesignu již nebudou, ale plánujeme překvapení.