Prozákaznický přístup v praxi

Velice krásný příklad prozákaznického přístupu jsem zažil teď na dovolené, kdy jsme projížděli zajímavá místa Jižní Moravy. Dali jsme na doporučení známých a jako rodinka jsme vyjeli do vinného sklípku v Šatově, kde jsme měli mít ochutnávku vín. Společně s rodiči a bratrem jsme tedy vyrazili, kdy zkušenost z jiných sklípků jsem měl pouze já z Valtic (Sraz NaVolnéNoze.cz) a taťka z Mikulova kdysi dávno.

Ochutnávka vín v Šatově

Když přišla na řadu ochutnávka vín, měli jsme mít sraz v 20:00 před vchodem do sklípku. Člověk, který měl ochutnávku vést na místě nebyl ještě ve 20:12, tak jsme zašli za paní správcovou a ta nás uvedla dovnitř. Bylo nás celkem 36. Přivedla nás do místnosti, kde byli lavice ve tvaru písmene U. Problém byl, že lavice byly pouze pro asi 20 lidí, tedy velká část návštěvníků byla nucena stát. Průvodce ochutnávkou dorazil okolo 20:30 značně podrážděný a ochutnávka začala. Na všech 36 lidí vždy rozlil jednu sedmičku vína, tedy to byla opravdu pidi ochutnávka, kterou většina návštěvníků hodně negativně komentovala při představě, kolik museli platit. My jsme to měli v rámci celého pobytu, tedy jsme přesně nevěděli cenu těchto ochutnávek.

Ochutnávka vín Šatov

Postupně mezi víny říkal vždy něco málo o každém víně a lidé se stále mačkali na velice malém prostoru. Ochutnávka trvala asi hodinku a vyzkoušeli jsme 9 druhů vín. Po ukončení ochutnávky nás zavedl do sklípku, kde byla vystavena vína k nakoupení. Slíbené občerstvení nebo voda na zapití nikde. Vína v tomto sklípku nebyla označena, neměla ani etiketu, zaprášená, popsána jen světlým fixem na papíře, který ani nešel přečíst. První reakce lidí byla mířena k faktu, že přece nemohou vědět jaké víno je které, když není popsáno, a jak mají vědět, že je to opravdu ten daný ročník a nejedná se o podvod. Výsledek byl 6 prodaných lahví vína na 36 lidí, což je opravdu málo a o něčem už to vypovídá. Ceny vín byli od 210 Kč výše. My jsme si samozřejmě nekoupili žádnou láhev, jelikož vína, která nás oslovila, nebyla ani označená nebo nebyla vůbec. Zajímavý fakt, když dostanete koštovat víno, které si pak ani nemůžete zakoupit.

Ochutnávka vín ve Valticích

Nedalo mi a ukecal jsem celou rodinku, abychom si udělali zajížďku do Valtic a zajeli ochutnat vína do míst, kde se konal sraz NaVolnéNoze (velký dík Robertu Vlachovi za toto místo). Po příjezdu přibližně v 11:00 jsme zjistili, že sklípek je otevřen až od 18:00. Zavolal jsem na číslo, které zde bylo uvedeno, a paní mi velice příjemným hlasem řekla, že pokud chvilku počkáme, tak že s námi ochutnávku provede, jen že si něco zařídí ve městě. Za 5 minut už byla u nás a pouštěla nás do sklípku. Nejprve nám představila celou nabídku a ptala se, jaká vína máme rádi. Po chvilce zjistila, že nejsme žádní velcí vinaři a začala nám nalévat různé druhy vín. Mezi víny nám vždy nalila trochu studené vody, abychom dokázali lépe vychutnat další víno. Takto nám nalévala a my postupně přidávali láhve na stůl. Každá láhev měla přehlednou etiketu, tak jsme přesně věděli, co kupujeme. Ceny byly od 130 Kč, přitom zde byly starší ročníky a vína s oceněními, která v předešlém sklípku nebyla.

Ochutnávka vín Valtice

Po ochutnávce asi 8 druhů vín, kdy nám paní nalévala dvojnásobek do skleničky než v předešlém sklípku (vždy 3 lidem, já bohužel řídil), jsme měli na stole 24 lahví k nákupu. Po celou dobu byla velice příjemná, ochotná a ráda vykládala o různých druzích vína a dávala nám hodně rad ohledně skladování, konzumace a výběru vína. Byla to taková ta hodná a usměvavá babička. Poté nás upozornila na jejich pálenky, kdy nám dala opět z každé vyzkoušet. Výsledkem byl další nákup 5 lahví pálenek, jelikož byly opravdu výborné. Celkem jsme v tomto sklípku strávili asi hodinu a půl. Kdybych to měl sečíst, tak nám paní mohla rozlít víno a pálenku v hodnotě přibližně 450-500 Kč. Naše výsledná útrata byla více jak 7 000 Kč a kontakt pro možnost objednávky vína přímo domů. Díky jejímu přístupu získala stálého zákazníka, který o ní bude vykládat dále a dále. Jen první večer to rodiče řekli snad všem, koho potkali. Tomu se říká reklama a prozákaznický přístup, kdy jsem snad příjemnější a ochotnější prodavačku nezažil.

Pokud chcete opravdu kvalitní vína, zde je odkaz na školu, kde si můžete víno objednat.

Shrnutí

Spousta firem a obchodů si stále neuvědomuje, co dokáže přístup prodávajícího. V prvním případě, i kdyby bylo víno sebelepší, tak většinu lidí odradil přístup prezentujícího na ochutnávce vín, jeho zpoždění, prostory, samotný vzhled či značení lahví a prodalo se pouze 6 lahví na 36 lidí. Většina z těchto 36 lidí pak působila negativním dojmem, kdy to také říkali paní provozní. O této své ochutnávce nejspíše budou dále mluvit svým známým a určitě ji nedoporučí. V druhém případě se prodalo 29 lahví vín a pálenky 4 lidem, kteří o tom budou milerádi mluvit nebo napíší článek :) Tomu říkám rozdíl.

Zažili jste také někdy takový rozdíl při totožné věci, a mluvíte pak o svých zkušenostech se svými známými?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

7 komentáře v článku “Prozákaznický přístup v praxi” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Pokud mám nějakou negativní zkušenost, tak se s ní velmi rád podělím se známými, aby oni pak nemuseli projít tím samým co já. Jinak přístup některých firem či lidí mě neustále udivuje. Kolikrát mi přijde, že vůbec své výrobky nechtějí prodat.

  2. Něco takového teď řešíme na firmě. Jak motivovat prodejce k tomu, aby byli maximálně vstřícní k zákazníkům. Kamenem úrazu je to, že mají nastavenou mzdu (okolo 25 tis. hrubého/měs.) poměrně vysoko na to, aby se mohlo se mzdou ještě pracovat. Smlouva je postavena tak, že s platem nemůžeme hnout. Lepší motivátor jsme bohužel nenašli. Řešili jste někdy něco obdobného?
    Patrik recently posted..Důležité maličkosti v zařizování interiéruMy Profile

Leave a Reply to Kvasnička Jan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge