Naučme se přijímat kritiku

Musím uznat, že málokdo dokáže přijmout kritiku, především pak majitelé nebo provozovatelé projektů, produktů nebo služeb (dále jen projektů, ať to vše nerozepisuji, jelikož se to může vztahovat k čemukoliv). Být kritizován určitě není nic příjemného, navíc když jste nad daným projektem strávili spoustu času a vložili do něj hodně financí. Kritika je ale na denním pořádku a skoro žádný projekt se jí nevyhne. Na konci článku přidávám popis nedávné vlastní zkušenosti.

Vždy se najde někdo, komu se projekt nebo jeho část nebude líbit a musíte s tím počítat

Myslet si, že zrovna Váš projekt se bude líbit všem a všichni jej budou využívat je jedna ze základních chyb při tvorbě projektu. Reálně si stanovte cílovou skupinu a vždy počítejte s negativními názory. Připravte se na ně a naučte se s nimi pracovat. Nejhorší věc, kterou můžete udělat, je ignorovat je.

Snažte se z kritiky poučit

Neobracejte se kritice zády, neútočte na toho, kdo kritizuje. Snažte se z každé kritiky poučit a ptejte se ostatních, zda je daná kritika postavená na reálném základu, nebo nikoli. Naučit se pracovat s kritikou a opravovat podle ní projekt je základ k úspěchu. Spousta autorů projektu je zaslepeno a nechtějí kritiku vidět ani slyšet. V mnoha případech ještě útočí na autora kritiky, což určitě není správné a jen to vyvolá flame war. Odpovědět věcně na kritiku a nepodlehnout emocím je ta správná cesta. Ano, jsou případy, kdy kritika není oprávněná a člověk se chce bránit, ale vždy to jde udělat s chladnou hlavou a nemusí se při tom obě strany urážet nebo se ještě více popichovat.

Kritika je Váš přítel k vylepšení a ladění projektu

Možná to zní zvláštně, ale je to tak. Vždy se ptejte na názory ostatních, chtějte znát podrobné hodnocení, ať z něj budete mít radost, nebo nikoli. Chtějte hodnocení takové, kde hodnotící nebude brát v potaz, že Vás zná a že by Vás mohlo hodnocení nějak citově ranit. Čím reálnější hodnocení bude, tím více můžete na projektu zapracovat a zlepšit jej. Nechte si projekt kritizovat a kontrolovat i v průběhu realizace nebo před samotnou realizací. Velice často se stává, že právě tato kritika Vám může ušetřit spoustu času a financí, nebo Vás může ještě více nakopnout do práce. Už jsem viděl i případy, kdy kritika nápadu a následné hodnocení přimělo autora na projektu ještě více pracovat a kompletně jej předělat. Ano, ze začátku nebyl nadšen a bral to tak, že se proti němu všichni spikli. Čas mu ale ukázal, že kritika byla oprávněná a dokázal z toho vytěžit maximum. Jiná zkušenost ukazuje úplně opačný případ, kdy si autor projektu byl svým řešením a prací tak jistý, že nedal na žádné hodnocení ani kritiku a do dvou měsíců se po projektu slehla zem. Přitom stačilo trochu upustit ze svého ega a více naslouchat.

Hater a neoprávněné napadání

Abych zde nepsal jen o tom, že každá kritika je nějakým způsobem oprávněná, tak někdy není. Často se stává, že si na Váš projekt zasedne nějaký hater, což je osoba, která nepřiměřeně vyjadřuje intenzivní pocity nenávisti a zášti. Taková osoba se bude negativně vyjadřovat o jakémkoliv projektu bez reálného základu. Ovšem i v tomto případě doporučuji zachovat chladnou hlavu a jednat uvážlivě.

S hatery je to složité. Někteří majitelé projektů si řeknou, že danou kritiku psal hater a dále se jí nezabývají. Na tuto situaci pozor, jelikož tímto se majitelé projektů podvědomě chrání. Doporučuji jakoukoliv kritiku prozkoumat, zda má reálný základ. Času to moc nezabere a získáte tak další podněty na svůj projekt, které se ani nemusí vztahovat k dané kritice.

Vlastní zkušenost

Abych nepsal věci jen obecně, tak přidám vlastní zkušenost. Nedávno jsme spustili projekt SocialDesign.cz, který je zaměřen na grafické prvky sociálních sítí, především pak Facebooku a Twitteru. Při spuštění jsme udělali akci, kdy prvním 10ti zájemcům, kteří napíší obecný článek na téma “Proč vytvářet grafické práce na sociálních sítích” a přidají odkaz na nás, uděláme práci zdarma. Do této doby jsme měli jen kladné ohlasy na naše práce. Jedním ze zájemců byl David Lörincz, který se článku ihned zhostil. Článek se jmenoval “Je grafika na sociálních sítích důležitá ?“. Tento článek je hodně kritický, což jsme takovou reakci nečekali. Místo jakéhokoliv emočního jednání jsme se nad tímto článkem zamysleli a snažili jsme se najít reálné podněty. Přijali jsme toto hodnocení kladně a snažíme se nyní na jednotlivých zakázkách pracovat daleko pečlivěji a sbírat další zkušenosti. Většina lidí se snaží negativní kritiku, nebo v podstatě cokoliv negativního, zakrýt či smazat. My se snažíme tomu postavit čelem, a proto jsme také na webu udělali sekci, kde jsou články a zmínky o nás, a i zde jsme Davidův článek uvedli. Je to pro nás forma motivace na sobě více pracovat a zlepšovat se.

Ano přiznávám, že po prvním přečtení článku jsem měl smíšené pocity, ale dnes jsem za něj strašně rád, jelikož práce se opravdu zlepšily a zlepšila se také komunikace na jednotlivých zakázkách mezi kolegy. Celkově nás to posunulo kupředu a více jsme začali sbírat hodnocení a kritiky mezi známými. Každý názor je důležitý. Davidovi jsme udělali za tento článek pozadí na Twitter a tímto mu chci ještě jednou poděkovat.

Zamyšlení

Proto by jsme se měli snažit naučit krotit své emoce, naučit se zamyslet nad tím, proč daná kritika vůbec vznikla a ověřit si její reálné základy. Hlavně zachovat klidnou hlavu a uvědomit si, že toto se neděje jen nám, ale snad každému, kdo někdy zkoušel udělat nějaký projekt, produkt, službu atd.

Jaké jsou Vaše zkušenosti s kritikou a jak jste se k ní postavili?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

8 komentáře v článku “Naučme se přijímat kritiku” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Osobně jsem za kritiku hrozně rád, vážím si, když si někdo dá čas k sepsání věcné kritiky. Člověk tím získá pohled někoho na věc a může danou funkci/službu/whatever vyladit k dokonalosti.

  2. Moc pěkně napsané. Kdysi jsem kritiku nesnášel, stavěl se vůči ní odpudivě a šel jsem hned do protiútoku. Dnes ji přijímám klidně. Snažím se z ní poučit a posoudit, zda je oprávněná. A jsem za ní dokonce rád. Je to reakce a emoce, to znamená, že jsem v daném člověku zanechal určitý pocity a stál jsem mu za to, aby tento pocit vůči mně vyjádřil.
    Mário Roženský recently posted..Nábor affiliate partnerůMy Profile

  3. Super, skvělý článek. Já mám kritiku také rád, ale musí být věcná. Dokáže mě někdy rozčílit, když člověk napíše, že to stojí za… a nic více. To mi vůbec nepomáhá. Na druhou stránku kritika, která má nějaký podklad a obsahuje relevantní informace, je dost přínosná a může projekt posunout dopředu. Bohužel si myslím, že většina kritiků raději stručně napíše, že to stojí za prd, a už nevěnuje čas tomu, aby napsali důvod. Což je obrovská škoda.
    Atsor recently posted..Stydí se lidé za korekturu textu? Měli by? A je to špatně?My Profile

  4. Tento článek má kus pravdy, na druhou stranu není dobré kritiku bát příliš vážně. Je dobré být ostražitý a pokud kritika přijde od více než 1 osoby tak je potřeba se zamyslet a jednat. Popravdě kdybych se měl při vývoji linkmonitoru řídit každou kritikou a požadavkem tak to můžu rovnou zavřít:)

  5. Já mám rád každou kritiku, vždy jsem rád, když někdo věnuje svůj čas tomu, aby napsal svůj vlastní názor. Pokud se jedná jen o zbytečné, urážlivé a bezpředmětné narážky, nevěnuji jim pozornost a naopak si říkám, že to dotyčnému stálo za to psát.

    Pokud je naopak kritika věcná a objektivní, okamžitě si ji zkopíruju do speciálního souboru, abych ji měl na očích pořád, než přijdu na to, jak se s tím vypořádat a abych se v budoucnu podobným chybám vyvaroval.

    Každopádně – supr článek!

  6. Pingback: UXCamp 2013 a jeho průběh | Kvasnička Jan - Blog

Leave a Reply to frances Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge