UXCamp 2013 a jeho průběh

Dne 26.1.2013 je konal již třetí UXCamp v Praze v prostorech NODE5. Kapacita akce byla 130 lidí, která byla naplněna během dvou dní. Dalších více jak 100 lidí bylo na čekací listině. Dle jednoho z organizátorů Josefa Holého, se kterým jsme si mohli na after party super popovídat, bylo přítomno 120 lidí ze 130 přihlášených, což jen podtrhuje zájem o tuto akci. Vstupné na akci bylo dobrovolné a také jste se mohli zaregistrovat do Asociace UX. Celkem bylo vybráno 831 USD, což dle Josefa bylo mnohonásobně více, než předpokládali. Předem se omlouvám za chyby v textu a za horší kvalitu fotografií.

Organizace

V rámci organizace bylo vše super zvládnuto. Uspořádat takovou akci není nic jednoduchého. Dle mého byl trochu nešťastný výběr prostor, jelikož místo pro prezentování bylo jen kousek od baru, kde se tvořily diskutující skupinky. Ty byly mnohokrát tak hlučné, že samotný řečník nešel slyšet. Přišlo mi to neslušné a neprofesionální takto rušit ty, kteří chtěli dávat pozor a především takto rušit samotného prezentujícího. Pro příští akce doporučuji změnit kuchaře, jelikož většina guláše, tedy spíše maso, končilo v koších, bohužel. Naopak co potěšilo snad všechny bylo pivo zdarma, které se nosilo opravdu až pod nos.

Perfektní byl live stream, takže ti, kteří nemohli přijít, mohli alespoň trochu nasát atmosféru i informace. Z každé přednášky pak budou videa a už se těším, až si některé zopakuji.

UXCamp

Program a jeho sestavení

Do poslední chvilky jsme nevěděli, na koho se můžeme těšit, jelikož program nebyl oficiální. UXCamp začal představením 27 programů, přednášejících i workshopů, a my jsme měli zvednutím ruky zvolit, koho chceme. Dle tohoto měřítka byl poté sestaven program. Přišlo mi to trochu nefér. Mohl zde být někdo, kdo se připravoval, jel na tuto akci z daleka s tím, že vystoupí, a nakonec se na ně nedostalo.

Super bylo, že na této akci jste si mohli vybrat mezi přednáškami nebo workshopy. Rozhodl jsem se pouze pro přednášky, ale musím říci, že jsem tohoto rozhodnutí litoval, jelikož workshopy byly hodnoceny opravdu super a některé přednášky až tolik nezaujaly, ale o tom později.

Hodně se diskutovalo na téma: angličtina vs čeština. Chápu, že zde byli zahraniční prezentující, od kterých byla prezentace opravdu dobrá, ale u některých českých prezentujících angličtina ubírala na záživnosti a možnostech výkladu. Do budoucna je plánováno, že UXCamp má být pouze v angličtině, což si myslím není ideální krok. Hodně zajímavé bylo sledovat diskuze na toto téma.

UX of UXCamp – Jiří Sekera

Jako první vystoupil Jiří Sekera, který pracuje v refresh.cz. Začal otázkou: „What is barcamp?“. Odpovědí bylo: „We are barcamp“ a vysvětloval, že my jsme obsah tohoto barcampu, my jej tvoříme a my jej směřujeme. Perfektní bylo, když vyzval celý sál, aby si podali ruku s tím, co mají po své pravici a seznámili se. Poté říkal, že se nemáme bát vyplňovat díry, poděkovat prezentujícím za přednášky, bavit se a seznamovat. Na poslední slide měl: „Enjoy!“.

Jiří Sekera

Case study: User-Centered mobile web design: How to Wow bank customers – Max Scheugl

Max pracuje ve společnosti nofro.com a je jeden z tvůrců aplikace pro ING banku. Ve své přednášce ukazoval případovou studii pro tvorbu takové aplikace. Popisoval celý vývoj: Sales – Research – Wireframe – Tests – Mockup – Code. Hodně mě zaujala část, ve které vysvětloval nacenění celé práce, kdy otevřeně přiznal, že některé části cenově přestřelil, ale také že jiné části by měly stát mnohem více. Max také velice dobře popisoval, jak chodili na tramvajové zastávky a další veřejná místa a ptali se lidí a prováděli tak testování přímo v terénu.

Také ukázal, jak vypadali wireframe a jak ve skutečnosti vypadá aplikace. Zde mě zaujal fakt, že klient i přes jeho doporučení prosadil dvě tlačítka pro přihlášení, navíc hned vedle sebe, i když obě provádí stejnou operaci. Hold, tak to v realitě funguje a klient má stále velké slovo, bohužel.

Zde je pár dalších zajímavostí z přednášky:

  • Připravte se na to, že provedete mnoho chyb, proto naceňujte opatrně
  • Provádějte průzkum jiných aplikací

Tato přednáška dle mého mínění patřila mezi 4 nejlepší z celého dne.

Max Scheugl

Facilitátor: Den zúčtování – Adam Fendrych

Adam pracuje ve společnosti ExperianceU a jeho přednáška byla zaměřena na téma: Jak udělat workshop s klientem a nepokazit to.

Z této přednášky vynikne podstata lépe formou bodů:

  • Nejsi v tom sám
  • Výsledkem by měl být spokojený klient
  • Je důležité neposrat to, ale vyřešit problém
  • Měli byste mít stanovený plán něco vyřešit
  • Nepodceňuj přípravu před samotným workshopem
  • Ideální počet účastníků je 3-16
  • Dejte si pozor na definování termínu, ať máte čas na přípravu
  • Dokumentujte vše, ideálně foťte a pište,
  • Workshop by měl být jako hra
  • Stanovte si pevná rozvrh
  • Na workshopu by měli být dva lid: Facilitátor a zapisovač, nikdy se nesnažte dělat oboje
  • Připravte si všechny materiály
  • Myslete na občerstvení
  • Na začátku ať se účastníci představí
  • Vysvětlete účastníkům smysl, proč zde jsou
  • Řekněte jim, jaké kroky již byly udělány a co je v plánu
  • Dělejte přestávky minimálně 15 min, 5-10 je málo
  • Myslete na to, že na workshopu nejste jejich kamarád
  • Nebojte se jim říci, co mají dělat
  • Připomínejte jim pravidla
  • Hlavně klid :)

Adam Fendrych

Everybody is a designer – Martin Čacký

Martin pracuje ve společnosti GoodData a jeho přednáška byla zaměřena na fakt, že každý člen společnosti/firmy je designer. Začal zamyšlením: „Co je to design?“ a poté na praktickém příkladu ukázal, že i když si představujeme nebo črtáme, jak má vypadat naše koupelna, tak jsme v ten moment designeři.  Narážel na fakt, že „UXáci“ nemůžou definovat vše, ale někdy to dělají programátoři nebo další lidé.

Hodně se zamýšlel nad faktem, jak udělat z lidí lepší designery, jak je motivovat k tomu, aby v tom vývoji také přispěli svým dílem:

  • Vysvětlete jim, jak mohou přispět, mluvte s nimi a hledejte další podněty
  • Vzdělávejte lidi v tomto oboru, pomůže Vám to v celkovém růstu
  • Ukažte, že různí lidé mají různé úhly pohledu
  • Dokažte jim, že je to i jejich produkt, na kterém pracují
  • Ukažte jim, že je něco špatně
  • Najděte UX persony mimo UX oddělení

Poté si na pódium poznal různé lidi, aby povídali o tom, jak funguje spojení mezi lidmi ve firmě a že opravdu je každý člen firmy designer. Zde je pár dalších zajímavostí z přednášky:

  • Každý provádí design každý den
  • Spousta lidí si myslí, že „UXák“ je nepřítel developerů

Martin Čacký

Mobilní verze webů? Ztráta času!- Jaroslav Černý

Jaroslav pracuje pro portály prace.cz a jobs.cz. Jeho přednáška začala definováním rozdílu mezi responzivním a mobilním designem. Ještě 2 roky zpět se všichni přikláněli v mobilnímu designu, dnes se většina přiklání k responzivnímu. Toto tvrzení demonstroval na příkladě z praxe. Mobilní verze má krátký čas na zpracování, osekává se, umí jen to základní. Spousta lidí má názor: „Internet v mobilu nepoužívám, jelikož tam není vše, co chci“. Mobilní tým = nutnost mít další tým. Nebo se vytvářejí takové funkcionality, která na mobilu je a na desktopu ne, třeba poslední hledaná práce, jak demonstroval na ukázce. Každý tým, jak desktop, tak mobilní, má svou představu.

Responzivní verze má delší trvání pro zpracování. Pokud se bude něco osekávat, tak se to musí osekat všude, což je dobře. Vše musíte rozmýšlet pro všechny zařízení. Je zde jeden tým, jedny priority a jedna představa.

Dle Jaroslava je mobilní verze ztráta času a rovnou doporučuje responzivní design. Navíc definuje responzivní design jako příležitost zlepšit současnou verzi.

Tato přednáška patřila mezi 4 nejlepší a byly zde perfektní ukázky z praxe.

Jaroslav Černý

13. komnata Vaše webu – Rostislav Blaha

Rostislav pracuje ve společnosti Seznam.cz a pracuje na mobilní verzi emailu. Jeho přednáška začala pohádkou o tom (snad to napíšu správně), jak si princezna byla manželkou zlého černokněžníka. Dostala od něj 13 klíčů od 13 komnat a přikázal ji, aby 13. komnatu nikdy neotvírala. V této 13. komnatě se nacházely mrtvoly předešlých 12 manželek černokněžníka. Definoval tedy, že by jí nikdy neměla otevřít a najít tak těla 12 předešlých manželek. Poté ukázal dvě verze mobilního rozhraní emailu od Seznamu.cz. Následně vykládal o tom, jak tyto rozhraní testovali a zda mají být některé prvky schovány, nebo nikoli. Při testování zjišťovali, zda některé schované prvky uživatelům chybí, nebo nikoli a že doufá, že uživatelé nenajdou jeho 13. komnatu, tedy nastavení.

Definoval ideální ovládací prvek: konkrétní, výstižný, kontextový. Nejlepší věta z celé prezentace byla: „Email od Seznam.cz je dost podobný Gmailu“, která rozesmála celý sál :)

Rostislav Blaha

Gamifikací k lepším zítřkům – Jan Stawarczyk

Honza začal přednášku definováním toho, že gamifikace není jen sbírání odznáčků a že se dá velice dobře uplatnit v různých projektech.

Během přednášky ukazoval různé typy gamifikací z praxe:

  • Foldit - skládání proteinů formou hry, kdy byl po 10 dnech ode dne vydání vyřešen jeden problém, na kterém se pracovalo více jak 10 let
  • Bottle Bank Arcade – forma třídění lahví
  • Taiwanese Receipt Lottery- loterie z nákupních lístků
  • Honda Eco Assist – navádí, jak jezdit ekonomicky
  • Speed Camera Lottery – výhra na základě slušné jízdy
  • The play belt – spolujezdec na zadním sedadle se může dívat na obrazovku pouze připoutaný, jinak to nejde
  • Zombies run – poslouchání úkolů útěku před zombiemi – ideální pro běžce
  • Piano stairs – jak naučit lidi chodit po schodech a nejezdit eskalátorem
  • The world deepest bin – jak naučit lidi používat odpadkový koš
  • Guitar Pee – jak naučit chlapy trefit se při čůrání

Jan Stawarczyk
How Shadowing Can Help to Fix Barriers in Service Design – Martin Kopta a Lukáš Marvan

Tato přednáška byla opravdu velice krátká. Tito pánové se zabývali problematikou vyhledávání knih v knihovně. Jak se lidem hledá v regálech, jak vyplnit a napsat objednávku na knihu a jak to vše udělat nejrychleji. V knihovnách jsou různá zařízení a nikdo neví, jak které funguje, nebo třeba co které číslo knihy znamená a další věci.

Rozhodli se to vyzkoušet v praxi a provedli úpravy v knihovně, kde studují. Bohužel tento test ještě nemá reálný výstup a doufám, že jej poté někde nasdílí.

Martin Kopta a Lukáš Marvan

Britští vědci zjistili, že… – Ivana Jíleková

Ivana přišla s velice aktivní přednáškou, kterou rozhýbala celé publikum. Zabývala se tím, jak funguje lidský mozek a jak reagujeme na různé podněty. Připravila sadu cvičení a otázek, u kterým jsme měli zvedáním ruky rozhodovat, co je pravda a co je. Hodně mě zaujala otázka: „Je nebezpečnější žralok nebo kůň?“, kdy publikum správně odpovědělo, že kůň jelikož za rok zabije více jak 100 lidí, zatímco žralok pouze okolo 4 lidi za rok. Přitom podle obrázků v prezentaci bylo vidět, jak je žralok nebezpečný.

Poté připravila cvičení pro půlku publika, kteří dělali že běhají a pak dělali dřepy s výskokem a následně se měli rozhodovat mezi různými tvrzeními. Některé tvrzení se podařilo Ivaně potvrdit, jiné nikoli. Určitě doporučuji se podívat na video. Tato přednáška podle mě patřila mezi 4 nejlepší.

Ivana Jíleková

Design Windows Store aplikací – Štěpán Bechynský

Štěpán popisoval, jaké je rozhraní v novém Windows 8 a jak by se na toto rozhraní měli navrhovat aplikace. Zaujala mě část o sémantickém zoomu, který předvedl přímo v praxi. Hodně se také bavil o tom, jaká je ideální velikost ovládacího prvku a srovnával průměrnou velikost prstu až po velikost prstu basketbalisty.

Nakonec definoval, jaké jsou 4 typy obrazovek ve Windows 8 a co je pro který typ důležité. Zde je pár dalších zajímavostí z přednášky:

  • Obsah by měl být přes celou obrazovku
  • Aplikace by neměla obsahovat ostatní ovládací části, pouze po aktivaci klávesové zkratky
  • Musíme si uvědomit, jak vypadá Windows 8 – nekonečný pruh

Štěpán Bechynský

UX Revised – Petr Kosnar

Petr si připravil přednášku na stejné téma, jako bylo téma celého UXCampu. Začal zamyšlením nad tím, že práce „UXáka“ je těžko popsatelná práce a kdo se vůbec může za něj považovat. User experience vychází z toho, že musí pochopit emoce uživatele.

Práci před samotnou tvorbou prototypů a před testováním se snažil definovat takto:

  • Study the situation
  • Model and analyze the situation
  • Identify conflicts and opportunities
  • Formulate goals
  • Optimal (improved) situation
  • How to achieve that?

Petr Kosnar

UX a marketing: Když jedno přechází v druhé – Jakub Krčmář

Jakub měl prezentaci na velice zajímavé téma. Zamýšlel se nad tím, co chce markeťák a co chce UX designer. Obecně by se dalo říci, že markeťák chce získat co nejvíce informací. Demonstrace byla na formuláři, kdy by pro něj bylo nejlepší, aby byl co nejobsáhlejší. Naopak UX designer se snaží co nejvíce zjednodušovat, a ten by tento formulář co nejvíce osekal. Je to tedy o spolupráci mezi těmito dvěma pozicemi, aby zvolili tu správnou cestu.

Dále se zamýšlel nad tím, že firmy vnímají UX jako další položku rozpočtu. Jak jej tedy implementovat do firmy? Jde o přesvědčení klienta nebo firmy, že UX je marketingu rovnocenné a orientace na UX může být strategickou výhodou. Zde je pár dalších zajímavostí z přednášky:

  • Marketing vznikl jako reakce na nadprodukci
  • Marketing tvoří očekávání
  • Očekávání + Realita = UX
  • Brand = marketing + UX
  • UX se již dá použít jako marketingová strategie

Tato přednáška patřila dle mého názoru mezi 4 nejlepší.

Jakub Krčmář

I don’t like your design!  – Petr Štědrý

Petr pracuje v GoodData. Zaměřil se na zajímavé téma: kritika designů. Každý si myslí, že kritika je jednoduchá. Když Vám někdo poví: „Mi se to nelíbí“, nebo „To je super“, tak to není kritika. Kritika je založena na argumentech a v tomto duchu se nesla celá přednáška. Jak argumenty přijmout, jak se k nim postavit a že bychom si všechny prvky kritiky měli zapisovat.

Čekal jsem trochu více ukázek z praxe. Na toto téma jsem kdysi napsal článek: Naučme se přijímat kritiku. Zde je pár dalších zajímavostí z přednášky:

  • Špatně se kritizují designy navzájem
  • Potřebujete kritiku od zadavatele
  • Aktivně naslouchejte kritice

Petr Štědrý

Jak může přístupnost zlepšit uživatelský prožitek  – Radek Pavlíček

Radek se zaměřuje na přístupnost a své zkušenosti píše na blogu poslepu.cz. Dle Radka má přístupnost 5 pilířů:

  • Dostupnost
  • Ovladatelnost
  • Srozumitelnost
  • Orientace
  • Čas

Odstraněním jednoho problémů může ale vzniknout problém jiný. Toto tvrzení vysvětlil na příkladu s bazénem a přístupností pro vozíčkáře a nevidomého. Dále se Radek zaměřoval na přístupnost v rámci webových aplikací a ukazoval například:

  • Checkable area
  • Klávesové zkratky
  • a další

Přednáška byla super a plná praktických ukázek.

Radek Pavlíček

Workshopy a pohled kamaráda Tomáše Koliby

Na třetím UXCampu nebyly pouze přednášky, ale místo věnované pouze workshopům a debatám. Kapacita byla omezená, takže se mnohdy účastníci museli krčit v rozích nebo posedávat, kde se dalo. Nikomu to ale v přátelské atmosféře UXCampu nevadilo.
K samotným workshopům. Osobně jsem byl velmi zvědavý na workshop Ondřeje Války – Honba za Svatým grálem UX portfolií (aktuálně jedno řeším :-). Prošli jsme několik příkladu co dělat a naopak nedělat, a jak se nad celým konceptem portfólia zamyslet. Debata publika byla rovněž zajímavá. Osobně podněty určitě využiji!

Velmi dobrým příkladem, jak prakticky využít teorii v praxi byl příspěvek Workshop: Experience Flow Modelling od Dominiky Potuzakové. Tento workshop byl rozdělen na tři části – teorie,  výzkum, debrief. Cílem bylo nalézt společná témata pro vybrané skupiny účastníku campu a zjistit, co by chtěli na akci vylepšit. Každá tří členná skupinka si pak připravila sérii otázek a takto vybaveni jsme provedli uživatelský výzkum.

Odpoledne jsme dali všechny poznatky dohromady a zjistili jsme, že nejčastěji skloňovaným tématem bylo jídlo. Určitě by stálo za to mít na debrief více času i tak to ale bylo skvěle!

Jako poslední bych krátce zmínil filosofickou debatu od filosofa a.k.a Jana Řezáče o tématu jeho připravované knihy Principy webdesignu. Debata s publikem se nesla od jiných knih v této oblasti po různé úhly pohledu na problematiku webdesignu.

Moc díky organizátorům a spíkrům za všechny workshopy, mám je čím dál raději od klasických přednášek, jelikož praktická využitelnosti a aktivita publika je mnohem větší!

Těším se na další UXcampcz!

workshop

workshop

Shrnutí UXCampu

Organizace byla super a atmosféra také. Škoda jen, že po 4 hodině zůstalo v prostorách NODE5 přibližně jen 30-40 lidí. Některé přednášky byly až moc obecné a teoretické a debata nad jejich obsahem se táhla až do pozdních ranních hodin. Osobně jsem od zkušených přednášejících čekal více praktických přednášek. O těch teoretických věcech jsme si mohli již několikrát přečíst v knihách a na blozích. S tímto pocitem bohužel odcházelo více lidí, což jste si mohli přečíst i z reakcí na twitteru pod hashtagem #uxcampcz.

Velice pěkné shrnutí napsal kamarád Jiří Komár.

Na after party byl potom super pokec a jsem rád, že jsme si mohli popovídat s pořadatelem o úspěchu/neúspěchu UXCampu a s dalšími. Určitě se těším na příští UXCamp a budu doufat ve více praktické přednášky užitečné pro UX komunitu, než přednášky pro začátečníky. Jinak bylo super, akci jsem si užil a odnáším si spoustu nových kontaktů, za které jsem rád. Jak Vám se líbilo na UXCampu?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

Jeden komentář v článku “UXCamp 2013 a jeho průběh” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Pingback: Ohlédnutí za rokem 2013 aneb investice do vzdělání je pro mě ta nejlepší cesta | Kvasnička Jan - Blog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge