8. června se konal šestý ročník konference Copycamp, tentokráte nad tématem “Copy pod mikroskopy”. Společně s Pavlem Ungrem jsme měli tu čest zde přednášet o tom, jak velkou moc má v dnešní době copywriter a že to není jen o napsání textu. Měl by mít znalosti i z dalších oborů, jako SEO, UX, CRO, branding, emailing, psychologie a další. S Pavlem pracujeme na podobné vizi spojení SEO a UX v SEOUX. V tomto článku si některé praktické tipy přímo rozebereme.
Záznam z naší přednášky
Pohled na znalosti copywritera v dnešní době
Pouze jedním slovem dokážete ovlivnit pohled návštěvníka
Představte si klasický eshop s elektronikou a jeho homepage. Máte zde výpis produktů, viz screeny níže. Jak tento výpis produktů může návštěvník vnímat, pokud je zde nadpis “Doporučujeme“? Z uživatelských testů mám zkušenost, že slovo “Doporučujeme” někdy v návštěvníkovi vyvolává negativní vnímání, jelikož je to něco, čeho se eshop snaží zbavit, je to problémové zboží, rozbalené, naskladnili toho hodně a jiné. Pokud tento výpis ale bude vypadat úplně stejně a bude zde nadpis “Nejprodávanější“, co to v návštěvníkovi vyvolá za emoci? Je to něco, co již ověřili další zákazníci, tedy to budou nejspíše kvalitní nebo žádané produkty, je zde social proof. I pouze jedno slovo dokáže ovlivnit celou danou část na webu, až takovou sílu má copywriter.
Konkurenční výhody by měly být opravdu reálnou výhodou, nikoli pouze #prazdnaslova
Dejte si opravdu pozor na to, co se snažíte návštěvníkovi říci a jakou informaci si z daného textu má odnést. Pokud o eshopu řeknete, že je “Rychlý a bezpečný”, tak je to něco, co předpokládáme jako fakt, že eshop má být, není to reálná konkurenční výhoda. “Ušetříte za poštovné”, ano? A kolik? Je to pro návštěvníka neúplná informace. Kdyby zde bylo napsáno “Doprava zdarma při nákupu nad 1 000 Kč”, tak je to reálná výhoda, která je jednoznačná. “Kvalitní a široký sortiment” jsou pouze prázdná slova, která se používají podobně jako fráze “jsme dynamicky se rozvíjející společnost“. Opravdu se snažte být co nejvíce věcní a přesně návštěvníkovi říci, co která výhoda znamená a co tím získá. Další příklady jsou ve slidech níže a na twitteru pod hashtagem #prazdnaslova najdete další inspirace, jak to nedělat.
Na struktuře textu záleží
Odevzdáním textu práce copywritera nekončí: toto by se mělo tesat do kamene a neustále opakovat. Sebelepší text, který nebude na webu správně strukturovaný, nemusí návštěvníka vůbec zaujmout. Níže se nachází dva ilustrační příklady. Jen posuďte sami, jak hodně dělá správná struktura textu.
Špatně
Správně
Perfektní doplnění napsala Maru Kortanová, jedna z nejpovolanějších:
Pokud prezentujete skladovost, snažte se být co nejvíce jednoznační
Návštěvník často potřebuje vědět, kdy mu produkt dojde domů a je potřeba mu to umět sdělit. Pokud ale na detailu produktu u prezentace skaldovosti najde text: Ihned k odeslání, Skladem nebo Skladem u dodavatele, tak opravdu neví, kdy mu zboží domů dojde. Snažte se být co nejvíce přesní, například: Skladem, zítra 9. 6 u Vás nebo Skladem, v pondělí 13. 6 u Vás, což je pro návštěvníka jednoznačná informace. Tato textace má u některých eshopů opravdu velký vliv na konverze. Pokud děláte A/B testování na copy, sdělte výsledky autorovi textů! #SEOUX
Máte našeptávač vyhledávání? Řekněte návštěvníkovi, jak může vyhledávat!
Stačí se podívat na dva přední eshopy Alza.cz a Datart.cz. Datart má ve vyhledávání pouze výzvu “Hledat”, což návštěvníka moc k akci nevyzve. Alza zde má výzvu “Co hledáte? např. konvice Tefal…”, což pěkně návštěvníka vyzve k akci a díky tomuto textu si může uvědomit, jakou frázi do vyhledávání může zadat, že to může být spojení více slov a že může použít i kombinaci typu produktu a značky, perfektní. Doporučuji měřit a vyhodnotit na základě analytiky, jakou reálnou změnu tato textace udělala.
Prezentujete telefonní číslo? Dejte návštěvníkovi jednoznačně vědět, kdy může volat
Díky tomu, že k telefonnímu číslu napíšete dny a čas pro volání, tak je to jednoznačná informace pro návštěvníka “Ano, teď je ten správný čas pro volání”, nebo naopak, pokud by chtěl volat mimo vámi vymezený čas, tak již nemusí mít tak negativní vnímání z faktu, že se nedovolá, protože s tím od začátku počítal. Toto je něco, co jsem měl již několikrát možnost testovat a například u eshopu Pilulka.cz se díky tomuto zvedl počet volání o 20%, což je opravdu hodně, pokud máte velice správně fungující call centrum.
Další tipy najdete v článku Pavla na téma: 10 tipů pro copywritery od SEO konzultanta z Copycampu a v samotné prezentaci
Závěrem
Copywriteři, doufám, že už se nenecháte odbýt pouze odevzdáním textů, ale že svou práci společně s ostatními členy týmu dotáhnete k dokonalosti. Jaké další drobnosti v rámci copy podle vás dokážou udělat velký rozdíl na webu, máte příklady? Budu moc rád, jak se o ně podělíte.
Pingback: 10 tipů pro copywritery od SEO konzultanta z Copycampu « Pavel Ungr, SEO konzultant
Pingback: Copywriter s přesahem do SEO a UX? Nutnost! | RSS ze světa
Follow @SeoPizza_cz
Nerad to přiznávám, ale tyhle tipy mě dost inspirují a vlastně je to teď takovej můj malej UX checklist, když stavím e-shopy :) a vypadá to, že to i funguje :)
Follow @Jan_Kvasnicka
To moc rád čtu a doufám, že se pak pochlubíš, jak ti to celkově jde a co podle tebe má největší smysl, díky moc :)
Follow @psavec
Honzo, díky za super tipy. Zrovna řešíme popisky u produktů, ale po přečtení zapracujeme i na dalších faktorech. BTW, jaký máš názor na tzv. SEO texty dole na výpisech kategorií / produktů?
Follow @Jan_Kvasnicka
Adame, SEO texty už bych nedělal vůbec, pouze takové, které dokážou návštěvníkovi opravdu pomoci nebo jej správně nasměrují. U výpisu kategorií je to dle typu eshopu, zda mají být ihned pod nadpisem nebo dole pod výpisem produktů. Na detailu produktu vždy vše v popisu, pokud není v horní části perex o daném produktu.
Ono pokud se píšou texty pro zákazníka/návštěvníka, tak i tak často obsahují právě klíčová slova a copy lidi to kontrolují dle klíčovky, aby byl celkový vliv co největší.
Pingback: 10 tipů pro copywritery od SEO konzultanta z Copycampu - Pavel Ungr - SEO konzultant