Jsem moc rád, že u posledního článku Proč bychom měli viditelně prezentovat telefonní kontakt? jsou velice pěkné komentáře a hodně lidí na toto téma reagovalo. Dnes bych se chtěl podívat na další velice zajímavé téma, nad kterým poslední dobou často diskutuji s klienty, a to na datum doručení, dostupnost (skladovost, jak se také říká) a jak tuto informaci prezentovat. Většina si totiž myslí, že když mají na detailu produktu napsáno „skladem“, že je to dostačující a jednoznačné. V článku budou také uvedeny některé úvahy, které během diskuzí padly, a budu rád, pokud nad nimi budeme dále diskutovat a rozebírat je.
Zboží je „skladem“. Co si z toho návštěvník odnese?
Známe to z většiny eshopů, kde na detailu produktu najdeme informaci, že zboží je skladem. Pro návštěvníka je to určitě super informace, že má eshop toto zboží skladem, ale pokud si jej objedná, tak kdy mu dojde domů? Zítra, za dva dny nebo za týden? U nás v České republice jsme hodně rozmazlení, a když nakupujeme na eshopu, tak většinou předpokládáme, že zboží budeme mít druhý den, nebo nejpozději do dvou dní doma (hodně záleží na sortimentu, není tomu tak vždy). Je to informace, která nás v nakupování dokáže opravdu hodně ovlivnit a často si podle data doručení vybíráme eshop. Jsme schopni zaplatit o něco více, když nám zboží přijde dříve. Je to jedna z hlavních konkurenčních výhod, pokud dokážeme zboží dodat hodně rychle, proto pokud to děláte, tak to také prezentujte navenek.
Jak máme prezentovat datum dodání?
Další velice častá otázka, zda má být uvedeno, že zboží bude dodáno např. do 2 dnů, nebo zda máme uvést přesné datum. Sám nemám plně jednoznačný názor, ale spíše se přikláním k zobrazení data doručení, jelikož návštěvník nemusí nic kalkulovat a přesně vidí datum, kdy má zboží doma. Z toho ale vyplývá další otázka: „Ví on, kterého je dneska?“. K této části mám takový mini testík, který jsem použil už několikrát. Zkuste se teď sami sebe zeptat, kterého je dnes. Zajímalo by mě, kolik lidí toto datum bude opravdu vědět. A teď se zeptejte sami sebe, co je za den v týdnu. S daleko větší pravděpodobností víte, co je za den v týdnu, než jaké je datum (kolikrát je to také dáno dnem v týdnu, jelikož v podělí můžeme v práci pracovat s datem více, než jiné dny atd.). Stejně na tom bude vědět Váš návštěvník, proč mu tedy neulehčit uvažování nad datem, a nezobrazit mu tam ihned i den v týdnu? Například ve tvaru „ve středu 18.9.2013 u Vás“.
Ano, většina může namítat, že máme datum zobrazeno operačním systémem, ale kdo z nás se tam intuitivně podívá? Navíc je to kolikrát operace navíc, kterou musí návštěvník provést.
Proč to udělat jednoduše, když to lze složitě
Některé eshopy mají napsáno, že zboží je sklade a vedle toho mají odkaz, po jehož kliknutí se zobrazí okno, ve kterém je datum dopočítáno, nebo znovu zopakována informace, že zboží je tedy opravdu skladem. Není jednodušší rovnou zobrazit datum, kdy bude zboží doručeno, než nutit návštěvníka provést klik navíc? Ještě když zde je pouze jedna možnost doručení.
Jak to máme dělat v případě vlastních kamených prodejen, uloženek, zásilkoven a dalších možností?
Pokud máte více možností výdejních míst, vždy by mělo být jednoznačně určitelné, kdy mi zboží dojde, pokud nevyužiji ani jednu z těchto možností. Poté by měla být zobrazena informace o odběru na prodejně a dalších možnostech. Vyplývá z toho další otázka: „Prezentovat datum doručení na uloženku a další možnosti na detailu produktu, nebo až v objednávkovém procesu?“. Určitě jsem zastáncem toho, aby tato informace byla prezentována na detailu produktu, protože návštěvník většinou chce stále vědět, jaké jsou jeho možnosti dodání a kdy zboží bude mít. Je zde ale problém, jak to prezentovat a jak to graficky pojmout, aby to bylo srozumitelné a intuitivní. Jsem pro, aby bylo vždy vidět minimálně datum doručení, pokud si nezvolím ani jednu z těchto možností, a největší prodejny se stavem skladu. Tyto informace jsou základ a dokáží hodně ovlivnit celkový konverzní poměr. Další informace mohou být prezentovány po kliknutí, kdy se ukáže nové okno nebo se rozjede roletka, to je už na možnostech a množství informací.
Někteří jdou ještě dále, a pomocí IP adresy zjišťují polohu návštěvníka, podle které následně nabídnou nejbližší výdejní místa v okolí. Hodně zde padají dotazy na situaci, kdy pokud jsem z Ostravy a teď jsem na konferenci v Praze, že se mi zobrazí místa v Praze, ale tato situace bude hodně minoritní a myslím, že to není až takový problém. Mohla by zde být funkce „Zadat polohu“, která by tento problém řešila. Pěkně to má zpracováno VaseCocky.cz.
Dokážeme zboží dodat do druhého dne, ale expedujeme pouze do 16:00. Co máme dělat?
Hodně častý případ, kdy má eshop přesně stanovenou dobu expedice, a jak to tedy prezentovat na eshopu, nebo jak tuto informaci říci. Někteří to prezentují v rámci konkurenčních výhod, o kterých jsem již psal, což je dobře.
Jak to ale dát vědět přímo u informace o dostupnosti? Někteří to pojali správně, kdy pokud je do 16:00, tak je zde zítřejší datum doručení, a pokud je už po 16:00, je zde uvedeno datum pozítří. Lze to tedy velice pěkně udělat tak, aby to vždy ukazovalo správné datum doručení.
Dodání zboží nám trvá více dní, co máme dělat?
Některé eshopy bohužel nemají tu možnost, že vše dodají zítra nebo do dvou dnů. Hodně se pak ptají, zda mají uvádět správnou dostupnost, nebo zda mají mlžit pomocí informace „skladem“, či mají vyloženě lhát. Setkal jsem se již se všemi případy. Zatím jsem ještě neměl možnost otestovat, jak by to bylo vnímáno, pokud by tam byla doba doručení 7 dní a většina konkurence by měla 2 dny, ale logicky tipuji, že by to na návštěvníky kladně nezapůsobilo. Hodně se to projeví v hodnocení na heuréce, kde lidé často píší, jak jsou spokojení s dobou dodání.
Zde by mě hodně zajímaly Vaše zkušenosti a jak se k tomu stavíte, pokud nemůžete zboží dodat tak rychle, jako Vaše konkurence, a zda uvádíte pravdu, mlžíte nebo vyloženě lžete a jak je to udržitelné z dlouhodobého hlediska.
Zobrazit počet posledních kusů? Naláká to lidi ke koupi?
Zajímavé diskuze jsou okolo počtu kusů, zda má být tato informace zobrazena, nebo nikoli. Obecně se říká, že malý počet kusů dokáže nalákat návštěvníka ke koupi, ale sám to ověřeno nemám. Některé eshopy více zvýrazňují, pokud je počet kusů menší než 5 a snaží se tak návštěvníkovi vnuknout myšlenku, že pokud nekoupí teď, tak zítra už zde toto zboží nemusí být. Hodně to ale záleží na technickém řešení a na propojení s účetním systémem. Někteří tuto možnost vůbec nechtějí řešit, jelikož mají i vlastní prodejnu a nedokážou přesně sledovat stav skladu. Jak to řešíte Vy nebo jaké řešení doporučujete? U velkých hráčů na trhu můžeme vidět obě možnosti (Alza.cz a Mall.cz).
Co když máme skladem více kusů, například 600?
Pokud máte více kusů zboží skladem, tak to číslo neuvádějte. Může to být velice zavádějící informace pro návštěvníka, který může uvažovat nad tím, kde jste vzali tak velký počet zboží a zda je v dobrém stavu, nebo zda to není náhodou nějaká levota. V tomto případě raději doporučuji uvést pouze skladem. Hodně lidí ale špekuluje a uvádí počet kusů menší, než je skutečnost, a snaží se tak nalákat návštěvníka ke koupi, viz odstavec výše. Po uskutečnění obchodu zde ale informace zůstane stejná, nebo se mění až po nějakém čase, což určitě nedoporučuji, jelikož tím hodně snížíte celkovou důvěryhodnost eshopu.
Jak s touto informací pracují české jedničky?
Jak je vidět, české jedničky na trhu to mají různě, a tím nemyslím jen elektro. Není tedy přesně nadefinováno, jak by to mělo vypadat v ideálním případně a hodně se pracuje s tím, jak tuto informaci co nejlépe prezentovat.
Shrnutí
Mohli bychom zde rozebírat, jak dát vědět skladovost pro varianty zboží, které se definují na detailu produktu nebo pro další případy, ale pro naťuknutí k tomu, jak to pojmout, je tento článek myslím dostačující. K dalším možnostem se dostanu někdy příště, pokud o to bude zájem. Téma je hodně kontroverzní, jelikož spousta lidí má jiné názory a zajímá mě, jak se Vy stavíte k zobrazení informace o dostupnosti a datu dodání. Budu rád za jakékoliv připomínky nebo reakce.
Poslední kusy – to je pro mě varování NEOBJEDNÁVEJ. A když ano, NEPLAŤ KARTOU. Pro mě tedy není nízký počet kusů výzvou k nákupu, ale k opatrnosti;)
Marcel Kupka recently posted..Mám 10 000 kontaktů. Jak je dostanu do Mailchimpu?
Follow @Jan_Kvasnicka
Moc děkuji Marceli za názor, přesně v takové jsem doufal, když jsem článek psal :)
Kvasnička Jan recently posted..Proč bychom měli viditelně prezentovat telefonní kontakt?
Follow @sduben
Už jsem ti to říkal osobně, ale uvedu ti to sem znovu do diskuze. Funkce skladem u Mironetu ze mě už 2x udělal zákazníka Alzy :). Mironet totiž uvádí skladem 1-2ks. Na místě u nich jsem objednával, chtěl hned zaplatit a jet. A chtěl jsem 2ks stejné paměťové karty. No jo, jenže prodejce my říká máme jen 1ks. Proč tedy uvádějí 1-2ks a nechají mě dokončit objednávku. Takže jsem se sebral a přejel o kousek vedle do Alzy. Tam co uvádějí skladem v Holešovicích tam opravdu mají, takže objednat a zaplatit = mám jistotu, že si to ten den opravdu odvezu. A nestalo se mi to u Mironetu poprvé. Takže když na něco spěchám, už na Mironet ani nekoukám.
duben recently posted..Z deníku otce: Strašidýlko
Follow @Jan_Kvasnicka
Další velice krásný příklad, jak to funguje u některého z top eshopů u nás. Dejte si pozor na to, co návštěvníkovi opravdu sdělujete, jelikož takový už se k Vám většinou nikdy nevrátí a bude svou negativní zkušenost prezentovat dále, za což jsem moc rád, že to zde Standa uvedl. Děkuji.
Kvasnička Jan recently posted..Léto s internetovým marketingem 2013 – Základní termín
Follow @honysch
Ahoj. Jak řešíte/byste řešili předpokládané datum doručení v případě, že si člověk objedná kombinaci zboží u kterých je jiná dostupnost (skladem vs. na cestě)?!
Follow @sduben
Míro za sebe můžu říct, že ideální je pro mě možnost volby. Takže říct bohužel všechno nemáme skladem, chcete objednávku rozdělit a doručit zvlášť, nebo počkat a doručit najednou? Protože někdy na něco spěchám a tak budu rád, když ty části objednávky budou co nejdříve. Pokud je to víc věcí a dělilo by se to na 3 a více objednávek, tak bych to asi držel pohromadě, dokud to nebude komplet. Případně by tam mohla být možnost urgentního doručení a vybrat to, na co spěchám. Vše, co by bylo možné poslat s tím na co spěchám by šlo do 1 balíku, zbytek až by to dorazilo v druhém balíku. Samozřejmě nechat možnost volby, počkat až bude vše najednou (poštovné a balné se nebude chtít každému platit 2x).
Velice příjemný bonus by byl, při rozdělení objednávky u druhé části neplatit poštovné a balné. Pokud se to finančně jen trošku vyplatí, byl by to velice vstřícný prozákaznický krok, který by třeba mě určitě motivoval příště nakupovat zase v tom samém obchodě.
duben recently posted..Z deníku otce: Strašidýlko
Follow @Jan_Kvasnicka
Standa to napsal perfektně a můžu se pod to jen podepsat :)
Kvasnička Jan recently posted..0. ročník RealUXCamp Bukovina 2013
Já jsem teď po měsíci stornoval objednávku, u které byla uvedena doba dodání 10 dní. Navíc prodejce vůbec nevěděl, co s objednávkou je, protože zboží objednává u dodavatele (či výrobce?), který to posílá přímo zákazníkovi. A když jsem mu napsal, že objednávku ruším, tak odpověděl něco ve smyslu, jestli to bude možné u dodavatele stornovat… Tak jsem mu musel napsat ještě jednou a důrazně, že objednávku ruším, ať si to vyřídí, jak chce. Já nevím, ale mám poslední dobou na prodejce dost smůlu…
Follow @Jan_Kvasnicka
Podobné případy jsou celkem hodně časté, především pokud někdo využívá přeposílání objednávek a nemá to u spolehlivého člověka. Už jsem viděl i případ, kde garantovali doručení do 4 dnů a objednávky chodili i 14 dní po termínu, to je pak těžká spolupráce a ještě horší pro zákazníky :(
Kvasnička Jan recently posted..Dnes oficiálně spuštěna Affiliate Academy od Mária Roženského
Follow @DHorava
Pěknej článek. Nejvíc mě pobavilo to s tím datem – říkal jsem si, no jo, datum, to musí každej vědět. Vždyť dneska je 16. :)
Follow @Jan_Kvasnicka
Jj, na toto jsem už dostal tolik lidí, přitom je to krásně logické :) Jen to málokdo opravdu využívá. Snad už to bude využívat více lidí a zlepší tak zpracovávání této informace pro návštěvníka.
Kvasnička Jan recently posted..Prozákaznický přístup v praxi
Follow @martinvalenta
“Dodání zboží nám trvá více dní, co máme dělat?”
Například na http://www.timeup.cz jsme se s majitelem domluvili, aby zobrazoval jak datum doručení tak i benefit, že doprava je zdarma. Dnes je 17. a v detailu produktu je datum doručení 24. takže zákazník ví, že to nedostane zítra.
Na heurece se tak nejčastěji objevují komentáře typu: delší doba doručení, ale mají to napsané takže OK.
Z toho mi jasně vyplývá: přiznat je lepší než mlžit a hrát si na velký shop s obrovským skladem. A pokud je to doplněno telefonickým ověřením, lze tento nedostatek obrátit ve výhodu
Follow @Jan_Kvasnicka
Moc pěkný příklad z praxe, jak se tomu postavit čelem. Škoda jen, že zde není ještě uveden den v týdnu, který by mohl pomoci v orientaci ohledně data doručení.
Pokud jste na tom stejně s dobou doručení, tak si z tohoto řešení vezměte příklad, moc dobrá práce!
Kvasnička Jan recently posted..Zvyšujte konverzní poměr pomocí prezentace konkurenčních výhod
Dobrá připomínka. Proberu to s klientem a zkusíme tam doplnit i název dne v týdnu.