Výběr domény a jak na něj?

Toto téma je stále hodně diskutováno. Jsem zastáncem těch, kteří tvrdí, že výběr domény má velký vliv na samotné podnikání, projekt, službu nebo produkt (dále jen projekt), který pod danou doménou bude. Doména je jeden z prvků, který si návštěvník může rychle zapamatovat. Mezi další prvky patří design, logo, obsah nebo nějaký unikátní prvek (ať je to produkt, služba nebo grafický prvek). Myslím si, že skoro všichni z Vás mají tuto zkušenost při první návštěvě nových stránek. Sám vím, že pokud mě nově navštívený web něčím zaujme, tak mi v hlavě zůstane určitý poznávací prvek k tomu, co jsem právě viděl.

Hodně zkušených domainerů tvrdí, že vybírat jméno projektu, a zároveň doménu, je jako dávat dítěti jméno, jelikož to může být na celý život. Tato myšlenka se mi hodně líbí, bohužel se jí lidé neřídí. Jako příklad můžu uvézt jednoho kolegu (bohužel nemám svolení jej přímo uvést) , který za poslední 4 měsíce potřetí přejmenoval projekt. A proč? Důvody jsou zcela jednoduché: první název byl moc dlouhý, druhý evokoval v lidech úplně něco jiného, než na co je projekt zaměřen a potřetí to bylo z důvodu špatné výslovnosti, kdy při telefonních hovorech diktoval doménu i déle jak půl minuty. Jak můžete sami vidět, udělal jedny ze základních chyb, kterých se mohl dopustit. Dnes je už snad chytřejší a raději při výběru domény nespoléhá jen na svůj úsudek, ale poradí se se svým okolím.

Můj kolega měl jedno velké štěstí, a to, že pro svůj projekt nedělal vizitky ani žádné jiné propagační materiály a především nedělal propagaci webu. To mu ušetřilo spoustu financí. Ale ve chvíli, kdy už toto vše uděláte a poté se rozhodnete doménu měnit, je to již celkem nákladný krok.

Na co se zaměřit při výběru domény?

  • Přímí zákazníci – Pokud máte doménu, která je významová, třeba zednik.cz atd., tak je velice pravděpodobné, že někteří uživatelé internetu zadají tuto doménu přímo do adresního řádku. Pokud můžete, snažte se vybrat takovou doménu, o které si myslíte, že by mohli lidé zadávat do adresního řádku, i když v dnešní době budou už všechny nejspíše obsazeny (zde nastává zamyšlení, zda doménu raději nekoupit).
  • Zapamatovatelnost – Vždy se snažte vybrat takovou doménu, která bude lehce zapamatovatelná. To souvisí s její délkou nebo složitostí.
  • Cílová skupina – Myslete také na cílovou skupinu projektu, a to především pokud cílíte na hodně mladé lidi, nebo naopak na starší lidi. Mladí mají rádi šílené a extravagantní názvy, ale starším lidem se musí podat něco hodně srozumitelného nebo jednoduše zapamatovatelného. Doporučuji před finálním výběrem domény ptát se okolí nebo cílové skupiny, co si o ní myslí a jak se jim jeví.
  • Pomlčková verze – Obecně je brána bezpomlčková verze jako ta lepší varianta, než pomlčková. Pokud se přece jen rozhodnete vybrat si pomlčkovou verzi, ujistěte se, že na bezpomlčkové nic není a pro jistotu ji také kupte. Já sám pro jakýkoliv větší projekt kupuji obě verze a web stavím na bezpomlčkové doméně. Pokud už na bezpomlčkové doméně něco je, nedoporučuji stavět web nebo projekt na pomlčkové verzi, jelikož spoustu Vašich potenciálních návštěvníků zadá právě bezpomlčkovovu verzi a přetahovat se takto o doménu není nic příjemného. Hodně domainerů zastává názor: buď budu mít obě, nebo ani jednu.
  • Útočnost – Dnes se již uvažuje nad tím, zda je doména útočná, nebo se jedná spíše o obecnější výraz. Rozdíl si uvedeme na praktickém příkladu: Mysquito.cz je doména útočná, ale MysteryShopping.cz je doména obecnější. Tento faktor hodně souvisí s cílovou skupinou.
  • Počet slov v doméně a celková délka – Další velice důležitý faktor. Dbejte na to, aby doména nebyla moc dlouhá a snažte se omezit počet slov. V dnešní době je také takový trend, kdy pokud máte název společnosti dlouhý, tak si pořídíte zkratkovou doménu. Krásný příklad je společnost ProNetMedia s.r.o., která má oficiální stránky na doméně http://pronetmedia.cz. I když tato doména není dlouhá, tak vlastní také http://pnm.cz, kdy někteří jejich pracovníci využívají právě této domény především pro emaily.
  • Absence číslic – Snažte se vyhnout využívání číslic, jelikož taková doména se mnohem hůře vyslovuje.
  • Výslovnost – Dbejte na jednoduchou výslovnost, ať nedopadnete jako výše uvedený kolega, který diktoval svůj email i více jak půl minuty.
  • Výběr TLD – Výběr koncovky je také velice důležitý. Pokud cílíte na český trh, tak určitě využívejte .CZ, pokud vytváříte projekt s globálními ambicemi, tak volte .COM. U nás patří ještě mezi velice užívané: .EU, .INFO, .NET, ale vedou se stále dohady o tom, zda je některá z těchto koncovek lepší než druhá. Pěkná diskuze je například v tomto článku: Pro a proti u domén .eu.
  • Trademark – Dávejte pozor při výběru domény, zda neporušujete někomu ochrannou známku. Mohli byste tak velice snadno o doménu přijít a všechna práce by se musela dělat znovu.
  • Český výraz/Anglický výraz/Jiný cizí výraz - Pokud chcete vybrat zahraniční výraz, nebo jeho “zkomoleninu” do domény, tak si dávejte pozor, aby byl jednoduše vyslovitelný, snadno zapamatovatelný a hlavně aby se s ničím nepletl. Spousta firem chce vypadat dobře, tak do domény “fláknou” první anglické slovo, které je napadne, a myslí si, jak nejsou cool. Pak se diví, že jim v telefonu nikdo nerozumí název firmy, když přece “skoro každý druhý Čech umí anglicky”. Při této volbě buďte zvláště opatrní.

Výběr abstraktních domén

Často se setkávám s požadavkem, kdy chce zákazník pomoci s výběrem domény takové, která nic neznamená a ideálně je krátká, snadno zapamatovatelná s vyslovitelná. Nejlépe ať neznamená nic ve více jazycích, jelikož jeden nikdy neví. Třeba za pár let mohou chtít vstoupit na zahraniční trh. Jak ale takovou doménu vybrat? Proces je to velice složitý a sám se přiznávám, že takovou doménu z patra vymyslet není vůbec jednoduché. Proto si při denním sledování expirovaných domén také zapisuji domény, které jsou abstraktní (často jsou to názvy firem, které zanikly) a vytvořil jsem si jejich seznam. Tento seznam již zakoupilo několik klientů a většinou mi pak odepisovali v tomto duchu: „Předtím jsme měli problém s tím, abychom nějakou vhodnou doménu nalezli, nyní máme problém s tím, že se nám jich líbí více a nevíme, kterou si vybrat.” Více informací o tomto seznamu naleznete na stránce: VolnéDomény v sekci Aktualizovaná nabídka.

Pro lepší představu, co je to abstraktní doména, jsem pro Vás ze seznamu udělal malý výběr:

  • abelon.cz
  • aramas.cz
  • astrex.cz
  • avero.cz
  • bekra.cz
  • borex.cz

Při výběru abstraktních domén si raději kontrolujte, zda tato doména není zaregistrovaná s jinou TLD, nejlépe přes hromadné ověření domén nové monitorovací služby pro hostingy a domény monitoruju.net. Také nezapomeňte zkontrolovat, zda není na Vámi vybraný název ochranná známka.

Chci prezentovat sám sebe, mám si vybrat prijmeni, jmenoprijmeni.cz nebo prijmenijmeno.cz?

Na toto téma jsem se také bavil několikrát. Osobně doporučuji (asi jako většina dalších) vybrat jmenoprijmeni.cz. Ihned po tomto tvrzení na mě přichází otázka, proč to mám naopak. Bohužel doménu jankvasnicka.cz má již několik let zabranou motocyklový závodník. Proč si nevybrat doménu jen prijmeni.cz? Protože v tomto případě nejste jednoznačně identifikovatelní a pod tímto příjmením se může nacházet kdokoliv. Argument typu: „Ale já budu mít email jmeno@prijmeni.cz” není zrovna nejvhodnější, jelikož doménu nebo název webových stránek budete často vyslovovat nebo diktovat. Navíc je teď hodně zažitý tvar info@domena.cz. Spousta lidí se snaží odlišit, nebo se jim líbí tvary jako: mail@domena.cz, ja@domena.cz atd., což podle mě není zrovna vhodný výběr a držel bych se zažitých tvarů.

Nic mě nenapadá, co teď?

Nyní máte více možností. Nejjednodušší je zeptat se okolí na jejich názor, pečlivě si vše psát a poté vyzkoušet, zda jsou domény volné nebo nikoli. V praxi jsme testovali velice zajímavý způsob výběru domény pro společnost dvou kamarádů, kdy se do jedné nejmenované hospůdky nalákalo asi 12 lidí a po 3 hodinách zde strávených jsme začali vymýšlet vhodný název. Padalo hodně návrhů, některé byly spíše pro pobavení, některé mimo mísu, ale spoustu z nich bylo použitelných a voala, název jejich firmy i doména je jeden z těchto nápadů. Doporučuji vyzkoušet.

Spousta lidí využívá slovníky, synonyma nebo různé nástroje pro náhodné mixování zadaných slov a kontrolu dostupnosti domény. Není to špatný způsob, jak popostrčit fantazii.

Výpis volných pěkných domén po expiraci již využilo nespočet lidí a můžete jej využít právě pro nalezení vhodné domény. Stále tam jsou velice pěkné kousky a tento seznam je denně aktualizován.

Pokud už si opravdu nevíte rady, tak můžete vyzkoušet doménové poradenství. Společně s kolegou provozujeme Poradce Domén, kde se na základě Vámi nadefinovaných požadavků snažíme najít co nejvhodnější doménu. Výsledkem není jedna doména, ale celý seznam domén rozdělených podle kategorií, takže máte větší možnost výběru.

Kuriozity

Na závěr něco na odlehčení. Víte o tom, že povolená délka domény je 63 znaků a jednu z prvních 63 znakových .CZ domén zaregistrovat Honza Linhart: prvni-nejdelsi-domena-v-ceske-republice-ktera-ma-prave-63-znaku.cz.

Další kuriozita mě velice pobavila, kdy jeden kolega (nebudu jmenovat, ale někteří ví) chtěl v době, kdy se při expiraci domény volalo zákazníkovi, zda opravdu chce nechat doménu expirovat, zakoupit a nechat expirovat doménu: jsem-blba-telefonistka-a- k tomu ještě nějaká část, která by tam pasovala nejlépe. Jak sám říkal, rok čekání by mu za toto pobavení stálo, ale nakonec to nerealizoval.

Závěrem

Abych to celé nějak shrnul, tak nepodceňujte význam výběru domény a snažte se myslet na všechny důležité vlastnosti. Raději si se snažte na začátku vybrat co nejlepší doménu, a že to někdy trvá, než aby se pak složitě doména měnila na jinou.

Doporučuji také přečíst článek Martina Kolčaby, který se více zaobírá tématem: Jak nejlépe vybrat doménu „pro SEO“. V článku je hodně podobných úvah a zvažoval jsem, zda tento článek vůbec publikovat, i když jej mám “v šuplíku” již více jak dva měsíce. Nakonec jsem jej publikoval a doufám, že je pro někoho přínosem.

Rád bych se Vás ještě nakonec zeptal: Máte nějakou úsměvnou historku ohledně výběru domény? Jakým způsobem hledáte vhodnou doménu?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

3 komentáře v článku “Výběr domény a jak na něj?” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Pěkné shrnutí, z kterého vyplývá, že psát články do šuplíku není dobrý, už se mi to takhle taky dvakrát stalo :-) Díky za odkazy.

    V článku se mi líbí hlavně ta část o abstraktních doménách – jediný jejich problém bych možná viděl v tom, že většinou nevyvolávají žádnou asociaci a jsou tak těžší na zapamatování.

    Je ale pravda, že většina dobrých domén je rozebrána.

    Jako příklad těch, které jsme našli volné a zdají se mi použitelné můžu uvést:

    uplavala.cz – pro plánovaný rybářský shop
    robusto.cz – (tvar doutníku > eshop s doutníky, infoweb)
    robusta.cz – (druh kávy)

    A domény se jmény, to je kapitola sama pro sebe. Když se někdo jmenuje jako já, není pro něj problém si registrovat martinkolcaba.cz, kolcaba.cz atd., ale když se někdo jmenuje Jan Matoušek, tak to je teprve hledání (nakonec zoufalý registroval matojan.cz :)) Moje komart.cz kterou používám je taky složenina příjmení a jména.

    • Je to přesně jak píšeš: nevyplatí se psát články do šuplíku, což teď pro mě znamená jich pár oprášit :)
      S abstraktními doménami máš pravdu, důležité je, aby byly lehce zapamatovatelné. V tom mém seznamu jsou skoro vše krátké domény mezi 4-6ti znaky, jen pár delších. Takové krátké, pokud jsou úderné a dobře znějí, jsou pak lehce zapamatovatelné.
      A jména, to je kapitola sama pro sebe :) Bohužel kdo dřív přijde, ten si hlavu láme méně a vítězí :)

  2. No, trošku popíšu jaké domény vybírám já…
    Rozdělím si je vždy na SEO, USER, PŘEKLEP…
    SEO = domény obsahující klíčová slova
    USER = Dobře zapamatovatelné
    PŘEKLEP = překlepové domény s náhodným trafficem

    a podle toho o jaký projekt se má jednat tak vyberu vhodnou doménu
    Láďa Lůzr recently posted..Být či nebýt plátcem DPH?My Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge