První dojmy ze vzdělávacího kurzu SEOŠkola.cz

Musím se přiznat, že infoproduktům fandím a jsem zvědav, kolik kvalitních jich vznikne. Samotného mě to hodně láká. Zaujalo mě jak Email academy, tak Miliónové impérium (MI), i když z MI jsem měl po shlédnutí prvního videa velice rozpačité pocity, ale jak je vidět, tak u nás mají infoprodukty šanci. Sice tento fakt spousta lidí odsuzuje, ale já bych jim dal určitě šanci. Kurz SEOŠkola.cz je zaměřen na poměrně úzkou cílovou skupinu, proto jsem hodně zvědav, kolik lidí tento kurz osloví. Už na první pohled je patrné, že to není “žádný pokus jen tak do větru”. Design je velice pěkně zpracován a způsob propagace nebo zapojení affiliate budí dojem, že se autor opravdu snažil si s tím vyhrát. Když to srovnám s jinou vlaštovkou infoproduktů: milionovaprilezitost.cz, tak je to opravdu rozdíl.

Autor kurzu

Autorem tohoto kurzu je Josef Řezníček, který je poměrně známým SEO odborníkem. Pravidelně čtu jeho blog a také články na jeho jiném projektu vceliste.cz.

Videoupoutávka na landing page a první dojem

Při pohledu na Josefa musím souhlasit s názorem, že vypadá “jako malý Kirš”. Hodně tomu napomáhá nejen jejich vzhled, ale také způsob vyjadřování a samotná mluva. Na toto téma jsem diskutoval již několikrát a asi na tom něco bude. Způsob jejich mluvení nejspíše dokáže udržet posluchače při vědomí a v pozornosti, než při strojové mluvě. Ale toto je téma na delší konverzaci. Co si o tom myslíte Vy? Je možné, že to má opravdu takový význam na posluchače?

První video: Proč dělat SEO

Když jsem si pustil toto video a viděl jsem prvních 5 minut, tak jsem to musel zastavit a pustit si jej znovu. Je zde hodně zadrhávání při mluvení, což nebylo moc dobré na poslech. V další části videa je to mnohem lepší, ale na tom začátku je to hodně znát. Toto mě vedlo k zamyšlení, jaký musí být David Kirš dobrý řečník, jelikož on jede na svých videích jako stroj a musím tedy smeknout. I přes tento fakt je Josefovo první video zvládnuto velice dobře. Přece jen to není tak lehké, jak se může zdát.

Obsahově už je to pro mě ale horší. Myslel jsem si, že toto video bude spíše sloužit k tomu, aby lidi nalákalo a dalo jim ten kousek dortu na ochutnání tak, aby jej chtěli celý, což jsem z toho necítil. Spousta lidí totiž stále neví, co to SEO je a jak se k němu postavit. Je zde řečeno spousta věcí, které jsou spíše obecného rázu a hodně se zde chodí okolo horké kaše, což mě mrzelo. Větší přímočarost by se zde, dle mého názoru, hodila.

Líbí se mi ale přístup, který je spíše obecně zaměřen a není to styl: “Se mnou si to SEO dokážete ochočit a bude pracovat pro Vás”, nebo podobné narážky. V tomto je Josefův postoj mnohem lepší, než byl u Davida v prvním videu MI. Otázkou ale zůstává, zda to není právě to, co spoustu lidí přimělo si kurz zakoupit. Snad někdo zkusí udělat zhodnocení úspěšností infoproduktů ke konci tohoto roku, mohlo by to být více než zajímavé.

Affiliate program

Affiliate je zde, jako u většiny infoproduktů, velice zajímavý. Provize 40% z ceny 6500 Kč bez DPH je 2600 Kč bez DPH za jednoho přivedeného platícího klienta, a to už za to stojí. MI bylo především díky affiliate ihned po spuštění vidět na každém druhém webu, ale v tomto případě tomu tak není. Když jsem se nad tím zamýšlel, tak přece jen David měl kolem sebe již vlivnou komunitu lidí, kterou si postupně budoval, a ti už od prvních dní byli nastartováni a makali. Tedy u infoproduktu je hodně důležité mít kolem sebe ty správné lidi, aby propagace fungovala opravdu dobře. Jsem zvědav, jak to bude pokračovat v případě kurzu SEOŠkola.

Shrnutí

Stále se snažím na to koukat z pohledu potencionálního zákazníka a jsem opravdu zvědav, jak se Josef popere s dalšími videi. Myslím, že je třeba více zacílit na potencionální zákazníky a dát jim něco více hmatatelného, nebo něco, na čem by sami mohli stavět. Reálný příklad z praxe, ukázku, cokoliv, co by napovědělo, jak může být SEO prospěšné.

Srovnání s MI zde bude pořád a doufám, že někdo po ukončení obou kurzů srovnání napíše, hodně by mě zajímalo. Před Josefem klobouk dolů, zpracování super, obsah se určitě bude ladit, takže sám budu další videa sledovat. Jsem zvědav, jaké budu mít nové poznatky z oboru SEO, ale také nové poznatky o tom, jak se dělá infoprodukt.

Jak se na SEOŠkolu díváte Vy? Zaujalo Vás to někoho? Doporučili byste tento program svým klientům?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

17 komentáře v článku “První dojmy ze vzdělávacího kurzu SEOŠkola.cz” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Můj názor na úvodní video? Hrozný. Přijde mi to jak Kirš v bledě modrém. Pořád jenom obecné řeči a že je SEO dlouhodobý proces natáhl asi na 2 minuty. Byť dělám SEO a internetový marketing, snažil jsem se vcítit do role úplného začátečníka, který neví nic. A po tomto videu stále nic neví. Proč mám prostě jen pocit, že na infoproduktové vlně se budou snažit vydělat především ti, co toho moc nevědí?

    • Zajímavý pohled na věc. Ono Kirš, ať si to někteří chtějí přiznat nebo ne, umí a ví jak na to, jak zaujmout a jak nalákat lidi. Má spoustu zkušeností a ty zužitkovává. Jeho kurzy se prodávají a je tedy hodně pravděpodobné, že se mu budou ostatní snažit přiblížit, nebo alespoň jeho způsobu projevu a zpracování. V tomto proti Josefovu projevu a zpracování vůbec nic nemám, jelikož přece jen toho u nás v ČR není tolik informací o infoproduktech a lidé se s tím musí poprat sami jak nejlépe umí.
      Obsahově určitě, tam by šlo na tom zapracovat. Ale názor, že “na infoproduktové vlně se budou snažit vydělat především ti, co toho moc nevědí”, mi nepřijde podložený. David umí, umí Email marketing a umí udělat infoprodukt, o tom byl EA a MI. Josef se SEO věnuje již dlouho a má ty znalosti. Tady je spíše problém v tom, jak a co prezentovat v úvodním videu tak, aby to dokázalo nalákat právě ty začínající a potenciální klienty.
      Každopádně děkuji za velice zajímavý komentář a názory.
      Kvasnička Jan recently posted..Vyhodnocení dotazníku: Twitter spammer vs. Twitter informantMy Profile

  2. Jsem z projektu SEO škola poněkud rozpačitý. Jednak nejsem zcela přesvědčený o skutečném přínosu tohoto infoproduktu (ačkoli podobným vzdělávacím programům fandím), a za druhé – po přečtení webu Včeliště nejsem ani přesvědčený o tom, že p. Řezníček mnohdy ví, o čem mluví. Osobně ho neznám, neznám ani jeho práci, ale zcela upřímně na mne příliš nezapůsobil. Pravda je, že asi nejsem cílovka :-)
    Každopádně se na videa na SEOškola.cz podívám, už jen abych věděl, o čem se mluví :)

  3. Proti Pepovi jsem nikdy nic neměl, ale tyhle infoprodukty, které se tady teď rozmáhají myslím zrovna dobré jméno těm, kdo je propagují, asi neudělají (aspoň mezi těmi, kdo svému oboru rozumí). Kdyby to bylo tak dobré, tak proč třeba nedělá taková “vtipná” videa Marek Prokop, který SEO dělá už roky a opravdu se dá považovat za guru v oboru.
    Mě stačí, podívat se video pár desítek sekund a hned podle intonace a způsobu vyjadřování jde poznat, o co vlastně jde. Myslím, že Pepa určitě není žádý SEO amatér, ale SEOškolu mohl prezentovat klidně i jinak, aby se mu přitom lidi v oboru nesmáli.

    Možná to vypadá, že jsem jediný kdo rýpe a kdo je negativní, na netu je plno “pozitivních” reakcí, ale stačí se podívat na odkaz, který na Seoškolu vede a hned je jasné, proč je reakce pozitivní a není tam opravdová kritika.
    Radek recently posted..Rychlá online půjčka 1000 Kč do výplatyMy Profile

    • Děkuji za velice zajímavý názor Radku. Ono pustit se do infoproduktu není vůbec žádná sranda a příprava a vše okolo dá opravdu zabrat. Navíc se musí počítat s vlnou kritiky. Proto klobouk dolů před každým, kdo se o to pokusí a opře se do toho. Když se srovná SEOŠkola a výše uvedená milionovapriletizost.cz, tak je to opravdu rozdíl.
      Můj článek obsahuje i kritiku na obsah, ale nikoli na zpracování, to mě osobně oslovilo.
      U tvého názoru se mi líbí, že ses taky pozastavil nad způsobem vyjadřování. Myslíš si, že tento způsob vyjadřování nemůže oslovit? Už jsem na toto téma hodně diskutoval, tak by mě určitě zajímal další názor. Jde přece jen o to, že to má oslovit lidi, co SEO neumí, nikoli ty, co ho umí. Budu rád, jak k tomu ještě něco napíšeš.
      Kvasnička Jan recently posted..Michal Kubíček: Lekce marketingu, klobouk dolůMy Profile

      • Já taky děkuji, že se tu dá v klidu diskutovat na úrovni (ne např. jako na blogu Petra Jeníka).
        Až teď si uvědomuju, že jsem to možná napsal moc kriticky. Je fakt, že mi všichni tady prostě děláme byznys a ne charitu, já na to občas zapomínám.
        Je fakt, že si s tím Pepa hodně vyhrál a mě se jeho landig page líbí víc, než ta Kiršova a rozhodně je mnohem lepší než Milionovaprilezitost.cz a zároveň Pepa přináší něco nového, neučí jen lidi jak vydělávat peníze pomocí stejného způsobu (pomocí infoproduktů) ale učí lidi SEO.
        Já už jsem ale trochu háklivý na všechny ty marketingové metody, protože vím, že to jsou marketingové metody. Stejně tak, jako mě třeba už tolik neosloví virální video od Redbullu :)

        Já bych se před tvorbou infoproduktu zamyslel nad tím, jestli chci obětovat svoje “jméno” a risknout to, že se někomu nebudu líbit. Jsem v tomhle víc konzervativní. Mě by ten způsob vyjadřování vůbec nevadil, kdybych ale viděl, že to je tak nějak přirozeně a že to jde od srdce. Prodejci infoproduktů se snaží to štěstí z jejich know how předat tím videem právě intonací, úsměvy a veselým očním kontaktem, ale každý, kdo trochu chování lidí zná, ví, že je to tak nucené, že to není ten úsměv, jako když je Pepa opravdu šťastný.

        Ještě si to musím trochu promyslet, co se mi na tom líbí a nelíbí, asi o tom taky napíšu samostatný článek, kde to rozeberu trochu víc ;)

  4. Tak jsem konečně shlédl první video. Můj feedback zanechám tady u vás :)

    Úroveň prezentace je podle mého názoru dost slabá. Sám často školím a konzultuji a proto se snažím na svých prezentačních schopnostech pracovat. Asi to také u mne není ideální, to si nedělám iluze, ale Josef mi přijde, že poprvé v životě mluví “před lidmi”. Spousta přeřeků, občas věty nejsou správně česky, místy se zadrhne. Chápu, že ne každý není rozený řečník, ale když se člověk chce takto prezentovat, měl by dát větší důraz na úroveň mluveného slova.

    Co se obsahu prvního videa týče, jde skutečně o velmi základní informace. Až se mi chce říct “takové ty obecné plky”, co občas slýchám. Jasně, že asi nejsem cílovka, ale je tam podle mého zcela evidentní zájem klienty až tolik nevzdělat, ale ukázat jim, že je zde Josef, který jim pomůže. Něco podobného je vidět u různých českých knih o SEO – také nepřinášejí nic nového, jen lákají klienty… a nebo SEO-servis, opět ten stejný princip.

    Chtěl jsem svého času také nějak klienty “vzdělávat”, ale zatím jsem se k “infoproduktu” nerozhoupal. Snažím se o to spíš články, radami v diskuzích a tak dále.

    Každopádně jsem rád, že se zde rozvíjí zajímavá diskuze :-). A Radku, blog Petra Jeníka je super počtení, když sedíte v hospodě s ne příliš zábavnou společností… u toho se zasměju snad vždycky :-)))

  5. Podíval jsem se na SEOškolu a mám k tomu tyhle poznámky:

    1. Josef má naprosto totožnou dikci jako Kirš. Ta je mi poměrně nepříjemná. Ale to může být jen můj názor a jiným lidem to může vyhovovat.

    2. O autorovi jsem slyšel poprvé až v souvislosti s tímto produktem. Což není moc dobrá vizitka. A to se o internetový marketing poměrně intenzivně zajímám. Kirš u MI hodně těžil z toho, že už je zapsán v povědomí lidí.

    3. Ve videu byly některé věci, se kterými ne úplně po obsahové stránce souhlasím. Teď si vybavuju tu pasáž, kde se autor bavil o tom, že některé stránky nepotřebují návštěvnost z vyhledávačů, resp. že by se o ni neměly vůbec zajímat. Řešil jsem to s autorem ve Facebook diskuzi pod videem – nakonec byla tato diskuze odstraněna:)

    4. Klientům bych tento “infoprodukt” nedoporučil, protože po shlédnutí úvodních videí nemám zaprvé představu, kam se to bude dál ubírat, a zadruhé nejsem stoprocentně přesvědčen o odbornosti autora a jeho schopnosti předat znalosti publiku.
    Zdeněk Hejl recently posted..Pondělní čtení o internetovém marketingu: 8. 10. 2012My Profile

    • Přesně tak, bereš mi slova z klávesnice. Klíčový bod (ne)úspěchu projektu je podle mého v tom, kdo projekt organizuje. Věřím, že kdyby “něco takového” uspořádal třeba Marek Prokop nebo někdo podobný, asi by to bylo diametrálně odlišné.

      Nemůžu se totiž zbavit dojmu, že to je jen “vábička na klienty”, kteří si díky videu uvědomí, že to vlastně řešit sami nechtějí, neumějí a že je to příliš složité. Což tak patrně i bude, protože z videa (nebo z toho, co jsem zatím viděl) se nic konkrétního nedozví.

      No jsem na to zvědav. Ale pravděpodobně projekt zapadne mezi ne příliš úspěšné snahy o boom…

      • Zásadní problém vidím v tom, že Kirš, ač ty jeho proslovy, slovní obraty, dikci apod. nemůžu ani cítit, umí mluvit tak, že útočí na nejnižší lidské emoce – závist, pýcha, jednoduché zbohatnutí atd. A to dokáže prodat. Nemusí mít ani nějaký skvělý produkt, ale dokáže ho předhodit masám, které se nechají naivně zlákat na vidinu jednoduchého a rychlého výdělku.

        To autor SEOškoly například vůbec neumí. Snaží se podobně obecně plácat jako Kirš, ale má to dva háčky:

        1. Neumí dobře působit na emoce a základní lidský pudy.

        2. SEO není věc, která se dá tak okecávat jako infoprodukty, zlepšování sebevědomí a podobný “produkty/služby”. SEO je založeno i na určitých technických základech – nedá se tu v tomto oboru tak snadno mazat med kolem huby, jako u výše uvedených věcí.
        Zdeněk Hejl recently posted..Twitter tip #2: Jak si nastavit nový profilový obrázek (Twitter header)My Profile

  6. Musím říct, že zatím působí docela solidním dojmem – příjemné vystupování, graficky zvládnuté….trochu mě zaráží, že ani Google o něm moc záznamů nemá. Upřímně, co se týká placených kurzů, přijde mi to jako docela vysoká částka a jelikož provozuju jen jeden e-shop a žádné další v plánu nemám, stojí za zvážení jestli si za ty peníze nenechat udělat rovnou nějaký SEO základ na klíč :)

  7. Já nevím, jak ta videa postupně sleduji, stále více nabývám dojmu, že obsahově je to velmi slabé. Josef sděluje spousty informací, které jsou všude na internetu k dočtení a dohledání, někdy dokonce jsou hlásány nesmysly či polopravdy. Jak jsem psal už výše, obsahově slabé, prezentační schopnosti taktéž.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge