Proč si lidé objednávají analýzy, když s nimi dále nepracují?

Tato otázka mě poslední dobou stále více zaráží. U některých klientů jsem měl možnost vidět nespočet analýz, které si nechávali za opravdu velké peníze vypracovávat, ale stejně s nimi vůbec nepracovali. Dokonce některé ani neprohlédli, jen zkontrolovali, zda analýzy došly. Proč si potom nechávají takové analýzy vypracovávat? I u některých svých klientů, kterým vypracovávám analýzy použitelnosti, vidím podobné chování. Po doručení analýzy jsou plní elánu, ale poté se dlouhé měsíce nic neděje. Dokonce kolikrát ani neodpověděli na email nebo telefonát s otázkou „Jak postupují při opravě chyb“. Je to snad nedostatkem financí? Nebo jsou i přes tuto analýzu se svým webem/eshopem spokojeni? A nebyly to jen SEO analýzy nebo analýzy použitelnosti, ale i vyhodnocení A/B testování, analýzy rizik a další.

Autor analýzy se snaží odvést svou práci a následně získat kvalitní referenci

Většinou se autor analýzy (není to ale pravidlem, bohužel) snaží vypracovat opravdu kvalitní výstup a očekává, že se klient bude radami nebo výsledkem analýzy řídit. On tak získá kvalitní referenci, kterou může využít dále. Jak ale pracovat s klientem, který je po doručení analýzy nadšen, ale vůbec nic neudělá? Práce je sice finančně ohodnocena, ale kvalitní reference nikde. Proč lidé podceňují význam těchto analýz, když už si je nechávají vypracovat?

Mám hodně otázek, proto jsem se na to vše nedávno zeptal několika klientů. Jeden mi odpověděl, že mají momentálně jiné priority: snaží se investovat do propagace eshopu. Je to přibližně 4 měsíce zpět. Jejich eshop měl hodně jak funkčních chyb, tak hlavně chyb v rámci použitenosti. Po přibližně měsíci propagace začal hledat chybu, jelikož výsledek nebyl takový, jaký očekával. Sáhl tedy po analýze použitelnosti a zadal opravení chyb. Po opravení chyb a nové propagaci byly výsledky úplně někde jinde. Spoustu lidí si ale tuto posloupnost nepřipouští.

Falešný pocit toho, že pro to „alespoň něco“ udělali

Když jsem u jednoho klienta viděl poměrně obsáhlou a dobře zpracovanou analýzu nejmenované větší agentury, tak jsem se zeptal, jak s touto analýzou pracovali, jelikož jsem viděl, že její výsledky se na eshopu nepromítly. Nedokázal mi odpovědět, ale přiznal, že z toho měl takový ten pocit: „alespoň něco jsem pro to udělal a utratil za to finance“, a to že tedy stačí. Přitom kdyby zpracoval jejich IT tým výsledky analýzy, což byla otázka pár dnů, tak jejich obraty mohly být úplně v jiných číslech, jelikož měly velké chyby.

Máme informace, že si ji nechala dělat konkurence, tak my taky

Jiný klient mi řekl, že díky známému v jejich konkurenčním eshopu ví, že si nechávali udělat SEO analýzy a že jim to hodně pomohlo. Tak si je nechali vypracovat taky, ale tím to celé skončilo. Nikdo s nimi nepracoval, žádné změny se neprovedly, tedy peníze vyhozené oknem a falešný pocit toho, že se udělalo „něco navíc“.

Abych nebyl jen negativní

Mám také spoustu klientů, naštěstí je to většina, kteří se chtějí o výsledku analýzy dále bavit, hodnotit jednotlivé úpravy a pracovat na změně. Měl jsem i klienta, který mi volal skoro každý den, že provedl na eshopu úpravu, zda bych se na to nemohl podívat. Aktivní přístup k analýzám je hodně důležitý, jelikož jejich výsledky mohou hodně pomoci. Od toho tady jsou. Přeci když už za ně někdo utratí, tak to utratí s vědomím, aby se něco zlepšilo a našly se chyby, nikoli aby to zůstalo ležet v emailu.

Stává se Vám to také, že vypracujete analýzu a doufáte, že si z toho klient odnese co nejvíce, ale ve finále zjistíte, že se vůbec nic neděje? Má někdo z Vás v emailu analýzu nebo dokument, díky kterému by se mohlo jeho podnikání zlepšit, ale jeho zpracování nebo přečtení stále odkládáte? Ano, je to hodně o přístupu agentury nebo jednotlivce, který analýzu vypracoval, ale zadavatel musí být aktivní, nikoli pasivně čekat, že se něco samo změní.

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

16 komentáře v článku “Proč si lidé objednávají analýzy, když s nimi dále nepracují?” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Opravdu to není nic neobvyklého. Setkávám se s tím tak v pětině případů. Řekl bych, že častokrát je to právě tak, že si klienti nechají udělat např. SEO analýzu, protože o tom slyšeli, že je to dobrá věc. Neuvědomují si však přitom, že to není jen o vypracování a dodání analýzy, ale že je následně potřeba i jejich vlastní činnost a samotné zapracování výstupů analýzy do webu nebo kamkoliv jinam.

    Pro mě jako konzultanta je potom velice frustrující, když do analýzy dám maximum, dbám na výborný obsah i formu a následně zjistím, že se tím dokumentem nikdo u klienta nezabývá. A taky mi přijde zajimavé, když klientovi nečiní problém zaplatit za analýzu třeba deset dvacet tisíc, ale pak nemá čas a zdroje na to, aby ji implementoval. Proč si to neuvědomil už dříve a nerozdělil zadání na menší části, které by např. dostával postupně, aby je zvládal zapracovat? Ale musím uznat, že se situace rozhodně lepší a takovýchto klientů podstatně ubývá.

    Možná je to takové to myšlení klienta “že si objedná a zaplatí SEO”. Když dostane tu analýzu, tak už vlastně dostal “to SEO” a je v danou chvíli spokojený. Po čase si možná vzpomene, že mu to SEO nějak nefunguje a může nastat několik možností. Osočí dodavatele, že mu to SEO nefunguje a co že mu to teda dodal za paskvil. Nebo nebude říkat nic, aby si nepřipadal trapně, že mu to nefunguje, když konkurence je s tím tak spokojená. A třetí možnost je, že si nechá udělat úplně novou analýzu od někoho jiného a příběh začíná znovu :)
    Zdeněk Hejl recently posted..Pondělní čtení o internetovém marketingu: 14. 1. 2013My Profile

  2. Kolik klientů opravdu přijde sama a řekne, že to potřebuje? A pak to následně nevyužijí? Naproti vnucování služeb obchodním zástupcem, který mnohdy neví o čem mluví, spamem s následným házení velkými čísly a slevami. V dnešní době lidé nakupují spoustu věcí, které nepotřebují a nerozumí jim. A proto časem na ně zapomenou.

  3. Já se zase setkávám s tím, že klienti výsledky analýzy sice zaregistrují, ale potom dost často bojují s arogantním přístupem tvůrce stránek, nebo eshopu, který má přeci vše v pořádku.

  4. Obecně spousta firem se nechá strhnout obecnou informací,že je třeba provádět analýzu,audity,různé testy.Ale dost často je to podlehnutí jakési módy u ostatních a následně vyhodí peníze oknem.
    Protože máme krásnou analýzu, ale leží nám v šuplíku.

Leave a Reply to Zdeněk Hejl Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge