Premium šablona vždy neznamená nejvyšší kvalitu z pohledu použitelnosti aneb jak fungují někteří developeři

Dne 22.2.2014 se konala konference WordCamp Praha 2014, která je zaměřena na redakční systém WordPress. Konference byla rozdělena na dva sály, pro uživatele a pro developery, ve kterém jsem přednášel. Mé téma bylo zaměřeno na vnímání okolo premium šablon, jelikož většina lidí si myslí, že jsou vždy vytvořeny zcela správně a bez chyb. Druhá část přednášky se věnovala práci developerů, kteří využívají WordPress. Publikum bylo opravdu hodně aktivní a jsem moc rád, že padlo několik zajímavých otázek. Celá přednáška se natáčela a jakmile bude k dispozici video, tak jej vložím zde do článku. Chtěl jsem také přidat hodnocení konference, ale již toto bylo napsáno hodně.

Premium šablona vždy neznamená nejvyšší kvalitu z pohledu použitelnosti

Bohužel stále častěji slyším, že premium šablony jsou perfektně vytvořeny, otestovány a již na nich není moc co upravovat. Jsem moc rád, že jsem se k pořadateli konference dohodl na hodnocení nejúspěšnější šablony poslední doby Avada. Ve slidech najdete jednotlivé části, které byly hodnoceny a můžete si sami udělat obrázek, kolik věcí by šlo na šabloně ještě upravit nebo vylepšit. A takto je to se všemi šablonami. Zkuste si otevřít některou z nejlepších šablon, a zkuste se na její prvky zaměřit hodně kritickým pohledem. Zjistíte, že najdete vždy něco, co by se dalo udělat lépe, ale schopný developer si s tím vždy poradí. Hodně také záleží pro jaký účel má být šablona použita. Někteří si také neuvědomují, že u nás máme jiné zvyklosti než v zahraničí a přesto prvky, které jsou určeny pro jiný trh, tam ponechají.

Bohužel většina lidí se při výběru šablony řídí prvním dojmem na design, mírou variability nebo množstvím různých stránek které obsahuje. Takto se také chová většina developerů nebo těch, kteří systém WordPress využívají. Pak se nedivím, když za mnou přijde klient, který má krásný web se šablonou, ale bohužel web nefunguje jak má. Spolupráce s developerem probíhala stylem: „Která šablona se Vám líbí? Tato? Přidáme texty lorem ipsum a pak to nějak finalizujeme“. Bohužel podobný model používá opravdu hodně developerů a kolikrát se za to ani nestydí. Sázejí jeden web za druhým, často i na stejné šabloně. Přitom jsou to právě oni kdo by se měli snažit klientovi co nejvíce pomoci. Při přednášce mě zajímalo, kolik developerů využívá dotazníky, předimplementační analýzu nebo jak hodně zjišťují cíle a požadavky klienta. Bohužel moc lidí ruku nezvedlo, přitom díky tomuto bude klient sám vědět, co chce a developer tak bude mít jednodušší cestu k vytvoření webu, který bude fungovat.

Kvasnička Jan Wordcamp

Jaké jsou Vaše zkušenosti s šablonami? Provádíte hodně úprav po zakoupení šablony, nebo ji ponecháváte v původním stavu? A co zkušenosti s developery? Je to hodně otázek na závěr, ale byl bych rád, pokud napíšete své zkušenosti, moc děkuji.

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

20 komentáře v článku “Premium šablona vždy neznamená nejvyšší kvalitu z pohledu použitelnosti aneb jak fungují někteří developeři” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Ahoj Honzo, když jsem si dělala první verzi svého webu, tak jsem tam měla taky šablonu koupenou. Pár týdnů se to programátor snažil přiohnout, tak jak jsem potřebovala. Po tom co to pořád nešlo odladit dle mých požadavků, tak jsem na to rezignovala a nechala si od základů udělat svoji.
    Tu postupně upravuji.

  2. Prakticky pokaždé šablony nějak přiohýbám, někdy celkem brutálně, ale někdy je u zákazníků potíž, kdo chce web na WordPress často hledí hodně na cenu. Takže dělat nějakou předimplementační analýzu je naprosto mimo cenový rozpočet kam se sotva vejde instalace WP, základní nastavení a pár lehkých doladění. Takže často je to opravdu, vyberte si šablonu co se vám líbí a tu tam dáme. Pravda je, že díky zkušenostem u malých zákazníků často vím, co je gro jejich offline bussinessu, takže dám na výběr už z 5-6 šablon, které natipuju jako vhodné.
    Duben recently posted..Lední medvědi – Od pólu k pólu – únor 2014My Profile

    • Ano, vždy to je hodně o tom, jak je na tom zákazník, ale také o tom, jak se k tomu postaví developer. Zda je aktivní a snaží se zákazníka správně nasměrovat, nebo zda to pak “seká jak Baťa cvičky”, jen ať mu to zabere co nejméně času. Což není tvůj případ, ale bohužel je to časté :( Kolikrát zákazníka totiž dokážeš dobře nasměrovat a díky tomu se více o webu a účelu bavíte, řešíte více věcí okolo a web pak samozřejmě zákazníkovi lépe funguje. Mohl přijít s myšlenkou, že investuje do webu 5k, a nakonec investuje 10-15k a výsledek je úplně někde jinde.
      Kvasnička Jan recently posted..Budování statistické důvěryhodnosti? Ehm, co to je? A funguje to?My Profile

  3. Pingback: Jaký byl první český WordCamp? | Separatista

  4. Když za mnou přijde zákazník a řekne, že chce web na worpressu, ale nedá víc jak 50 eur, tak se nemůže divit, že se to vybírá “od oka” a ne podle analýzy, že? Poud svůj web nebere vážne klient, proč bych ho měl brát vážně já?
    Honza recently posted..Placla po novémMy Profile

  5. vzdy delam hloubkovou analyzu u klienta, (struktura, pouzitelnost, navaznost, vyuziti a rozsireni v budoucnosti) a vzdy delam original obsah a grafiku na miru. problem vznika v tom kdyz predavam data programatorovi (muj zaber je grafika, obchod, produkce) – nikoli v tom jak korektne mu data predat, ale z pohledu ze si myslim ze bude neco jednoduche na naprogramovani/predelani a ono je to slozite naprogramovat a nacpat do WP, obcas zase slozite neco popisuji programatorovi a ten mavne rukou jo tohle to je za 5minutek… az bude video rad se na nej podivam v onu dobu jsem byl v druhe skupine :) na wordcampuebot
    grafik a ilustrátor recently posted..TRELLOMy Profile

  6. Pingback: WordCamp Praha 2014 - Můj pohled na první WordPress konferenci | Tomáš Matonoha

  7. U mě je to různé dle klienta. Některý má hodně omezený rozpočet, a tak se šablona moc neupravuje. Při větším rozpočtu preferuji šablonu na míru. Stránky tak udělám přesně na míru jeho potřeb a není tam milion zbytečných věcí, které jen znepřehledňují systém a zpomalují stránky.

  8. V první řadě děkuji Honzo za přínosný článek k zamyšlení. Jak už v předchozích komentářích padlo, je to poměrně často o tom, jaký ma klient na projekt rozpočet, jak moc problematice rozumí a zda si chce nechat poradit nebo to chce mít rychle a nejlépe skoro zadarmo. Pokud se na to podívám z mého pohledu webdesignera a developera, viděl bych situaci asi následovně:

    1) případ: Klient má “standardní” rozpočet, více méně ví, co chce a je ochoten za to adekvání cenu zaplatit. V tom případě proběhne vstupní seznámení, analýza, návrhy unikátní grafiky, poté předávám finální odsouhlasenou grafiku na kódování, následné předání kolegům a nasazení na jejich vlastní systém. Programováním se nezabývám, to nechávám kolegům profesionálům, ale znám technické možnosti systému, jaké jsou potřeby a cíle webu a tím pádem vím, co si mohu v grafice dovolit a jaké jsou priority jednotlivých prvků. V tomto případě bych šablonu nikdy nepoužil, nedávalo by to smysl. Klienta bych zbytečně ochuzoval o možnosti unikátní grafiky a profesionálního technického řešení ve spojitosti s případnou marketingovou kampaní.

    2) případ: Klient (např. začínající živnostník) investoval už dost peněz do zázemí, nutných potřeb k vykonávání jeho živnosti a samozřejmě se snaží ušetřit mnohdy na důležitých věcech – na logu, identitě či webu. Není to značka ideál ale chápu. Tak i tak, rozpočet na samotný web je oproti prvnímu příkladu menší. Z toho vyplývá několik otázek – potřebuje klient unikátní grafiku, nebo lze využít šablonu? Jak moc je potřeba šablonu přizpůsobit potřebám jeho podnikání? Osobně šablony ohýbám možná až příliš k dokonalosti ale to bude nejspíš tím, že se primárně zaměřuji na webdesign. Do světa bych čistě šablonovou grafiku, kde jen vyměníme fotky a texty nepustil. Styděl bych se. Přizpůsobenou šablonu následně mohu nasadit na WordPress, který se snažím také tvarovat dle potřeb (zjednodušením a zpřehledněním administrace pro klienta, implementací potřebných – v prvním případě mnohdy cenově nadsazených – modulů, “mobilní/responsive verzí” v základu, variabilitou jednotlivých prvků, widgety atp.). Vyplívá z toho fakt, že klient může ušetřit na grafice, může ušetřit na systému a ve finále bývá spokojen. Nicméně i tak proběhla nějaká vstupní analýza, ze které jsem usoudil, že toto řešení bylo vhodné (např. klient nepotřebuje “extraSEO”, nepotřebuje “fičurky”, obsah šablony se dá přizpůsobit jeho potřebám…) Klientovi jde o to, aby měl web, za který by se nestyděl a přinesl mu práci v jeho oboru. Mám zkušenost s tím, že přizpůsobení šablony a nasazení na WordPress bývá často poměrně složitá a dlouhá cesta, ale mí klienti se pak rádi vracejí, doporučují mě ostatním, protože vidí, že jsem svou práci odvedl dobře a že jejich potřebám opravdu výsledek odpovídá.

    3) případ: Developeři “bouchají” jednu šablonu za druhou, ať už vlastní nebo zakoupenou, upravenou, následně “fastřešení” rychle udělat, napojit na nějaký nebo vlastní systém ať má klient radost, ať ho to moc nestojí > pro nás “jobovka”, nějaké peníze z něj pak dostaneme na marketing nebo jiné “vícepráce”. Můj osobní názor na toto řešení? Děkuji, nechci. Dělejte si to jak chcete pánové, je to váš business, ale já vím, co a pro koho chci dělat. Má práce mě baví, vážím si jí a vážím si i mých klientů. Tuhle “rychlekvašku” bych se styděl nabízet a brát si za to peníze. To bych musel takové řešení udělat kamarádovi který má na logo a web všehovšudy tři, čtyři tisíce – proto pro kamarády vlastně nedělám (ono nabídnete prst a ukousnou vám ruku :-) jistě to znáte… A na druhou stranu, nestojí to za to, proč se kvůli takové věci pohádat s kamarádem?

    Na závěr bych chtěl říct klientům: “Člověk, který vám web udělá za pár tisícovek, nebude asi profesionál a může to maximálně dělat tak ze zábavy. Ono pak stejně dospějete k názoru, že je lepší si najít odborníka a udělat to jinak a lépe.”

    A vzkaz pro grafiky, kodéry, programátory, analytiky, developery a všechny ostatní v oboru internetovém i reklamním? “Dělejte to co vás baví a čemu rozumíte, dělejte to pořádně, za peníze adekvátní výši úrovně vaší profesionality, naslouchejte klientům, raďte jim, hádejte se s nimi, ale prosím, neoškubávejte je na věcech tak průhledných…”

    PS: Jedná se pouze o můj subjektivní názor na článek a celou záležitost týkající se šablonového řešení, proto se předem omlouvám těm, kterým by se některá část komentáře zdála poněkud peprnější a mohla se jich případně dotknout.

  9. Za šablónu som ešte neplatil. Dosť tvorím stránky na Drupale a tam je málo premium tém (väčšinou ich ešte treba dorábať, a za to sa mi platiť nechce). Na WordPress
    je kvantum šablón zadarmo (podstatne viac, než drupal). Netreba byť lenivý trošku zagúgliť. Okrem toho tá základná téma čo WP obsahuje (2012) značne postačuje na moje MFA podreby :-) PS: Keby ste niekto vedeli o dizajne optimalizovanom pre adsense dajte mi vedieť prosím ;-)

  10. Některé Free šablony nabízejí mnohem větší kvalitu, nežli ty placené.
    A pokud člověk opravdu dobře hledá vždy najde nejen placenou, ale i free šablonu dle potřeb.
    Své stránky mám na Free šabloně, kterou jsem si trochu vylepšil a zoptimalizoval její zdrojový kód.
    Sambi recently posted..Co je to Android?My Profile

  11. Souhlas s Marcelou. Mám také skvělé zkušenosti s free šablonama. Z poslední doby třeba Miara – je trochu starší a hůř se shání, každopádně je free, bez backdoorů a umožňuje ranec nastavení – různé layouty, šířky a výšky kde jakého cointaineru, množství customizable widget areí.. kolikrát ani premium šablony nemají takovu šíři nastavení.
    Osobně se mi ale stejně nejvíc zamlouvá si vždy poupravit css a některé zdrojové soubory pro kýžený efekt

  12. Pingback: Jak na grafiku, když se musí šetřit? | Jan Barbořík

  13. Vo firme, kde som pracoval, sme používali len témy z ThemeForest a mnoho z nich, napriek dobrému ratingu, vôbec nespĺňalo naše očakávania. Potom sme museli častokrát manuálne upravovať veci, ktoré mali byť zahrnuté v cene témy.

    Ja osobne si kupujem iba témy od StudioPress a som s nimi veľmi spokojný. Dostali pochvalu od Matta Mullenwega a spolupracovali s Mark Jaquithom a Joostom de Valkom, takže ich kód musí byť kvalitný.

    Čo sa týka free šablón, tak sa na oficiálnej stránke WordPressu dajú nájsť aj skvosty, len treba trpezlivo hľadať.
    Roland Vojkovský recently posted..Ako si vytvoriť web stránku a nezbankrotovať (úplný návod)My Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge