Jak zpracovat vyhledávání na eshopu a proč?

Další velice pěknou domněnku jsem slyšel na jedné schůzce minulý týden, kdy si majitel eshopu myslel, že vyhledávání na jeho eshopu nikdo nepoužívá, protože má velice přehledně a důkladně propracované kategorie, jak sám řekl. Je to pravda nebo nikoli? Odpověď se dostavila během chvilky díky Google Analytics a cestě Obsah > Site Search > Vyhledávací dotazy, kdy se sám rychle přesvědčil, že hledají. Jak moc je vyhledávání a jeho výstup důležité? Opět se na to podíváme spíše z pohledu eshopů.

Vím, co si chci koupit, vyhledávám

Při testování častokrát dávám jako jeden z úkolů scénáře dostat se na daný produkt, a sleduji, jak se k němu testující dostanou. Velká většina automaticky použije vyhledávání, čímž se potvrzuje, že vyhledávání je hodně důležitou součástí webu/eshopu, což je dáno také historicky, jelikož je to jedna ze základních funkcí, na kterou jsme jako uživatelé internetu zvyklí. Někteří by mohli namítat, že u eshopu s málem produktů jej lidé nevyužívají. Viděl jsem asi 16ti produktový eshop, kde dotazy ve vyhledávání byly a nebylo jich málo. Někoho to může zarazit, ale návštěvníci hledali nejen produkty, ale také zmínky o nich v článcích, jelikož vyhledávání probíhalo také v nich. Proto nedávejte vyhledávání nikdy pryč a nechte uživateli možnost volby, jak se dostat k hledané informaci.

Využijte našeptávač a zrychlete návštěvníkovi vyhledávání

Vyhledávání má návštěvníkovi urychlit cestu k danému produktu, kategorii, značce, článku atd. I proto se dnes využívají našeptávače, které tyto prvky ukazují. Díky tomu se návštěvník daleko rychleji dostane k tomu, co hledá. Kolikrát také vynechá zobrazení stránky s výsledky vyhledávání, což mu celý proces ještě více urychluje.

Můžeme se podívat na ukázku s mého oblíbeného eshopu beta.alfa.cz, kde našeptávač nabízí nejčastěji vyhledávané fráze, výsledky ve zboží s počet výsledků a výpis kategorií také s počtem. Definice počtu je v tomto případě důležitá, jelikož podle toho můžu svůj vyhledávací dotaz doplnit, abych se rychleji dostal k tomu, co opravdu hledám.

Našeptávač vyhledávání

Umístění vyhledávání

Dalším zajímavým tématem je umístění vyhledávání. Určitě doporučuji umístit vyhledávání do headeru, ať je vyhledávání na první pohled viditelné a jsme na to umístění nejvíce zvyklí. Jelikož jak všichni víme, stránky na první pohled nečteme, ale skenujeme, může být vyhledávání podpořeno ikonou lupy. Pár let zpět, kdy byly hodně populární 3 sloupcové layouty a barevné hlavičky s fotkami, tak se vyhledávání dávalo buď do levého nebo pravého panelu. Toto umístění v dnešní době nedoporučuji a snažte se spíše držet toho, že bude vyhledávání v headeru. Zde můžete vidět ukázku špatného umístění, kde je také pěkně vidět, že i košík je špatně umístěn.

Umístení vyhledávání

Zpracování vyhledávání

Spousta grafiků se v dnešní době snaží zpracovávat vyhledávání zajímavě či minimalisticky. Kolikrát ale při tom zapomínají na ty, kteří jej budou používat. Myslete tedy na to, aby vyhledávání bylo jednoznačné a aby opravdu obsahovalo tlačítko pro potvrzení volby, i když můžeme stisknout enter nebo si vybrat z našeptávání. Toto tlačítko pomáhá k identifikaci vyhledávání a především starší lidé nebo méně znalí práce na pc jej rádi využívají.

Zde vidíte příklad, kde sice většina z nás bude jednoznačně vědět, že se jedná o vyhledávání, ale u testování jsem měl dva starší testující, kteří jej při úkolu vůbec nebrali v potaz. Odradil je také anglický popis, proto pozor také na text, který tam máte uveden.

Špatné zpracování vyhledávání

Výsledky vyhledávání

Výsledkem vyhledávání už dnes nemusí být jen stránka s produkty, ale mělo by být myšleno také na další obsah, tedy kategorie, články, značky, nejčastější otázky, slovník pojmů atd. Orientaci v tom, kolik máme možností toho, co se našlo, nám zlepšují počty nalezených prvků. Zde máme příklad zpracování opět z beta.alfa.cz. Pod tím je výsledek vyhledávání z Alza.cz, kde jde krásně vidět, že pro vyhledávání používají oba eshopy úplně jiný algoritmus a prezentují výsledky jinak. Jeden má počet výskytů u produktů 2470 a druhý pouze 6 pro slovní spojení “sam”, což je opravdu rozdíl. Které je správné nebo špatné těžko posoudit, protože někomu může vyhovovat přesný výskyt hledané fráze a někomu právě rozšířená shoda. Který výstup se Vám zdá lepší nebo pro Vás přehlednější?

Výsledky vyhledávání alfa

Výsledky vyhledávání alza

Zajímavý názor hned v prvním tweetu

Jak se na to díváte vy? Diskuze na toto téma by mohla být hodně zajímavá.

Shrnutí

Nepodceňujte význam vyhledávání a raději si vše vždy snažte ověřit. Také sledujte, co u Vás návštěvníci vyhledávají, jelikož to jsou cenné informace, které můžete dále využít ve svůj prospěch. Setkali jste se někdy s velice špatným vyhledáváním? Na kterém webu nebo eshopu se Vám naopak vyhledává velice dobře?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

4 komentáře v článku “Jak zpracovat vyhledávání na eshopu a proč?” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. K tomu tweetu, který jsi vložil. Často se mi stává, že jak píšu frázi, kterou chci vyhledat, tak mě našeptávač nabízí čím dál tím přesnější nápovědu a už mi automaticky předvybírá a já když zmáčknu enter, tak nehledám mojí frázi, ale tu první možnost v našeptávači. Což je na posrání:_(
    Pavel Ungr recently posted..K 15. výročí Google oznámil update Hummingbird – kontext, lokace, konverzace a srovnáváníMy Profile

    • Tak takhle jsem to z toho tweetu nepochopil :) Toto, co popisuješ, je chyba řešení, což je určitě špatně, protože na enter by se měla dát vyhledat fráze, kterou člověk napíše, nikoli první položka našeptávače. Určitě dobrá poznámka pro ty, kteří chtějí našeptávač řešit.
      Kvasnička Jan recently posted..Má přednáška z konference E-business Forum 2013 na téma: Zvyšování konverzního poměru praktickyMy Profile

      • Automatické předvybrání první položky našeptávače je naprosto běžný nešvar. Naprostá většina uživatelů potom vůbec netuší, že web nabízí nějaké výsledky vyhledávání a myslí si, že zadané frázi odpovídá jen ta jedna jediná stránka, na kterou je to hodilo:)

        Podle mě je u návrhu našeptávače důležité:

        - určit, kdy se našeptávač zobrazí (např. počet znaků)

        - určit maximální počet položek (jak celkem, tak v rámci jednotlivých sekcí + jak se má našeptávač chovat, když je dostupných více odpovídajících položek)

        - vizuálně strukturovat položky (pokud tam jsou třeba produkty, kategorie, články apod. – tj. různé druhy výsledků)

        - určit priority a kritéria, podle kterých se budou zobrazovat položky (klíčové slovo v titulku, v popisku, v textu; řazení výsledků apod.)
        Zdeněk Hejl recently posted..Pondělní čtení o internetovém marketingu: 30. 9. 2013My Profile

  2. Pingback: Nové trendy ve vyhledávání u eshopů v zahraničí | Kvasnička Jan - Blog

Leave a Reply to Pavel Ungr Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge