II. ročník Affiliate konference a její průběh

Dne 28.11.2012 se v Praze konal II. ročník Affiliate konference. Tato konference byla určena pro partnery a inzerenty, kteří spolupracují nejenom v rámci affiliate programů v síti Commission Junction (dále jen CJ), a byla pořádána společností VIV NETworks. Na programu bylo 10 přednášek, ale nakonec jich bylo 11, což byl velice příjemný bonus. Při ceně 500 Kč byl vstup opravdu „za hubičku“. Od konference jsem si sliboval pohled pod pokličku affiliate marketingu vystupujících firem a především celkové zvýšení povědomí o affiliate, které sice v ČR jde nahoru, ale ještě stále jsou zde nedostatky, viz můj předešlý článek: Český pohled na affiliate: Proč bych měl někomu dávat své peníze?

Organizace konference

Konference byla dle mého názoru velice dobře zorganizována. Po příchodu dostali všichni návštěvníci visačky na krk, což umožnilo lepší orientaci v návštěvnících a člověk si tak mohl přiřadit ke známému jménu obličej. V ceně konference byl velice bohatý catering a také oběd, kdy jste si mohli vybrat ze dvou druhů jídel. K tomu stálý přísun vody, čaje a kafe, co více si přát.

Visačka

Affiliate marketing – Vladan Hejnic

Vladan Hejnic je CEO a zakladatel společnosti VIV NETworks, která dnes operuje největší affiliate síť CJ  v ČR, SR a Maďarsku. Přednáška byla zaměřena na představení CJ a čísla byla opravdu velice zajímavá. Do sítě je zapojeno 3400 inzerentů a 330 000 portálů a jedná se o největší a nejdůvěryhodnější síť v ČR a SR. Byly také představeny další plány CJ a směr, kterým by se tato síť měla ubírat.

Momentálně je v ČR zapojeno 90 affiliate programů. Jak sám Vladan Hejnic říkal, programy si pečlivě vybírají a nechtějí jet na kvantitu, ale kvalitu. I tak je nárůst oproti minulému roku poměrně velký, jelikož minulý rok měli 33 (snad si to pamatuji dobře) programů. Na provizích bylo od února roku 2010 vyplaceno 74 miliónů Kč. Dále bylo představeno, co je v CJ nového:

  • platba na účet v CZK
  • nabízí řešení pro neplátce DPH (provize ve stejné výši, nic se nestrhává)
  • CJ se překládá do češtiny
  • příprava dalších technologií (retargeting)

Velice zajímavé bylo také porovnání typů partnerů v roce 2011 a v roce 2012:

Tabulka typů partnerů

Na závěr doporučoval nebát se oslovit je a ptát se na věci, které Vám jsou nejasné. Musím uznat, že přednáška byla velice zajímavá, přínosná a především po dlouhé cestě z Ostravy a 2,5 hod spánku mě probudila.

Vladan Hejnic

Postview a Retargeting v Affiliate marketingu – Heike Schneider

Tato přednáška byla v angličtině, ale byla panem Hejnicem překládána. Na začátku bylo představení společnosti ValueClick Media, kterou paní Schneider zastupuje. Poté bylo prezentováno, co je to retargeting a jakým způsobem funguje. Vysvětlení na jednoduchém příkladu: Jste na stránce eshopu a dáte si produkt do košíku, ale objednávku nedokončíte. Tato data jsou zaznamenána a daný produkt se Vám pak bude zobrazovat v reklamních plochách, jelikož existuje reálná šance, že si jej ještě zakoupíte, pokud už jste tak jinde neučinili.

Angličtině paní Schneider bylo velice dobře rozumět a překládáním do češtiny dle mého přednáška ztratila celkovou dynamiku. Vím, že samotný překlad byl nejspíše nezbytný a na místě, jelikož všichni anglicky neuměli, ale takto vedená přednáška některé návštěvníky spíše uspávala. I přes tento fakt byla prezentace přínosná a sám jsem zvědav, jak hodně dokáže retargeting ovlivnit affiliate marketing, potažmo celý marketing nakupování na internetu.

Heike Schneider

Spokojenost – správnost měření…? – Pavel Pastor

Pavel Pastor zastupoval společnost MixMedia s.r.o., která výhradně zastupuje a prodává reklamní prostor na webu Denik.cz, což je jeden z největších news webů v ČR. Na tomto webu je až 7 miliónů impresí za den. Velice zajímavá diskuse byla na téma: Jak tento web monetizovat:

  • CPT – Ano
  • CPC – Ne
  • CPA – Možná

Dále se zaměřil na definování inzerenta:

  • ten, kdo je ochoten zaplatit za image
  • ten, kdo již má vybudovaný brand
  • ten, kdo je schopen se přizpůsobit (technologie)

Velice zajímavě také popisoval, jak mají zvládnutý geotargeting, jelikož mají definováno 71 regionů a dokáží tak cílit reklamu velice efektivně. Po této přednášce jsme se hodně bavili na téma: „Jak složité je monetizovat tak velký portál a kolik úsilí to stojí, aby se z toho získalo maximum“. Zajímavá přednáška, jen zde mohlo být více praktických příkladů.

Pavel Pastor

Jak pracuje s affiliate srovnávač – David Folprecht

David Folprecht je CEO a zakladatel srovnávače Srovname.cz. Přednáška začala historií a popisem vývoje Srovname.cz. Když měli prvních 1000 klientů, tak byl poměr výdělku PPC a provizí 80/20, což se snažili dlouhodobě změnit a povedlo se jim to. Jako důležitý krok považuje vstup Martina Kasy v roce 2010, který přišel s filozofií „Už přestaneme dělat charitu a konečně začneme vydělávat“. Během provozu zjistili, že jen 8% návštěvníků používá řazení podle ceny, tedy „lákadlo“ pro nákup je někde jinde. Za supertahák považuje dopravu zdarma, což má také ověřeno.

Definoval rizika provizního systému:

  • nebrat malé eshopy (nesoustředí se na to tak, jako ty velké, které opravdu makají)
  • důležitá je kvalita a zpracování samotného eshopu
  • dalším důležitým prvkem je pravdivost informace, zda je zboží skladem nebo nikoli

Během přednášky také zaznělo několik rad:

  • spolupracujte s velkými partnery
  • segment provizí má rostoucí tendenci
  • používejte selský rozum

Tato přednáška patřila dle mého názoru mezi 4 nejlepší, jelikož obsahovala kompletní pohled na problematiku takového typu projektu z pohledu affiliate.

David Folprecht

Jak vybudovat úspěšný kupónový web – Petra Hergenröther-Magenau

Petra Hergenröther-Magenau pracuje ve společnosti CJ a přednášela v angličtině, kdy opět překládal pan Hejnic. Kupónové weby jsou stále ve větší oblibě, jak již bylo vidět výše v tabulce. Přednáška byla v duchu ukázky tvorby kupónového webu na WordPressu a za příklad byl dáván web My-Promo-Code.com. Bylo také zdůvodněno, proč využít právě WordPress:

  • je zdarma
  • jednoduchá instalace
  • snadné přidávání pluginů
  • je již optimalizováno pro vyhledávače
  • jednoduchost ovládání

Paní Hergenröther-Magenau také definovala fakta, která byste měli splnit, pokud chcete mít úspěšný kupónový web:

  • jednoduchá struktura
  • jednoduché ovládání a přehlednost
  • je důležité myslet na kvalitu slevových kupónů
  • snaha mít originální kupóny
  • sledovat data ukončení slev a ty pak odstranit
  • je důležité komunikovat

Překládání ubralo na dynamice přednášky, i když angličtině šlo velice dobře rozumět, stejně jako u druhé přednášky, která byla také v angličtině. Z této přednášky jsem si bohužel neodnesl žádné nové poznatky, ale věřím, že pro mnohé byla přínosem.

Petra Hergenröther-Magenau

Jak se stát úspěšným affiliate partnerem – Jitka Součková

Jitka Součková pracuje pro eshop Kasa.cz, který je ve skupině Internet Retail a.s. – což je sdružení obchodů Kasa.cz, Obchodní-dům.cz, Nakupuj.com, Megaobchod.cz, Vltava.cz, Cybex.cz a slovenské Hej.sk, Obchodný-dom.sk  a Dunaj.sk. Musím uznat, že paní Součková vtrhla na pomyslné pódium jako uragán a do všeho se pustila s velkou energií. Spoustu návštěvníků probrala. Už od začátku říkala samé zajímavé informace:

  • osobní odběry jsou plošně 60%, ale např. loni před Vánoci v Bratislavě byl poměr osobních odběrů přes 90%, tj. že si v Bratislavě došlo pro své zboží osobně 9 zákazníků z 10
  • affiliate program Kasa.cz má přes 450 bannerů rozdělených do 30 tématických částí
  • nejlépe konvertující jsou bannery velikosti 300×250, 745×100 a 418×120
  • konverzní poměr top partnerů je 7%
  • nejsilnějším marketingovým nástrojem je doprava zdarma a výprodej
  • nejlépe konvertují textové odkazy
  • Kasa.cz stojí na prodeji bílého zboží (na počítačích mají nulovou marži)
  • do října 2012 bylo na provizích vyplaceno 2 milióny

Hodně zajímavé také bylo definování nejúspěšnějšího dne v roce za posledních několik let, kterým je 10.12. Letos dle slov paní Součkové bude nejlepší den 27.11, kdy byl Den dopravy zdarma. Během přednášky byly rozdány 3 poukazy na nákup v Kasa.cz v hodnotě 1000 Kč. Tuto přednášku řadím mezi 4 nejlepší, byla energická, plná důležitých dat a hlavně dokázala zapojil celý sál.

Jitka Součková

Jak mohou affiliate partneři vydělat na módě – Ladislav Trpák

Ladislav Trpák je zakladatel webu ZOOT.cz a přednášku začal historií tohoto projektu. Velice vtipně podával jednotlivé části vývoje, i když to bylo opravdu těžké, a mimo jiné zazněla věta: „Nasrali jsme spoustu lidí, více už ten brand nesnese“. Vysvětloval také, proč si vybral obor fashion: trh v ČR ročně 40 mld. Dále padaly velice zajímavé informace:

  • denně zasílají emailing na 130 000 lidí s novými kolekcemi a úlovkem dne, což je sleva na dané zboží
  • ZOOT se zaměřuje především na menší značky, kterým dělá zároveň marketing pro ČR a nikoli na značky velké
  • zboží focené na figurínách konvertuje lépe, než zboží focené na lidech
  • nepoužívají poštu, nejlepší je pro ně DPD
  • nejlépe se prodávají a také nejlépe konvertují bannery s kabelkami
  • za poslední rok stoupl online prodej módy o 45%
  • 2 možnosti pro affiliate partnery: CPT+CPA nebo pouze CPA s vyšší provizí

Ladislav Trpák sice jsou přednášku o dost protáhl, ale byla hodně zajímavá a také plná vtipu. Věta „Ženy se často baví o módě, zajímavé zjištění, já vím“ pobavila celý sál a nebyla jediná. Za mě to byla jedna ze 4 nejlepších přednášek.

Ladislav Trpák

Affiliate program CK Neckermann – Pavel Rath

Pavel Rath z CK Neckermann pojal přednášku spíše jako prezentaci firmy místo affiliate programu. Prvních 20 minut se neslo v duchu historie firmy, definování nabídky a růstu do top 8 CK v ČR. Posledních 5 minut bylo už přímo na téma affiliate, kdy padly tyto zajímavosti:

  • na telefon jde pouze 0,1 objednávek
  • společnost má 50% vyřízených zájezdů
  • zavedli novou technologii na webu – aktuálnost dat v čase, nikoli aktualizace jednou za den
  • affiliate program nabízí dva tipy: 3% provize nebo 2% provize a 2Kč za proklik

Na závěr doplnil informaci o speciální nabídce do konce roku: 4% pro affiliate partnery a pokud uzavře do jednoho měsíce objednávku, tak získá bonus 1000 Kč. Tato přednáška byla bohužel spíše uspávající prezentace společnosti.

Pavel Rath

Affiliate program Global Energy – Miroslav Král

Miroslav Král pracuje pro společnost market UP s.r.o. a v této společnosti spravují affiliate program společnosti Global Energy. Přednáška byla velice energická padlo zde několik zajímavostí:

  • 700 000 lidí změní během roku dodavatele plynu nebo elektřiny
  • jedná se o dynamicky rostoucí trh
  • dotazů na změnu dodavatele přes vyhledávání je měsíčně okolo 360 000
  • nejatraktivnější je nabídka na změnu plynu
  • 8 z 10 ušetří u této společnosti
  • úspory mohou být až 28% ročně
  • 250 Kč za lead

Při přednášce šlo bohužel vidět, že pan Král se snaží dohnat čas, který jiní natáhli, a tak ji vzal velice „hopem“.

Miroslav Král

Bannerová slepota – Luboš Louženský

Luboš Louženský pracuje ve společnosti H1.cz a na jeho přednášku jsem se hodně těšil, jelikož mě samotného tématika bannerové slepoty zajímá. Nedávno jsem vytvořil a následně zpracoval dotazník na hodnocení bannerů jako ve škole, abychom měli relevantní data pro Affiliate školení: Vyhodnocení dotazníku: Jak vytvořit banner, aby oslovil návštěvníky i přes bannerovou slepotu?

Přednášející vše říkal poměrně „hopem“, což si myslím je u tohoto tématu škoda. Při přednášce zazněly tyto zajímavosti:

  • denně vidíme 3500 reklam
  • chlap kouká ženě na obličej, žena kouká chlapovi na tělo, chlap kouká chlapovi na tělo, žena kouká ženě na obličej

Z této přednášky jsem si bohužel neodnesl nic nového. Při zkušenostech přednášejícího mohlo být uvedeno více reálných ukázek nebo příkladů správně zpracovaných bannerů a jejich umístění. Určitě by to dalo návštěvníkům konference hodně.

Luboš Louženský

Tipy pro Váš affiliate web – František Szabó

František Szabó pracuje jako affiliate manažer v několika projektech a je jeden z mála lidí, kteří se snaží o osvětu affiliate. Píše AffilBlog a školí v Affiliate školení. Přednáška byla plná zajímavých informací a tipů z praxe:

  • buďte kreativní
  • nejdříve si specifikujte oblast působení, až poté vybírejte provizní program (v ČR je to ve většině případů přesně naopak)
  • sbírejte kontakty a aktivně je využívejte
  • neagregujte obsah, snažte se vkládat vlastní přidanou hodnotu
  • aktivně zapojte návštěvníka
  • využívejte prvků call-to.action
  • vše měřte, reportujte a vyhodnocujte

Přednáška Františka patří dle mého názoru mezi 4 nejlepší, i když už počet návštěvníků na konferenci klesl. Byl energický, aktivní a zapojoval publikum. I přesto, že přednášel jako poslední, tak se s tímto faktem vypořádal velice dobře.
František Szabó

Shrnutí konference

Konference byla opravdu velmi přínosná a už teď se těším na další (doufám, že bude dříve než za rok). Na konci konference jsme měli dotazník, ve kterém jsme ji měli ohodnotit známkami jako ve škole. Za mě dostala konference dvojku, a to především proto, že zde byly dvě přednášky, které nebyly moc přínosné a ten čas by šel využít lépe. Možná pro příště bych zvážil ponechání anglických přednášek bez překladu a také pevnější dodržování času pro jednotlivé přednášky, jelikož spousta lidí více času neměla a poslední přednášející tak neměli celé publikum. Jinak nemám žádné výhrady a opravdu jsem moc rád, že jsem zde mohl být.

Omlouvám se za zhoršenou kvalitu fotografií. Všechny fotografie z konference, které jsem nafotil, jsem nahrál zde. Jak se Vám líbí celkový obsah II. Affiliate konference?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

19 komentáře v článku “II. ročník Affiliate konference a její průběh” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Přesně jak píšeš, konference byla úžasná. Takovou spoustu inside informací, které zde zazněly, jsem už dlouho neslyšel..

  2. Pingback: Poznámky z II. affiliate konference | Vojtěch Brázda

  3. U CJ.com je podle mě problém, že vstupní podmínky jsou tak kritické (drahé), že si k nim netroufnou ani kvalitní středně velké eshopy. Píše se zde o jejich přívětivosti, ale z jednání s nimi mám zcela opačný názor – nejsou vůbec příjemní a chovají se k potenciálním partnerům povýšeně (tedy ne Cj.com, ale VivNetworks, kteří je v ČR zastupují).
    Jan Kalianko recently posted..LikeMarket.cz – představuji nový projekt!My Profile

      • Dobrý den Petro.

        Nikdo mě při informování se na podmínky takovou informaci nepodal. Můžete mě prosím na e-mailu kalianko[zavinac]trading-consulting.cz kontaktovat nebo mi na tento mail zaslat kontakt na někoho, kdo mi o programu informace podá?

        Děkuji

        • Dobrý den,

          v kontaktu jsme byli v říjnu 2011. Na uvedený e-mail jsem Vám již zaslala podmínky affiliate programů v Commission Junction.

          S přátelským pozdravem,
          Petra Justová

      • Dobrý den pane Studeny.

        Spolu jsme pokud se nepletu nikdy nekomunikovali – dohledal jsem maily s paní Justovou cca rok staré, kde odpovědi přeposílala od pana Hejnice.
        Pokud se semnou spojíte na výše uvedený mail, rád a Vámi vše potřebné proberu.

  4. Celá konference byla velice zajímavá a přínosná. Jen mne mrzí, že jsem nemohla zůstat až do konce. Nicméně cesta ze sídla naší společnosti (Španělska) stála za to..Budu se těšit na příští rok, novinky, aktuality a doufám, že v ČR se dočkáme také velethů jako je to v jiných zemích.

  5. Pingback: Vojtěch Brázda » Letošní affiliate konference bude 15.5.2013

  6. Pingback: 2. Affiliate konference pohledem účastníků! | Affiliate konference

Leave a Reply to Kvasnička Jan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge