Dan Ariely: Jak drahé je zdarma

Jedna z dalších knih, která změnila mé podnikání. Kniha Jak drahé je zdarma, jejíž autorem je Dan Ariely, je opravdu perfektní a vřele ji všem doporučuji. Začnete vnímat různé reklamní nabídky úplně jinak a sami všechny tyto znalosti můžete využít ve svém podnikání. Já jsem si vypsal opět spoustu zamyšlení ke svému podnikání i připomínky pro své klienty. Kniha se čte jedním dechem a autor ji píše opravdu hodně poutavě. Především reálné testy, které jsou zde pro každé téma, jsou více než perfektní.

Jak drahé je zdarma

Autor knihy

Autorem knihy je Dan Ariely, který si prošel doslova peklem. Když byl mladý, tak vedle něj vybuchla hořčíková světlice a on utrpěl na 70% těla popáleniny 3. stupně. Poté strávil 3 roky v nemocnici. V nemocnici hodně začal uvažovat nad tím, zda jsou sestřičky obětmi předsudků, kdy mu sundávaly obvazy pomalu a od těch nejméně bolestivějších míst. Zamýšlí se, zda by to nebylo lepší začít na těch nejbolestivějších místech a strhávat je rychle, protože by pacient pak méně trpěl.

Když se ale do nemocnice po své léčbě vrátil a se sestřičkami se na toto téma bavil, tak mu řekly, že pro ně je to velké utrpení vidět někoho takhle trpět a ještě mu způsobovat bolest, proto sami nedokážou strhávat obvazy rychle, ale snaží se to dělat pomalu a obezřetně. Jeho první teorie nevyšla, ale poté přichází s celou řadou dalších testů, které v knize popisuje, a popisuje je perfektním způsobem, lidským, i ve chvílích zamyšlení. Zjistil, že případů iracionality je spousta a že přitahují každého z nás.

Obsah knihy

Kniha obsahuje spoustu experimentů a zamyšlení, ale já jsem vybral pouze ty nejpodstatnější části, jelikož Vás nechci připravit o ten pocit, když ji čtete a říkáte si, jak jsme my lidé někdy hloupí:

  • Pokud máme na výběr 3 televize, tak je největší pravděpodobnost, že sáhneme po té za prostřední cenu. Prodavači to ví a snaží se tak upozorňovat na televize, kterých se chtějí zbavit nebo na nich mají největší marži. Toto funguje na každém druhu produktu. Ze stejného principu vychází také smýšlení o restauraci, kde si řekneme, zda je cena přiměřená, nebo nikoli, podle nejdražšího jídla a nejpravděpodobněji sáhneme po některém ze střední cenové hladiny.
  • Platy ředitelů byly v roce 1993 36x vyšší, než plat řadového zaměstnance. Jelikož se to všem zdálo hodně a chtěli jejich platy snížit, prosadilo se zveřejnění jejich platů. Důsledek byl ale zcela opačný: jejich platy se zvýšili na hodnotu 131x vyšší, než řadový zaměstnanec.
  • Hodně mě zaujalo zamyšlení, že pokud potřebujeme koupit pero, a najdeme jej v ceně 25 dolarů, tak klidně budeme chodit i 15 min pěšky, než najdeme jiné v požadované hodnotě 18 dolarů. Pokud ale chceme oblek, který stojí 455 dolarů, a někdo nám řekne že v 15 minut vzdáleném obchodě mají totožný za 448 dolarů, tak pro něj pravděpodobně nepůjdeme. Rozdíl v ceně je ale stále stejný – 7 dolarů. Proč se tedy takto chováme?
  • Čím více máme, tím více chceme.
  • Když chcete, aby lidé po něčem toužily, musíte to udělat těžko dostupným. Zde je uveden perfektní příklad, kdy prodejce bílých perel začal prodávat také perly černé, ale za nižší cenu. Bohužel o ně nikdo neměl zájem. Pokud je ale vystavil v luxusním obchodě za dvojnásobné ceny než perly bílé, tak všechny perly zmizely během pár dní. Lidé je začaly vnímat jako něco luxusního, něco nedosažitelného.
  • Lidé si vytváření cenové kotvy, ale pokud se přestěhují do jiného města nebo státu, tak jim tyto kotvy stále zůstanou a vnímají ceny jinak, než jejich okolí.
  • Problematika cenových kotev a lidského myšlení: kotvy jdou změnit, viz. Starbucks.
  • Nula není obyčejná cena, na to je příliš vyjímečná.
  • Získat něco zdarma je skvělý pocit.
  • Každé zlevnění má svůj efekt, ale zlevnění na zdarma představuje úplně jinou ligu.
  • Magnetická přitažlivost nuly se neomezuje jen na koupi, ale působí zrovna tak silně při prosté směně zboží.
  • Chcete přilákat davy, nabídněte něco zdarma.
  • „Nejdražší sex je bezplatný sex“ Woody Allen
  • Firmy se konečně snaží aktivně navázat společenské vztahy se svými zaměstnanci, nepodceňte to a věnujte se tomu aktivněji.
  • Peníze, jak se často ukazuje, jsou ten nejdražší způsob, jak motivovat lidi.
  • Každý v sobě máme 2 osoby: doktor Jekyll a pan Hyde, jelikož se rozhodujeme jinak v závislosti na rozpoložení, aktuální situaci atd.
  • Cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly.
  • Neustále odsouváme dlouhodobé cíle, abychom si užili krátkodobé potěšení.
  • Vlastnictví je jedna z nejdůležitějších věcí v životě: různé pohledy na to, a co ne v rámci ceny. Například náš dům má pro nás citovou a tedy vyšší hodnotu, než pro případného kupce.
  • Zabudujte si alarm, který Vás upozorní, že se Vám někde pomalu zavírají nějaké moc důležité dveře. Některé dveře ale musíme zavřít, abychom si zachovali energii a čas na ty, které jsou ze všeho nejdůležitější.
  • Neztrácejte čas rozhodování mezi 2 totožnými věcmi, např. fotoaparát – ten čas raději už využijte k focení.
  • Když dopředu víme, že něco bude dobré, tak nám to taky dobré připadá.
  • Očekávání může předem ovlivnit skoro každý aspekt našeho života.
  • Placebo efekt je velmi mocný a dá se stupňovat vyššími cenami.
  • Když dáte lidem příležitost podvádět, tak ji využijí.

Shrnutí knihy

Rozšiřte si svůj obzor a tuto knihu si přečtěte.Je opravdu výborná a musím ji všem, kdo podniká i nepodniká, doporučit. Změní se Váš pohled na slovo „Zdarma“ a celkově na marketingové triky. Kdo u Vás tuto knihu četl? také na Vás zapůsobila tak, jako na mě? Zatím jsem nenarazil na knihu, která by mě nezaujala, a to především díky kamarádům, kteří mi všechny knihy poradili.

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

10 komentáře v článku “Dan Ariely: Jak drahé je zdarma” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Předpokládám, že Jak drahé je zdarma je překlad Predictably Irrational že? Jestli ano tak můžu taky jen doporučit. Po přečtení se člověk opravdu začne dívat na některé věci trochu jinak. Co jsem ale chtěl napsat hlavně je, že knížka se velice dobře čte i v angličtině. Je to jednoduché a čtivé. Podle mě to středně pokročilý zvládne pohodlně, takže pro pilování AJ taky super :)
    Premysl Donat recently posted..Co nás čeká v roce 2013 3/3My Profile

  2. Díky za tip! Včera jsem si tu knížku koupil (v češtině) a vypadá opravdu moc zajímavě. Rád bych vypíchnul výbornou kvalitu českého překladu – Martin Jaroš odvedl dobrou práci a zaslouží si veřejnou pochvalu před nastoupenou jednotkou :-) Jinak zajímavé jsou i webovky autora: http://danariely.com

  3. Pingback: Jak zaplatit víc a být za to rád - PSiCHOPAd

  4. Pingback: Jak zaplatit víc a mít z toho radost - PSiCHOPAd

  5. Pingback: Jak drahé je zdarma? Aneb zamyšlení nejen o knize – Workhacker.cz

  6. Pingback: 13 Dôvodov prečo neznášam online zoznamovanie - Raketové rande

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge