Co vše má umět affiliate manažer?

S touto otázkou se setkávám stále častěji a častěji. Na ní pak navazují další, jako například: „Potřebuji opravdu affiliate manažera?“, „Zvládnu to vše okolo affiliate sám?“ nebo „Jak jeho práci kontrolovat?“. Jsou to velice zajímavé otázky a určitě si je někteří z Vás pokládají. Nyní se podíváme na problematiku okolo affiliate manažera trochu podrobněji.

Co má udělat affiliate manažer jako první? 

Určitě první věc, kterou by měl udělat, je nastavení affiliate programu. Měl by Vám pomoci určit velikost provize pro partnery, případně pro podpartnery, stanovit délku cookies a domluvit se s Vámi na době vyplácení. Měl by také zhodnotit bannery, které mají být využívány. Affiliate manažeři mají spoustu zkušeností s tím, co by měl banner obsahovat a na co lidé opravdu kliknou, a na co ne. Není to ale jen o bannerech. Měl by Vám také doporučit, jaké další metody propagace by ve Vašem případě byly využívány: widgety, iframe, rotatory, xml, texty pro email oslovení, sociální sítě a další.

Také by Vám měl pomoci při výběru vhodného affiliate systému, který byste měli používat. Určitě je plus, pokud s tímto systémem má sám affiliate manažer zkušenosti. Já doporučuji systémy od českých autorů: licenční produkt AffilBox nebo affiliate síť DropFace.

Hlavní náplň práce affiliate manažera

Nejdůležitější část práce affiliate manažera je práce s partnery. Měl by aktivně vyhledávat nové partnery. Affiliate manažeři mají kolem sebe většinou spoustu lidí, kteří se affiliate zabývají, což jim umožní nalézt vhodné partnery daleko rychleji a jednodušeji, než například majitel eshopu nebo služby. Samotní affiliate manažeři se často zapojují do partnerského programu, aby měli vlastní zkušenost s propagací daného produktu nebo služby. Takto dokáží následně lépe odpovídat na dotazy partnerů a lépe s nimi pracovat. Affiliate svět je hodně specifický, jelikož málokdo se opravdu podělí o své zkušenosti a know-how.

Samotná spolupráce s partnery je klíčová. Affiliate manažer by měl vědět, jak partnery získat, ale také hlavně jak je udržet. Ono to není jen o tom nabrat partnery a vyzkoušet je, ale pracovat s nimi tak, aby ve Vašem programu vydrželi co nejdéle a vydělávali. Spousta partnerů má hodně zkušeností a osvědčené taktiky a častokrát se stává, že samotný partner spolupracuje s affiliate manažerem při vytváření akcí, soutěží, bannerů a dalších věcí.

Provozovatel partnerského programu také musí počítat s tím, že v affiliate platí plně Paretovo pravidlo: 20 procent partnerů bude generovat 80 procent zisku z affiliate.

Propagace samotného partnerského programu

Dalším důležitým úkolem je propagace samotného partnerského programu. Pokud si vybíráte affiliate manažera, tak doporučuji dbát také na to, jak manažer partnerský program propaguje, zda má čtený web, blog, nebo komunitu lidí kolem sebe, zda to není začátečník a co Vám doopravdy může nabídnout. Na českém trhu jich není mnoho, kteří se veřejně prezentují a prezentují své know-how. Mezi tři nejznámější patří František SzabóMário Roženský a Josef Kroupa.

Dnes už se preferují i moderní metody, kdy se snažíte získat partnery z řad zákazníků.

Obohacení partnerského programu

Důležitá náplň práce je také motivace ke zvyšování konverzí a úspěšnosti partnerů. S tím souvisí vyhlašování soutěží, akcí nebo jiné možnosti. Právě tato činnost je jeden z faktorů, kteří partneři dokáží ocenit a zvyšují své snažení. Čím více vydělá partner, tím více vyděláte Vy jako provozovatel partnerského programu.S tím souvisí i motivace pro partnery a stanovení speciálních bonusů pro nejlepší z nich.

Samotný affiliate manažer může být vyplácen provozí z výdělku celého partnerského programu, což jej samotného motivuje k lepší práci a spolupráci s partnery.

Sledování konkurence

Je důležité sledovat konkurenci, jejich akce a změny v partnerském programu. Musíme si uvědomit, že partneři nebudou za každou cenu u Vás jen proto, že máte příjemnou komunikaci. Zajímají je jejich zisky a vždy půjdou tam, kde budou mít zisky lepší. Ovšem nemusí ihned kontrovat na akci konkurence, vše má své pro a proti a je třeba zvážit, jaké kroky se v partnerském programu provedou.

Mějte ale na paměti, že vyšší provize automaticky neznamená vyšší výdělek z partnerského programu a více partnerů. Hodně záleží na poskytovaných materiálech, landing page a další důležité prvky.

Vyhodnocení a analýzy partnerského programu

Důležité je také vyhodnocení programu, zda je úspěšný a jak hodně, co by šlo zlepšit nebo kde by šlo zapracovat. Také analýzy za určité časové období jsou velice důležité, ať máte srovnání, jak jednotlivé akce nebo změny bannerů atd. fungují. Vše je potřeba reportovat a pracovat s těmito informacemi. Toto má také na starost affiliate manažer a na základě jejich výsledků by měl umět partnerský program nasměrovat tak, aby byl úspěšnější.

Partnerský program by měl také mít stanoveny určité cíle, které by se měli plnit, ať již se jedná o cíle finanční, brandové, nebo jiné.

Kde zjistit více informací o affiliate?

Upřímně těch zdrojů není hodně. Kromě výše uvedených lidí můžete další informace najít na fóru affilaci.cz, nebo v menším měřítku na jiném IT fóru. Bohužel know-how si lidé v tomto oboru bedlivě střeží. Jinou možností je navštívit affiliate školení, které Vás provede celou problematikou affiliate. V rámci tohoto školení je také poradenství a zhodnocení partnerského programu.

Nyní přichází na řadu odpovědi na otázky

Pokud chcete mít partnerský program, tak se stačí zamyslet, zda toto vše zvládnete sami, nebo nikoli. Pokud máte zkušenosti, vědomosti a čas, tak hurá do toho. Za mě doporučuji alespoň ze začátku spolupracovat s někým zkušeným, který Vás těmito začátky provede. Ono se to na první pohled nezdá, ale tato práce je poměrně časově náročná. Spousta lidí, kteří si sami zkoušeli vést affiliate programy, zjistili po velice krátké době, že už nemají jak a kde oslovit potencionální partnery a jak je udržet. Jak s nimi pracovat, když přímá konkurence přijde s lepší nabídkou a jak se v dané chvíli zachovat. Je toho opravdu hodně a jsou k tomu potřeba zkušenosti.

Jaké máte zkušenosti s provozováním partnerského programu a najali jste si manažera? Napište mi prosím Vaše poznatky do komentářů.

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

12 komentáře v článku “Co vše má umět affiliate manažer?” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Zrovna to řeším. Potřebuju affiliate manažera co se bude starat o desítky až stovky partnerů (Magiclist.cz). Respektive bych rád co nejvíce eshopů dotáhl k affiliate partnerství. Několik už je a další se přidávají.

    Souhlasím co tady píšeš. Jen by mě zajímalo o kolik programů je takový manažer schopný se starat :). Službu Mária R. dost zvažuju, problém je, že eshopy často mají své vlastní programy (Affiliate Pro, nejčastěji), do toho bych já chtěl nasazovat své vlastní (“resp. moje kódy na jejich eshopy”).

    Bohužel neznalost a jakýsi odstup některých prodejců je někdy spíš k pláči. Někteří berou slovo affiliate skoro jako sprosté slovo :). A začíná se ukazovat, že využití třetích stran affiliate programů může být opravdu větší problém než jsem myslel.

  2. Honzo, díky za pěkný článek. Sám teď zkouším jednu zákaznici přesvědčit k přechodu na Affil a pak bych se rád stal jejím AM. V článku mě tedy zajímalo, zda se rozepíšeš o odměnách pro AM, jelikož to je jeden z klíčových faktorů, který mi stále leží v hlavě. A musím plně souhlasit, že právě odměna ve výši procent ze zisku je to pravé pro obě strany. Prodejce tak zdánlivě nic neriskuje a AM se bude víc a víc snažit.
    Josef Kroupa recently posted..Chicco Key 2-3My Profile

  3. Pingback: Rozhovor: Affiliate manažerem frances

  4. Článek je dost obecný, ale jako prvotní směrovátko pro někoho, kdo nikdy neslyšel slovo affil snad OK.
    Jen trošku nechápu doporučení v “Kde zjistit více informací o affiliate?” že moc není kde.. Co tak zkusit google? Je fakt, že na českém webu toho moc není, ale kdo chce dělat affil, musí umět anglicky a pak si může přečíst tuny a tuny kvalitního materiálu na zahraničních fórech.. ;)
    Honzík recently posted..II. Založení účtu u Plus500 a bonus 500 Kč zdarmaMy Profile

    • Plně souhlasím. Nemluvě o tom, že na zahraničních fórech se člověk dozví o věcech, které k nám ještě ani nedorazily. :)

Leave a Reply to Mário Roženský Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge