S touto otázkou se setkávám stále častěji a častěji. Na ní pak navazují další, jako například: „Potřebuji opravdu affiliate manažera?“, „Zvládnu to vše okolo affiliate sám?“ nebo „Jak jeho práci kontrolovat?“. Jsou to velice zajímavé otázky a určitě si je někteří z Vás pokládají. Nyní se podíváme na problematiku okolo affiliate manažera trochu podrobněji.
Co má udělat affiliate manažer jako první?
Určitě první věc, kterou by měl udělat, je nastavení affiliate programu. Měl by Vám pomoci určit velikost provize pro partnery, případně pro podpartnery, stanovit délku cookies a domluvit se s Vámi na době vyplácení. Měl by také zhodnotit bannery, které mají být využívány. Affiliate manažeři mají spoustu zkušeností s tím, co by měl banner obsahovat a na co lidé opravdu kliknou, a na co ne. Není to ale jen o bannerech. Měl by Vám také doporučit, jaké další metody propagace by ve Vašem případě byly využívány: widgety, iframe, rotatory, xml, texty pro email oslovení, sociální sítě a další.
Také by Vám měl pomoci při výběru vhodného affiliate systému, který byste měli používat. Určitě je plus, pokud s tímto systémem má sám affiliate manažer zkušenosti. Já doporučuji systémy od českých autorů: licenční produkt AffilBox nebo affiliate síť DropFace.
Hlavní náplň práce affiliate manažera
Nejdůležitější část práce affiliate manažera je práce s partnery. Měl by aktivně vyhledávat nové partnery. Affiliate manažeři mají kolem sebe většinou spoustu lidí, kteří se affiliate zabývají, což jim umožní nalézt vhodné partnery daleko rychleji a jednodušeji, než například majitel eshopu nebo služby. Samotní affiliate manažeři se často zapojují do partnerského programu, aby měli vlastní zkušenost s propagací daného produktu nebo služby. Takto dokáží následně lépe odpovídat na dotazy partnerů a lépe s nimi pracovat. Affiliate svět je hodně specifický, jelikož málokdo se opravdu podělí o své zkušenosti a know-how.
Samotná spolupráce s partnery je klíčová. Affiliate manažer by měl vědět, jak partnery získat, ale také hlavně jak je udržet. Ono to není jen o tom nabrat partnery a vyzkoušet je, ale pracovat s nimi tak, aby ve Vašem programu vydrželi co nejdéle a vydělávali. Spousta partnerů má hodně zkušeností a osvědčené taktiky a častokrát se stává, že samotný partner spolupracuje s affiliate manažerem při vytváření akcí, soutěží, bannerů a dalších věcí.
Provozovatel partnerského programu také musí počítat s tím, že v affiliate platí plně Paretovo pravidlo: 20 procent partnerů bude generovat 80 procent zisku z affiliate.
Propagace samotného partnerského programu
Dalším důležitým úkolem je propagace samotného partnerského programu. Pokud si vybíráte affiliate manažera, tak doporučuji dbát také na to, jak manažer partnerský program propaguje, zda má čtený web, blog, nebo komunitu lidí kolem sebe, zda to není začátečník a co Vám doopravdy může nabídnout. Na českém trhu jich není mnoho, kteří se veřejně prezentují a prezentují své know-how. Mezi tři nejznámější patří František Szabó, Mário Roženský a Josef Kroupa.
Dnes už se preferují i moderní metody, kdy se snažíte získat partnery z řad zákazníků.
Obohacení partnerského programu
Důležitá náplň práce je také motivace ke zvyšování konverzí a úspěšnosti partnerů. S tím souvisí vyhlašování soutěží, akcí nebo jiné možnosti. Právě tato činnost je jeden z faktorů, kteří partneři dokáží ocenit a zvyšují své snažení. Čím více vydělá partner, tím více vyděláte Vy jako provozovatel partnerského programu.S tím souvisí i motivace pro partnery a stanovení speciálních bonusů pro nejlepší z nich.
Samotný affiliate manažer může být vyplácen provozí z výdělku celého partnerského programu, což jej samotného motivuje k lepší práci a spolupráci s partnery.
Sledování konkurence
Je důležité sledovat konkurenci, jejich akce a změny v partnerském programu. Musíme si uvědomit, že partneři nebudou za každou cenu u Vás jen proto, že máte příjemnou komunikaci. Zajímají je jejich zisky a vždy půjdou tam, kde budou mít zisky lepší. Ovšem nemusí ihned kontrovat na akci konkurence, vše má své pro a proti a je třeba zvážit, jaké kroky se v partnerském programu provedou.
Mějte ale na paměti, že vyšší provize automaticky neznamená vyšší výdělek z partnerského programu a více partnerů. Hodně záleží na poskytovaných materiálech, landing page a další důležité prvky.
Vyhodnocení a analýzy partnerského programu
Důležité je také vyhodnocení programu, zda je úspěšný a jak hodně, co by šlo zlepšit nebo kde by šlo zapracovat. Také analýzy za určité časové období jsou velice důležité, ať máte srovnání, jak jednotlivé akce nebo změny bannerů atd. fungují. Vše je potřeba reportovat a pracovat s těmito informacemi. Toto má také na starost affiliate manažer a na základě jejich výsledků by měl umět partnerský program nasměrovat tak, aby byl úspěšnější.
Partnerský program by měl také mít stanoveny určité cíle, které by se měli plnit, ať již se jedná o cíle finanční, brandové, nebo jiné.
Kde zjistit více informací o affiliate?
Upřímně těch zdrojů není hodně. Kromě výše uvedených lidí můžete další informace najít na fóru affilaci.cz, nebo v menším měřítku na jiném IT fóru. Bohužel know-how si lidé v tomto oboru bedlivě střeží. Jinou možností je navštívit affiliate školení, které Vás provede celou problematikou affiliate. V rámci tohoto školení je také poradenství a zhodnocení partnerského programu.
Nyní přichází na řadu odpovědi na otázky
Pokud chcete mít partnerský program, tak se stačí zamyslet, zda toto vše zvládnete sami, nebo nikoli. Pokud máte zkušenosti, vědomosti a čas, tak hurá do toho. Za mě doporučuji alespoň ze začátku spolupracovat s někým zkušeným, který Vás těmito začátky provede. Ono se to na první pohled nezdá, ale tato práce je poměrně časově náročná. Spousta lidí, kteří si sami zkoušeli vést affiliate programy, zjistili po velice krátké době, že už nemají jak a kde oslovit potencionální partnery a jak je udržet. Jak s nimi pracovat, když přímá konkurence přijde s lepší nabídkou a jak se v dané chvíli zachovat. Je toho opravdu hodně a jsou k tomu potřeba zkušenosti.
Jaké máte zkušenosti s provozováním partnerského programu a najali jste si manažera? Napište mi prosím Vaše poznatky do komentářů.
Follow @koolazz_cz
Zrovna to řeším. Potřebuju affiliate manažera co se bude starat o desítky až stovky partnerů (Magiclist.cz). Respektive bych rád co nejvíce eshopů dotáhl k affiliate partnerství. Několik už je a další se přidávají.
Souhlasím co tady píšeš. Jen by mě zajímalo o kolik programů je takový manažer schopný se starat :). Službu Mária R. dost zvažuju, problém je, že eshopy často mají své vlastní programy (Affiliate Pro, nejčastěji), do toho bych já chtěl nasazovat své vlastní (“resp. moje kódy na jejich eshopy”).
Bohužel neznalost a jakýsi odstup některých prodejců je někdy spíš k pláči. Někteří berou slovo affiliate skoro jako sprosté slovo :). A začíná se ukazovat, že využití třetích stran affiliate programů může být opravdu větší problém než jsem myslel.
Follow @Jan_Kvasnicka
To, co tady popisuješ, je reálný problém v ČR. Lidé stále vnímají affiliate tak, že je to něco, co jim bere peníze. Nedokáží se na to podívat tak, že je to něco, co jim pomůže více vydělat a lépe propagovat jejich eshop, službu atd.
Takové portfólio eshopů je až příliš velké sousto jen pro jednoho affiliate manažera. Navíc u tebe bude problém jinde, a to ukázat majitelům eshopu, že mít affiliate je pro ně výhoda a ukázat jim co to vlastně vše obnáší.
Kvasnička Jan recently posted..Prezentace na téma: Monetizace webů a projektů
Nojo máš pravdu. Tak vymyslíme nějaké školení a pěkně si přidusíme :).
Honzo, díky za pěkný článek. Sám teď zkouším jednu zákaznici přesvědčit k přechodu na Affil a pak bych se rád stal jejím AM. V článku mě tedy zajímalo, zda se rozepíšeš o odměnách pro AM, jelikož to je jeden z klíčových faktorů, který mi stále leží v hlavě. A musím plně souhlasit, že právě odměna ve výši procent ze zisku je to pravé pro obě strany. Prodejce tak zdánlivě nic neriskuje a AM se bude víc a víc snažit.
Josef Kroupa recently posted..Chicco Key 2-3
Follow @Jan_Kvasnicka
Je to přesně jak píšeš, je to asi nejlepší možnost odměny, jelikož ty sám z pozice Affiliate manažera se budeš snažit, aby partnerský program fungoval co nejlépe a odměny tak můžou být daleko vyšší, než při vyplácení hodinové sazby. Záleží ale hodně na produktech.
Pokud se staneš AM, tak doufám, že budou k mání nějaké reporty :)
Kvasnička Jan recently posted..Prezentace na téma: Monetizace webů a projektů
Follow @frances2art
Možné odměny:
Provize z obratu affil programu
Provize ze zisku affil programu
Fixní platba
Platba za splněné milníky (počet partnerů, obrat)
Akcie samotného projektu (služby, eshopu)
Mezi tímto se různě kombinuje apod.
frances recently posted..Affiliate program Topdesigner.cz – grafické práce formou soutěží
Najít správného AM byla jedna z klíčových věcí pro začátek naší propagace na internetu.
Follow @Y2Kbug
Výborně sepsáno, nalinkuju v příštím newsletteru affilům :-D
Mário Roženský recently posted..Jak jsem si najal programátora z Filipín
Follow @Jan_Kvasnicka
Tak mě pak přidej do kopie, rád kouknu :) Díky moc a jsem rád, že se článek líbí!
Kvasnička Jan recently posted..Twitter spammer vs. Twitter informant
Pingback: Rozhovor: Affiliate manažerem frances
Článek je dost obecný, ale jako prvotní směrovátko pro někoho, kdo nikdy neslyšel slovo affil snad OK.
Jen trošku nechápu doporučení v “Kde zjistit více informací o affiliate?” že moc není kde.. Co tak zkusit google? Je fakt, že na českém webu toho moc není, ale kdo chce dělat affil, musí umět anglicky a pak si může přečíst tuny a tuny kvalitního materiálu na zahraničních fórech.. ;)
Honzík recently posted..II. Založení účtu u Plus500 a bonus 500 Kč zdarma
Plně souhlasím. Nemluvě o tom, že na zahraničních fórech se člověk dozví o věcech, které k nám ještě ani nedorazily. :)