Budování statistické důvěryhodnosti? Ehm, co to je? A funguje to?

Vůbec si nejsem jistý, zda je pojem Statistická důvěryhodnost zavedený, ale k dané informaci mi sedí asi nejlépe. A co to vůbec je? Je to způsob, jakým se snažíme službu, produkt nebo web prezentovat navenek, pokud se již máme čím pochlubit, nebo máme něco, co za námi stojí. Může se jednat o počet vyřízených objednávek, počet klientů, výše obratu nebo jiná data, která o nás jako firmě, službě, produktu, webu nebo eshopu něco vypovídají. Tato data slouží k budování důvěryhodnosti, respektu nebo k vyjádření pozice na trhu. Určitě se najde více věcí, pro co by se daly použít. Tento článek by měl sloužit především k diskuzi nad jednotlivými možnostmi, které bych chtěl vyhodnotit formou dotazníku.

Dotazník na téma statistické důvěryhodnosti

Rád bych zjistil alespoň krátkou zpětnou vazbu na to, jak o těchto informacích uvažují lidé v mém okolí. Vím předem, že výsledky mohou být hodně nerelevantní, jelikož mám kolem většinou IT segment, ale i tak mě výsledek zajímá. Budu moc rád, pokud dotazník vyplníte a pokud jej nasdílíte dále, moc děkuji.
 

 

Statistická důvěryhodnost v podání slevových serverů

Mezi nejčastější příklady patřily slevové servery, které prezentovaly, kolik už svým zákazníkům ušetřily (viz ukázka slevsito.cz). Většina z nich už od prezentace této informace upustilo, ale stále se ještě najdou takoví, kteří tento prvek používají pro budování své velikosti, důvěryhodnosti a snaží se tak ukázat svým návštěvníkům, jak jsou úspěšní. Proč od toho ale většina slevových serverů upustila? Když jsem měl nedávno jeden slevový server na testování, tak mě tato otázka hodně zajímala, a většinou jsem se dočkal odpovědi typu: „To mají vycucané z prstu, to není pravda, lžou nám“ a server tak u některých testujících ztratil na důvěryhodnosti. Někteří návštěvníci mohou i kvůli této informaci odejít a již zde nikdy nenakoupí. Nebo si myslíte, že toto lidi neodradí, nebo naopak, je to k nákupu přesvědčí? Vsadím se, že spousta lidí si této informace ani nevšimne. Budu moc rád za diskuzi v dotazníku nebo komentářích.

Budování statistické důvěryhodnosti - slevové servery

Ukázka síly služby

Dalším příkladem je epojisteni.cz, kde běží počítadlo financí, kolik již ušetřili lidem na pojištění od roku 2008. To počítadlo stále běží. Když jsem na testování ukazoval toto počítadlo, většina názorů byla podobná, že se jedná o podvrh. „Lidé nemohou stále kupovat pojištění, aby se toto počítadlo pořád točilo.“ Jak na toto reagujete Vy? Dokázalo by Vás toto počítadlo navnadit ke koupi, odradit, nebo byste jej ignorovali?

Druhou stránkou věci je ale fakt, že pod tímto počítadlem jsou 3 velice důležité prvky v rámci budování statistické důvěryhodnosti:

  • 85% obyvatel s námi ušetří na pojištění
  • 1 750 Kč je průměrná úspora našeho klienta
  • Okamžité porovnání stovek nabídek

Tyto informace už dokáží člověka kladněji ovlivnit k uzavření pojištění na tomto serveru, jelikož jsou to data, která mě jako člověka potřebujícího pojištění hodně zaujmou. Máte to také tak? Hodně by mě zajímalo testování, jak by to dopadlo, kdyby zde tyto informace nebyly, jak na ně lidé reagují a zda doopravdy dokáží kladně ovlivnit nákup. Co si o tom myslíte?

epojisteni.cz - statistická důvěryhodnost

Jiný příklad můžeme vidět na eshopovém řešení shoptet.cz, kde prezentují počet svých klientů, počet objednávek za den a denní obrat. Tyto informace hodně napoví a díky tomu můžu jako potencionální zákazník tomuto řešení více věřit. Zde to pěkně definuje pozici na trhu, kdy se snaží ukázat, že jsou velkým řešením, které používá opravdu hodně lidí. opět otázka na Vás, dokázalo by toto na Vás působit kladně, nebo nikoli? Případně se k tomu stavíte neutrálně a hledáte benefity jinde?

Shoptet.cz - Budování důvěryhodnosti

Se statistikami také pracují systémy pro prodeje a nákupy textů, například copywriting.cz nebo kupclanek.cz. Oba prezentují počty článků, bloggerů, poptávek, realizovaných obchodů a další. Díky tomu se snaží ukázat svou pozici na trhu a případnému zájemci tak ihned dávají najevo, jaké jsou jeho možnosti nebo jaká je šance, aby přes tento systém nakoupil nebo prodal texty atd. Jak se díváte na tyto statistiky, dokáží Vás ovlivnit? Pro mě jsou hodně důležité, jelikož mi ukazují, zda systém funguje nebo nikoli. Přidal bych možná návaznost na čas, abych neviděl jen historii systému, ale abych viděl aktuální stav systému v rámci posledního měsíce. To pro mě bude daleko relevantnější než celková statistika. Co si o tom myslíte Vy?

Copywriting.cz - statistická důvěryhodnost

Kupclanek.cz - statistická důvěryhodnost

Použití statistické důvěryhodnosti u eshopů

Také eshopy mohou prezentovat své postavení na trhu nebo zajímavé informace navenek díky statistické důvěryhodnosti. Ukázka je z eshopu vasecocky.cz. Pokud uvidím stav skladu, počet rozdaných dárků nebo například počet lidí online, tak jsou to informace, které mě dokáží kladně ovlivnit v rámci smýšlení nad daným eshopem: „No teda, oni mají 1 593 149 položek skladem, tak to musí být opravdu velký eshop, ti tomu asi rozumí. To nebude jen nějaký jeden klučina doma, ale velká firma s historií.“ I takto může vypadat reakce lidí, kteří tuto informaci uvidí. Jak na Vás tato informace působí?

Myslím si, že zde bude největší oříšek v posouzení počet lidí online, jelikož spousta lidí si může myslet, že se jedná o podvrh, především, pokud jsou 3 ráno a je zde nějaké vysoké číslo. I toto už jsem u některých eshopů vidět a je zde znát, že by se nemělo podvádět, jinak to může vést spíše k negativní reakci. Otázkou ale také je, jak to počítat? Co když to má někdo otevřeno, ale je už 15 minut neaktivní atd? Myslím, že na toto téma by mohla být velice zajímavá diskuze.

Vasecocky.cz - statistická důvěryhodnost

Také freelancer může statistickou důvěryhodnost velice dobře využít

Jednotlivec se může díky statistické důvěryhodnosti také velice dobře profilovat. Moc pěkně to uchopil Karel Mindless Novotný, který o sobě prezentuje velice zajímavá čísla. Díky nim si dokážu lépe představit, kdo tento člověk je, co má za sebou a získávám větší jistotu v tom, že pokud mám zájem o jeho služby, tak to budou služby kvalitní. Jak na Vás působí tento způsob prezentace statistik? Děláte to někdo také tak?

Mindless - statistická důvěryhodnost

Znáte další weby, kde jsou podobné prvky použity? 

Pokud víte o webech, kde jsou tyto prvky také využívány, prosím, vložte mi je do komentářů, moc děkuji.

Celkové shrnutí

Myslím si, že pokud se prezentace statistik dobře uchopí, tak může být velice prospěšná. Stejně tak ale může uškodit, pokud se použije špatně. Jak se na toto téma díváte Vy? Používáte to někdo aktivně, případně kde a jaké na to máte ohlasy?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

17 komentáře v článku “Budování statistické důvěryhodnosti? Ehm, co to je? A funguje to?” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Já osobně na tohle nemám jednoznačný názor. Čísla jako argument důvěryhodnosti na mně fungují tehdy, pokud jsou hodně relevantní k tomu, co je pro mně u výběru důležité a pokud působí důvěryhodně. Příklad: pokud je pro mně důležité, že danou věc koupilo nebo používá skutenčně hodně lidí (např. u Ahrefs.com) – obvykle je to nějaká v zásadě jednoduchá věc, u které očekávám, že velký počet použití tak trochu garantuje odladění chyb. Někdy se ale setkávám s tím, že se použije poměrně hodně obecné číslo “aby bylo co největší” a ta křeč mi něco vecpat je z toho přímo cítit, pak to na mně osobně funguje spíš kontraproduktivně (= “cpou mi hausnumero místo reálné hodnoty, asi se něco snaží kamuflovat”).

    Typickým příkladem jsou v ČR různí velkovýrobci e-shopů (zdravíme Ostravu :-D) a některé (SEO, PR, kreativní, … ) agentury, které cpou počet obloužených klientů ročně jako prodejní argument. Když se ale podívám na jejich velikost, je mi jasné, že takový objem nemohou být nikdy schopni obsloužit kvalitně a s potřebnou péčí.

    Příklady v tvém článku – copywriting.cz, kupclanek.cz a jim podobné generátory nadbytečného obsahu jsou další příklad toho, kdy objem zakázek nic nevypovídá o jejich kvalitě, naopak tam může být nepřímá úměra. Otázka samozřejmě je, jak to vnímá reálná cílovka těch webů.

    Já sám pro svou prezentaci nevyužívám (ačkoliv vím, že bys mně to poradil :-)) – beru to tak, že u mne je mnohem důležitější kvalita než kvantita, že silný prodejní tlak spíš vypovídá o nouzi o dobrou práci než o reálné schopnosti konzultanta o jednoho klienta pečovat.
    Lukáš Pítra recently posted..Indexace ve vyhledávačíchMy Profile

    • Super komentář Luki. Je to jak píšeš, u první části většinou sami poznáme, která čísla jsou uvěřitelná a která jsou vycucaná z prstu, ale také je to tím, že jsme z oboru. Ti, kteří z oboru nejsou, na ně mohou reagovat úplně jinak. Snad se někdy dostanu k bližšímu testování, hodně by mě tato tématika zajímala.
      U systému pro psaní články je to jak píšeš, i proto jsem v článku uvedl, že by byly zajímavé statistiky v návaznosti na čas, ideálně poslední měsíc. Lépe by to tak ukázalo chod systému. Obecně u hodně systémů, které takto prezentují čísla, bude jejich vliv zavádějící, jelikož mohou být za hodně dlouhou dobu a aktuální situace může být úplně jiná.
      Určitě zajímavý pohled a moc děkuji za koment.
      PS: Tobě bych to poradil určitě, máš toho za sebou hodně a je škoda to neprezentovat navenek :)
      Kvasnička Jan recently posted..Jak může vypadat zkušenost zákazníků u některých eshopů představuje Google Analytics in Real LifeMy Profile

  2. Já osobně čísla rád. Uvěřitelná. Ověřitelná. Třeba u výrobce webovek: uvede, že mát 500+ spuštěných webů, v referencích vidím 40+ screenshotů – tak věřím. A mám jasnou informaci, že má nějakou relevantní zkušenost. Líbí se mi, jak jsme to udělali na mmreality.cz – nevím, jestli jsou fakt největší, ale 2300 makléřů, 150 poboček mě o jejich velikosti řeknou hodně.
    A v nějakém videu říkal Vlasta Vávrů, že na vasecocky.cz uvádí počet aktuálně nakupujících lidí a žě nějakou desetinku % konverze to dělá.
    Karel Borovička recently posted..Lesk a bída kreativních agenturMy Profile

    • Souhlas, to jsou čísla, které jsou uvěřitelná a vím, že MM reality mají opravdu velké týmy. A je to přesně tak, jak říkal Vlasta :) I když tato položka je hodně diskutována, ale spíše právě IT oborem, nikoli cílovou skupinou. To je také hodně důležité, zkusit se na to podívat z pohledu reálné cílové skupiny, nikoli z našeho, kolikrát dosti pokrouceného pohledu :) Já třeba o sobě už tvrdím, že jsem v tomto “postižen” díky práci :)
      Kvasnička Jan recently posted..Ohlédnutí za rokem 2013 aneb investice do vzdělání je pro mě ta nejlepší cestaMy Profile

      • Ještě doplním čerstvou zkušenost, pohled uživatele: připravuju web jedné větší firmě na implementaci informačních systémů. Měl jsem konzultaci / poradu s 9 lidmi od nich – obchodníci, ajťák, lidi z podpory, vývojář… když jsem jim ukázal, že by se taky měli pochlubit svými čísly, tak byli nadšení a začali házet náměty… Nikdo z nich neřekl, že je to blbost, nebo že jemu se čísla nelíbí, nevěří jim apod.
        Karel Borovička recently posted..Lesk a bída kreativních agenturMy Profile

  3. Na mě čísla rozhodně fungují (snad více než jakékoli jiné argumenty), zvlášť pokud jsou opravdu relevantní a uvěřitelná.

    S tímto typem prodejního argumentu pracuje třeba i pan Válka (vitavalka.cz), který nedávno napsal hodně zajímavý článek o svém sytému práce a kolik si kvalitní freelancer může vydělat …
    Inwebstor recently posted..Shrnutí roku 2013My Profile

  4. Má to obrovský vliv a já jsem si ho uvědomil před několika měsíci a od té doby jsem se na to dost zaměřil. Jistě že to nefunguje všude a na všechny, ale podle mě to souvisí s tím že lidé mají v genech chování stáda. Toto má už 526 lidí? Tak to se toho nemusím bát, to bude dobrá služba…

    Svůj nový projekt pronájmu Jednoproduktových eshopů, propaguji čistě na zveřejňování statistik. Nedal jsem za reklamu ještě ani korunu a přesto je tento projekt zatím mým nejrychleji rostoucím.

  5. Dotazník jsem vyplnil, snad to k něčemu bude, nechce se mi to sem psát podruhé. Nicméně po dočtení článku a najetí do komentářů mě napadlo, že k té statistické důvěryhodnosti freelancerů by mohlo třeba patřit i to, že si tam někdo dá něco ve smyslu “256 referencí, 98% spokojených klientů, zvýšen obrat o 1 256 875 Kč, na všech diskuzích první komentář.”

  6. Asi jsem nějaký exot, pač mi chování stáda nic neříká. Ale toho jsem si už všiml mockrát… Asi jsem všeobecně vůči reklamám imunní. Informace na stránkách jsou, očima je přeletím, ale nevěnuji jim pozornost. Nedokážu si představit v tuto chvíli žádnou aplikaci, kde by mě to nějak ovlivnilo. Jsem proto taky zvědavý na ten jednoproduktový eshop, který je propagován, jen těmi statistikami – sem s ním :)
    Radek P. recently posted..Nejprodávanější kuchyňští roboti za prosinec 2013My Profile

  7. Takéto čísla, štatistiky určite patria k budovaniu autority, len keď sú niekedy až príliž vysoké tak môžu u zákaznika vzbudiť skôr nedôveru.

  8. Mne sa na e-shope čísla osvedčili, napríklad keď som v obchode so sponou bielizňou uviedol koľko ľudí si tovar už zakúpilo, tak sa tieto produkty začali predávať ešte viac. AK sú čísla reálne, sedia mi k celkovému profilu webu/ firmy tak mi veľa napovedia, samozrejme nemôžu to byť sračky, ale reálne a zaujímave fakty.
    Lukas Pampurik recently posted..Malá pôžička od Zuno banky – rýchle peniaze s dobrým úrokomMy Profile

  9. Mně to připomíná měnící se číslo u casin, lépe řečeno heren v centru Brna, kolem kterých často chodím, tedy negativní konotace. Ale je to případ od případu, takže plně souhlasím s tím co jste napsal v posledním odstavci:
    Myslím si, že pokud se prezentace statistik dobře uchopí, tak může být velice prospěšná. Stejně tak ale může uškodit, pokud se použije špatně.
    Jinak Honzo super blog, přidávám do oblíbených a budu u vás častěji.
    Díky za skvělé informace.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge