Adam Zbiejczuk: „Proč jsou sociální média důležitější, víc než si myslíte“

Dne 22.10.2012 jsme jsem účastnil akce Adam Zbiejczuk: „Proč jsou sociální média důležitější, víc než si myslíte“, kterou pořádal projekt JsmeMarketing. O Adamovi jsem do té doby moc neslyšel, tak jsem byl na tuto akci o to více zvědavý. Akce proběhla v Olomouci, kde je mnohem větší aktivita, co se do pořádání podobných akcí týče, než u nás v Ostravě.

Adam Zbiejczuk

Adam nám na začátku pověděl něco o své historii. Zviditelnil se svou diplomovou práci pojmenovanou „Web 2.0“, díky které dostal nabídku jít pracovat do tehdy začínajícího projektu mbank. Tento fakt mě velice zaujal, jelikož jsem se na vysoké škole spíše setkával s přístupem: „Tak tu diplomku nějak sesmolím, aby mi to trvalo co neméně času a jsem spokojen“. Jde vidět, že když člověk maká už na škole, tak to má svůj přínos. Spousta studentů tomu nevěří a myslí si, že vše začne až po škole. Hodně firem sledují vysoké školy a jejich studenty. Sám s tím mám zkušenost, jelikož když jsem za svou diplomovou práci dostal stipendium, tak se mi pár firem ozvalo ohledně pracovního místa na základě právě diplomové práce. Snad to pro některé z Vás bude motivace.

Poté Adam pracoval ve společnostech Ataxo, H1 a od ledna letošního roku je na volné noze, kde je, jak sám říká, spokojen, jelikož může pracovat pouze pro ty, pro které opravdu chce. Více informací o Adamovi můžete najít na jeho webu, nebo v jeho projektu babelguide.com.

Začátky sociálních sítí

Velice pěkně popsal, jak sociální sítě vznikly a proč měl tehdy „The Facebook“ takový úspěch. Také nám pověděl, jak se k Facebooku dostal on sám a že to byli hlavně studenti, kteří byli na erasmu nebo byli v kontaktu s cizinci, kteří jej k nám rozšířili. Když se připojil, tak bylo v celém Facebooku 5 000 Čechů a on projel všechny jejich profily, aby zjistil, zda zde není někdo, koho zná. Po projetí měl 4 přátele. Dnes už je vše úplně jinak.

Bullshitování

Zajímavě poukázal na fakt, že internet je plný výzkumů a výsledků anket atd., které nejsou založeny na reálných číslech a jejich účelem je pouze zaujmout. Ukázal nám reálný příklad, video: SOCIAL MEDIA REVOLUTION 2012, kde nikdo neví, jak velký byl vzorek, jak hodně jsou čísla reálná, prostě nic. V návaznosti na toto video vzniklo: SOCIAL MEDIA REVOLUTION PARODY. Sami si dokážete udělat obrázek.

Firmy, které zakazují Facebook

Další téma bylo velice zajímavé a to především proto, že se dotýká opravdu velké masy zaměstnanců. Dle jeho slov firma, která Facebook zakazuje, má nějaký vnitřní problém nebo svým zaměstnancům nevěří. Přitom Facebook jde krásně využít právě pro budování povědomí o dané firmě prostřednictvím zaměstnanců. Řekl nám ukázku toho, jak to v některých firmách funguje: firma najala na pozici Social specialist nového zaměstnance. Ten při prvním dni v práci zjistil, že je Facebook blokovaný, proto napsal na IT oddělení, aby mu jej odblokovali. Ti vysvětlovali, že to dle směrnic udělat nemůžou, že to může zadat pouze jeden z členů představenstva. Po této odpovědi chtěl nový zaměstnanec kontakt na tohoto člena představenstva, na což mu odpověděli, že tento kontakt mu dle směrnic nemohou dát a zaslali kontakt na sekretářku. I takto to hold v některých firmách funguje.

Jiný příklad je také velice pěkný: Ředitel firmy ráno otevře noviny, a vidí, jak se všude píše o Facebooku a o tom, jak může být prospěšný. Sám Facebook nemá, ale jeho patnáctiletá dcera jej má. Proto se přihlásí na její účet a zkouší zde najít svou firmu, ale nic nenajde, nebo najde něco, co s firmou přímo nesouvisí. Poté zkusí zadat konkurenci a vidí, že mají krásný profil s 15 000 fanoušky. Celý rudý svolá schůzi, kde o tomto problému začne mluvit. Šéf marketingového oddělení o tom samozřejmě nic neví. Proto ředitel spustí: „Když má konkurence 15 000 fanoušků, tak my musíme mít 30 000 fanoušků, ale jelikož jsem si o tom něco načetl, tak vím, že to nejde ze dne na den. Máte na to tři měsíce a toto je váš rozpočet.“ Šéf marketingového oddělení proto osloví firmu, která jim zpracovává PPC. Když umí toto, tak přece musí umět i Facebook, i když tato firma má profil s 45 fanoušky, kteří jsou určitě oni sami a jejich rodinní příslušníci. Tato firma to s radostí přijme a zjistí, že se fanoušci dají jednoduše zakoupit. Proto zkontaktují tu firmu, která má 50 procentní slevu při zakoupení 30 000 fanoušků a je to. I takto to v realitě funguje.

Adam dále vykládal o využití Facebooku pro samotné firmy a jak nejlépe na to. Čím více zaměstnanců bude zapojených, tím lépe. Dle jeho slov: „O Social Media se musí starat někdo, kdo firmu zná – není dobré outsourcovat“, což mnohé překvapilo. „Ideálně by to měl být někdo, kdo má důvěru vedení a je oblíbený v kolektivu“.

Nemějte nudné profily

Profily by měly být ideálně takové, kde 50 procent obsahu zaujme natolik, aby fanoušek projevil nějakou reakci. Nejvíce jsou lajkovány a sdíleny kočky, miminka, párty, Felix Baumgartner atd. Ale vy potřebujete do firemního profilu dostat informace, které jsou pro firmu důležité. Jak to tedy udělat, aby nebyl profil nudný? Často se toto vše kombinuje a správci vkládají vlastní kočky. Dle Adama jsou nejaktivnější lidé většinou ti, kteří jsou pro danou firmu nejméně zajímavý. Příklad z praxe: „Na profilu BMW nejvíce píšou lidi, kteří mají starého baworáka a nikdy si nového nekoupí, a jen vychvalují, jak ty staré jsou super a ty nové jsou složité.“

Nejhůře jsou na tom mobilní operátoři

Věc, která mě hodně zaujala, byl fakt, že Adam smekl poklonu všem, kteří pracují v oblasti Social Media pro mobilní operátory. To je podle něj asi nejsložitější oblast, kde tito lidé musí být připraveni na všechno a je velice složité fanouška zaujmout. Jak sám říká, všichni tři top operátoři u nás používají ty techniky, kdy fanouškům „načůrají do piva“, ale jelikož to dělají všichni, tak je nejlepší ten, který tam „načůrá nejméně“. Doporučuje všem lidem, kteří se o Social Media zajímají, aby tyto tři společnosti sledovaly.

Doporučená četba

Pro ty, kteří se chtějí věnovat oboru Social Media, Adam doporučuje tyto 3 knihy:

Shrnutí celé prezentace

Po prezentaci nastaly dotazy a odpovědi byli opravdu hodně zajímavé. Adam zůstal i přes čas. Musím přiznat, že jsem byl poměrně hodně překvapený tím, že se Adam nebál říct cokoliv na rovinu a k jednotlivým otázkám říkal reálné příklady z praxe. Hodně se diskutovalo na téma, zda vykat nebo tykat na sociálních sítích. Mě se prezentace hodně líbila a člověk přišel na nové myšlenky. Jak se Vám líbí shrnutí této prezentace? Jak na Vás Adam působí?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

2 komentáře v článku “Adam Zbiejczuk: „Proč jsou sociální média důležitější, víc než si myslíte“” Komentáře jsou DOFOLLOW

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge