28.3.2012 jsem měl společně s Jindrou Fáborským přednášku na Vysoké škole Báňské na téma: 15+1 praktických marketingových rad. Sešlo se zde více jak 40 lidí především z řad studentů, na které byl obsah přednášky cílen, což bylo perfektní. V tomto článku naleznete mých 8 tipů z této přednášky a zbylých 8 tipů najdete u Jindry na blogu. Celá přednáška byla nahrávána na kameru a video snad bude brzy.
Nepodceňujte důležitost domény
Spousta lidí stále podceňuje význam domény a volí první názvy, které je napadají, bez hlubšího zamyšlení. Vybírat jméno pro projekt a s ním společně doménu, je jako dát jméno dítěti, zůstane mu napořád. Jak se nad výběrem domény zamyslet jsem již sepsal v tomto článku: Výběr domény a jak na něj?.
V dnešní době jsou trendem abstraktní domény a to především z důvodu, že se jedná často o krátké názvy, dobře zapamatovatelné a je zde možnost brandingu. Mezi takové domény patří Alza.cz nebo Bonami.cz. V případě, že máte zájem o seznam 649 abstraktních domén, můžete si jej zdarma stáhnout.
Výběr domény není jednoduchý a možná Vám pomůže tento seznam volných pěkných domén po expiraci, která je zde aktualizován již více jak rok a půl.
Na slovech, barvě a velikosti záleží – zvyšování konverzního poměru
Někteří lidé si stále myslí, že u sebe na webu nemohou nic vylepšit a jejich vyšší zisky mohou plynout pouze ze zvýšení návštěvnosti. Opak je ale pravdou. Tím, že začnete se svým webem pracovat, můžete zvýšit konverzní poměr a vydělávat tak mnohem více. Na toto téma jsem pro Vás připravil tyto 2 články:
- 7 základních tipů pro zvýšení konverzního poměru
- 15 mýtů a domněnek použitelnosti a zvyšování konverzního poměru
Pro praktickou názornost Vám doporučuji podívat se na tyto studie:
- Velikost obrázků zvýšila konverzní poměr obchodu Mall.cz o 9%
- Test barevnosti tlačítek (barva je závislá na okolních částech webu)
- Ukázka optimalizace homepage
- Studie textů a ikon v buttonech
Pomáhejte návštěvníkům
Pokud návštěvníkovi Vašich stránek něco nejde, tak jej nenechte odejít, ale snažte se mu pomoci. Například pokud na serveru epoptavka.cz 3x špatně zadám formulář pro porovnání povinného ručení, tak mě na tento fakt upozorní a doporučí mi možnost, kdy mi zdarma zavolají a vyplní jej se mnou. Můžete tak negativní pocit návštěvníka otočit na pocit kladný.
Vždy se to vše odvíjí od maličkostí a snažte se návštěvníkům pomoci jakýmkoliv prvkem. Dalším malinkým příkladem, ale velice užitečným, je tweet Marka Prokopa s ukázkou ze serveru Forsquare, maličkost která potěší:
Pletete si 12 am a 12 pm? #Foursquare to hezky vyřešil. #usability twitter.com/MarekP/status/…
— Marek Prokop (@MarekP) 3. března 2013
Na detailech záleží – proč lidé nenakupují?
Na každé maličkosti záleží a především v ČR, kde jsou zákazníci „rozmazlení“ tím, jak se o ně služby a eshopy starají. Proto pozor na jakoukoli maličkost. Zde je výpis nejčastějších chyb (zbytek si můžete přečíst ve Vyhodnocení dotazníku: Eshopy, jak k nim přistupujeme, jak s nimi pracujeme a co nás zajímá?):
- Pokud se nejsem schopen během pár vteřin v eshopu zorientovat
- Nedůvěryhodný eshop
- Chybějící kontakty
- Odstrašující grafika
- Špatné popisy zboží
- Nutnost registrace
- Nemohu najít nákupní košík
- Nejasná informace o ceně
- Zboží není skladem
- Velké množství reklam
- Vysoká cena poštovného
- Nenajdu cenu poštovného
- Nemožnost osobního odběru
- Odlišná cena než ve zbožovém vyhledávání
- Znaky zastaralosti
- Pomalé načítání
- Nekvalitní obrázky
- Eshop běží na webnode nebo jiném systému zdarma
- Nekompletní kontaktní údaje
- Malá nabídka – chci na jedno poštovné nakoupit co nejvíce
- Neaktualizovaný rok v patičce
Využívejte Cross-selling a up-selling
Cross-selling je technika, jejíž cílem je navýšit celkovou objednávku zákazníka doporučením vhodného zboží k již vybranému zboží. Na eshopech jsou to ukázky doporučeného zboží k danému produktu. Některé eshopy už přistupují k agresivnějším technikám a při zakoupení dražšího produktu nabízí levnější se slevou (ať již na detailu produktu nebo na mezikroku ke košíku).
Up-selling je technika, kdy se snažíme prodat dražší řešení, což může být vyšší model produktu nebo pokročilejší verze služby. Častokrát se pojmy pro tyto techniky lidé pletou, jelikož obě mají za úkol zvýšit výslednou objednávku zákazníka.
Nabídnout “něco” zdarma nebo za kontakt?
Jak získat zákazníkovi důvěru? Dejte jim něco hodnotného, své know-how, návod nebo jiné materiály. Nyní ale nastává zamyšlení: dát jej zdarma nebo za kontakt? V dnešní době lidé přistupují k věcem zdarma hodně lehkovážně. Proto si ukážeme tabulku se zamyšlením nad tím, jak může nabídka stažení ebooku zdarma nebo za kontakt fungovat.
Také způsob podání tohoto bonusu navíc je velice důležitý.
Využívejte mikroformáty ve vyhledávání
Jedna z technik, které usnadní lidem, kteří Vás vyhledávají, přístup k jednotlivým datům. V prezentaci si ukážeme některé techniky a řekneme si, proč je využívat.Na Seznam.cz jsou možnosti pro definování lokace. Na Google je jich více a všechny typy naleznete zde: http://bit.ly/kvfa005.
Mikroformáty mají větší CTR a dokážou tak přinést více návštěvníků z vyhledávání. Pěkné příklady jsou na Facebook stránce Marka Prokopa: http://bit.ly/kvfa006.
Affiliate marketing
Co je to vůbec ten affiliate marketing? lze ve zkratce říci, že jedná se o provizní systém, kdy pomocí reflinku (speciální tvar odkazu) partner nabízí službu, zboží atd. a z následné objednávky má předem stanovenou provizi. U nás v ČR je affiliate marketing ještě na počátku, ale poslední dobou je o něm stále více slyšet, což je jedině dobře. Osvěta je potřeba, jelikož někteří lidé jej vnímají stále negativně. O velkou propagaci affiliate marketingu se letos postaral kurz Email Academy Premium, jehož součástí je Affiliate mastery s praktickými ukázkami, jak to funguje a proč bychom jej měli využívat.
V případě zájmu můžete navštívit naše školení nebo se přihlásit k odběru emailu pro nově vznikající affiliate knihu.
Shrnutí
Publikum bylo perfektní a moc děkujeme za super zpětnou vazbu. Už se těším na video a snad nám dáte zpětnou vazbu i Vy. Ještě jednou připomínám, že zbylých 8 tipů najdete u Jindry na blogu. Zaujala Vás přednáška? Jaké téma Vás nejvíce oslovilo?
Follow @JanaLeitnerova
Kluci, kdy nám to přivezete taky do Brna? ;) Shrnutí skvělé, ale ještě lepší by bylo slyšet to naživo!
Follow @Jan_Kvasnicka
Tak to popravdě nevím, spíše se ptát Jindry ať něco domluví :) Video snad bude brzy :)
Kvasnička Jan recently posted..Co mi dala Email Academy 2 a proč se těším na Email Academy Premium
Díky Honzo, posílám eshopovým klientům!
Zdenek recently posted..Využití aktuálních událostí v SEO? NewsJacking
Follow @Jan_Kvasnicka
Perfektní, děkuji :)
Kvasnička Jan recently posted..15 mýtů a domněnek použitelnosti a zvyšování konverzního poměru
Pingback: 15 + 1 Praktických Marketingových Rad | Propagace na internetu
Hodně zajímavé info. Určitě bude fajn mrknout na video. Jsem rád, že z takových akcí se začínají i videa objevovat. Ne všechno totiž začátečník (a nejen on) stihne oběhnout.
Follow @Jan_Kvasnicka
Bohužel tvorba videa se hodně opozdila a mám informace, že do 14 dnů by video mělo být. Je to hodně pozdě, ale už se těším, až bude.
Kvasnička Jan recently posted..UX Camp Kodaň 2013
Follow @atsor
Přednášku jsem bohužel opět neviděl, ale ta prezentace je velmi zajímavá a přínosná. Některé ty ukázky jsou až neuvěřitelné. Skvělé je zpracování, kdy první vidím obrázek a poté až komentář. Člověk si řekne “no bože, tak zvětšili fotku, co se mohlo stát?” a najednou se ukáže o 9 % vyšší konverzní poměr. Dost dobré, poutavé a příjemné zpracování, velmi kvalitní čtení informací, které všude nenajdu. Díky!
Follow @Jan_Kvasnicka
Děkuji za moc krásný komentář :) Podobných příkladů je hodně, aktuálně je připravuji na svou přednášku na affiliatekonference.cz, a zase bude video :)
Kvasnička Jan recently posted..Dánsko aneb jak zde lidé žijí a na co si dát pozor
Follow @tomasponer
Skvělý článek a určitě skvělá přednáška Honzo! Už se těším na video..
Tomáš Poner recently posted..Konečně opět fungují Domeny.cz
K mikrofomátům mám osobní zkušenost, že po jejich zapracování to webmasters tools tvalo několik měsíců, než je začalo ukazovat.
Anankin recently posted..Ministerstvo informatiky chce bránit dovozu levných elektronů z Polska
K té doméně… jak se díváte na pomlčkové domény? Podle mě by se měly používat s rozumem, to znamená nespojovat pomlčkou tři klíčová slova – ve výsledku tak dostanu třeba lacine-svycarske-hodinky. Na mě nepůsobí důvěryhodně už domény s jedinou pomlčkou, natož se dvěma.
Dobrý copywriter recently posted..Text je součástí designu
Konverzní poměr je nikdy nekončící příběh. Stále se učím něco nového a přesto se mi zdá, že vlastně nic neumím :-)
Filip Brůcha recently posted..Text je součástí designu
Follow @Jan_Kvasnicka
S tímto souhlasím a při každém dalším testování se dozvím něco nového :)
Kvasnička Jan recently posted..Austin Kleon: Kraď jako umělec
Follow @LukasMikulasko
Skvelé informácie :) vidím, že je stále na čom pracovať a neustále sa zdokonaľovať. Dúfam že čoskoro bude aj video.
Lukáš Mikulaško recently posted..Ako bolo na WordCamp Slovensko 2013
Bezva Honzo, držím palce do další práce.
Follow @Jan_Kvasnicka
Děkuji moc Michale! Už se těším na tvou další přednášku na netsraze, doufám, že to bude brzy.
Kvasnička Jan recently posted..Co mi dala Email Academy 2 a proč se těším na Email Academy Premium
Pingback: Video z přednášky: 15+1 praktických marketingových rad | Kvasnička Jan - Blog
Dobry den,
dovolte mi castecne nesouhlasit s uvedenou studii “Studie textu a ikon v buttonech.” Studie konstatuje, ze “Add to Cart” je lepsi moznost nez “Book Now.” Co ale trend spolecnosti Amazon s jejich 1-click order? Nebo cely Store od Apple? Zde konkretne zadny kosik neni, proste si vyberete film/casopis/aplikaci/… a kliknete na ‘cenovku.’ A prave na Apple Store diky jeho primosti napriklad ja nakupuji casteji nez jinde.
Nerikam ze tento pristup je jediny spravny. Jaky nahled na vec mate vy?
Follow @Jan_Kvasnicka
Dobrý den, studie je z roku 2007, na žádnou aktuálnější jsem ještě nenarazil. Měla především ukázat, že existuje vliv textů a ikon v rámci konverzního poměru. Možnost “Add to card” je stále nejpoužívanější a je také na zmíněném Apple Store: http://awesomescreenshot.com/00b1dyrec1, kde je také košík, který je ale zpracován jinak, než je zvykem u nás v ČR. Ta studie ukazuje, jaký text je nejvhodnější pro nákupní tlačítko, tedy text “Add to Cart” uspěl mnohem lépe než “Book Now”. Možnost “Buy now with 1-Click” ještě tehdy nebyla používána.
Kvasnička Jan recently posted..George S. Clason: Nejbohatší muž v Babylóně
Děkuji za rychlou odpověď. Neměl jsem na mysli obchod pro nakupování Apple zařízení, ale App (iTunes) Store: http://snag.gy/ncrC3.jpg. Jedná se o specifický příklad? Je tedy výše zmíněný report platný jen pro tradiční eshopy?
Follow @Jan_Kvasnicka
Jedná se o hodně specifický příklad, kdy se u aplikací spíše pracuje s minimalismem, ale popravdě by mě zajímalo, jaké by byly konverzní poměry, kdyby to měli uděláno jako v klasickém eshopu. Zajímavá myšlenka, píšu si do TODO a pokusím se k tomu něco najít. Výše uvedený report platí pouze čistě pro eshopy.
Kvasnička Jan recently posted..8. sraz nezávislých profesionálů NaVolneNoze.cz ve Valticích
Ještě jednou, děkuji za odpověď a za dodatečné informace.
Follow @Jan_Kvasnicka
Nemáte vůbec za co, já děkuji za přínosnou diskuzi.
Kvasnička Jan recently posted..Maximalizujte počet dokončených objednávek v eshopu