Změny v budování návyků a řešení časově náročných situací

Už více jak 5 měsíců se snažím o budování návyků, ale poslední měsíc byl v tomto směru nejsložitější. Na druhou stranu musím přiznat, že byl pro mě nejhodnotnější. Vše začalo 2 měsíce zpět, kdy se mi začala hromadit práce a já jsem si uvědomoval, že to v takovém tempu dlouho nevydržím. Navíc se snažím aktivně se vzdělávat a jezdit na co nejvíce přínosných akcí, ale je to vše časově náročné. Proto jsem začal hledat skulinky v čase, jak mít den delší nebo jak si jej poskládat tak, abych toho dokázal více stihnout, a přitom si nenarušil dosavadní režim.

Čas vstávání

Největší změna, kterou jsem udělal, je změna času vstávání. Předtím jsem se snažil vstávat vždy v 7:00. Teď jsem to změnil na 5:00 nebo nejpozději na 6:00, podle toho, v kolik jsem šel spát. Tato změna mě ovlivnila úplně nejvíce, a musím říci, že maximálně kladně, jak jen to jde. Kolikrát se mi stalo, že bylo 9:00 a já už jsem měl definované úkoly na daný den hotové, což je opravdu perfektní pocit. Den se Vám zdá delší, více stíháte a hlavně nemáte takový ten pocit „dneska jsem nic nestihl“, jelikož ráno Vám nikdo nepíše emaily, nerozptylují Vás sociální sítě, telefony nebo lidé. Většina spí a máte tak klid na práci. Toto vstávání dodržuji, zvykl jsem si poměrně rychle a už bych neměnil. Teď jsem si říkal, jak je to vše super.

Nutná změna notebooku

Jak se to tak stává, tak se většinou začnou kazit věci najednou. Stejně tomu tak bylo i v mém případě, kdy mi u jednoho notebooku odešlo napájení a druhý, mnohem starší, odešel celkově. Naštěstí jsem měl všechna data zálohována, v tom tedy problém nebyl. Hlavní problém byl ve výběru a rychlé koupi notebooku nového. Nejhorší na tom všem bylo, že jsem měl domluvené termíny odevzdání zakázek a poté mě čekala konference v Kodani, kde bych se bez notebooku neobešel. Vše jsem tedy řešil hodně narychlo a je to jedna z časově náročných situací, kdy se krásně ukáže, jak dokážete pracovat s prioritami úkolů. Přece jen si člověk chce přečíst, co vše se za ty roky změnilo, jaké jsou novinky, možnosti a z jakých notebooků si vůbec může vybrat. Další částí bylo zvykání si na nový systém, instalace programů nebo obnova dat, což mi také chvilku trvalo. Hodně dobrá zkušenost kdy jste v časovém presu a nevíte, zda vše stihnete nebo nikoli.

Dodržování priorit úkolů a definice termínů odevzdání

Nyní jsem byl v situaci: mám nový notebook a jen pár dní před odjezdem do Kodaně, ale hodně zakázek, co teď? V této chvíli pro mě bylo nejdůležitější dodržování úkolů a definování jejich priorit. Nikdy bych neřekl, že to bude až tak složité nadefinovat hlavně termíny odevzdávání, určit, jak dlouho bude který úkol trvat a co stihnu před konferencí v Kodani a co nikoli. Nejlepší způsob byl klasický diář, kde jsem si napsal, co který den udělám, co odevzdám a rozhodl jsem, co stihnu a co nikoli. Odboural jsem všechny ostatní aktivity, které v dané chvíli nebyly až tak důležité. Jednou z těchto aktivit bylo psaní na blogu, kdy jsem za poslední měsíc napsal jen 2 články, což je opravdu málo. V podstatě v té chvíli byla jen práce a nic jiného, jelikož si stojím za dodržováním termínů. Do budoucna už vím, že raději klientovi řeknu pozdější termín odevzdání, případně odevzdám práci dříve pokud stíhám, ale mám 100% jistotu, že to vždy stihnu, ať se stane cokoliv, což jsem doteď nedělal a dával jsem si opravdu termíny na míru podle diáře.

Lepší práce s diářem a aktivnější zpracovávání inboxu

Díky celé této zkušenosti jsem se lépe naučil pracovat s diářem. Zavedl jsem si značení úkolů do dvou sloupců pro daný den, podle důležitosti, a jel jsem vždy v předem nadefinovaném pořadí. Sice jsem si připadal jako stroj, ale v této chvíli to bylo nejlepší možné řešení.

Člověk stále uvažuje nad dalšími věcmi a přicházejí nové a nové emaily, proto v této situaci byla klíčová další věc, a to zpracování inboxu a zařazení těchto nových prvků do diáře a workflowy. Nyní více dbám na přesnější zařazení a lépe se mi takto pracuje. Předtím jsem to za důležité neměl, nyní už si bez toho nedokážu představit svou práci. Opravdu super zkušenost takto pracovat určitý čas pod velkým tlakem.

Zamyšlení nakonec

Tento článek je spíše takové zamyšlení nad tím, jak se vše může hodně rychle nakupit a zda se to dá vyřešit nebo nikoli. Ano, vždy můžete zvednout telefon a zavolat klientovi, že nestíháte nebo že se něco pokazilo. Já jsem to vzal spíše jako výzvu do budoucna a test, kdy jsem si chtěl tuto časově náročnou situaci vyzkoušet, a jsem za to opravdu moc rád. Díky tomu jsem si zase o trochu více optimalizoval svůj proces práce a timemanagementu. Stává se Vám také, že máte časový tlak a jak takovou situaci řešíte?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

16 komentáře v článku “Změny v budování návyků a řešení časově náročných situací” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Honzo, mluvíš mi celkem z duše .. sám neustále bojuju s produktivitou, KOPRem a s tím, že honím “moc zajíců najednou” a následkem toho leckdy nestihnu pořádně nic. Člověk by nejradši dělal všechno – zvládal zakázky na 100%, poznával lidi, objížděl akce, četl, byl aktivní na síti a ještě zvládal rodinu, přátele a sport. Všechno naráz bohužel nejde :-/

    Smekám ti za to ranní vstávání – nevím, jak to máš s biorytmy, ale třeba pro mně osobně je každé vstává před 8:00 celoživotně problém, nezávisle na tom, v kolik jdu spát a jak dobře spím. Když se hodně snažím, dokážu se stlačit na budíček kolem 7:15, ale vydržím jen pár dní. Tím novým systémem myslíš jabko? :-)

    Jinak mně osobně taky pomohl papírový diář (používám sebekoučovací navigátor Focus, viz třeba http://www.intuitivnimarketing.cz/aktuality/navigator-fokus-neni-jen-obycejny-diar) a v posledních letech i příležitostná spolupráce s koučem (vyzkoušel jsem dva, oba mně pomohli si srovnat priority a posunout se dál). Celkem inspirativní byly i knížky Restart a Snězte tu žábu.

    Jinak pod časovým tlakem mně osobně pomáhá úkoly drobit .. typicky pokud se nahromadí dva, tři termíny větší práce (odevzdat větší analýzy, strategie, příprava celodenního školení apod.), tak se snažím je kouskovat třeba 30-60ti minutách a jet díleček po dílečku. Hora se zdolává snáz, když na ní postavíš menší schůdky :-)
    Lukáš Pítra recently posted..Počujte, Kefalín .. čo je to inbound marketing?My Profile

    • Na to vstávání jsem si poměrně hodně rychle zvykl, jelikož jsem takto byl naučen vstávat na výšce, protože krátkodobá pamět pro mě byla vždy lepší než ta dlouhodobá :)
      Juju, nový systém je jabko :)
      Diář jsem si oblíbil moleskine týdenní s druhou čistou stránkou a perfektní, už bych neměnil. Kouč je hodně zajímavé možnost, koho máš?
      S tím drobením to kouskuješ na menší části a děláš jednu věc po těch menších částech, dokud ji nedokončíš, nebo to střídáš v rámci různých úkolů? Super koment :)
      Kvasnička Jan recently posted..Dánsko aneb jak zde lidé žijí a na co si dát pozorMy Profile

  2. Musím přiznat, že jsi mi nasadil brouka do hlavy. Za poslední 3 měsíce jsem musel začít sekat týden na menší celky kvůli dojíždění na konzultace a nějak nestíhám a musím to nějak začít řešit (po celkem 3 hodinách v autobuse večer spíše nic nedělám než dělám). Napadlo mě kolik času by jsem ušetřil, kdyby jsem si část věcí udělal v autobuse (tam se ale nemůžu soustředit = musím najít způsob jak). Dále jsem si nařídil, že jeden den v týdnu budu odpovídat na emailové dotazy, které nespěchají, protože jak jsem to odhládal, tak zapadly a už nemělo cenu na ně odpovídat :/

    • Juj, dojíždění není nikdy nic příjemného :( A není možnost tam nějak nocovat nebo zůstat delší čas v kuse? 3 hodiny je opravdu hodně. Kamarádovi ze školy hodně pomáhala hudba, beze slov, něco jako je třeba Soundtrack z Trona nebo jiných filmů, kterou nemusíš vnímat a spíše slouží pro přehlušení okolí. Sám tento soundtrack kolikrát u práce poslouchám, nebo jiné, kde mě to nenutí si danou písničku zpívat :)
      U těch emailů je to složitější, tam se snažím to vyřizovat jak nejdříve to jde, ale vždy po 12:00, což jsem teď dodržoval jak kdy, protože jsem řešil jen to akutní. Ale zpracovávání inboxu každý večer je super věc, a na co jde odpovědět třeba do 5 min, nebo nějak krátce, tak to udělám a mám klid. Těším se až pokecáme na Wedosu :)
      Kvasnička Jan recently posted..UX Camp Kodaň 2013My Profile

  3. Honzo, nezapomeň si také ve svém diáři udělat prostor pro odpočinek. Chvíli, kdy vypneš, zastavíš a pustíš z hlavy všechny starosti. Není to jednoduché, když ti v hlavě bzučí myšlenky a nemůžeš se od nich oprostit.
    Já si jen z lehoučka sáhnul na únavový syndrom, a nedoporučuju k tomu dojít!!! Hnus, velebnosti!
    Přeji brzké uzdravení a ať ti vydrží vůle a motivace!

  4. Honzo hezké, gratuluji k tomu vstávání :-)

    Osobně svůj time managemant a efektivitu práce řeším následovně.
    - vstávat v 5 nebo 6 je na mě sice dost brzo, ale i díky tomu, že máme půlročního syna, stejně jsem vzhůru kolem 7… No a nejpozději v 9 kanceláři.

    - ono se to může zdát pozdě, ale protože poměrně aktivně pracuju s kalendářem, tak to jde. Na každý den plánuju reálný počet a reálnou délku úkolů

    - ty nejhorší a nejblbější úkoly řeším hned ráno, to je asi jasné. V tomhle mi osobně hodně pomohl Restart od 37signals, kterou mi doporučil @lukaspitra

    - priority a dodržování deadlinů je hodně o osobní zodpovědnosti. Protože stejně jako ty ctím dodržování termínů, raději je vždycky řeknu o něco delší, a buď odevzdám dřív, nebo v termínu :)

    No a jak zmiňují i ostatní, odpočinek je to nejdůležitější :-) prostě nejde jet nonstop dlouho / pořád. Vyzkoušeno :-)

  5. O návyky se poslední dobou také dost zajímám. Při práci z domu člověk lehce “zvlčí”. Na toto téma čtu nyní skvělou knížku “SÍLA ZVYKU”, která rozebírá návyky velmi do hlobuky. Částečně se zde hovoří i o marketingu a tvoření nákupních návyků. Vřele doporučuji!

  6. Honzo, tak vstávání je pro mě těžká inspirace. Ale u mně to souvisí s tím, abych začala chodit dřív spát. V určitém věku už na renovaci potřebuješ určitou dávku spánku :). Když mám nápor, tak funguju přesně tak. Vše osekám, jsem asociální a jedu podle diáře. Ale pak to potřebuji vykompenzovat lelkovacím obdobím. Jinak mně hodně inspirovala knížka “Síla zvyku”. Taky se zajímám o neurovědy a téma změny jsem si taky písla: http://blog.chudlikova.com/post/49200607441/kazda-zmena-se-da-rozchodit. Tak hodně štěstí!

  7. Vstávání v 5 hodin je pro mě asi nedosažitelné. Párkrát se mi stalo, že jsem o trochu později vstával a potom je znát, kolik člověk udělá práce, než začnou lidi otravovat. Ale potřebuji tak 8-9 hodin spánku a chodit spát ve 20:00, kdy chodí spát i děti, to by mi ten den přišel takový nedokončený.

Leave a Reply to Filip Obr Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge