Vyhodnocení dotazníku: Jak vytvořit banner, aby oslovil návštěvníky i přes bannerovou slepotu?

Předem bych chtěl všem poděkovat za vyplnění dotazníku, který nebyl zpracován zrovna ideálně, ale bohužel jsem nenašel lepší řešení a opravdu jsem tím strávil hodně času. Pokud by někdo věděl o řešení, které by to zvládlo vypracovat celé jako jeden dotazník, budu rád za tip v komentáři. První část vyplnilo 84 respondentů, což je pěkné číslo. Nyní už se můžeme dostat k jednotlivým odpovědím a hodnocení bannerů.

Zaujmou Vás spíše statické, nebo dynamické bannery?

Sám ze své zkušenosti vím, že mě spíše zaujmou statické bannery, jelikož mě nijak „neruší“ a je to hlavně o jejich obsahu a barevnosti, aby mě zaujaly. U dynamického hodně záleží na jeho obsahu nebo jak rychle se jednotlivé části mění a další faktory. Z Vašich odpovědí je jasné, že většina z Vás má opačný názor, než já, což jsem čekal, ale nikoli až v takové velké míře. Vím, že jsem kdysi četl článek, ve kterém bylo popsáno, že statický banner má větší úspěšnost než dynamický, ale bohužel jsem ho teď nenašel. I proto mě tento poměr tak hodně zaujal.

Statické vs dynamické bannery

Zkuste prosím svými slovy popsat, jaké prvky Vás v bannerech nejčastěji zaujmou. (nepovinný dotaz)

Vybral jsem pro Vás nejzajímavější odpovědi (většina se hodně opakovala):

  • Informace o akci, slevě, nějaké lákadlo a pak také zpracování. Call-to-action na mě poměrně hodně působí.
  • Unikátnost, úlet.
  • Silná grafika a musí tam hodně jasné call to action, které bude lákat jít dál.
  • Mám radši statické bannery a na ty i občas koukám, ale dynamické mě prostě neustále ruší od obsahu a tím přitahují mou pozornost, já se na ně snažím nedívat a nakonec nemám nic ani z banneru, ani z obsahu.
  • Nejčastěji mě zaujme banner s nabídkou nějaké služby, či výrobku, který zrovna potřebuji, nebo ho hledám. Nezajímají mě bannery které jsem už shlédl několikrát.
  • Originalita – zaškrtl jsem dynamické, protože se hýbou, sice zaujmou, ale o to víc mě rozčilují a ruší.

Myslíte si, že už jste si vypracovali dostatečnou bannerovou slepotu a úplně je ignorujete, nebo jste aktivní a sledujete jejich obsah?

Abych se přiznal, tak jsem čekal, že se dotazník dostane především k lidem z oboru IT a ti budou odpovídat na tuto otázku tak, že bannery ignorují. Opak je ale pravdou a celých 77 procent má odpověď „Někdy se na nějaký podívám, dokonce někdy se i prokliknu“.

bannerová slepota

Chcete poslat výsledky dotazníku na e-mail? (nepovinný dotaz)

I když jsem nad dotazníkem a jeho vytvořením strávil opravdu hodně času, tak mě nenapadlo, že mi na tuto otázku přijde odpověď 7x Ano, ale email nevyplněn :) Pro příště jsem chytřejší :)

Vyhodnocení úspěšnosti bannerů

Hodnocení bannerů nebylo jednotné. U bannerů bylo 28-52 odpovědí, jelikož jednotlivé části byly samostatné dotazníky a někteří nevyplnili všechny tyto dotazníky, což je škoda. I přes tento fakt jsou pro mě výsledky hodně překvapivé.

  • 1. Trikator 1) Banner 600×60 (dynamický banner) – 1,93
    600x60anti.gif
  • 2. Trikator 4) Banner 300×300 (dynamický banner) – 2,18
    300x300-4.gif
  • 3. Linkmonitor 1) Banner 468×60 (statický banner) – 2,20

Čekal jsem větší rozptyl mezi prvním a posledním místem. Nejlépe dopadly bannery eshopu Trikator. Určitě mě překvapilo, jak si vedly dva statické bannery Linkmonitoru, které dopadly velice dobře. Poměrně hodně propadly bannery na produkty společnosti Andropharmia. Překvapilo Vás umístění některých bannerů? Níže pak najedete hodnocení a připomínky k jednotlivým bannerům.

Vyhodnocení úspěšnosti bannerůVýsledky

AffilBox

Bannery AffilBoxu hodnotilo 52 lidí.

  • 1) Banner 468×60 (statický banner)3,26
    468x60.png
  • 2) Banner 125×125 (statický banner)3,26
    125x125full.png
  • 3) Banner 468×80 (dynamický banner)2,73
    468x80-animated.gif
  • 4) Banner 250×250 (dynamický banner)2,61
    250x250-animated.gif

Poznámky k bannerům Affilboxu:

  • 1 a 2 pidi texty, příliš mnoho textu, tlačítko na call to action sice dostatečně velké, ale text na něm nečitelný. 3 a 4 o malinko lepší, ale prvky po banneru lítají, pomohlo by, pokud by si s tím grafik ještě pohrál a třeba Řešení pro Váš provizní program bylo pod tím nápisem Affilbox (v případě banneru sb. 3).
  • U prvních dvou se hůře čte text v bannerech.
  • 1, 2 – špatně se čte, nepochopil bych z toho o co jde. 3, 4 – lepší, ale pořád bych předělal text aby se to dalo lépe pochopit.
  • Horní dva mi přijdou málo výrazné, “bojím” se kliknout na objednat, špatně čitelný text, u zbývajících dvou je jasné o co se jedná, text jde přečíst a když je něco zdarma, tak to zabere vždy :)
  • Příliš malý text a mdlé barvy, moc rozdrobené (hodně malých ikonek na každém).
  • Hnus, nezajímavé, málo kontrastní písmo, vyblité barvy, verze 1 a 2 hrůza, font nečitelný, abych si vzal lupu, tohle, že mě má zaujmout? To snad ne…

Affiliate školení

Bannery Affiliate školení hodnotilo 46 lidí.

  • 1) Banner 468×60 (statický banner)2,82
  • 2) Banner 250×250 (statický banner)2,73

Poznámky k bannerům Affiliate školení:

  • Na statickou variantu myslím OK, jen namísto “objednat” by tlačítko mělo mít asi jinou výzvu.
  • Zvolil bych nějaký nápaditější a stručnější text, obávané “objednat”, ale jinak graficky se mi líbí, působí seriózním dojmem.
  • Nevýrazné, šedá myš. Text nepřehledný.
  • Příliš mnoho textu.

Andropharmia

Bannery Andropharmie hodnotilo 38 lidí.

  • 1) Banner 468×60 (dynamický banner)2,78
  • 2) Banner 250×250 (statický banner)3,47
    vigor250x250.gif
  • 3) Banner 468×60 (statický banner)3,57
    slim468.gif
  • 4) Banner 250×250 (dynamický banner)2,89

Poznámky k bannerům Andropharmie:

  • Jednička má vše, co má mít, hýbe se (zaujme), tváře, jasné stručné sdělení, dvojka a trojka překombinované, obávané koupit (dvojka mi přijde o něco lepší než 3., tak proto o stupínek lepší). Čtverka možná na cílovku zabírá, ale u mě působí naprosto tuctovým dojmem, mohla by být rychlejší animace a lepší sdělení (chybí mi tam call to action a zvýraznění nějakého benefitu, nějaké odlišení od jiných přípravků, pokud to má podpořit jen branding, tak asi okej).
  • 2 a 3 – moc textu
    4 – nehezké
    1 – moc erotické
  • 1 – ženská prostě zaujme, ale vadí mi, že mizí
    2 – moc guláš
    3 – změť textu, nepřehledné
    4 – zaujme, byť je ten obrázek hrozný :-)
  • Obyčejné až příliš, bez nápadu.

DoDoHop

Bannery DoDoHopu hodnotilo 40 lidí.

  • 1) Banner 468×60 (dynamický banner)3,10
  • 2) Banner 250×250 (dynamický banner)2,75
  • 3) Banner 468×60 (statický banner)3,15
    s468x60.gif
  • 4) Banner 250×250 (statický banner)2,95
    s250x250.gif

Poznámky k bannerům DoDoHopu:

  • 1 a 2 – nesmyslné texty, totálně chybí call to action, není úplně jasné, co mne bude čekat po kliknutí, chvílemi je banner hodně prázdný a graficky/barevně nepoutá. 3 a 4 – lepší než 1 a 2, ale banner je pro změnu hodně zaplácnutý grafikou, chtělo by doplnit call to action.
  • Jedničce i dvojce by pomohlo k dokonalosti zrychlení, možná nějaký výraznější prvek (z hlediska grafika asi okej, ale BFU tam musí mít něco ne tak estetického, ale prostě výrazného a “fungujícího” ve smyslu přitáhnutí pozornosti, například v nějaký moment orámovaní fotky a problesknutí, pak by zase mohlo zmizet, nebo roztáhnutí fotky přes celou plochu a vrácení do původní velikosti, prostě agresivní efekt, vždyť je to street, pro mladé a ne banner na pojištění domácnosti… Zbývající dva, na to že jsou statické, tak pro eshop myslím perfektní (sleva 90% zaujme a zboží, barevný kontrast, výborné).
  • 1 – nevýrazné, nuda
    2 – trochu lepší, protože je větší
    3 – divoké neladící barvy
    4 – o něco čistší a přehlednější

Linkmonitor

Bannery Linkmonitoru hodnotilo 30 lidí.

  • 1) Banner 468×60 (statický banner)2,20
  • 2) Banner 300×300 (statický banner)2,26

Poznámky k bannerům Linkmonitoru:

  • Tohle asi bez nějakých větších připomínek. Myslím OK.
  • Na to že jsou statické, tak super, za sebe bych ale volil udělat dynamické a přidat nějaký efektík :) (jasné sdělení, seriozní dojem, ale pokud mi neblikne na obrazovce nebo se tam něco nepohne, tak ho můžu na webu přehlídnout a přitom můžu být cílovka).
  • 1 – nuda text, pohřební pozadí
    2 – viz 1, nechápu, co mi chce banner sdělit

Miliónové impérium

Bannery Miliónového impéria hodnotilo 36 lidí.

  • 1) Banner 468×60 (statický banner)3,11
    mi3-468-256.gif
  • 2) Banner 250×250 (dynamický banner)2,72
    mi3-250-c-256.gif

Poznámky k bannerům Miliónového impéria:

  • U té 2 by mělo být podle mne to “Rezervuje si své místo” na více obrázcích v rámci animace.
  • Jednička já ten program znám, takže jsem ovlivněný, ale ten banner mi neříká, o co jde, ale jinak je okej. Dvojka super, zaujme a říká mi o co jde, vybízí k akci, takže za jedna :)
  • 1 – svěží barvy, ale co jako? co tím chce autor říci? chybí CTA
    2 – viz 1
  • 1 – nechápu význam (byť vím, co je MIO)
    2 – to už je lepší

SEO Škola

Bannery SEO školy hodnotilo 34 lidí.

  • 1) Banner 468×60 (dynamický banner)2,58
    468.gif
  • 2) Banner 300×300 (dynamický banner)2,23
    300b.gif

Poznámky k bannerům SEO školy:

  • Tohle myslím také OK.
  • Jednička graficky málo výrazná, postavička je tam dle mého zbytečná a naopak zelené tlačítko by mohlo být výraznější, změnit barvu nebo se v nějaké fázi zvětšit… Dvojka je parádní.
  • Panáčci zaujmout, chybí mi výzva k akci.
  • 1 – moc rychlé, záleží na cílovce, já třeba nevím, co jsou podpartneři
    2 – už lepší káva, ale neladí mi barvy

Smart Emailing

Bannery Smart Emailingu hodnotilo 28 lidí.

  • 1) Banner 468×60 (dynamický banner)2,85
    se-468x60.gif
  • 2) Banner 300×250 (statický banner)2,92
    se-300x250.gif

Poznámky k bannerům Smart Emailingu:

  • Nevhodné barvy, zejména ta zelená.
  • Tady se mi líbí obě verze, akorát to propagují obecně, kdyby zrovna probíhala nějaká akce nebo něco a banner by tu informaci obsahoval, mohlo by být lepší. (např. do neděle -30%, nebo pouze nyní měsíc zdarma…).
  • 1 – kdo neví, co je email marketing, je mu to k prdu
    2 – chybí CTA

TopDesigner

Bannery TopDesignera hodnotilo 30 lidí.

  • 1) Banner 468×60 (dynamický banner)2,66
  • 2) Banner 250×250 (dynamický banner)2,66

Poznámky k bannerům TopDesignera:

  • Zbytečně moc okének, pomohlo by zkrátit a call to action bych asi řešil “Dozvědět se více” nebo “Další informace” namísto “Zadat projekt”
  • Obojí příliš mnoho sdělení, zestručnil bych, ale jinak forma, jak jsou informace prezentovány super.
  • Moc obsáhlé.
  • Neklikl bych, zdá se mi to nesolidní, někdo pracuje zadarmo?

Trikator

Bannery Trikator hodnotilo 32 lidí.

  • 1) Banner 600×60 (dynamický banner)1,93
    600x60anti.gif
  • 2) Banner 300×300 (dynamický banner)2,37
    300x300-2.gif
  • 3) Banner 468×60 (dynamický banner)2,25
    468x60ccc.gif
  • 4) Banner 300×300 (dynamický banner)2,18
    300x300-4.gif

Poznámky k bannerům Trikator:

  • Jednička paráda, akorát ženské přednosti mohly být nějak zvýrazněny, nebo to mohla být nějaká miss mokré tričko :) dvojka hnědožlutý slide nestíhám, moc informací, a nelíbí se mi slovíčko “nový”, ale to je můj problém. Trojka nemám co dodat. U čtverky buď zestručnit nebo lehce zpomalit, jinak okej.
  • Moc textu, příliš rychlá animace, nestíhám číst.
  • Jednoduchost zacílení na produkt, za mě nejlepší.

Zhodnocení celého dotazníku

Pro příště vím, že budu muset najít takové řešení, kde by to šlo celé vyplnit jako jeden dotazník. Je škoda, že někde bylo více hlasování, než jinde. Výsledky jsou dle mého zajímavé a pro mě osobně hodně přínosné. Snad pro někoho budou inspirací pro tvorbu bannerů. Zaujaly Vás výsledky dotazníku? Překvapilo Vás něco? Pokud chcete dopsat ještě nějaký názor, klidně můžete, já budu jedině rád.

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

8 komentáře v článku “Vyhodnocení dotazníku: Jak vytvořit banner, aby oslovil návštěvníky i přes bannerovou slepotu?” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Honzo díky za pěknou anketu a její vyhodnocení. Sám jsem nehlasoval, protože by to nebylo nestranné a výsledek mě samozřejmě potěšil.
    S bannerovou reklamou pracuju už asi 5 let a vždycky se mi potvrdilo, že dynamický banner má lepší CTR. Logicky pokud návštěvník přejíždí pohledem stránku a něco mu tam blikne, upoutá to jeho pozornost s větší pravděpodobností, než banner statický. Ono to “vyrušení” jak ty píšeš je právě žádoucí :-)

  2. Pingback: Vyhodnocení dotazníku: Jak vytvořit banner, aby oslovil návštěvníky i přes bannerovou slepotu?

  3. Já mám na bannery totální slepotu (nebo to je tím, že žádné nevidím díky adBlocku?). Nejde ale jenom o banery, ale jakoukoliv reklamu. Příklad: dám si něco vyhledat na googlu a jako první mi to vyhodí placený odkaz. Ještě snad nikdy jsem na ten placený odkaz nekliknul a radši kliknul na druhý, neplacený odkaz. Proč? Protože ty placené jsou většinou braky, akorát někdo něco prodává. Tuctový prodejce. A ty kvalitní stránky s kvalitním obsahem si nikdy nekupují placenou reklamu.

    Docela by mě zajímalo kolik lidí to vnímá stejně. Je lepší na proklik první místo placené, nebo třeba osmá pozice neplacená? Pro mě ta osmá. :)
    Pilda recently posted..Přidal jsem nový článek o alkoholismu a jeho příznacích.My Profile

    • Já se taky přiznám, že na placenou reklamu při vyhledávání většinou neklikám, ale záleží, co právě hledám. Vždy ale sleduji, které firmy nebo weby jsou v těchto placených pozicích. Kolikrát jsou tam kvalitní firmy nebo produkty, které ale ve vyhledávání nejsou, nebo také firmy, které jsou v top 3 výsledcích :) Je to na delší diskuzi.
      Kvasnička Jan recently posted..První setkání OvaCopiMy Profile

  4. Díky za článek. Zrovna jsem chtěl hledat nějaký informace, jestli je lepší udělat bannery dynamické a nebo statické, tak jsem rád, že jsem na tohle narazil. Ale asi bude nakonec pro mě nejjednodušší zkusit 2 verze (statickou a dynamickou) se stejným sdělením a pak zjistit, která měla větší úspěch.

Leave a Reply to David Lörincz Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge