Steve Krug: Nenuťte uživatele přemýšlet!

Jelikož provádím Analýzy použitelnosti, tak jsem se na knihu Nenuťte uživatele přemýšlet hodně těšil. Bohužel se mi nikde nepodařilo zakoupit první díl k této knize: Webdesign: Nenuťte uživatele přemýšlet!. Pokud někdo máte 2. aktualizované vydání v zachovalém stavu a již ji nepotřebujete, tak bych ji rád odkoupil. V tomto případě mi prosím napište email, děkuji.

Autor knihy Steve Krug provedl své první testování před více jak dvaceti lety a kniha je zaměřena na praktickou část testování použitenosti.

Kniha Nenuťte uživatele přemýšlet

Steve Krug ukazuje, jak lze provádět testování s minimálními náklady. Nemusíte být velká firma s velkým rozpočtem, abyste mohli testování provádět. Kniha se velice dobře čte, jelikož je doplněna o humorné obrázky a příklady z praxe. Velice zajímavě je popsán rozdíl mezi profesionálními testy a mezi těmi amatérskými. Jsou zde vyobrazeny také náklady, které jsou vždy minimálně ve dvou verzích: firma má nebo nemá rozpočet.

Popisuje zde způsob jednání s účastníky testování, jaká je jejich psychologie a jaká jsou možná chování. Jsou zde vysvětleny druhy reakce účastníků při testování, se kterými musí testující pracovat a rozpoznávat je. Také uvádí nejčastější otázky a jejich odpovědi, u kterých si testující musí dávat pozor, aby účastníka neovlivnil. Některé prvky jsem uvedl níže ve výčtu nejzajímavějších zápisů.

Kniha obsahuje spoustu vzorových ukázek a také vzorový scénář průběhu testování. Zde můžete najít některé materiály uvedené v knize.

Nenuťte uživatele přemýšlet

Průběh testování

Ideální testování podle Steva Kruga má tyto náležitosti:

  • Mikrofon pro nahrávání celého průběhu
  • Software pro nahrávání obrazovky
  • Software pro sdílení obrazovky
  • Telefon s hlasitým odposlechem v pozorovací místnosti
  • Pozorovací místnost
  • Přesně vytvořený scénář s doplňujícími otázkami

Pokud je menší rozpočet, tak se některé náležitostí odbourávají.

Vlastní zkušenost z testování

Na začátku jsem si myslel, že je vždy důležité stanovit velice dobře scénář průběhu testování a na co se zaměřit, ale postupem času jsem zjistil, že pokud není scénář přesně definován, tak si účastník všímá více faktorů a dá mi tak jiné podněty, než ten, který se řídí přesně scénářem. Od té doby dělím účastníky do dvou skupin podle toho, zda budou řízeni scénářem nebo nikoli a vždy využívám obě skupiny.

Díky knize jsem začal daleko více vnímat reakce účastníků při testování a pomalu ale jistě se učím také odpovídat na jejich dotazy tak, abych je neovlivnil. Musím říct, že je to kolikrát umění a vždy mě některý z účastníků něčím překvapí.

Hodně důležité je účastníky testování obměnit, jelikož oni sami se naučí chyby vnímat a budou si pak všímat těch stejných dokola. Je pro ně pak horší najít chyby, na které ještě nenarazili. V tom je mnohem lepší nový účastník.

Nejdůležitější zápisy z knihy

  • Už pracujete na webu? Tak již testujte, čím dříve, tím lépe
  • Začněte s testováním dříve, než o tom budete přesvědčeni
  • Raději testovat s jedním člověkem než netestovat vůbec
  • 3 testující jsou dostatečný počet pro odhalení základních chyb
  • Jedno dopoledne měsíčně, nic více nepotřebujete
  • Soustřeďte se na hlavní problémy, nikdo nemá čas řešit a opravit úplně všechny
  • Mnoho lidí „přes stromy nevidí les“
  • Lidé pracují různou rychlostí, mějte tedy úkoly navíc pro ty nejrychlejší
  • Vždy nechte účastníky mluvit co nejvíce
  • Při testování můžete vidět, jak se účastníci bojí cokoliv říci, moc uvažují, proto se k nim podle toho chovejte a buďte přívětiví
  • Pokud si nejste úplně jisti, nad čím účastník uvažuje, tak se zeptejte
  • Účastník nesmí mít osobní zájem na výsledku testu
  • Účastník musí být objektivní a nebát se cokoliv říci
  • Pokud jste hodní, účastníci jsou také hodní a vše chválí – Stockholmský syndrom
  • Nedokonalý plán provedený dnes je lepší než dokonalý plán provedený zítra
  • Design nepředělávejte celý, naučte se jej ladit

Zhodnocení knihy

Pokud Vás tématika testování použitelnosti zajímá, tak určitě tuto knihu doporučuji. Také ji doporučuji majitelům eshopů nebo projektů, kteří se snaží vydělávat prostřednictvím online prezentace. Autoři nebo lidé, kteří se systémem pracují dlouho, velice pravděpodobně spoustu chyb nikdy nenajdou, jelikož jsou na něj zvyklí. Proto je důležité provádět testování s nezainteresovanými lidmi.

Zkoušel už někdo z Vás provádět sám vlastní testování použitelnosti? Jaké to bylo a jaký byl průběh? Našli jste nějakou chybu, o které jste jako majitelé nevěděli? Musím říci, že majitelé eshopů si většinou myslí, že mají vše v pořádku a u nich žádné chyby nemůžeme najít. Opak je ale pravdou.

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

2 komentáře v článku “Steve Krug: Nenuťte uživatele přemýšlet!” Komentáře jsou DOFOLLOW

Leave a Reply to Jan Pobořil Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge