Rozhovor s Máriem Roženským nejen o úrovni affiliate v ČR za poslední rok

Na svých schůzkách stále vidím, že úroveň povědomí o affiliate u nás v ČR ještě není tam, kde bychom si přáli. O osvětu se snaží jen pár vyvolených, a i když se to za poslední rok hodně zlepšilo, tak je u některých lidí affiliate stále vnímán negativně, o čemž už jsem jednou psal: Český pohled na affiliate: Proč bych měl někomu dávat své peníze? Jsem moc rád, že jsem mohl na toto téma vyzpovídat jednoho z nejlepších affiliate guru v ČR Mária Roženského, který byl mimo-jiné affiliate manažerem programu Miliónové impérium a Škole návyků, momentálně se aktivně zapojuje do kampaně Email Academy Premium a je autor a vlastník affiliate software AffilBox.

Ahoj Mário, na úvod by mě zajímalo, jak se podle tebe změnila úroveň affiliate v ČR za poslední rok?
Ahoj, myslím, že úroveň affiliate v ČR se zlepšila a začíná se zde profilovat “střední třída” affiliate. To je velmi dobrá známka toho, že trh zraje. Co to je “střední třída”? Je to podobné, jako v reálné ekonomice, je to ta část affiliate partnerů, kteří budou živit partnerské programy, stejně jako střední třída živí stát. Dosud jsme se v ČR mohli setkat s affiliate partnery vydělávajícími stovky tisíc a na druhém konci spektra s partnery, kteří si affiliate vydělali méně než 5.000 Kč měsíčně a brali to spíše jako přivýdělek.
Díky rostoucímu počtu provizních programů a jejich různorodosti se dá dnes affiliate pěkně uživit a tím pádem tu roste počet partnerů s měsíčními příjmy 20-50 tisíc Kč. Od pár partnerů jsem se doslechl, že ze zahraničních programů přechází na ty české. Což zdejšímu trhu také pomůže.
To byl ten pozitivní náhled, ten negativní je, že v ČR má affiliate program méně než 10 % eshopů / webů, které by jej mohly mít a pro které by byl užitečný. V Americe je to přesně opačně, tam jej má 90 % webů. Ale věřím, že s rostoucím povědomím o tomto oboru bude také růst počet affiliate programů u nás.

Co si myslíš je ten faktor, který tomu pomohl?
Určitě tomu napomohla “krize” a konkurenční boj. Firmy se dnes perou na poli PPC o každých deset haléřů za klíčové slovo a je tedy pro ně vhodné hledat jiné kanály, kterými by mohli propagovat své výrobky a služby, aniž by se jim navyšovala cena za získání zákazníka. Affiliate je ideální možnost, jak za předem známou cenu získat velké množství zákazníků.
Moje statistiky ukazují, že pokud eshop funguje a přidá do svého marketingu affiliate, tak se jeho obrat zvýší o 15-40 %! A nejlepší na tom je, že přesně víte, kolik vás to bude stát! Dokážete toto u PPC, nebo u SEO?
Určitě růstu napomohl také náš software AffilBox, díky kterému je spuštění vlastního affiliate programu otázkou pár minut. Dosud museli majitelé eshopu, či webových stránek požádat programátora, aby jim to naprogramoval, nebo sáhnout po řešení ze zahraničí. Tato zahraniční řešení jsou ovšem v angličtině a mají stovky funkcí, které začínající obchodník nevyužije a ani nechápe, k čemu by je mohl využít.
My jsme přinesli na trh software v češtině, který se velmi snadno ovládá a díky němuž spustit provizní program dokáže opravdu každý. Ať již je to maminka na mateřské dovolené, obchodník s čaji, paní zabývající se porody, zaběhlý eshop, nebo třeba železniční dopravce Leo Express.

Pokud se na to podíváme ze stránky provozovatelů partnerských programů, tak jich vzniká čím dál více, ale málokterý je úspěšný. Proč se toto děje?
Ze dvou důvodů. Tím prvním je, že jim eshop, či jejich business, nefungoval ani předtím. Pokud je např. eshop, ve kterém se nedá nakoupit, protože má chybu v nákupním košíku, tak mu nic nepomůže ani affiliate program (ano, toto je realita, takovouto chybu jsme u jednoho našeho zákazníka opravdu našli).
Tím druhým důvodem je, že obchodník se snaží s partnery “vydrbat” a nahrabat si na jejich úkor. Nebo se o partnerský program vůbec nestará.
Ale partnerský program se to jmenuje proto, že se jedná o partnerský vztah, kdy si můžou být jak obchodník, tak partner prospěšní. A pokud se budou vzájemně respektovat, tak dokáží oba udělat super business.

V některých odvětví pomalu ale jistě vzniká přetlak. Můžeš nám říci, která odvětví to podle tebe jsou a proč tomu tak je?
Máš ten pocit? Já si myslím, že tu máme pěkné vákuum :). Jaké myslíš odvětví? Třeba travel? V podstatě tu jsou 3 fungující affiliate programy. Ale přitom za pár týdnů tady na trh přibude nový travel affil se skvělou provizí a z informací co vím, tak bude hodně propartnersky zaměřen.
Nebo snad finance / pojištění? Je tu pár hráčů, pár kopírovačů, pár přicmrdávačů. Ale jde to v pohodě. Mám jeden web, který jsem udělal v sobotu cca za 3h a který mi za poslední 2 roky vydělal přes 100 tis. Kč. To je docela dobrá hodinovka, ne?
Jak jsem řekl výše. U nás má affiliate program méně, než 10 % obchodníků. V zahraničí to je 90 %. Potom to bude přetlak, teď je to vakuum s občasnou okolo letící planetkou :).

Na druhou stranu se podíváme na úroveň partnerů. Myslíš si, že v ČR je hodně dobrých partnerů spíše na jednotky, desítky, nebo je jich více? Roste to pomalu nebo je to již rychlejší?
No v ČR je 10-15 partnerů, kteří si vydělají více než 100tis. za měsíc. A potom spousta těch drobných. Otázkou je, jak by si definoval dobrého partnera? Další má statistika říká, že 90 % obratu v affiliate programu udělá 10 % partnerů. Jen nikdy nevíš, kteří to budou, takže se musíš starat o všechny.
V jednom z programů, kde jsem dělal affiliate manažera byla 64 letá paní, která si s počítači moc nerozuměla a vůbec netušila co to affiliate je. Ale zaujalo jí to a s mou pomocí se jí podařilo nakonec mít 2 konverze, takže si vydělala ten měsíc víc než půlku svého důchodu. Toto je třeba dobrý partner.
Naopak partneři, kteří spamují a mají desítky konverzí mohou být špatnými partnery, protože poškozují dobré jméno obchodu / webu.

Čím dál větší popularitě se těší infoprodukty. Jak moc stojí za rozvojem affiliate marketingu v ČR?
Určitě dost. Protože přivedly affiliate mezi skupinu lidí, kteří by o ni ani v nejmenším nezavadili. Jako příklad může být výše uvedená babička. Také provize, které se v nich nabízí jsou obrovské a i začínajícímu partnerovi, který neví jak optimalizovat náklady na kampaň, bez problému vydělají velmi pěkné peníze.
Například pro EAP jsme udělali kompletní vzdělávací program pro affiliate partnery. Takže ta hodnota, kterou pro rozvoj affiliate přinášíme je obrovská.

Máš hodně zkušeností z pozice affiliate manažera. Spousta lidí stále neví, jak hodně je to náročná práce. Můžeš nám říci, které kurzy jsi vedl a jak náročné na čas a práci to vše je? Mají partneři opravdu hodně otázek a dokáži být samostatní, nebo se “musí vodit za ručičku”?
Jako affiliate manažer jsem působil v Miliónovém impériu a ve Škole návyků. V květnu budu opět spravovat jeden projekt a mezitím působím jako mentor a konzultant u dalších 5 programů. Práce je to hodně náročná. Časově se kampaň připravuje více než měsíc dopředu, než se o ní dá vědět partnerům. Je potřeba pro ně připravit hodně materiálů a vše správně nastavit a otestovat. Ve chvíli, kdy se program rozjede, tak je třeba odpovídat na jejich dotazy a po skončení programu nesmíme zapomenout na jejich výplaty.
Partneři jsou různí, někteří se ptají každý den a o jiných ani nevím. Já ale raději v programech, které spravuji volím proaktivní přístup a snažím se jim psát informace ještě předtím, než se na ně sami zeptají.

K posledním programu Davida Kirše EAP se nyní rozdává program Affiliate mastery, kde působíš jako lektor. Můžeš nám o tom říct více a co vše můžeme očekávat?
Jedná se o vzdělávací program pro affiliate partnery, kteří s affiliate teprve začínají, nebo se chtějí něco přiučit. Původně jsme tento program chtěli udělat placený, protože ty informace, které jsou v něm obsaženy nám zabraly pár týdnu připrav. Nakonec jsme se rozhodli, že jej dáme všem partnerům EAP jako dárek a pomůžeme jim tak v propagaci. Naleznete zde videa, audio, texty, vzorové emaily, návody, tipy, rady, prostě vše co by se vám v kampani mohlo hodit.

EAP je již hodně viděti, i když ještě nebyl otevřen (dnes byl právě otevřen – pozn.). Už jsem slyšel i názory, že se bude jednat o průlomový projekt v rozšíření povědomí o affiliate v ČR. Jaký na to máš názor?
S každým dalším projektem se snažíme posunout hranice o kus dopředu. Myslím, že i tentokrát se nám to podaří a na provizích a bonusech vyplatíme několik milionů korun! A určitě v ČR unikátní je také cena pro nejlepšího partnera, kterou je Aston Martin V8 Vantage na rok s plnou nádrží. Auto u nás ještě nikdo nedával.

Budeš se účastnit EAP jako partner a můžeme od tebe čekat něco speciálního? Spousta lidí se u tebe a tvých projektů inspiruje.
Určitě se budu účastnit jako partner, mám připraven krásný a velmi štědrý bonus pro všechny, kdo se registrují do EmailAcademy Premium přes můj odkaz. Nechci to dnes ještě zveřejnit, ale sledujte můj blog bugovo.com, kde jej v pondělí oznámím.
eap-b-468x60-gif-256.gif

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

4 komentáře v článku “Rozhovor s Máriem Roženským nejen o úrovni affiliate v ČR za poslední rok” Komentáře jsou DOFOLLOW

Leave a Reply to Kvasnička Jan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge