Maximalizujte počet dokončených objednávek v eshopu

Dnes bych se chtěl zaměřit na velice časté otázky, které poslední dobou slýchám: „Proč některé eshopy schovávají různé prvky v objednávkovém procesu?“, „Proč zde mají navíc velký kontakt?“ nebo „Proč mají ve všech krocích objednávky výpis obsahu objednávky?“. V ukázkách a popise budeme předpokládat, že objednávkový proces je správně navržen a obsahuje přehlednou navigaci. Budou ukázány pouze správné příklady řešení, jelikož těch špatných vidíme mnohem více (a nechci na nikoho ukazovat).

Proč některé eshopy schovávají různé prvky v objednávkovém procesu?

Návštěvníkovi eshopu bychom v objednávkovém procesu měli dávat co nejméně možností, které může udělat. Ideálně jen jednu možnost, a to dokončit objednávkový proces. Minimalizací těchto možností se nám zvýší míra dokončených objednávek.

Beta.alfa.cz

Nový návrh eshop alfacomp.cz ještě není spuštěn, ale jde na něm vidět velký pokrok v rámci vývoje. Zde jsou screeny homepage a košíku:

Homepage:
beta.alfa.cz

Košík:
beta.alfa.cz

Jak sami můžete vidět, tak úplně zmizelo levé menu s nabídkou produktů. Proč? Protože když už máme návštěvníka v objednávkovém procesu, tak je v našem zájmu, aby již nikde neodcházel, ale aby nákup dokončil. Zde se setkávám s otázkou: „Ale co když návštěvník klikl na tlačítko Přidat do košíku a chce ještě dále nakupovat?“. Z testování mám ověřeno, že v takovém případě testující klikali na logo eshopu, aby se dostali na homepage, nebo na tlačítko „Zpět k výběru zboží“, které se (většinou, nikoli vždy, ale v tomto případě ano) ukáže v okně zobrazeném pro potvrzení přidání zboží do košíku.

VaseCocky.cz

Vlasta Vávrů z eshopu Vasecocky.cz dotáhl tuto možnost ještě dále. Opět zde máte ukázku homepage a košíku:

Homepage:
Vasecocky.cz

Košík:
Vasecocky.cz

Jak můžete sami vidět, nezmizelo jen menu, ale celý header je významně pozměněn. Informace, které nejsou v tomto bodě nákupu pro návštěvníka důležité, nebo by jej mohli rozptylovat, byly odstraněny. Navíc je zvýrazněna možnost pomoci při nákupu přes bezplatnou linku. Návštěvník tak zde má minimum možností, které může provádět.

Velice častou otázkou v této části je „Ponechat okno pro vložení slevového kupónu nebo nikoli?“. Toto je velice zajímavá otázka a podle mě je odpověď v tomto případě nejednoznačná. Sleva pomocí slevového kupónu může být perfektní lákadlo pro nákup, ideálně pokud jej dokážete použít i v rámci remarketingu. Na druhou stranu může způsobit odchod návštěvníka za účelem hledání tohoto slevového kupónu, a může se stát, že už se nevrátí, jelikož najde slevový kupón u konkurence. Riziko je velké, ale lákadlo je to také velké. Bohužel jsem ještě neměl možnost si tento fakt otestovat v praxi. Snad se k tomu dostanu.

Proč zde mají navíc velký kontakt? a Proč mají ve všech krocích objednávky výpis obsahu objednávky?

Odpovědi na tyto otázky si ukážeme na stejných eshopech v druhém a třetím kroku objednávky.

Beta.alfa.cz

Doprava a platba:
beta.alfa.cz

Informace o vás
beta.alfa.cz

V těchto dvou krocích je přehledně vyobrazen obsah košíku a zahrnuje už i informaci o tom, kolik bude stát doprava. Je zde tedy finální cena celé objednávky. Přehledně vidíme, co jsme si do košíku dali a co objednáváme. Může se stát, že se při objednávání zakecáme, koukneme na televizi, budeme mít hovor, někdo nás vyruší, cokoliv, a takto se nemusíme vracet zpět na první krok, ale ihned vidíme, co v košíku máme a co kupujeme.

Je zde také viditelný kontakt, pokud si s něčím nevíme rady, tak nás jako první napadne zavolat, nikoli hledat informaci na eshopu, zda tam náhodou někde není. Je tedy opět minimalizována možnost odchodu z objednávkového procesu.

Vasecocky.cz

Doprava a platba
Vasecocky.cz

Osobní údaje:
Vasecocky.cz

Zde zůstal umístěn kontakt na bezplatnou linku v headeru. V pravé části objednávkového procesu je stejně jako u prvního příkladu vypsán obsah košíku, tedy co si objednáváme. Návštěvník tak nemusí přecházet na první krok, aby si ověřil, co má v košíku.

Shrnutí

Snažte se o minimalizaci objednávkového procesu tak, aby návštěvník neměl možnost kde odejít a soustředil se jen na dokončení objednávky. Viděl už jsem eshopy, kde ještě v košíku promovali nejprodávanější zboží nebo nejrůznější akce, což je určitě špatně. Místo, aby zákazník nakoupil více zboží, tak se může stát, že jej daná nabídka zaujme a začne zkoumat podrobnosti o tomto produktu, což může způsobit, že odejde jinde. Pokud máte eshop, tak Vám doporučuji se zamyslet nad touto minimalizací v návaznosti na ukázky výše, které jsou provedeny správně. Určitě to ve velkém měřítku ovlivní počet dokončených objednávek.

Tento článek byl zaměřen pouze na výše uvedené 3 otázky, neřešil navigaci, obsah jednotlivých částí nebo počet kroků objednávkového procesu. Líbí se Vám článek? Uvítali byste více takových příkladů z praxe?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

10 komentáře v článku “Maximalizujte počet dokončených objednávek v eshopu” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Dobrej článek. Minimalizace rušivých faktorů v rámci nákupního procesu je určitě dobrá věc. Nelze to ale úplně zevšeobecňovat – např. v některých případech může cross-selling v nákupním košíku zvýšit průměrnou hodnotu objednávky. Vše je nutné podrobit nějakému testování, popř. analýze, pokud jsou dostupná už nějaká data o využívání nákupního procesu.

    A odpověď na otázku v článku – ano, určitě bych uvítal více podobných příkladů z praxe:)
    Zdeněk Hejl recently posted..Jak efektivně plánovat svůj čas aneb 26 tipů pro time managementMy Profile

  2. Třeba astratex, nabídka tašky a dole další produkty. Podle mě cross-sell/up-sell sice může snížit % objednávek, ale pokud ti ve větším poměru zvýší hodnotu objednávky, tak je to OK.
    Také jsem pro více praktických ukázek.

  3. Pingback: Jak by měl být zpracován košík na eshopu? Ukážeme si prakticky | Kvasnička Jan - Blog

Leave a Reply to Kvasnička Jan Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge