Jak by měl být zpracován košík na eshopu? Ukážeme si prakticky

Na toto téma se mi na posledním školení strhla poměrně dlouhá a hodně zajímavá diskuze. Rád bych se k ní zpětně vrátil a trochu více toto téma rozebral. Diskutující totiž měli různé zpracování košíků a začali si vzájemně argumentovat, proč to mají zrovna tak a co je lepší pro návštěvníka. Dnešní článek bude zaměřen jen na zpracování košíku, a že si ukážeme opravdu hodně možností. Na téma Optimalizace objednávkového procesu jsem již článek psal. Budu moc rád za jakékoliv názory do diskuze, jelikož zde je hodně co diskutovat.

Co vše by měl košík obsahovat?

Nejdelší diskuze byla okolo zobrazení ceny a počtu kusů. Na školení se sešli představitelé prvních 3 možností, a pokud se podíváme na velké zahraniční hráče, tak například Zappos.com nezobrazuje ani cenu ani počet kusů (ukázky jsou brány z různých eshopů):

Zobrazení pouze ceny

Zobrazení pouze ceny

Zobrazení pouze počtu kusů

Zobrazení pouze počtu kusů

Zobrazení obou údajů

Zobrazení obou údajů

Není zobrazena ani cena ani počet kusů

Zappos.com

Co je tedy správně a kdy se která možnost používá? Je to hodně případ od případu. Já si myslím, že pouze jedna z informací, ať již cena nebo počet kusů, se používá na takovém eshopu, kde lidé nenakupují několik různých druhů zboží, ale eshop je zaměřen na daný segment trhu. Nejčastěji to můžeme vidět na eshopech s módou. Počet kusů i cena se zobrazuje tam, kde je hodně různorodého zboží a kde je průměrně větší počet produktů na jednu objednávku, například obchodní domy. Hodně se prezentuje zobrazení obou informací na eshopech s elektronikou. Když ale srovnáme dva velké hráče na trhu Mall.cz a Alza.cz, tak Mall zobrazuje obě informace, ale Alza pouze cenu. Proč tomu tak je? Co si myslíte Vy a ke které variantě se přikláníte?

Kdy tedy zobrazit počet kusů a kdy cenu? Další záludná otázka. Hodně eshopů zjišťuje, kolik kusů je průměrně na objednávku a pokud se jedná o malé číslo, tak počet kusů nezobrazují a mají zde uvedenou pouze cenu. Pěkným příkladem může být eshop s luxusními kabelkami.

Zde jsou další příklady, které jsem viděl v praxi:

  • Eshop s módou pracuje s cenou za dopravu zdarma od určité částky, např. 1 200 Kč, tak to výrazně prezentoval a v košíku byla zobrazena pouze cena
  • Eshop s módou pracoval s počet produktů 2+1 zdarma a byl velice úzce zaměřen, tak měl zobrazen pouze počet kusů

Když se ale zamyslím nad tím, jak reagují lidé na testování, tak většinou chtějí znát jak cenu, tak počet kusů. Často si totiž letmým pohledem ověřují, zda již zadali všechny produkty do košíku, které chtějí nakoupit, nebo nikoli. Jaký na to máte názor Vy?

Pokud vypisujeme cenu i počet kusů, jak to máme vypsat?

Je potřeba, aby na první pohled byla cena i počet kusů přehledně vidět, tedy ideálně je mít vypsány nad sebou a navíc odlišeny od zbytku textu, nejčastěji pomocí tučného písma. V ukázce jsou dva příklady a sami můžete zhodnotit, který se Vám lépe čte. Výpis ceny a počtu kusů na řádek moc nedoporučuji, i když se některé eshopy snaží barevně odlišovat čísla od zbytku textu. Přece jen, pokud jsou tyto informace nad sebou, tak je to pro nás pouhým letmým pohledem lépe čitelné, než když je to na řádku.

Tučný výpis ceny a počtu kusů

Zobrazení obou údajů

Nepřehledné výpisu košíku

Nepřehledný výpis košíku

Kdy zobrazit počet položek a kdy počet kusů?

Tady častokrát slýchám: “Jaký je v tom vůbec rozdíl”? Pokud kusů ukáže přesný počet kusů, který jste si objednali. Pokud například na eshopu Mall.cz objednám 3x stejný kávovar, tak se mi zobrazí 3 ks. Pokud ale na eshopu Parfums.cz objednám 3x stejný parfém, zobrazí se mi 1 položka a cena pro 3 kusy (v ukázce 3x parfém za 373 Kč). Proč tomu tak je? Proč to není jednotné? Na eshopu, kde je velká pravděpodobnost, že budu kupovat více kusů jednoho produktu, tak je mnohem lepší zobrazit právě informaci o položce, než o kusech, která může být zavádějící. Například sám na Parfums.cz nakupuji a většinou kupuji 3 druhy parfému s tím, že dva z nich kupuji vždy 2x (nákup společně s bratrem). Takto si sám na první pohled ověřím, že již mám v košíku 3 položky, tedy mé 3 druhy parfémů, a poté si udělám kontrolu v prvním kroku objednávkového procesu o počtu kusů. Dává to smysl, nebo máte jiný názor? Samozřejmě si to mohu úplně stejně ověřit i naopak. Proč tomu tedy tak je a není to jednotné?

Mall.cz

Košík Mall.cz

Parfums.cz

Košík parfums.cz

Zobrazit v košíku cenu s DPH, bez DPH nebo oboje?

Někteří tvrdí, že se to vůbec nehodí, že to je špatně a proti zvyklostem, už i takový názor jsem slyšel. Co když ale máme eshop, kde je poměr nakupujících s a bez DPH skoro stejný? Jak to řešit v tomto případě? Každého zajímá jiná cena. Je pravda, že takových eshopů mnoho nenajdeme. Jestli na tom nejste podobně jako tento eshop, tak vždy zobrazujte pouze jednu cenu, a to s DPH, na kterou jsme nejvíce zvyklí a je to nejčastější zobrazení.

Zobrazení ceny s i bez DPH

Košík a DPH

Potřebuji opravdu zobrazit cenu také v jiné měně?

Další ze zajímavých možností, kterou ale nedoporučuji. Někteří zobrazují cenu ještě v jiné měně v košíku, což může působit nepřehledně. Návštěvník by měl mít možnost zvolit si v jaké měně chce ceny zobrazovat, pokud je to nutné, aby tam bylo více měn na eshopu, ale nikoli aby vše bylo prezentováno v košíku.

Zobrazení ceny v Kč a Eurech

Zobrazení ceny s Eurech

Mít ikonu nebo nikoli?

Na toto téma se mi hodně líbila diskuze na školení. Myslím si, že přehledná a jednoznačná ikona je potřeba, jelikož stránky na první pohled nečteme, ale skenujeme, a právě ikony nám pomáhají k určení důležitých prvků na webu. U eshopu je nejdůležitějším prvkem právě košík. Pozor ale, aby ikona byla opravdu jednoznačná. Už jsem několikrát narazil na ikony, které měly k nákupnímu košíku opravdu daleko, ale grafik se na nic opravdu vyřádil. Pro starší lidi nebo ty méně znalé IT je jednoznačnost ikony hodně důležitá, proto prosím nevymýšlejte různé zákeřnosti nebo speciální podoby. Myslete na svou cílovou skupinu.

Přehledná ikona

Zobrazení obou údajů

Méně přehledná ikona (vhodná pro mladou cílovku)

Košík a méně přehledná ikona

Ukázky košíků bez ikony

Košík bez ikony

Košík bez ikony

Košík s nevýraznou ikonou

Košík s nevýraznou ikonou

Musí mít košík nadpis?

Pokud košík obsahuje přehlednou ikonu a jez něj jednoznačně poznat, že se jedná o košík, myslím si, že nadpis již není potřeba, ale může to být zajímavé téma na diskuzi. Hodně také záleží na zpracování košíku a jeho správném umístění v pravém horním horu eshopu. Také okolí dokáže hodně napovědět, zda jsou na něj nalepeny další prvky, nebo nikoli.

Změna barevnosti ikony po naplnění? Případně grafická změna podoby?

Již několikrát jsem viděl, že se snaží eshopy přijít s něčím inovativním, jako například se změnou barvy ikony po naplnění košíku. Když jsem takový eshop testoval, lidé se spíše ptali, proč tomu tak je a kolikrát je ten správný důvod ani nenapadl. Už z tohoto důvodu bych takové věci nezaváděl, protože to spíše mate, než aby na to byli návštěvníci zvyklí. Navíc by to určitě nějakou dobu trvalo a každý eshop bude mít jinou barevnost.

Jiným příkladem je změna ikony, která je také poměrně populární. Ta už je více jednoznačnější, než změna barevnosti ikony. I tak si ale nejsem jist, zda bych ji zaváděl nebo nikoli, jelikož spousta lidí nad tím může uvažovat, i když nám se to zdá jasné. Jaký na to máte názor?

Ukázka grafické změny

Ukázka grafické změny

Ukázka grafické změny

Ukázka změny ikony

Ukázka změny ikony

Ukázka změny ikony

Musíme mít velké call-to-action tlačítko nebo odkaz u košíku? A měl by být košík jeden velký odkaz?

Myslím si, že velké tlačítko nebo odkaz již není třeba. Hodně se to ale odvíjí od faktu, zda je celý košík jeden velký odkaz nebo nikoli, aby jsme měli co nejjednodušší přechod na objednávkový proces. Na to by mělo být vždy myšleno. Nepoužívejte pouze texty jako odkaz pro přechod do objednávkového procesu. Může se stát, že návštěvník klikne mezi a bude už čekat na přechod, ale nic se nestane. Nezapomeňte, že samotná ikona by měla mít také odkaz. Osobně doporučuji zpracovat košík jako jeden velký odkaz.

Ukázka košíku s velkým tlačítkem

Ukázka košíku s velkým tlačítkem

Ukázka košíku s odkazem

Ukázka košíku s odkazem

Je hover efekt košíku důležitý?

Spousta lidí se ptá, proč mít hover efekt košíku a zda je důležitý. Při nakupování se Vám může stát, že Vás něco vyruší, telefon, zvonek, zvíře, dítě, manžel/ka, kdokoliv, a Vy si pak sedáte po čase znovu k eshopu a chcete v nákupu pokračovat. Jak si nejlépe ověříte, co již máte nakoupeno? Pouze najedete myší a vše zjistíte, ušetříte klik navíc. Někteří se dnes snaží už do hover efektu košíku přidávat informaci o tom, zda již je doprava zdarma nebo nikoli, což může být také zajímavá varianta.

Ukázky hover efektu košíku

Hover efekt košíku

Hover efekt košíku

Pozor na informaci o dopravě zdarma hned v košíku

Několikrát jsem narazil na eshopy, které se snaží prezentovat dopravu zdarma už v košíku, ale většinou si neuvědomí, že to může hodně mást. Jde především o slovíčkaření. Například zde v ukázce je doprava zdarma od 3 000 Kč, ale pokud už vložíme něco do košíku, tak přesně nevíme, jak je to myšleno. Pozor na to. Kdyby zde bylo napsáno “Do dopravy zdarma chybí:”, tak by to bylo mnohem jednoznačnější.

Ukázka dopravy zdarma v košíku

Ukázka dopravy zdarma v košíku

Ukázka dopravy zdarma v košíku

Jak prezentovat prázdný košík?

Jak by měl vypadat prázdný košík a co by zde měl být za text? Nebo případně 0 Kč a 0 položek? Co si myslíte zde? Tuto část nechávám otevřenou pro komentáře.

Ukázky prázdného košíku

Prázdný košík

Prázdný košík

Shrnutí

Jak vnímáte prezentaci košíku Vy? Řekli byste, že se o tom dá napsat tolik a že je opravdu tolik různých způsobů zpracování? Jaké zpracování se Vám líbí nejvíce a co říkáte na jednotlivé části? Budu moc rád za diskuzi, jelikož to je to, co od článku očekávám, tak doufám, že se zapojíte, děkuji moc.

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

13 komentáře v článku “Jak by měl být zpracován košík na eshopu? Ukážeme si prakticky” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Honzo, díky za super článek. Já to vidím tak, že (jako většinou) neexistuje jedno správné řešení. Podle mě by se vždy mělo začínat od cílových skupin/person, pro které je e-shop připraven. Letos na jaře jsem byl zapojen do redesignu jednoho e-shopu, kde nakupují z velké části školy a úřady. Jde o docela specifické cílové skupiny, které mají i specifické požadavky (často například nakupují jeden produkt v objednávce řádově ve stovkách až tisících kusů).

    Během přípravy designu a testování jsme například zjistili, že u košíku prostě musí být napsáno “Nákupní košík”, jinak jej uživatelé z těchto cílovek přehlíží. Svou důležitost v tom ale asi sehrálo i to, že redesignovaný web je hodně odlišný od toho původního a přesunovala se i pozice, kde je košík umístěn.

    Právě tyto skupiny zajímá i přesný počet kusů daného produktu (přesto, že jsou to ty stovky nebo tisíce), což jde proti tomu, co v článku popisuješ.

    Takže moje finální stanovisko je – poznejte cílové skupiny, udělejte testování (při redesignu ideálně starého i nově připravovaného designu), sesbírejte data a až potom se rozhodujte. Co snad ale platí obecně je, že celý košík musí být odkaz, s tím naprosto souhlasím :-)
    Martin Šimko recently posted..Jak v Gmailu vrátit starý styl psaní e-mailůMy Profile

  2. No mi se líbí košík od mall.cz. Počet kusů je dobře vyobrazeno a také cena. Třeba jak je ta doprava zdarma, tak určitě souhlasím, že by tam mělo být do dopravy zdarma, protože z toho jsem byl celkem teď zmatený.

    Nevím jestli dávat do košíků také částku v eurech. To by mělo být spíše ošetřené podle toho, že když uživatel přijde ze slovenska, tak má automaticky všechno v eurech a i košík. Zbytečnost dávat jinou měnu vedle Kč, když je to zákazník z česka..

    S ikonkou mi připadá košík lepší.
    Tomáš recently posted..Ahoj všichni!My Profile

  3. Zobrazení Kč a eur vedle sebe je podle mě nešťastné. Ale když Slováci přecházeli na euro, tak bych si dovedl představit, že by vedle sebe na nějaký čas byly slovenské koruny a eura. :-)

  4. Z pohledu lajka mě doprava zdarma (popř. cena dopravy) v košíku nezajímá. Když potřebuji nějaké zboží, tak si ho koupím tak jako tak. Stačí, když je doprava zdarma napsána někde v hlavičce poblíž košíku. Součástí košíku bych ji nedával. Pěkně vyřešený košík dle mého názoru má například tsbohemia.

  5. My zobrazujeme vše, zdá se nám to lepší. Ale teď probíhají nějaké testy a než se ohledně ikonky košíku dopracujeme nějakého kloudného výsledku, tak to vidím tak na další 2-3 roky zkoušení. Pak dám vědět výsledek.

Leave a Reply to J. Bereza Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge