Barcamp Vsetín 2013 a jeho průběh

Dne 19.1.2013 se konal Barcamp Vsetín a o tuto akci byl opravdu velký zájem. Svědčí o tom přihlášky, které byly vždy během pár minut, někdy i sekund, rozebrány. Po účasti na Barcampu Ostrava, o kterém jsem psal článek, jsem si tento nemohl nechat ujít a jako každý jsem byl hodně zvědav, kolik nových informací se dozvím. Mezi řečníky byla zvučná jména a nebylo jednoduché si vybrat program. Předem se omlouvám za horší kvalitu fotek a za případné chyby v textu.

Organizace

Organizačně bylo vše super. Přednášející minimálně přetahovali, vše se dalo najít hned napoprvé a byli zde velice příjemní lidé. Rozpis přednášek byl skoro na každé zdi vylepen, což bylo super, protože jsem nemusel vytahovat telefon, abych věděl, co bude následovat. Hodně příjemným překvapením bylo jídlo, které si všichni moc pochvalovali. Sponzorem cateringu byla společnost DámeJídlo.cz. Jedinou výtku mám k pití, jelikož zde byly rozdávány energetické nápoje SHOCK. Pokud jste si dali jeden, tak jste byli přeslazení na celý den a více se to pít nedalo, tedy jak kdo. Čistá voda nebo alespoň nějaké pití na prodej by bylo super. Jinak bylo vše perfektní.

A nyní už se můžeme dostat k jednotlivým přednáškám. Videa ze všech přednášek mají být zveřejněny během několika týdnů.

Šťastný marketing – Vladimír Přichystal

Vladimír pracuje jako konzultant internetového marketingu ve společnosti Besteto.cz. Přednáška začala zamyšlením, co to vůbec šťastný marketing je, co je smyslem života, co je to štěstí, co nás motivuje a proč bychom toto štěstí měli přenést do práce, abychom měli šťastné klienty. Líbilo se mi, jak Vladimír pracoval s publikem a otázkou „Kdo z Vás má, nebo měl partnera, přihlaste se“ popíchl publikum k tomu, aby se po ránu více probralo.

Hodně mě zaujalo zamyšlení nad tím, jak bychom měli maximalizovat štěstí klienta, a neměli bychom mu dávat podněty k tomu, aby vydělával např. o 5 000 Kč více, když víte, že s tím bude mít daleko více práce a ve výsledku se mu to nevyplatí. Dále mě hodně zaujalo zamyšlení, jak mít rád klienty, kteří na první pohled nejsou jednodušší. Vladimír k tomu uvedl příklad z praxe, kdy měl klienta pana Lišku, který mu stále dával výpovědi spolupráce po každém odvedeném úkonu. Vždy se ale vrátil, protože věděl, že nikdo jiný by mu s jeho přístupem nepomohl. Definoval to jako jejich symbiózu a proto si i tohoto klienta oblíbil. Přednáška končila rozdělením temperamentů člověka v návaznosti na pohled racionální vs iracionální, extrovert vs introvert, a jejich přístupů k práci:

  • Cholerik
    • Vůdčí typ
    • Snadno se rozhoduje
    • Nejméně citlivý
  • Sangvinik
    • Obchodní zástupce
    • Inspirativní i ovlivnitelný
    • Bezstarostný
  • Melancholik
    • Analytik, programátor
    • Má v životě řád
    • Má rád pevná pravidla
  • Flegmatik
    • Nevadí mu dostávat úkoly
    • Nerad se rozhoduje
    • Citlivý, stálý

Zde je pár dalších zajímavostí z přednášky:

  • Je důležité, aby byl klient šťastný
  • Pokud dosáhnete požadovaných výsledků – z klienta se stává šťastný klient
  • Vybírejte si šťastné klienty
  • Každý klient nám může něco dát
  • Nejsou lepší nebo horší temperamenty – respektujte se
  • Chceme být všichni šťastní, tak si v tom vzájemně pomáhejme

Vladimír Přichystal

Pojďme si povídat o knize principy webdesignu – Jan Řezáč

Honza pracuje jako webdesignér a konzultant webových projektů – filosof.biz. Konečně vím, proč má tu „ukřičeně vysmátou“ fotku skoro všude. Jeho profi úsměv s nadzvednutým obočím se nesl celou přednáškou a posléze jeho smích napříč mnoha dalšími přednáškami. V Ostravě byl za nejhlasitějšího David Grudl, ale zde jej Honza zastínil :) Už na první pohled šlo vidět, jak zkušený speaker je. Přednáška byla velice energická a plná vtipu.

Honza se zaměřil na to, co by se měl naučit začínající webdesigner a co vše bude kniha obsahovat. Měl by se dozvědět, jak navrhnout web, popisovat řešení místo popisování problémů. Zde jsou aktuální informace o knize:

  • Forma – asi tištěná
  • Cena – asi drahá
  • Termín – snad v září
  • Aktuální stav – asi 40%, už chybí jen vyplnit text mezi nadpisy

Hodně se na přednášce diskutovalo na téma posledního článku, který Honza napsal: DPMB: výběrové řízení z pekla. Několikrát zdravil právě DPMB na kameru. Doporučuji všem si tento článek přečíst. Už se těším na video, abych se na tuto přednášku podíval ještě jednou. Zde je pár dalších zajímavostí:

  • Cílem webdesignu jsou funkční weby
  • Design buď funguje, nebo nefunguje. Není to o názoru klienta
  • Tvorba webu nekončí tím, že se web spustí

Jan Řezáč

Prečo byť a prečo nebyť na sociálnych sieťach – Dušan Šimonovič

Dušan pracuje jako marketér videoher a stratég/manažer nejsilnějších videoher kanálů ČR/SR. Přednášku začal zajímavou otázkou: „Je to stále in?“. Mezi nejhledanější slova na Seznamu za poslední rok patří 1. Facebook, 2. Youtube, 3. Google, což znamená stále větší a větší vliv sociálních sítí. Dále se zabýval vazbami kontaktů a k čemu vlastně sociální sítě využíváme.

Mezi nejzajímavější myšlenky prezentace určitě patří: „Nechte to číst ostatní, oni poté ten hodnotný obsah budou sdílet“. Dušan narážel na to, že nemá RSS čtečku a nečte pravidelně magazíny, ale sleduje sociální sítě a vidí, o které články je zájem. Ty si následně přečte. Práci filtrování kvalitního obsahu za něj odvedl někdo jiný. V mém případě, kdy mám v RSS více jak 250 magazínů a blogů, to je přesně naopak. Hodně zajímavý přístup.

Popisoval také, jak si lidé hrají s myšlenkou: „Moje sociální síť je plná debilního obsahu“. Obsah, který získáváme ze sociálních sítí je tak kvalitní, jak je kvalitní naše síť. Je to tedy jen o tom, jak si jí nastavíme a s kým budeme v kontaktu. Zde je pár dalších zajímavostí:

  • Širší dosah = větší zásah
  • Pasivní vs aktivní účast, někdy je „Mlčeti zlato“
  • Twitter je koktejl party

Dušan Šimonovič

Jak souvisí data pro Zboží.cz a Heureku se SEO či konverzním poměrem e-shopu – Michal Janík

Michal je specialista na SEO a konzultant marketingu na internetu. Je majitel agentury Besteto.cz. Na začátek chválím méně vousů oproti Barcampu v Ostravě, kde jsem si nebyl jistý, zda jsem jej poznal :) Michal začal přednášku zamyšlením: „Co má společného SEO a vyhledávače zboží“ a jaký je vliv zapojení strojů: jsou rychlejší, mají větší výkon, jsou spolehlivější, levnější a nemají emoce.

Hodně rozebíral, co vše může být v XML eshopu špatně. Praktické ukázky vycházely z reálných auditů služby, kterou Michal také představil: Mergado.cz. Můžete si zde nechat provést audit vlastního XML zdarma. U každé praktické ukázky Michal také hodnotil vliv na SEO jednotlivých částí. Bylo super vidět, jaké nejčastější chyby jsou v XML a jaký to může mít opravdový dopad na fungování na srovnávačích. Pokud máte eshop tak doporučuji Mergado vyzkoušet.

Snad Michal prezentaci s ukázkami brzy nasdílí.

Michal Janík

Co nám ukazují vědecké výzkumy o spokojenosti – Petr Dombek

Petr pracuje jako konzultant v GrowJOB institute. Na přednášku jsem dorazil bohužel trochu opožděně, jelikož jsme se zakecali ohledně Mergada. Petr hodně narážel na fakt, že je ve světe spoustu informací: „V chaosu dostupných informací jsou výzkumy těmi nejkvalitnějšími“. Hodně se mi líbil příklad k rozhodovací paralýze: „Na pacientovi vyzkoušeli všechny léky, ale nic na něj nezabralo. Proto jej lékař poslal na operaci. V den operace se lékaři ozvali, že našli ještě jeden lék, který nevyzkoušeli. Lékař se měl rozhodnout, co udělá, zda jej pošle na operaci nebo vyzkouší lék. 72% lékařů se rozhodlo vyzkoušet lék. Nyní byla popsána druhá stejná situace, ale v den operace se lékaři ozvali, že ještě dva léky nevyzkoušeli. V tomto případě se 47% lékařů rozhodlo poslat nemocného na operaci.“

Dále se Petr zabýval vlivem dopaminu. Hodně se mi líbilo definování druhů spokojenosti: JOY, FLOW a MEANING. Na to navázal nástroji, které se používají pro zvýšení spokojenosti:

  • Flowlístek
  • Deník
  • Sociální kontakt
  • Náhodné činy laskavosti
  • Vystupování z komfortní zóny
  • Úsměv

Zde je pár dalších zajímavostí:

  • Možnost výběru je nepříjemná
  • Člověk si spíše nakoupí pokud má menší možnost výběru
  • Spokojený člověk dosahuje lepších výsledků
  • Člověk si zvykne na jakékoliv pozitivní podněty (krásný příklad s Nobelovou cenou)

Petr Dombek

Kurva naučte se už používat ten email – Marek Prokop a Anna Filkuková

Marek Prokop je majitel společnosti Prokop software a všemi známý řečník, a Anna Filkuková je Bridget Jones českého Twitteru se zálibou v marketingu. Marek už přes 10 let plánuje napsat knihu o tom, jak lépe používat email a tato přednáška jej má v tomto nakopnout. Snad se knihy brzy dočkáme. Přednáška začala „zvoláním“ Anny „Kurva naučte se používat ten email“, čímž si v ten moment oba řečníci získali pozornost všech. Anna možná mnohem více díky jejím „playboy ouškám“. Poté už se vrhli na problematiku emailů.

Email by měl být jedinečný, důležitý, naprosto jasný a srozumitelný. Definovali nemoc, E-mailitida a následně také její symptomy:

  • 1. Chronické sledování emailů
  • 2. Předmětový průjem (Prosba, Problém, Pomoc)
  • 3. Zvýšený krevní tlak (z obsahu)
  • 4. Kašlete na formátování a vyjadřování (nespoléhejte na HTML formátování)
  • 5. Nadýmání podpisu

Měli bychom si ujasnit, co chceme emailem vyjádřit:

  • Nic, odpovídám na email
  • Chci odpověď
  • Chci jinou akci
  • Chci ukončit komunikaci

Přednáška byla plná praktických ukázek, jak by to nemělo vypadat nebo naopak jak by to mělo být správně. Marek také řekl zajímavou myšlenku: „Každý email by měl mít pouze jednu otázku“. Reálně si to moc nedovedu představit, jelikož často dávám číslované otázky v emailech. Také mluvili o tom, že výzvy by měly být v emailu až nakonec, aby si je čtenář zapamatoval. Už se těším na knihu.

Marek Prokop & Anna Filkuková

Podnikání v 21. století v 2.0 – Filip Dřímalka

Filip Dřímalka pracuje ve společnosti EF1 a zabývá se firemním poradenstvím a marketingem. Na jeho přednášce jsem již byl na Barcampu v Ostravě a byl jsem zvědav, jak ji upraví. Zde budu psát pouze části, které jsem neuvedl v článku o Barcampu v Ostravě.

Musím říci, že byla poměrně dost obohacená. Přednášku začal s myšlenkou: „Nezáleží na tom, zda projekt vyjde, ale měli byste jej dělat s láskou a vášní“ a přidal příklady Henryho Forda nebo Akio Mority, majitele Sony.

„Snažte se dávat něco za nic a uvidíte ten efekt“ byla další myšlenka a uvedl příklad se saunou a vymačkaným džusem, kdy pokud by mu někdo donesl do sauny právě vymačkaný džus, tak by tuto saunu všude doporučoval a dělal jí tak sám reklamu, protože by se mu to líbilo. Majitele sauny to stojí pár korun, ale efekt je obrovský.

Filip hodně využívá služeb a několik z nich doporučil:

Zde je pár dalších zajímavostí z přednášky:

  • Shame is a dream killer
  • Každý z úspěchů je vykoupen velkou prací
  • V dnešní době máme spoustu možností komunikace
  • Využívejte netradiční místa pro komunikaci
  • V jednoduchosti je síla
  • Využívejte prozákaznický přístup
  • Využívejte partnerství
  • Naučte se psychologii
  • Nebojte se zkrachovat a buďte v pohodě

Hodnocení Filipové prezentace na Barcampu v Ostravě si můžete přečíst zde.

 

Filip Dřímalka

#UXUI: Takové ty praktické věci a vůbec – David Grudl

David Grudl je autor frameworku Nette, školí vývoj webových aplikací a je to „neskutečný raubíř“, jak v Ostravě poznamenala jedna kamarádka. Hned první věta mu nešla rozumět a pak přišla první perla: „Buď mám tak strašně vychlastaný hlas nebo tady blbnou reproduktory“. Poté už se pustil do definování UI a UX. Zajímavá myšlenka zazněla hned poté: „Více proč je v UX to X? Protože X je sexy. Kdyby se sex psal jinak, a X tam nebylo, tak by to třeba lidi ani tolik nebavilo“.

Přednáška obsahovala hodně praktických ukázek, především formulářů, kde je nutné vyplnit jméno a příjmení odděleně. Na toto téma byla zajímavá diskuze, kterou korunoval ukázkou špatného skloňování jména na facebooku: „Jak se máš David? Celkem dobře Facebook“. Také se pozastavoval nad nutností vyplnit minimálně 3 znaky pro příjmení, ale co když se jmenujete Ahn Wo? Tak to máte smůlu na hodně webech.

Poté se dostal k příběhu o zakoupení DVD, to zde nebudu popisovat celé, to si prostě musíte poslechnout jakmile bude video. Nejvíce mě dostalo: „Jak ti to DVD načítá, ta se tam ukáže, že nemáš krást a kopírovat, když už sis zaplatil za DVD 399 korun. Poté ti to ukáže reklamu, která nejde přeskočit a následně informaci o tom, že Blu-ray je prostě BOMBA, ale ty máš jen DVD.“ Zde je pár dalších zajímavostí z přednášky:

  • Používejte své vlastní výtvory
  • Hlášení by měly být formou rady

David Grudl

Rejecting Normal: Four ways to start leading an exceptional life – Jeanne Trojan

Jeanne napsala svůj popis na Barcamp takto: „I’m a presentation and pitch trainer and I’m passionate about helping people present their ideas.“ Její přednáška mě velice příjemně překvapila a její angličtině šlo perfektně rozumět. Přednášku začala pohledem na to, co si myslíme, že je normální a co ne, jelikož to každý vnímáme jinak. Hodně se pozastavovala nad závistí a nad tím, jak ji lidé prezentují.

Lidé by měli být více pozitivní a více by si měli všímat „neviditelných lidí“, kterými jsou prodavači atd. Na toto téma uvedla krásné příklady, kdy po 3 roky navštěvovala denně jednu trafiku, a pokaždé si kupovala to samé. Pan prodavač si na ni hodně zvykl a vzniklo mezi nimi pouto. Poté Jeanne změnila zaměstnání a jezdila na jinou zastávku metra. Po 3 nebo 4 letech, teď přesně nevím, jela okolo této trafiky a zastavila se zde, zda tam je ještě ten pán. Když jí spatřil, tak upustil věci z ruk, šel k ní, a zeptal se: „Kde jste tak dlouho byla?“. Krásný příklad o tom, jak může vzniknout pouto mezi cizími lidmi.

Další příklad byl s taxikářem, se kterým si cestou vykládala velice aktivně, i když on neuměl moc anglicky. Ale i přes tento fakt si velice dobře popovídali. Poté Jeanne vystoupila a jelikož to bylo po akci, tak měla hlad a nešla tedy ještě spát. Po 40 minutách se z pod okna ozývalo: „American woman“. Taxikář ji přijel vrátit fotoaparát (nebo kameru, nejsem si jist), který u něj zapomněla. Toto se normálně nestává.

Přednáška byla velice zajímavá a poutavá a hodně jsme na toto téma dále diskutovali na after party.

Jeanne Trojan

Hledání pravdy – Petr Ludwig

Petr je hlavní konzultant a ředitel GrowJOB institute. Už při pohledu na Petra bylo jasné, že náš čeká dobrá show. Přišel v triku, s kravatou a odznakem přišpendleným na poklopci :) V březnu tohoto roku by měla být vydána jeho kniha: „Konec prokrastinace – Jak přestat odkládat a začít využívat svůj potenciál naplno“.

Na začátku prezentace se zamýšlel nad otázkou: „Jak se naučit hledat pravdu?“. Poté vysvětlil, co je to Dunning-Kruger efekt: „Lidé docházejí k neobjektivním a chybným závěrům, ale jejich neobjektivita jim zabraňuje si to uvědomit a připustit“. Příklad uvedl na citrónovém zloději, o kterém si můžete přečíst zde. Najdete zde také více informací, které zazněly v této přednášce, která obsahovala hodně citátů a byla velice poučná.

Petr se snaží zavést pojem „dékáčko“, který by měl reprezentovat právě Dunning-Kruger efekt. Zde je pár dalších zajímavostí:

  • Neobjektivita brání v osobním růstu
  • Neobjektivní lidé mohou s dobrým úmyslem škodit ostatním
  • Stavte na kvalitním zdroji informací
  • Hledejte externí zpětnou vazbu
  • Pracujte na svém kritickém myšlení
  • Hledejte vyvrácení stejně intenzivně jako potvrzení
  • Dejte si pozor na hromadné „dékáčko“
  • Nemějte dogmata

 

Petr Ludwig

After party

After se konal v nedalekém minipivovaru Valášek a na baru byl otevřený účet na 15 000 Kč na pivo, víno a nealko. Sponzorem after party byla společnost Active 24. Byl zde také připraven švédský stůl se samými dobrotami. Co nás ale oslovilo nejvíce bylo pivo, které bylo opravdu vynikající. After byl super, hodně se povídalo, seznamovalo se a diskutovalo. Nejdelší diskuze byla na téma Mac a iOS vs Windows :)

Vše bylo super a hlavně to bylo ve větším poklidu, než after v Ostravě, kde to bylo mnohem divočejší. Tady jsme si mohli více v klidu popovídat a seznámit se. Už teď se těším na další Barcamp.

Více informací najdete na Twitteru pod hashtagem #barcampcz. Jak Vám se líbil Barcamp Vsetín?

 

Kategorie: Recenze | Štítky: | Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

15 komentáře v článku “Barcamp Vsetín 2013 a jeho průběh” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Pingback: 13 tipov pre inbound marketingTak.sk | Tak.sk

  2. Pingback: Ohlédnutí za rokem 2013 aneb investice do vzdělání je pro mě ta nejlepší cesta | Kvasnička Jan - Blog

Leave a Reply to fremy Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge