„Ten SEO a PPC expert byli žabaři, navíc mi pořád mluvili do mé práce“, řekl majitel eshopu

Včera jsem měl velice zajímavou a nečekanou schůzku, kterou si se mnou narychlo domluvil jeden majitel eshopu, který se chtěl pobavit na téma použitelnosti, zvyšování konverzního poměru a marketingu, a já byl shodou okolností v Praze. Bohužel jsem nedostal jeho svolení zveřejnit eshop, který vlastní, ale dovolil mi o této schůzce napsat článek, který může sloužit jako zamyšlení pro některé majitele eshopů nebo služeb. Musím uznat, že tento pán je formát, jelikož dokázal přiznat vlastní vinu (o tom až později) a tímto mu ještě jednou děkuji.

Téma SEO a PPC

Naše diskuze se sekla, když začal vykládat o jeho zkušenostech se SEO a PPC agenturami a specialisty, která byla velice negativní. Říkal mi, že u něj ani jedno nefungovalo a že se jej snažili jak agentury, tak jednotlivci, jen natáhnout o peníze. Proto jim nevěří a jsou to žabaři, co okrádají lidi. Moc mi to nešlo do hlavy, jelikož vím, že většina agentur a jednotlivců u nás už se nějakým směrem posunula kupředu a nezdálo se mi, že by narazil právě on na všechny ty špatné.

Celou situaci jsem pochopil, když mi poprvé ukázal eshop. 3 sloupcový layout slitý do jedné barvy. Jednotlivé prvky menu naházené přes sebe, orientace velice špatná, nevýrazné rozdíly v kategoriích a podkategoriích menu, nulové využívání call-to-action prvků, bez drobečkové navigace s košíkem v pravém sloupci uprostřed pod účtem Google+, a takto bych mohl ještě dlouho pokračovat. Určitě si to dovedete představit. Co se týče on-page faktorů, tak to bylo to samé.

Důvod, proč u něj žádná spolupráce nefungovala, byl vždy ten, že mu psali až mnoho připomínek k úpravám eshopu, který on tak dlouho budoval a dostal někam. Tyto připomínky se týkali jak on-page faktorů, tak marketingu nebo umístění prvků na webu, použitelnosti atd. Bral to tak, že se mu všichni snaží radit, i když se na vývoji eshopu nepodíleli. I přes to trval na tom, že by měla spolupráce pokračovat. Stále ale nechtěl provést žádné změny na svém eshopu. Všichni víme, že toto je určitě velice špatný postoj, jelikož jim házel klacky pod nohy a jejich práce tak nebyla využita na maximum. Každá připomínka, která je věcná a je podložená, není to jen výstřel do tmy nebo obecný hejt, by měla být zvážena. Na maličkostech hodně záleží. Zde jeho přístup udělal to, že místo, aby se někde posunul a využil rad SEO a PPC specialistů a agentur, tak zůstal stát na místě a obhajoval si své myšlenky velice tvrdohlavě.

Chvíli mi trvalo, než jsem mu vysvětlil, že agentury nebo jednotlivci většinou chtějí, aby vše fungovalo, jelikož jedině tak si udrží svého klienta, a proto také často radí nebo dávají podněty ke zlepšení. Za mě bylo zajímavé, že nedokázal pochopit provázanost použitelnosti se SEO a PPC. Když to napíšu hodně obecně, tak SEO a PPC mají přivést návštěvníky na web/eshop, a ti by zde měli nakoupit. Pokud má ale web spoustu chyb v rámci použitelnosti, tak je méně pravděpodobné, že zde návštěvník nakoupí. Provázanost je více než jasná, čím lépe je zpracován eshop v rámci použitelnosti, tím větší úspěšnost bude mít SEO a PPC. Po poměrně dlouhé debatě, během které jsem prezentoval spoustu ukázek z praxe, mi dal za pravdu.

Když jsem si to pak sám přebíral v hlavě, tak vnímám fakt, že SEO a PPC chce většina eshopů nebo služeb, ale o použitelnost nebo zvýšení konverzního poměru se zajímá jen hrst z nich. Ještě méně z nich provádí a/b testy nebo live testování s reálnými uživateli. Profesionální slepota se vypracuje velice jednoduše a pak jako provozovatel vnímáme každou změnu strašně pozitivně, ale pohled zvenčí může být úplně jiný.

Zamyšlení na závěr

Pokud Vám SEO nebo PPC specialista nebo agentura radí nebo dává podněty ke zlepšení, zvažte je. Neříkám, že je to vždy správně, ale minimálně je zvážit, nebo se s někým poradit, má význam. Propojení použitelnosti a těchto dvou odvětví je více než jasná, proto snažte se také pracovat na svém eshopu/webu postupem času a nezůstaňte u první vytvořené verze. Snažte se jej ladit, vždy je co ladit, i na těch největších a nejlepších eshopech/webech, proto stále procházejí určitým vývojem.

Vnímáte to také stejně, že SEO a PPC chce většina, ale už se nestarají o to, jak tomu pomoci? Máte podobnou zkušenost s provozovateli eshopů/služeb, kteří si nechtějí nechat poradit?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

23 komentáře v článku “„Ten SEO a PPC expert byli žabaři, navíc mi pořád mluvili do mé práce“, řekl majitel eshopu” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Naprostý souhlas. Měl jsem například klienta, který chtěl „vyřešit“ obsahový marketing, kde je potřeba alespoň ze začátku větší spolupráce, ale z jeho byl přesný opak. Jak postupuješ v takových situacích? Snažím se o co nejlepší nastavení podmínek na začátku spolupráce, ne vždy to ale jde podle plánu.
    Marek Hnátek recently posted..Originální způsob linkbuildingu č. 14: Péče o stávající odkazyMy Profile

  2. Honzo, mám bohužel řadu podobných zkušeností. Osobně se snažím takové klienty otipovat už na začátku a případné problémové spolupráci se vyhnout nebo z ní rychle vycouvat, pokud cítím, že je druhá strana beznadějně zaseknutá ve svém “vadném” myšlení.

    Druhou stranou ale nejde všechno házet jen na nízkou edukovanost klientů. Poměrně hodně SEO i PPC konzultantů / agentur se profiluje jako experti na dobré SEO / kampaně. Je hezké klientovi radit s použitelností, ale pokud za sebou nemám reference a “image” člověka, který tomu rozumí, pak mi to jaksi logicky nemusí klient jako dobrou radu baštit.

    Dalším důvodem může být i to, že klient s mizerným webem si ho obvykle spíchl svépomocí nebo u nějaké ze známých českých velkovýroben mizerných webů. Radikálnější zásah do webu proto pro něj znamená buď bolestivé a riskantní hledání nového dodavatele, nebo spolehnutí se na radu SEO / PPC konzultanta, který mu taky může dohodit jen své srovnatelně nemožné kamarády a ještě s nechutnou přirážkou (neplatí vždy, ale setkal jsem se s tím praxi vícekrát).

    No a posledním důvodem podobných záseků je dle mého slabá schopnost mnohých SEO / PPC konzultantů argumentovat daty z webové analytiky nebo zorganizovat jednoduchý test. Ono povídat si u kávy o barvičkách, layoutu nebo CTA je sice krásné denní snění, ale pro klienty mnohdy až příliš abstraktní a neuchopitelné.

    Uff, to jsem se rozepsal :-))
    Lukáš Pítra recently posted..Co chtít od analýzy klíčových slov?My Profile

  3. Mám stejnou zkušenost – napsal mi člověk, co chtěl udělat na e-shop PPCčka. A jelikož jsem freelancer a buduju svoje dobré jméno, samozřejmě jsem chtěl, aby se to klientovi co nejvíc vyplatilo. Tím pádem před domluvením spolupráce jsem e-shop projel a objevil spoustu chyb z hlediska právě té použitelnosti, ať už nevhodně zvolená grafika, kontrast, špatně udělanej košík apod. Klientovi jsem všechny tyhle úpravy, kterýma jsem si podmiňoval spolupráci, napsal, on mi poděkoval a spolupráci jsme nezačali. Myslím, že to byl naprosto správnej krok, protože nebudu dělat kampaně někomu, u koho se sedřu, aby čísla šla to plusu. To jsem to radši pustil a věnoval se něčemu užitečnějšímu :) Myslím, že to není od věci i u agentur, prostě spolupráci podmínit úpravama na e-shopu, popsat mu důvody, proč a jak, a pokud i přes to klient nesouhlasí, prostě s ním nedělat. Každej na to má právo.
    David Hořava recently posted..Revoluce na Facebooku? Dnes ještě ne …My Profile

  4. Obvykle zabírá argument o tom, že přece nebudeme vodit návštěvníky na web, kde nebudou umět nakoupit + předložení jednoduchých počtů:

    “Teď nakoupí jeden ze sta. Co kdybychom ze stejné návštěvnosti udělali těch objednávek třeba pět? Když teď získáte 3x více návštěv, znamená to pro vás 3 objednávky navíc. Kdybychom ale nejdřív web vylepšili a pak získali 3x více návštěv, objednávek může být 15.”

    Hodně zjednodušeně řečeno. :)
    Martin Kolčaba recently posted..Poznámky ze SEO Restart 2013My Profile

  5. Mám za to, že ohlídat si minimálně cílovou stránku a proces objednávky je součástí práce PPCčkaře. Mám celkem solidní použitelnostní background, takže leckdy sáhnu až za rámec toho úplně zjevného. Někdy to klienty potěší, někdy poděkují nebo řeknou, že ví, někdy vysloveně cítím “ta si toho navymíšlí”, ale k reálné změně dochází málo a strašně pomalu. Mám ale pocit, že tady bývá selhání na “naší” straně v malém tlaku a nízké argumentaci (a logicky často i slabšímu sebevědomí, když se pohybuju někde za hranicí svého core know-how).
    Petra Větrovská recently posted..Seznamte se s novým Sklikem!My Profile

  6. Osobně se také snažím do použitelnosti mluvit jak to jde, ale bohužel v tom nejsem kovaný. Sice jsem, jako všichni tady koukám, viděl stovky a tisíce webů, tak asi základy dobře poradit umím, ale pokud jde o nějaké sofistikovanější rady, rád doporučím odborníky, třeba právě Honzu Kvasničku, Honzu Řezáče nebo další.

    Osobně se ve své praxi naštěstí příliš nesetkávám s klienty, kteří by na rady neslyšeli, spíš naopak, většina z nich je ráda za každý tip, který jim dávám(e).

    Samozřejmě je blbý, když si klient nechá radit od nějakého ufona co včera odmaturoval na nejtěžším gymplu v Praze ;) a zapracovává prvky, které ten študák má z knížek, nikoli z praxe. Pak to příliš fungovat nemusí…
    Martin Matějka recently posted..Recenze školení SEO od H1.czMy Profile

  7. Ahoj, ja som sa stretla bohužiaľ už viackrát ešte s opačným extrémom a to tým, že klient prdpokladal, že pod pojmom SEO sa skrývala prenájom “osobného otroka”. Tzn. že očakával, že každá rada (konzultácia) bude tranformovaná na automatické manuálne vytvorenie. Teraz hovorím napr. o obsahu webu. Po návrhu, aby sme začali riešiť obsah na webe a zatraktívnili ho, automaticky vyžadoval vymyslenie obsahu ako takého a samozrejme aj jeho vytvorenie. (Pretože ak by to vedel sám, neptrebuje na to SEO odborníka). Extrémy bohužiaľ existujú na oboch stranách, našťastie aspoň tento je v minorite.

  8. Já se s tím setkávám zcela běžně, že klienti mají představu o SEO takovou, že bez toho, aniž by se na jejich web sáhlo, je dostanu na přední pozice ve vyhledávání. A běžně žijí v tom, že když budou na prvních pozicích, tak přijde víc lidí a tím i víc objednávek. Zkrátka, že stačí zaplatit to SEO a pak to půjde samo. A příklad tohoto pána mi to připomíná opět. A tak se snažím své klienty vzdělávat, ale dře to…

  9. Je vidět, že víš o čem mluvíš a je moc super, že si ho přesvědčil. Je potřeba se zaměřovat na web jako komplex příchozích návštěvníků, kteří musí mít co nejsnazší možnost nakoupit.

    Podobně to říkám našim klientům, co si chtěj založit affiliate program. Pokud na první pohled vidím, že jejich eshop je špatně udělaný, tak jim libovolný počet nových návštěvníků, které jim přivedou partneři nepomůže.
    Mário Roženský recently posted..Proč chcete pasivní příjem?My Profile

  10. Sice působím v mírně odlišné (sic příbuzné) oblasti – copywritingu, ale už mám takovou zkušenost. Při své práci se totiž snažím poradit i v dalších věcech, které ní více či méně souvisí.

    Jeden klient měl takto svůj eshop na adrese s pomlčkou, ale už se nestaral o to, že adresa bez pomlčky je obsazená a dokonce v provozu. Takové věci si všimnete, i když nechcete. Šlo o zcela nový, teprve vznikající web. Klient si však poradil nenechal. Svou práci jsem odvedl a šel o dům dál…
    Filip Brůcha recently posted..10 základních faktů o copywritinguMy Profile

  11. Pingback: 2 odlišné směry v linkbuildingu | Neoriginální blog

  12. :D tiez mam taku skusenost, znamy dal sice vela penazi do eshopu, avsak programatori sa on page SEO vobec nevenovali..ked som mu vravel,ze treba toto a toto urobit, tak to odmietol, ze to netreba a SEO mu velmi nezabralo..

  13. Osobně jsem se hodně setkal s majiteli eshopů, kteří nechtěli žádnou změnu. SEO nejlépe za 3000 Kč a nejlépe za měsíc ať jsou na první stránce. Buď jsem se to pokoušel rozmluvit a vysvětlit když to nepomohlo tak jsem od nich dal ruce pryč.

  14. Rozpraval som sa s mnohymi ludmi ohladne SEO, ja si myslim ze aspon u eshopov by mali byt prvorade sluzby pre zakaznika a SEO pride samo. Mozno nie SEO ako ho vnimate vy SEO experti ale tym ze eshop ziska trust, zakaznik sa spolahne ze dany produkt dostane v takej kvalite ako chcel a dostane ho v takej dodacej dobe ako bolo uvedene a mozno prave toto ho dostane na vyssie pozicie ci uz o rok alebo o dva. Ludia budu pisat o stranke pozitivne odporucat a vzikne pasive SEO. Toto je podla mna buducnost …

  15. Tento článek mě zaujal a myslím, že také mám k tomu co říct, bude to asi delší text a předem se za to omlouvám.

    Jsem majitel eshopu který již nyní provozuji třetím rokem, také asi jako každý jiný mám zkušenosti s agenturami zabývajícími se SEO a PPC. Jelikož je tvorba PPC reklam časově náročný běh na dlouhou trať, rozhodl jsem se svěřit obchod do rukou profesionálů. Protože obecně preferuji zaběhnuté firmy s dobrými referencemi, tak jsem šel na jistotu, přímo do H1, které já považuji za špičku na trhu. Bohužel obrat obchodu neodpovídal představám obchodníků a tak mě po ukončení schůzky doporučili na jinou společnost. V té době už H1 patřilo pod Ataxo a tak nemusím zde onu společnost jmenovat :-)
    Každopádně po několika schůzkách jsme s PPC expertem domluvili plán, rozpočet i očekávané výsledky. Mám eshop Enterprise od shoptetu a podotýkám, že jsem apeloval na specialistu, aby mě doporučil, jaké změny mám v rámci tohoto projektu na stránkách provést, abychom výkon PPC kampaní a tím i jeho práci zbytečně nebrzdili. Řekl, že je vše v pořádku.

    Jelikož jsem jeden z těch lidí, co si své vydělané peníze váží, pravidelně jsem s dostupnými nástroji vývoj kampaní sledoval, po třech měsících kdy už jsem začal očekávat nějaké výsledky a optimalizace, tak žádné nechodili. Pravidelně jsem se snažil být v kontaktu (asi 2x do měsíce) a řešit možné problémy a ze začátku nemůžu říct, že se o to také sami nesnažili. Jenomže ani po půl roce výsledky nikde, žádné návrhy na zlepšení, komunikace začala váznout, skončili slibované měsíčné reporty a později i kompletně celá komunikace. O peníze samozřejmě žádali dál, práce však stála.

    Jenom pro představu, pokud průměrná objednávka mého obchodu činí X, tak náklady na tuto objednávku po půl roce optimalizací a práce odborníka byli víc než X, takže moje malá firma šla přímo do krachu.

    Požadoval jsem o výměnu PPC specialistu, jelikož si evidentně nevěděl rady co dál, žádnou odpověď ze strany agentury jsem však nedostal. Byla to složitá situace, jelikož všechny vydělané peníze mizeli v bezedné studni marketingu a já vlastně mohl spoléhat jen na agenturu, ta ale svoji povinnost zazdila. Zastavil jsem tedy financování a ukončil tak probíhající spolupráci. Doposud jsem nedostal žádnou zprávu, zřejmě jim nechybím :-)

    Těžko říct co jsem udělal špatně, resp. co jsem mohl udělat lépe. Rád uznám svoji chybu, ale myslím, že v tomto případě šlo jednoznačně o selhání agentury. Od té doby si PPC dělám sám, není to sice žádná hitparáda a zisky z toho nejsou velké, ale jsou a obchod se opět staví na nohy. Tím chci říct, že o zboží z obchodu zájem je a že neprodávám vzduch v plechovkách.

    Každopádně rád uvítám nový kontakt na profíka, který pracuje sám na sebe a za svojí práci si stojí, ale žádné ročné kontrakty, ani paušály – na to už neskočím.

    Přeji pěkný den :-)

  16. Dnes se snažím číst každý zajímavý článek tohoto blogu, asi to bude na delší dobu, ale získal jste si mě prezentací ohledně affiliate, kterou jsem našel na internetu a z níž jsem získal pro některé své affiliate stránky zajímavé informace. Takže ještě jednou velké díky za takové prezentace.

  17. Docela jsi to tímhle článkem vyztihl. Klient něco chce a nenechá si poradit. Mě docela pobavil článek http://www.mediaunit.cz/seo-optimalizace-a-jeji-ceny/ který popisuje SEO a PCC očima klienta . Kdyby si člověk alespoň pročetl pár článku co to to seo a ppc je tak by alespoň pak nepřišel vykulenej s odmítavým přístupem. Nicméně práce s lidma je vždy těžká

  18. V těchto případech bývá vždycky problém. Ze všeho nejdůležitější je komunikace a snažit se vysvětlit nejenom důvody změn, ale hlavně důsledky toho, kam povede to, že se nic dělat nebude. Naneštěstí občas narazíte na klienta, který se dohaduje jenom pro to, že má pocit ztráty úplné kontroly nad situací. To vám pak nepomůže skoro nic, protože logika už je dávno někde stranou. :D

  19. Pingback: 2 odlišné směry v linkbuildingu | Jiří Franěk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge