Spolupráce při návrhu webu se SEO specialistou, copywriterem nebo specialistou na branding nejsou vyhozené peníze!

Včera jsem měl velice zajímavou konzultaci s člověkem, který má zvláštní názory ohledně návrhu a tvorby webu nebo eshopu. Po domluvě s ním jsem dostal svolení o naší konzultaci napsat článek, jelikož si myslím, že toto téma je hodně aktuální. Navíc to není poprvé, co jsem se s podobnými názory setkal. Myslí si totiž, že návrh webu nesouvisí s lidmi okolo SEO, copywritingu nebo brandingu (o dalších pozicích, jako markeťáci, specialisté na obsahový marketing a dalších, řeč nebyla). Podle něj se jedná o vyhozené peníze a myslí si, že vše v pohodě zvládne designer. Tento člověk si svůj názor hodně těžce obhajoval a byla z toho poměrně dlouhá diskuze plná ukázek z praxe. Pojďme se nyní na toto téma trochu více podívat.

Spolupráce se SEO specialistou

Klient vycházel z přesvědčení, že SEO specialista nastupuje v momentě, kdy už je web hotový a poté je teprve užitečný. Bohužel tento názor je hodně častý. Jak se ale může SEO specialista zapojit už během tvorby návrhu webu? Uvedu příklad na aktuální spolupráci, kterou mám s Pavlem Ungrem, kde vytváříme kompletní návrh eshopu. Před začátkem mojí práce Pavel vyhotovil Analýzu klíčových slov. Poté jsme společně vytvořili Předimplementační analýzu, ve které už byla řešena konkurence, způsoby marketingu, definice specifických, ale i těch základních vlastností eshopu a spoustu dalších důležitých prvků. Teprve na základě odpovědí od klienta Pavel vyhotovil Návrh informační struktury, který jsme poté společně konzultovali vzhledem k návrhu webu. Po této fázi započala má hlavní část práce, a to samotný návrh eshopu, který jsem zpětně konzultoval s Pavlem. On mi říkal své připomínky v rámci SEO a jeho zkušeností. Musím říci, že i když mám poměrně dobré povědomí o tomto oboru, tak tato konzultace vždy přinese něco hodnotného pro finální návrh a veškeré své výstupy takto konzultuji. Určitě jsou projekty, kde se na SEO až tolik nehledí, ale v případě tohoto eshopu je hodně důležité.

Pokud nespolupracujete se SEO specialistou přímo od začátku projektu, domluvte si s ním alespoň konzultace a hodnoťte svůj finální návrh. Díky tomu ušetříte klientovi spoustu financí v pozdější fázi, kde už by se musely provádět složité úpravy. Ověřenou spolupráci mám také s Lukášem Pítrou, Martinem Matějkou nebo Martinem Kolčabou.

Spolupráce s copywriterem

Zde měl klient velice zajímavý názor, a to že copywriter nastupuje až ve fázi, kdy už je celý web naprogramován, tak teprve “začne ládovat” texty. Opět uvedu příklad spolupráce na tvorbě návrhu eshopu, kde jsem spolupracoval s Marcelem Kupkou, což je copywriter, specialista na email marketing a komunikaci. Ještě před samotnou tvorbou návrhu eshopu měl Marcel s klientem několik hodin konzultací a získávání zpětné vazby. Poté poslal první návrhy textů pro detaily produktů, připomínky k obsahu, homepage a spoustu dalších materiálů, které byly konzultovány v celém týmu. Tyto materiály perfektně posloužily už pro Návrh informační struktury, kde by bez jeho vstupu do projektu bylo několik důležitých věcí opomenuto. Díky tomu, že texty už měly reálnou podobu, tak o to lepší byl výsledný návrh eshopu. Nemuselo být spekulováno, zda v tomto místě bude takový a tak dlouhý text, jelikož již byl připraven. Jednalo se o eshop s menším počtem hodně specifických produktů, kde právě texty byly jednou z nejdůležitějších částí. Také k výslednému návrhu měl hodně dobrých připomínek a návrh byl ještě doplněn.

Opět stejné doporučení jako v části výše: domluvte si minimálně konzultace s copywriterem, pokud jej nevyužíváte. Jeho pohled na projekt je velice důležitý a jeho zkušenosti opět ušetří spoustu financí, které by padly na pozdější předělávání. Pozor na výběr copywritera, jelikož ti, kteří píši jen články pro magazíny, nejspíše nebudou mít potřebné zkušenosti.

Spolupráce se specialistou na branding

I zde měl klient jasno a podle něj specialista na branding nastupuje ve chvíli, kdy je něco špatně a je potřeba projektu určit směr. Opět s tímto tvrzením nesouhlasím a uvedu příklad z praxe. Spolupracoval jsem na návrhu webu pro jednoho lektora. Ten díky spolupráci se specialistou na branding poslal podrobný popis toho, co od webu očekává, jak jej chce směřovat a co by měl web návštěvníkovi říci. Jeho představa byla jednoznačná a bylo pouze potřeba ji převést do grafické podoby. S tímto člověkem se spolupracovalo opravdu perfektně, jelikož odpadla nutnost dlouhých schůzek a volání, vše šlo nějak samo a rychle, bez problémů. Mé připomínky byly zapracovány do celého návrhu webu a klient byl spokojen. Tento stav zde byl právě díky tomu, že jeho představy lépe zformuloval specialista na branding, jehož jméno bohužel neznám. Kdyby se s ním nesešel, tak by neměl jasnou představu a společně bychom museli vše procházet bod po bodu. Netvrdím, že to je špatně, ale ušetřilo mu to spoustu času a hlavně si sám udělal pořádek v hlavě a v tom, jak se chce navenek profilovat.

Snad se mi někdy poštěstí spolupracovat na projektu už od počátku se specialistou na branding, byla by to zajímavá zkušenost. Aktuálně můžu doporučit Karla Novotného alias Mindless, ke kterému chodím na kurzy, osobní konzultace a opravdu Vás hodně posune dále.

Závěrem

Ano, určitě se to netýká všech projektů, jelikož specialisté v oboru nejsou zrovna nejlevnější. Myslím si ale, že se vyplatí minimálně konzultace výsledného návrhu, kdy tito specialisté dokáží dát opravdu hodnotnou zpětnou vazbu. Druhá stránka věci, na kterou narážím poměrně často, je ta, že bychom se jako designeři webů měli toto vše znát. I když studiu věnuji opravdu hodně, tak nikdy nebudu specialista na tato daná odvětví a vždy mi konzultace pomůže a posune mě dále.

Jaké Vy máte zkušenosti? Dává Vám tento článek hlavu a patu, nebo máte jiný názor? Setkali jste se s něčím podobným v praxi? Budu rád za jakékoliv připomínky, děkuji.

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

16 komentáře v článku “Spolupráce při návrhu webu se SEO specialistou, copywriterem nebo specialistou na branding nejsou vyhozené peníze!” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Tak je to správné, tak to má být:) Ne, teď vážně. Přesně takto to děláme, ale jak píšeš hodně záleží na rozpočtu. Pokud se dělá web za 20-30k, tak se musí víc dělat než konzultovat, ale samozřejmě webdesignér už jede podle analýzy klíčových slov a úvodních podkladů od copywritera. Na druhou stranu u webu za 100k si samozřejmě můžeš dovolit zapojit mnohem více lidí a konzultovat více:) Za kritické minimum, ale považuji dát webdesignérovi klíčovku a kickoff od copywritera.
    Petr Halík recently posted..Jak uchopit ten internetový marketing?My Profile

  2. Nemělo by se pak při implementaci zapomínat na kvalitu technického řešení. Prostředky na konzultanty výše zmíněné jsou pak vyhozenými penězi, pokud pak někdo hackne Prestashop nebo Webmex a konkurence získá kompletní nákupní historii nebo se na torrentech objeví klientská hesla.

    Kromě bezpečnosti je pak podstatná i kvalita architektury platformy, která se projeví v případech potřeby nějakých úprav (Honza zjistil, že klientům by pomohlo zkrátit checkout proces). Úspory na začátku se pak vymstí příliš vysokými náklady na úpravy v budoucnu.

    Tomuto tématu jsem se věnoval ve svém článku, kde obhajuji hlavně Drupal, ale použité argumenty mají většinou obecnou platnost ve prospěch jakékoliv kvalitní platformy:
    https://www.drupal.cz/proc-byste-meli-pouzivat-drupal-treba-pro-svuj-eshop

    • Dobrá poznámka, určitě také hodně záleží na kvalitě technického řešení, ale nevím, zda bych sám pro eshop doporučil Drupal, s tím mám pouze jednu zkušenost a takovou zvláštní :) Ale to už víš :)

      PS: Už by sis konečně Honzi mohl udělat svůj web a blog, k tobě by se to hodilo. Máš dobré názory a myšlenkové pochody a někdy by to chtělo vypustit ven :)
      Kvasnička Jan recently posted..Ecommerce Expo 2013 LondýnMy Profile

      • Co vím, tak ty negativní zkušnosti plynou většinou z podcenění problému a malého rozpočtu. Ale to je asi problém všeho, co je trochu složitější.

        Ale budoucnost je světlá. Nové verze jsou o mnoho uživatelsky přívětivější, poslední dobou se totiž do UX u Drupalu a věcí nad ním hodle investuje.

        A k tomu mému blogu to je asi tak jako s redesignem toho tvého ;-)

  3. Souhlasím, že by se na tvorbě webu mělo podílet více hlav, ale jak již bylo napsáno, vše se odvíjí od rozpočtu. Bohužel se mi zdá, že internetové podnikání je prezentováno jako podnikání, které se obejde bez větších investic. Proto se neustále opakují podobné nářky, dokud bude internet vnímán jako prostor, kde se z koruny udělá lehce milión, tak se to nezmění. Aneb jak se říká, chceš-li vydělávat, tak musím nejprve utrácet.

    Další problém vidím v tom, že lidi jednoduše netuší k čemu je při vývoji webu potřeba SEO specialista,copywriter, designer,atd.. Osobně mi teď vrtá hlavou k čemu je designerovi potřeba znát analýzu klíčových slov? Analýza má nahradit klasický popis cílové skupiny, pro kterou je web určen nebo k čemu to potřebuje znát?
    Problém také je, že člověk chce vytvořit web a málokdo mu prozradí, jaké procesy za tvorbou stojí. Pouze mu agentura v průběhu tvorby dá zhodnotit pár návrhů, něco konzultují, ale do tvorby ho moc nezapojí.

    Je fajn, že se pokoušíš o osvětu. Za to ti děkuji a určitě nebudu sám. Přesto z článku stále nevyčtu , jak bych měl při tvorbě nového webu postupovat. Kdyby si měl chuť a svolení ostatních spolupracovníků, tak bych uvítal nějakou případovou studii, ve které je vysvětlena činnost a postup jednotlivých odborníků – od SEO přes copywriting až k úplnému spuštění webu.
    Štefan Kuska recently posted..Redesign affilshopu zaměřeného na tričkaMy Profile

    • Moc pěkný komentář. Z Analýzy klíčových slov je sestavována struktura webu, tedy pokud se na to koukneme na příkladu, tak u eshopu by měl designer na jejím základě vytvořit Návrh informační struktury, ale já jsem mnohem raději, když na ní mohu spolupracovat už přímo se SEO specialistou. On ji připraví a já ji s ním dále konzultuji.
      Téma tvorby nových webů a eshopů teď hodně interně školím ve větších firmách a je pravda, že to nemám nikde napsáno nebo to neprezentuji navenek. Bude to až v novém webu. Jeden z příštích článků na to určitě zaměřím, moc děkuji za námět.
      Kvasnička Jan recently posted..Nové trendy ve vyhledávání u eshopů v zahraničíMy Profile

  4. No já jsem se tento víkend snad poprvé setkal s klienty, kteří si mě pozvali na SEO, zároveň mají programátora, copywrittery. Dokonce jsme se zasmáli, kolik profesí se kvůli jedněch stránek bude muset sejít, ale super na tom bylo, že to měli v hlavě srovnané a o potřebě všech těchto dílčích částí vůbec nepochybovali. A přitom to jsou holky, které chtějí udělat infoprodukt o zdravém stravování. Docela se těším na projekt… když tak poreferuji, jak to dopadlo :-)
    Jiří Polášek recently posted..Pro naše MIMI – eshopMy Profile

  5. Já mám zkušenost zase se strany SEO a výkonnostního marketingu obecně .. a sice hromady klientů poptávajících zefektivnění zdroje toho či onoho, ovšem bez valného zájmu konzultovat progress s UXákem / analytikem. Aneb dovalte nám na web relevantní traffic a pak děj se vůle boží :-)

    Imho problém vychází ze snahy mnohých “škatulkovat” jednotlivé kousky marketingového puzzle (možná proto, že na vše jsou specialisti), jako by vše šlo řešit odděleně. V praxi v dlouhém období vše souvisí se vším (skoro), takže takové to “teď koupíme design a za čtvrt roku seo”, to prostě nefunguje, ani naopak :-)
    Lukáš Pítra recently posted..SEO je snadnéMy Profile

  6. Honzo, nezbyva mi nez skoro souhlasit. Konzultace uz v zacatku jsou spravny smer, protoze usetri penize do budoucna, nicmene vim, ze vetsina projektu nema na zacatku takove ambice a hlavne financni zazemi, aby si to mohla docolit.
    Tohle se financnimi pomery tyka desetin az setin procent zakladanych projektu a eshopu, bohuzel!

  7. Kdože byl posledním člověkem na světě, který znal vše? Da Vinci? Asi tak.
    Pokud se pamatuju, celkově sakuprdum se web dal vytvořit jedním člověkem nanejvýš 3-4 roky po vzniku internetu. Od té doby se to komplikuje čím dál víc a na každý podobor je potřeba specialistů. Bohužel je to tak.
    Teď by to sice člověk zvládl taky, ale za jakou cenu? Nebude to dokonalé. Tohle si můžeme dovolit u nějakého deníčku, ale moc dobře to nejde u výkonnostních webů
    Radek P. recently posted..AgresořiMy Profile

Leave a Reply to Honza Pobořil Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge