Ve dnech 2-3.10.2013 jsem se účastnil konference Ecommerce Expo 2013 v Londýně, o které ještě napíši samostatný report, ale nyní bych chtěl navázat na můj předchozí článek Jak zpracovat vyhledávání na eshopu a proč?, jelikož zde bylo v oblasti vyhledávání na eshopech opravdu hodně inspirace. Především jak s vyhledáváním pracují, co vše získávají za data a jak je vyhodnocují. S podobným přístupem jsem se u nás zatím ještě nesetkal.
Nástroj SearchBroker
Díky tomuto nástroji dokážeme zjistit spoustu zajímavých údajů, na základě kterých se automaticky vylepšují výsledky vyhledávání. Vytvořila jej firma Colbenson, která upravuje vyhledávání a zavádí jej přímo do eshopů. Zde je výtažek některých zajímavých údajů:
- Počet vyhledávání, dotazů a jejich četnost
- Procento uživatelů, kteří vyhledávali
- Procento uživatelů, kteří po vyhledávání nakoupili
- Průměrná cena nákupu provedeného pomocí vyhledávání
- Průměrná cena pro každé hledání
- Počet lidí, kteří po vyhledávání opustili eshop
- Počet lidí, kteří provedli další vyhledávání a kolik jich provedli celkem při jakých frázích
- Zda na stránce vyhledávání využil návštěvník filtraci
- Počet automatických přesměrování na landing page, kterou si pro různé fráze můžete nastavit (jako příklady uváděli i automatické přesměrování při zadání chyby, např. Adidas a Adidsa)
- Doba strávená vyhledáváním
- Počet přechodů pomocí našeptávače
- Počet kliků na další stránky ve vyhledávání
- Počet zadání, pro které nebyl nalezen žádný výsledek (s tím, že si můžete nastavit, co se v takovém případě má zobrazit za hlášení nebo zboží)
- Průměrný čas strávený na stránce po přechodu z vyhledávání a konverzní poměr
- a spoustu dalších dat
Jejich řešení například využívá Zara, která pokud jsme na verzi eshopu pro UK, tak je jiné než pro jiné státy. Po kliknutí do vyhledávacího pole se odstraní menu a poté se Vám zobrazují už přímo výsledky pro dané vyhledávání. Zkuste si zadat “jacket” a sledujte, jak se výsledky mění.
Dále ukazovali řešení na eshopu Tennis-point, kde si hlavně vyhráli s našeptávačem a následnou filtrací.
Hodně zajímavá ukázka a výsledky byly u eshopu Isme, kde se na základě vyhledávání měnilo menu a zůstávali v něm jen relevantní prvky. Bohužel tato funkcionalita teď nejde na eshopu vidět, nebo je to nějak dáno polohou či něčím jiným, jelikož když jsme si to zkoušeli přímo na konferenci, tak to šlo. Také zajímavá možnost.
Celkově také ukazovali, jak probíhá jejich spolupráce se SEO specialisty, analytiky a jak díky tomuto nástroji dokážou zvyšovat obchodní výkonnost eshopu.
Společnost SLI Systems
U této společnosti také řeší zavádění jejich řešení vyhledávání do eshopů. Více o jejich řešení řekne video níže. Nejznámějším klientem je Boden, na kterém prezentovali výsledky (raději ponechávám v angličtině):
- 177% higher average conversions
- 215% increase in revenue per visit
- 31% more product page views
- 10% sales lift from SEO landing page merchandising banners
Shrnutí
Jak je vidět, tak díky vylepšení vyhledávání nebo vůbec celkové práci s informacemi kolem něj můžeme zvýšit obchodní výkonnost eshopu a to celkem znatelně. Většina příkladů byla prezentována na eshopech s módou nebo sportovním vybavením, což značí, že to bude hodně o sortimentu a právě zde to funguje nejlépe. I tak si ale myslím, že se to dá aplikovat skoro na všech eshopech.
Zaujalo Vás některé z těchto řešení nebo co si o tom myslíte? Na této konferenci bylo krásně vidět, jak jsme několik let pozadu a co vše lze okolo eshopu udělat. Více rozepíšu v samostatném reportu.
Follow @lukaspitra
Ona ta důležitost dobrého interního vyhledávání roste s velikostí e-shopu a složitostí sortimentu. Pokud můžu mluvit za některé svoje menší e-shopové klienty, tak je interní vyhledávání využíváno poměrně málo (výjimkou jsou techničtější věci jako součástky, elektronika apod.)
Máš zkušenost nebo data, že by se v ČR obecně vyhledávalo na e-shopu jinak nebo “jinak často” než třeba na západ od nás?
Ale pro zajímavost a inspiraci Honzo, máš v merku nějaký větší český shop, kde to podle tebe funguje velmi dobře? :-)
Lukáš Pítra recently posted..Co změní nástup not provided?
Follow @Jan_Kvasnicka
Souhlasím s tebou, čím větší eshop a nabídka, tím je vyhledávání důležitější. zrovna dneska jsem mluvil s klientem a ten mi říkal, že se na to, co lidé hledají, nikdy ani nedíval a když jsem to procházeli, tak ho spousta dotazů zarazila a díky tomu upravuje trochu některé prvky na eshopu. Tedy i z mála lze získat zajímavé informace.
Z těch větších eshopů je to zajímavé porovnání, kdo jak vyhledává. Někdo hledí na přesnost vyhledávání, někdo na výpis všeho, kde je kořen slova. Nejde asi prstem ukázat na eshop, který by to prezentoval dobře navenek, jak pracují s vyhledáváním.
Kvasnička Jan recently posted..Jak zpracovat vyhledávání na eshopu a proč?
Pingback: Ecommerce Expo 2013 Londýn | Kvasnička Jan - Blog
Pokud kupuju něco na velkých eshopech, tak vyhledávání jednoznačně ocením, tedy pokud vím co hledám. Ale na mém malém shopu lidé vyhledávání téměř nepoužívají, mám tam okolo 100 položek a jsou snadno dohledatelné přes menu kategorie.
Pavel recently posted..Půjčky pro nezaměstnané ihned
Follow @Jan_Kvasnicka
I přesto, že lidé vyhledávání málo využívají, tak nevíte přesně, kolika lidem pomohlo a kolik díky tomu provedlo objednávku. na to je potřeba myslet i u malých eshopů. Aktuálně připravujeme eshop s 26 položkami a vyhledávání budeme mít hodně podrobné i s pokročilým našeptáváním, abychom si to později mohli ověřit a otestovat.
Kvasnička Jan recently posted..Spolupráce při návrhu webu se SEO specialistou, copywriterem nebo specialistou na branding nejsou vyhozené peníze!
Pingback: Jan Kvasnička: „Většina e-shopařů škodí sama sobě“ | Marek Hnátek – Blog