15 mýtů a domněnek použitelnosti a zvyšování konverzního poměru

Měl jsem možnost na 26. NetSraze, který se konal 8.3.2013, mít přednášku na téma „15 mýtů a domněnek použitelnosti a zvyšování konverzního poměru“. Na toto téma jsem se hodně těšil, jelikož si při svých schůzkách s klienty zapisuji jejich myšlenky a domněnky, které mají s touto tématikou spjaté. Vybral jsem 15 nejčastějších z nich a ty mám pro Vás nyní připraveny. Celá přednáška byla natočena na video, bohužel v restauraci bylo hodně ruchu a video tak ztratilo na kvalitě. Pokusím se Vám těchto 15 mýtů a domněnek alespoň popsat:

1. „Nikdo si ještě nikdy nestěžoval“

Fakt, že si ještě nikdo nestěžoval, neznamená, že je vše v pořádku. Zkuste se zamyslet nad tím, jak Vy se chováte v momentě, kdy jste s něčím na webu nespokojeni. Maximálně si postěžujete svým známým, kamarádům, na sociálních sítích nebo ti akčnější napíši článek na svůj blog. Troufám si tvrdit, že málokdo z Vás by si dal ten čas, a napsal majiteli webu, ke kterému máte připomínky, co má špatně a jak by to měl zlepšit. Ve většině případů odejde jinde, kde to bude v pořádku. Proto argument, že si ještě nikdo nestěžoval, nemá vůbec žádnou váhu.

2. „Eshop funguje od roku 2008, takže myslím, že vše funguje, jak má“

Fakt, že eshop, služba nebo web funguje po nějakou dobu, i delší, neznamená, že je vše v pořádku nebo podle aktuálních trendů. To, co fungovalo 5 let zpět, nemusí fungovat dnes. Spousta lidí se touto větou chlácholí a dávají si tak falešný pocit toho, že opravdu vše je tak, jak má být. Navíc pokud neprovádíte pravidelné testování, tak za takovou dobu už zde může být poměrně hodně chyb. Myslete na to, že vývoj jde neustále kupředu a s přibývajícím časem máte čím dál větší profesionální slepotu.

3. „Něco je špatně, musíme přilákat více návštěvníků a bude to super!“

Tuto myšlenku bohužel slýchám často. Pokud něco nefunguje, tak se dává vina špatně oslovené cílové skupině, chybně napsaným propagačním materiálům a podobně. Málokdo si dokáže připustit, že chyba může být na jeho straně. Viz příklad eshopu, který dělal více jak 14 dní propagaci pomocí PPC a divil se, že nemají jedinou objednávku, ale lidí přivedli opravdu hodně. Proto dalších 14 dní dělali propagaci i na sociálních sítích a změnili člověka pro PPC, ale stejně to nepomohlo. Chyba byla v posledním kroku objednávky, kdy jim systém vyhodil chybové hlášení a objednávka tak nešla nikdy dokončit. Jak málo stačilo k tomu, aby ušetřili a neodradili tak spousty potenciálních zákazníků.

4. „Význam designu je přeceňovaný a nepatří mezi TOP věci, které by se měly řešit“

Design v dnešní době hraje poměrně velkou roli, ale hodně záleží na odvětví. Lákání pouze na cenu už tak jednoduše nefunguje, jak tomu bývalo kdysi. Lidé si zvykli na krásně a funkčně zpracované webové stránky a na různé bonusy, proč by se tedy měli spokojit s něčím, co vypadá strašně, ale je zde nižší cena? Tuto myšlenku jsem bohužel slyšel od majitelů eshopů, jejichž cílová skupina byla především 15-25 let, tedy skupina, kde design hraje opravdu velkou roli. Rádi nakupujeme tam, kde se vyznáme, vše je jednoduché, intuitivní a nemusíme zbytečně přemýšlet nad hloupostmi.

5. „Však to je úplně jedno jakou to má barvu nebo text“

Další z mýtů, kdy si lidé neuvědomují, že se dnes dá pracovat s psychologií nakupování a technikami call-to-action. Pomocí vhodně vybrané barvy a textu dokážete zvýšit konverzní poměr poměrně značně. V tomto případě se naučte počítat, kolik Vás bude stát testování, úprava grafiky a o kolik procent se Vám může zvýšit konverzní poměr, tedy kdy se Vám tato investice vrátí. Uvažujte nad tím jako nad investicí, která se vrátí, nikoli jako nad další položkou, která možná něco změní. U nás s technikami call-to-action pracuje stále malé procento webů a eshopů.

6. „Viditelný kontakt je zbytečný, nechci, aby mě otravovali“

Viditelný kontakt buduje důvěru. Důvěra je dnes hodně důležitá, jelikož v televizi a jiných médiích stále posloucháme, jak si máme dávat pozor kde a jak nakupujeme. Je tedy potřeba budovat důvěryhodnost svého webu, aby zákazník nebyl na pochybách. Ano, pouze telefonním číslem to nezachráníme, ale je to už určitá známka důvěry, kterou si mohou ověřit. Nesmíte si říkat, že Vás lidi budou otravovat, ale že jim dáte kanál, kdy se mohou zeptat přímo Vás a Vy tak máte možnost s nimi lépe komunikovat a vše jim vysvětlit.

7. „Ten text oni nečtou, to je pro vyhledávače“

Divili byste se, kolikrát jsem toto už slyšel. Myslete na to, že někteří lidé ty texty opravdu čtou, a co udělají v případě, že tam jsou hlouposti poskládané z klíčových slov? Začnou přemýšlet nad věcmi, které je od nákupu odrazují. Na daném webu nebo eshopu by mělo být minimum prvků, které návštěvníky odrazují od samotného nákupu. Proto myslete na to, že texty se píšou pro lidi, nikoli jen pro vyhledávače.

8. „Tento prvek je tam na vyplnění místa“

Bohužel se jedná o častý jev. „Nějak nám ten layout nesedí, tak tam něco přidáme a doplníme to, je jedno, co to bude“. Každý prvek na webu má mít svůj důvod a účel. Nedávejte zde pouze něco na vyplnění místa. Právě nad tím se může návštěvník pozastavit a dlouho přemýšlet, proč to tady vůbec je a jaký to má význam. Snažte se ubrat věci, které nejsou podstatné.

9. „Tohle přece musí vidět“

Další z častých mýtů, kdy si lidé myslí, že když udělají někde nějakou změnu na webu nebo přidají nový prvek, tak si toho hned všichni všimnou a budou na to reagovat. Také pokud máte důležitou část na webu a ona je schovaná někde dole nebo je na podstránce hluboko zanořena v hierarchii webu. Myslete na to, že si vypracováváte profesionální slepotu a je potřeba získat hodnocení z venku, někým nezávislým, a ideálně se ptát několikrát.

10. „Více jak 90% návštěvníků jde rovnou na kategorie nebo produkt, na hlavní stránce nezáleží“

Nepodceňujte význam homepage. Ta by měla sloužit jako přehledný rozcestník s definováním lákadel a konkurenčních výhod, které budou vybízet k nákupu. U tohoto tvrzení si lidé myslí, že na homepage opravdu nezáleží a podceňují její význam. Sami si můžete ověřit, kolikrát se při nakupování na eshopu prokliknete zpět na homepage.

11. „Ale on se musí zaregistrovat“

Nenuťte uživatele k registraci, není to nutnost. Můžete vysvětlit, jaké jsou výhody registrace, ale nedívejte ji jako povinnou. Spoustu lidí tento fakt odrazuje. Zkuste se zamyslet nad tím, co Vy sami jejich registrací získáte? Email a další údaje stejně mít budete, je tedy registrace opravdu nutná?

12. „A kdo řekl, že ten košík má být vpravo nahoře?“

Jedna z mých oblíbených domněnek. Kolikrát si lidé neuvědomí, že jsme opravdu zvyklí na jeho umístění vpravo nahoře. Některé zastaralé systémy jej mají umístěn jinde, třeba v pravém panelu. Proto myslete na to, na co jsou uživatelé zvyklí a nenuťte je košík hledat. Moc se mi líbilo, co mi řekl jeden klient: „Já si ho můžu dát kde chci, tam, kde se mi podle designu hodí“.

13. „Navigaci jsme seřadili podle toho, jak vnímáme důležitost našich kategorií“

Velice častý jev, ale jak má návštěvník webu vědět, proč je to tedy zrovna takto seřazeno? A co když bude hledat konkrétní položku, a Vy jej takto nutíte číst položku po položce, než k ní dojde. Kdyby bylo řazení podle abecedy, tak automatický ví, kde danou položku má hledat a jedná naprosto intuitivně. Snažte se nezavádět vlastní řazení v navigaci.

14. „Ten obrázek v kategorii je dostatečně velký, důležitý je ten na detailu“

Obrázky jsou hodně důležité především ve výpise kategorií, jelikož pokud návštěvníka neosloví popis produktu, jeho typ nebo právě obrázek, tak se nikdy na samotný detail nedostane. Maximálně v případě přímého přístupu přes reklamu nebo vyhledávání. Na studii eshopu Mall.cz jsem již upozorňoval posledně, kdy díky zvětšení obrázků ve výpisu kategorie dosáhli zvýšení konverzního poměru o 9%, což je opravdu hodně.

15. „Kouknu a vidím, že ta změna je k lepšímu“

Pouhým okem nebo ze své paměti nedokážete přesně zjistit, jak hodně byla která změna k lepšímu, nebo jak byla která kampaň úspěšná. Proto se snažte měřit co nejvíce užitečných prvků a vyhodnocovat je, abyste dokázali počítat s přesnou návratností investic, nebo alespoň přibližnou. Perfektní článek na toto téma napsal majitel VašeČočky.cz Vlastnili Vávrů, doporučuji přečíst.

Shrnutí

Stále a denně mě dokáží někteří klienti překvapit podobnými tvrzeními, a myslím si, že určitě se dostanu i k pokračování tohoto článku. Bohužel většina tvrzení se stále opakuje dokola, proto dbejte na co, jak pracujete a co si sami myslíte. Získejte zpětnou vazbu od nezávislého pozorovatele a učte se zacházet s kritikou. Poté Vaše podnikání dokážete v mnohém zlepšit.

Jak se Vám článek líbí? Některé body se stále opakují, bohužel. Slyšeli jste někdy něco podobného?

 

Kvasnička Jan

Autor článku se zabývá testováním použitelnosti, zvyšováním konverzních poměrů, návrhem webových aplikací, mentoringem projektů nebo služeb, monetizací a marketingem.

Podobné články

9 komentáře v článku “15 mýtů a domněnek použitelnosti a zvyšování konverzního poměru” Komentáře jsou DOFOLLOW

  1. Pingback: 15+5 mýtů o použitelnosti podle Honzy Kvasničky a Zdeňka Hejla | Magazín Portiscio

  2. 2, 3, 4, 6 a 15… Tyhle slýchávám velmi často – ještě mě napadá jedna – “ty úpravy by stály tolik peněz, že by se to určitě nevyplatilo…” I když je to zmíněné v posledním bodě, že je potřeba brát úpravy jako investici, která se vrátí a pak už bude jen vydělávat, majitelé to tak často nevidí a investici do marketingu, optimalizace konverzí a podobných věcí vidí jako zbytečně vyhozené peníze (zejména, pokud už nějakou dobu fungují). Bohužel se může stát (a nezřídka se to stává), že uznají svou chybu až příliš pozdě, až tehdy, kdy už na tyto věci peníze nemají (díky převálcování konkurencí).
    Jakub Čižmař recently posted..Ach Dopravo, Ty Mrcho Jedna Bezcitná…My Profile

  3. Některé eshopy jsou úplně tragické. Naposledy jsem to zažil, když jsem před vánoci, když jsem objednával zlaté náušnice. Ty mrňavé a nic neříkající fotky nakonec způsobily vracení zboží. Nebo, když si žena objednával boty v Bonprixu a nedokázala projít přes první formulář :-)

  4. Pingback: Zvýšení návštěvnosti stránek v 10 krocích | Neoriginální blog

Leave a Reply to Jakub Čižmař Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge